Τα Χριστούγεννα είναι μία καλή ευκαιρία για να κάνουμε δώρο στα παιδιά μας μερικά βιβλία.
Κάτω από το δέντρο, χέρι με χέρι, δίπλα στο μαξιλάρι, όπως και να έχει ένα καλό βιβλίο αμπαλαρισμένο με ένα γυαλιστερό περιτύλιγμα θα είναι πάντα η έκπληξη της ημέρας και, σίγουρα, ένα διαχρονικό και πολύτιμο δώρο για κάθε ηλικία.
Πάντως, τα βιβλία που θα κάνουμε δώρο στα παιδιά, καλό είναι να προσέξουμε αρκετά το περιεχόμενο τους και γιατί όχι, να έχουμε στο νου μας πως διαβάζοντας το, θα πάρουν και μερικά ωραία μηνύματα.
Εμείς, αναζητήσαμε τις καλύτερες επιλογές για μικρά και κάπως μεγαλύτερα παιδιά και σας τις έχουμε όλες εδώ!
ΔΑΜΙΑΝΟΣ Ο ΥΠΟΧΟΝΔΡΙΟΣ ΔΡΑΚΟΣ | Σταύρος Τσιάκαλος
Ο Δαμιανός είναι ένας δράκος διαφορετικός απ’ όλος τους άλλους δράκους. Βλέπετε, είναι υποχόνδριος. Τα βιβλία του που ήδη κυκλοφορούν, είναι δύο.
Μια μέρα (στο πρώτο βιβλίο) αποφασίζει ότι είναι πραγματικά βαριά άρρωστος. Και αφού στην κρίσιμη κατάσταση που βρίσκεται η υγεία του πρέπει να συμβουλευτεί γιατρό, ξεκινάει την αναζήτηση για εκείνον το γιατρό, που θα συμφωνήσει με την διάγνωση του.
Μια άλλη μέρα (στο δεύτερο βιβλίο) ανακαλύπτει τον μύθο του Άτλαντα. Το βάρος που βαστάει στους ώμους του καθημερινά ο Άτλαντας, εκπλήσσει τον Δαμιανό. Τρομάζει με τις επιπτώσεις που θα μπορούσε να έχει στην υγεία του Άτλαντα. Έτσι αποφασίζει να μεταφέρει την λίμνη, που βρίσκεται κοντά στην σπηλιά του, στον Άτλαντα, αφού η κολύμβηση σίγουρα θα του κάνει καλό.
Εκδόσεις Επίκεντρο, σελ. 40, σελ. 36
ΑΠΙΣΤΕΥΤΟΣ ΚΟΣΜΟΣ! | Μετάφραση: Αλεξάνδρα Γουργιώτη
Η Σελήνη έχει το ίδιο μέγεθος με την Αυστραλία. Η καρδιά μιας γαλάζιας φάλαινας έχει το μέγεθος ενός αυτοκινήτου. Ο Απίστευτος κόσμος! εκπλήσσει τον αναγνώστη με εντυπωσιακά δεδομένα για τον κόσμο μας που φαίνονται απίστευτα, αλλά είναι αληθινά. Από το ζωικό βασίλειο και το ανθρώπινο σώμα μέχρι τα ανθρώπινα οικοδομήματα και το μακρινό Διάστημα, αυτό το μοναδικό βιβλίο συνδυάζει τις πιο πρόσφατες τεχνικές απεικόνισης μέσω υπολογιστή με εντυπωσιακό φωτογραφικό υλικό και εκπληκτικές, ακριβείς πληροφορίες για τα πάντα.
Τα παιδιά θα απολαύσουν τα απίθανα δεδομένα και τις συναρπαστικές εικόνες, ενώ οι ενήλικες θα μείνουν άναυδοι από τα αναπάντεχα στοιχεία που παρουσιάζονται. Ο Απίστευτος κόσμος! θα γοητεύσει κάθε αναγνώστη με την εκθαμβωτική εικονογράφηση και τις πλούσιες πληροφορίες του.
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, σελ. 192
Ο GDPR ΚΑΙ ΟΙ 40 ΚΛΕΦΤΕΣ | Δημήτρης Γραμμένος – Ανθή Στρατάκη
Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένας ευρωπαϊκός κανονισμός που τον έλεγαν GDPR. Κάποιοι έλεγαν ότι ήταν τόσο ισχυρός που θα μπορούσε να σώσει τη γιαγιά της Κοκκινοσκουφίτσας από τα δόντια του κακού λύκου ή ακόμη και να αποστομώσει τις γριούλες στα χωριά που ρωτάνε αδιακρίτως τους περαστικούς «Και ποιανού ‘σαι συ;». Δυστυχώς όμως, οι άνθρωποι δεν τον πολυκαταλάβαιναν, κι έτσι κανείς δεν τον χρησιμοποιούσε. Μια μέρα όμως…
Σε αυτό το κόμικ, ο Κοντορεβυθούλης και η Χιονάτη συναντούν τον Οδυσσέα και τη μάνα του Κίτσου προκειμένου να μιλήσουν για την ιδιωτικότητα και την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα στην ψηφιακή εποχή. Το βιβλίο απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες και συνδυάζει τα παραμύθια και τους μύθους με το χιούμορ και τη φαντασία για να παρουσιάσει με κατανοητό και διασκεδαστικό τρόπο θέματα σχετικά με τον Ευρωπαϊκό Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (γνωστό ως GDPR) και τα θεμελιώδη δικαιώματα και ελευθερίες που αυτός διασφαλίζει για όλους τους πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Βασικός στόχος δεν είναι να διδάξει –τουλάχιστον όχι με τον παραδοσιακό τρόπο– αλλά να αποτελέσει τροφή για (δημιουργική) σκέψη καθώς και μια όμορφη ψυχαγωγική εμπειρία. Προσοχή όμως! Γιατί, όποιος στο Διαδίκτυο περπατεί…
Βραβείο Βιβλίου Γνώσεων στα Λογοτεχνικά Βραβεία Αναγνώστη 2021
*Ο Δημήτρης Γραμμένος είναι Κύριος Ερευνητής του Ινστιτούτου Πληροφορικής του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) στον τομέα της Επικοινωνίας Ανθρώπου-Υπολογιστή (HCI) και είναι πιστοποιημένος αξιολογητής των διεθνών τεστ δημιουργικότητας Torrance Tests of Creative Thinking. Από το 2014 αναπτύσσει και οργανώνει βιωματικές εμπειρίες που εισάγουν την έννοια και την πρακτική της Δημιουργικότητας και της Δημιουργικής Σκέψης σε παιδιά, γονείς, εκπαιδευτικούς και το ευρύ κοινό. Μέχρι τις αρχές του 2020 (που κυκλοφόρησε το κόμικ), είχε οργανώσει περισσότερα από 55 εργαστήρια δημιουργικής σκέψης σε 5 χώρες, στα οποία συμμετείχαν συνολικά πάνω από 3.500 άτομα όλων των ηλικιών. Ιστοσελίδα: https://www.ics.forth.gr/person/Grammenos/Dimitrios
Η Ανθή Στρατάκη είναι φυσικός με μεταπτυχιακές σπουδές στη Διοίκηση Ολικής Ποιότητας (TQM) και εργάζεται ως Ειδικός Τεχνικός Επιστήμονας στο ITE. Έχει συμμετάσχει στη συγγραφή πολλών επιτυχών προτάσεων και παραδοτέων για ερευνητικά ευρωπαϊκά έργα, αναλαμβάνοντας το κομμάτι που αφορά στη διοίκηση διαδικασιών, στην ικανοποίηση «πελατών» συστήματος και στη διασφάλιση ποιότητας. Ασχολείται με θέματα επιχειρησιακής αριστείας και είναι πιστοποιημένη αξιολογήτρια (Validator and Assessor) του European Foundation for Quality Management (EFQM) Excellence Model. Από τον Μάρτιο του 2018 είναι η Υπεύθυνη Προστασίας Δεδομένων (DPO) του ΙΤΕ.
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, σελ. 144
ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ | Πιπίνη Ε. Ελευθερίου
Τα βήματα προόδου που έγιναν τα τελευταία χρόνια προς την κατεύθυνση μείωσης των ανισοτήτων και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των ατόμων με αναπηρία (ΑμεΑ) είναι σημαντικά. Ωστόσο, η υπέρβαση των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων που εξακολουθούν να υπάρχουν ακόμα και σήμερα, ίσως θα ήταν ευκολότερη αν προηγουμένου ανατραπούν πρακτικές και νοοτροπία, οι οποία περιθωριοποιούν ή απορρίπτουν τον “άλλο”, τον “διαφορετικό” και στην περίπτωσή σας τα άτομα με αναπηρία. Υιοθετούμε την άποψη ότι η αναπηρία είναι περισσότερο προϊόν κοινωνικής οργάνωσης και κουλτούρας παρά προσωπικός περιορισμός του ατόμου και θεωρούμε ότι η υπεύθυνη αντιμετώπιση των ζητημάτων που σχετίζονται μ’ αυτήν είναι υπόθεση όλων μας.
Το βιβλίο αυτό, αναλύοντας το σχολικό λόγο (λέξη-σημείο) και το σχολικό ιχνογράφημα (εικόνα-σημείο), διερευνά τις αντιλήψεις και στάσεις μαθητών/τριών του ελληνικού δημοτικού σχολείου για τα άτομα με αναπηρία. Στα σημαινόμενα που αναπαράγουν στις αναπαραστάσεις των ΑμεΑ τα παιδιά της Στ’ τάξης, εντοπίζονται στερεότυπες αντιλήψεις και στάσεις με διπολικά, αντιθετικά σχήματα, όπως αυτά του υγιούς/ασθενούς, ισχυρού/αδύναμου, φυσιολογικού/τρελού, χωρίς ωστόσο να μπορούμε να γενικεύσουμε λόγω του μικρού δείγματος.
Στη γλώσσα που χρησιμοποιούμε σε επικοινωνιακό επίπεδο κατά τη διδασκαλία αλλά και στις συναναστροφές μας, καθώς και στις εικόνες που οι ίδιοι αναπαράγουμε και επιλέγουμε να δούμε, συχνά αναδεικνύονται στερεότυπα και σημαινόμενα κοινωνικού αποκλεισμού. Στο πλαίσιο αυτό, το παρόν βιβλίο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές από τους οποίους προσδοκούμε την υιοθέτηση της κριτικής χρήσης της γλώσσας και του οπτικού γραμματισμού.
*Η Πιπίνη Ελευθερίου γεννήθηκε στο Φιλαδέλφιο Θεσσαλονίκης. Είναι εκπαιδευτικός της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και αυτό το διάστημα υπηρετεί ως διευθύντρια σε σχολείο της Δυτικής Θεσσαλονίκης.
University Studio Press, σελ. 254
ΟΙ ΗΡΩΕΣ ΤΗΣ ΑΥΛΗΣ | Κωνσταντίνος Ι. Αρώνης
Πρόκειται για ένα αφήγημα με πρωταγωνιστή τον μικρό Κωστή, ο οποίος μας περιγράφει τη ζωή του σε μια γειτονιά της Θεσσαλονίκης, καθώς και τα όσα βιώνει στην καθημερινότητά του. Ιστορίες γεμάτες ανεμελιά, περιπέτεια, σκανταλιές, πρώτα καρδιοχτύπια κι εφηβικά πάρτι μάς ταξιδεύουν στα παιδικά χρόνια της αθωότητας θυμίζοντάς μας πόσο απλή είναι η ζωή μέσα από τα μάτια των παιδιών. Ένα βιβλίο που απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες, για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νεότεροι…
Κείμενο οπισθοφύλλου: Το σπίτι όπου γεννήθηκα κι εκεί όπου µένω βρίσκεται στην Εγνατία, στην πλατεία των Μακεδονομάχων, από την πάνω πλευρά της πλατείας. Εκεί έχει ένα μεγάλο πάρκο που είναι καινούργιο εκτός από το σιντριβάνι που υπάρχει στο κάτω µέρος του πάρκου και που είναι διατηρημένο από παλιά. Παλιότερα, η µισή έκταση του πάρκου ήταν αλάνα και είχε πάντα παρκαρισμένα κάτι μεγάλα λεωφορεία και ήταν πολύ άσχηµα.
Τώρα µε τη νέα του μορφή αυτά έφυγαν και είναι όλα µια χαρά. Στην κάτω γωνία από την ανατολική πλευρά της πλατείας, βρίσκεται το σχολείο µου, είναι το 37ο ∆ηµοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης. ∆ίπλα ακριβώς στο σχολείο βρίσκεται «Η γωνιά του βιβλίου», της κυρά Χρυσούλας της Κάτου. Από εκεί παίρνουµε ό,τι µας χρειάζεται για τις ανάγκες του σχολείου, όπως τετράδια, µολύβια, χειροτεχνίες και τέτοια. Εγώ ανακαλύπτω συνέχεια ότι κάποιο µικρό πράγµα θα µου λείπει –µια σβηστήρα ας πούµε ή µια ξύστρα– και πηγαίνω, γιατί κάθε φορά που µπαίνω µέσα για να αγοράσω κάτι, ενθουσιάζοµαι.
Μου φαίνεται πως το βιβλιοπωλείο είναι µεγαλύτερο από το σχολείο µας. Είναι πολύ όµορφο να κοιτάς τριγύρω, τα βιβλία στα ράφια, τα παιχνίδια στις κρεµάστρες, µυρίζει όµορφα και η κυρά Χρυσούλα µ’ αγαπάει. Έχει κι έναν γιο, µεγάλο και ψηλό που τον λένε Γιώργο. Αυτός θέλει να γίνει συγγραφέας κι έρχεται συνέχεια στην τάξη και µας λέει εξυπνάδες και αστεία. Με κάποια από αυτά γελάµε πολύ…
*Ο Κωνσταντίνος Αρώνης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Είναι αρχιτέκτων, ζωγράφος και εικονογράφος. Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Πολυτεχνείο του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ενώ για ένα διάστημα συνέχισε τις σπουδές του στη Φιλοσοφική Σχολή του ΑΠΘ. Πραγματοποίησε πολλές ατομικές και συμμετείχε σε πολλές ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής και κόμικς στην Ελλάδα και διεθνώς. Έργα του υπάρχουν σε ιδιωτικές, δημοτικές και δημόσιες συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ως εικονογράφος έχει συνεργαστεί με μεγάλους ελληνικούς εκδοτικούς οίκους και ως σκηνογράφος συνεργάστηκε με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, καθώς και με ιδιωτικούς θιάσους της Θεσσαλονίκης. Έχει εκδώσει τρία βιβλία. Μία συλλογή διηγημάτων και μία νουβέλα από τις εκδόσεις Ιανός και ένα μυθιστόρημα από τις εκδόσεις Γράφημα, ενώ περισσότερες από σαράντα ιστορίες κόμικς με σενάριο και εικόνες δικές του έχουν δημοσιευθεί από εκδοτικούς οίκους στην Ελλάδα και την Αμερική. Από το 2012 διευθύνει και διδάσκει ζωγραφική στα δικά του εργαστήρια εικαστικών στη Θεσσαλονίκη και στη Βέροια. Είναι μέλος της Εταιρείας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης, του ΣΚΕΤΒΕ (Σύλλογος Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βορείου Ελλάδος), καθώς και του Συλλόγου Ζωγράφων Θεσσαλονίκης και Βορείου Ελλάδος.
Εκδόσεις IANOS, σελ. 240
ΧΙΟΝΟΣΤΙΒΑΔΑ (Τζακ Κόρτνεϊ #3) | Smith Wilbur
Στην Αρκτική ο κίνδυνος βρίσκεται παντού!
Ο Τζακ, με πρόφαση τη δημιουργία ενός φιλμ που θα στηρίζει το οικολογικό έργο της μητέρας του, κανονίζει μια εξερευνητική αποστολή στην Αρκτική με τους φίλους του, την Αμέλια και τον Ζάντερ, και τον ξάδελφό του τον Κέιλεμπ. Όμως η έρευνα του Ζάντερ για τους μυστηριώδεις χορηγούς που χρηματοδοτούν την περιπέτειά τους ξυπνούν τις υποψίες του Τζακ. Έχει στ’ αλήθεια οικολογική συνείδηση, όπως ισχυρίζεται, η εταιρεία που επενδύει σε ανανεώσιμες μορφές ενέργειας;
Όσο διασχίζουν την Αρκτική με έλκηθρα που σέρνουν σκυλιά, ψαρεύουν στον πάγο, οδηγούν χιονοσκούτερ και κοιμούνται σε ιγκλού που έχουν φτιάξει οι ίδιοι, ατυχήματα, το ένα μετά το άλλο, τους ταλαιπωρούν. Κι ύστερα έρχεται η καταστροφή, όταν ο Κέιλεμπ τα βάζει με μια αγέλη λύκων.
Μπορεί στ’ αλήθεια ο Τζακ να εμπιστευθεί τον Τζόνι Άρμφιλντ, το φίλο της μητέρας του, ότι θα τους βοηθήσει, ή μήπως είναι κι εκείνος μέρος του προβλήματος;
*Ο Γουίλμπουρ Σμιθ γεννήθηκε το 1933 στην Κεντρική Αφρική και σπούδασε στο Μάικλχαουζ και στο Πανεπιστήμιο Ρόουντς. Άρχισε να ασχολείται αποκλειστικά με τη συγγραφή το 1964, μετά την επιτυχία του βιβλίου του Στα Νύχια του Λιονταριού, και από τότε έγραψε συνολικά σαράντα εννέα μυθιστορήματα που μεταφράστηκαν σε είκοσι έξι γλώσσες και οι πωλήσεις τους έχουν ξεπεράσει τα εκατόν τριάντα εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως, καθιστώντας τον έναν από τους πιο δημοφιλείς σύγχρονους συγγραφείς περιπετειωδών μυθιστορημάτων. Απεβίωσε τον Νοέμβριο του 2021, σε ηλικία 88 ετών.
Εκδόσεις BELL, σελ. 320
Η ΠΡΩΤΗ ΜΟΥ ΜΑΓΙΚΗ ΠΑΡΑΜΥΘΟΠΟΡΤΑ | Νίκος Κωφίδης
Ο Stephen Hawking δήλωσε κάποτε ότι η Φυσική έχει ξεπεράσει κατά πολύ την Επιστημονική Φαντασία. Το παραμύθι «Η πρώτη μου μαγική παραμυθόπορτα» δεν στοχεύει στο να μυήσει τα παιδιά στην σύγχρονη επιστημονική σκέψη. Φιλοδοξεί να μεταγγίσει στην παιδική φαντασία τον απόηχο της σύγχρονης φαντασίωσης για τον κόσμο μας. Έναν κόσμο που φαίνεται να λειτουργεί παράξενα αλλά με συνέπεια στις βασικές αρχές του. Ο χώρος και ο χρόνος διαπλέκονται αρμονικά, σχεδόν ονειρικά, γλιστρώντας απαλά σε πολύχρωμα αντιληπτικά μοτίβα.
*Ο Νίκος Κωφίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1962. Σπούδασε στο τμήμα Ηλεκτρολόγων μηχανικών του ΑΠΘ και στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Κατά τη διάρκεια της διδακτορικής του διατριβής στο τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, ασχολήθηκε με τη θεωρία του Χάους και τα Νευρωνικά Δίκτυα. Εργάζεται ως καθηγητής στη Β/βάθμια εκπαίδευση, ενώ παράλληλα διδάσκει ως έκτακτος συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και στο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας, σελ. 74
ΤΗΣ ΓΙΑΓΙΑΣ ΖΩΓΡΑΦΙΑΣ ΤΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ | Ζωγραφιά Μιχαηλίδου – Σιδερίδου
Γεια σας από τη γιαγιά Ζωγραφιά!
Το βιβλίο που κρατάτε στα χέρια σας αποτελείται από δεκατρείς μικρές ιστοριούλες-παραμύθια με πρωταγωνιστές μικρά ζωάκια.
Είναι οι ιστορίες που εγώ, η γιαγιά Ζωγραφιά, διηγούμαι στις εγγονούλες μου, για να τους μάθω ότι αυτή η γη δε φτιάχτηκε μόνο για μας τους ανθρώπους, αλλά και για τα ζωάκια!
Γνωρίζοντας λοιπόν τα ζωάκια θα μάθουμε να ζούμε μαζί τους αρμονικά, να τα σεβόμαστε και να τα αγαπάμε.
Εκδόσεις Κυριακίδη, σελ. 36