A-N-A-D-Y-O-M-E-N-E | Μια πρωτόγνωρη εμπειρία σε περιμένει στο Μπενσουσάν Χαν
Μια διαφορετική εμπειρία σε περιμένει τις πρώτες μέρες του Νοέμβρη σε έναν ατμοσφαιρικό χώρο στην καρδιά της Θεσσαλονίκης.
Μια διαφορετική εμπειρία σε περιμένει τις πρώτες μέρες του Νοέμβρη σε έναν ατμοσφαιρικό χώρο στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, καθώς μια πρωτόγνωρη παράσταση θα λάβει υπόσταση, κινούμενη γύρω από την ιστορία της πόλης μας… αναδυόμενης του Θερμαϊκού.
Στην «A-N-A-D-Y-O-M-E-N-E» του Αριστοτέλη Χαϊτίδη, η μοναδική Έρη Μπακάλη δίνει φωνή στην κρυμμένη ποιητικότητα μιας πόλης-αρχέτυπο και αναζητά ιδρυτικούς μύθους μέσα από το προσωπικό βίωμα.
«Ποιοι είμαστε μέσα στο πέρασμα του χρόνου; Πόσο αλλάζουμε αλήθεια από εποχή σε εποχή;»
Μετά τις επιτυχημένες παρουσιάσεις του δραματικού μονολόγου «Για τη Μαρίτα» και των Μεταμορφώσεων του Οβιδίου, ο Αριστοτέλης Χαϊτίδης επιστρέφει στην Θεσσαλονίκη σε μια παράσταση-έκπληξη στο Μπενσουσάν Χαν, αξιοποιώντας τους χώρους του εμβληματικού παλιού χανιού.
Πρόκειται για μία ιδιαίτερη μουσικοθεατρική παράσταση όπερας και πρόζας, εμπνευσμένη από την Θεσσαλονίκη και την πορεία της στους αιώνες, προσαρμοσμένη στο μοναδικό περιβάλλον τού ιστορικού κτιρίου. Στην παράσταση θα ακουστούν πρωτότυπα κείμενα του Αριστοτέλη Χαϊτίδη, ενώ η μουσική επένδυση αποτελείται από μπαρόκ άριες και Lied όπως δεν έχουν ακουστεί ποτέ ξανά, οι οποίες πλαισιώνονται από τις μελωδίες ενός ακορντεόν.
Όπως αναφέρει ο συγγραφέας για το νέο του έργο, «Το κείμενο χαρακτηρίζεται από συγκρατημένη ποιητικότητα, ενώ η γυναικεία φιγούρα μπορεί να χαρακτηριστεί ως αλληγορία. Πραγματεύεται την Θεσσαλονίκη ως οντότητα που υπερβαίνει το ιστορικό πλαίσιο, προσδίδοντας της μια διαχρονική και ταυτόχρονα πολύ προσωπική διάσταση. Δεν πρόκειται για ιστορική καταγραφή της πορείας της πόλης, άλλωστε. Αλλά για καταγραφή αισθήσεων, αναμνήσεων, εικόνων, σκέψεων, συναισθημάτων που είναι συνυφασμένα με την πόλη και όπως αναδύονται από την πορεία της μέσα στους αιώνες, αλλά και στην καθημερινότητά μας μέσα στην πόλη. Αφουγκράζεται αυτό που αποκαλώ αρχαίο παρόν».
Μάλιστα, όπως σημειώνει ο -εκ Βερολίνου ορμώμενος- συγγραφέας, «Τα έργα μου συνήθως τα γράφω στα Γερμανικά. Αν και έχω μεταφράσει έργα μου στα Ελληνικά, πρόκειται για την πρώτη φορά που γράφω ένα έργο κατευθείαν στα Ελληνικά. Αυτό, σε συνδυασμό με την αρκετά πρωτοποριακή και πρωτότυπη δομή και σύλληψη της παραγωγής, καθιστά το εγχείρημα πολύ συναρπαστικό για μένα».
Στην παράσταση, το κείμενο ερμηνεύεται από μία ηθοποιό, ενώ η μουσική από κόντρα τενόρο, σε συνοδεία ακορντεόν του Ευάγγελου Χουλιάρα. Οι μουσικές που πλαισιώνουν την παράσταση θα είναι μπαρόκ άριες όπερας (Ιταλικά) και Lied (Γερμανικά), ωστόσο ο συνδυασμός λυρικού τραγουδιού και συνοδείας είναι πρωτόγνωρος, αφού η ορχήστρα αποδίδεται από το ακορντεόν. Επιπλέον, η μορφή κάποιων αριών έχει υποστεί αλλαγές για να ταιριάζουν στην εκάστοτε σκηνή, ούτως ώστε να δημιουργείται μια οργανική συνοχή και ροή μεταξύ του κειμένου και της μουσικής επένδυσης.
Το έργο διαδραματίζεται σε όλους τους χώρους του επάνω ορόφου του Μπενσουσάν Χαν, καθιστώντας το μια περιπατητική περφόρμανς, καθώς μαζί με την ηθοποιό θα μπορούν να μετακινούνται και οι θεατές, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια αίσθηση κίνησης μέσα από τον χώρο, αλλά και μέσα από τον χρόνο.
Ο συγγραφέας σημειώνει για την παράσταση:
«Αναρωτιέμαι ώρες-ώρες, σε τι διαφέρουμε από αυτούς που έζησαν πριν από εμάς; Με μια πρώτη σκέψη μου έρχονται πολλά στο νου. Γλώσσα και νοοτροπίες. Είναι τα πρώτα. Αντίληψη και προσδοκίες. Πεποιθήσεις και καθημερινότητα. Τι σχέση έχω εγώ με έναν άνθρωπο του παρελθόντος;
Επίσης, πόσο πίσω πάει όταν λέμε ‘κάποτε’; Σε έναν τόπο σαν κι αυτόν όπου άνθρωποι ζούσαν και ευημερούσαν για χιλιάδες χρόνια.
Όταν ακούμε ιστορίες από το παρελθόν, ποιον ακούμε να μιλάει; Όταν διαβάζουμε βιβλία ιστορίας, όταν βλέπουμε μια παλιά φωτογραφία, ή ακόμα όταν ακούμε μουσικές που γράφτηκαν σε άλλον αιώνα, για άλλους ανθρώπους –τάχα- πολύ διαφορετικούς από εμάς.
Αν συναντούσα κάποιον που έζησε στην Θεσσαλονίκη το 100 μ.Χ. το πιθανότερο να μην καταλάβαινα τι λέει. Ούτε αυτός θα με καταλάβαινε. Πιθανώς να μην υπήρχε συνεννόηση ούτε με κάποιον που ζούσε εδώ το 1625. Ή το 80 π.Χ. Σκέφτομαι σκόρπιες ημερομηνίες και συνειδητοποιώ ότι οποιαδήποτε ημερομηνία και να διαλέξω, θα βρω κάποιον άνθρωπο να περπατά, να αναπνέει, να μιλάει, να αγαπά, να μισεί, να χαίρεται, να λυπάται, να κοιμάται, να τρώει, να φιλιέται, να τραγουδά. Πάντα κάποιος υπήρχε πριν από μένα εδώ. Στην τοποθεσία Θεσσαλονίκη.
Άλλα ήθη, άλλα έθιμα, ίσως. Άλλες κοινωνικές νόρμες και δομές. Φαντάζομαι τους γονείς μας παιδιά! Ή τα χρόνια που μεγάλωναν οι παππούδες και οι γιαγιάδες μας! Και πιο πίσω: κάποιον πόλεμο ίσως. Μα ποιον πόλεμο; Ο κόσμος πάντα πέθαινε. Σάμπως εμείς δεν θα πεθάνουμε; Και ποτέ δεν ξέρεις πότε και πώς. Πάντα ελπίζεις. Να μην χαθεί το αίμα.
Ο κόσμος που ζούσε εδώ είναι ένα με τον κόσμο που ζει και σήμερα εδώ. Όχι επειδή έχουμε τις ίδιες συνήθειες, τα ίδια ιδιώματα, το ίδιο φαγητό ή γλώσσα ή ακόμα και γούστο στην διασκέδαση. Τίποτα απ’ όλα αυτά δεν έχουμε κοινό. Εκτός του ότι μοιραστήκαμε τούτον εδώ τον τόπο με την ανθρώπινη φύση μας. Υπήρξαμε άνθρωποι στην τοποθεσία Θεσσαλονίκη. Κοιτάμε την ίδια θάλασσα. Τον Όλυμπο απέναντι. Τα υψώματα που τόσο αυθαίρετα ονομάσαμε Σέιχ Σου ή Κέδρινος Λόφος. Λίγη σημασία έχει για το βουνό πώς το ονομάζουν οι άνθρωποι. Και ο ουρανός. Ο Ήλιος. Ακριβώς ο ίδιος Ήλιος, το ίδιο Φεγγάρι. Τα πάντα ίδια. Όπως και μεις.
Δεν υπάρχει πρόοδος. Μόνο συνθήκες».
Κείμενο, σκηνοθεσία: Αριστοτέλης Χαϊτίδης Ερμηνεία: Έρη Μπακάλη Ακορντεόν: Ευάγγελος Χουλιάρας Τραγούδι: Αριστοτέλης Χαϊτίδης
Η διάρκεια της παράστασης θα είναι περίπου 60 λεπτά.
*4, 6, 7, 8 Νοεμβρίου 2019, Μπενσουσάν Χαν, Εδέσσης 6, Ώρα: 21.30 Προτεινόμενη Συνεισφορά για την Είσοδο: 12€ Κρατήσεις: 6984244577
Βρείτε το Facebook Event της παράστασης ΕΔΩ
Βρείτε την σελίδα της παράστασης ΕΔΩ
Η Έρη Μπακάλη (ερμηνεία) γεννήθηκε στην Αθήνα, τελείωσε το ελληνογαλλικό σχολείο και ξεκίνησε τις σπουδές της στη Φιλοσοφική Αθηνών στο τμήμα γαλλικής φιλολογίας. Ταυτόχρονα άρχισε και μαθήματα υποκριτικής. Το 1991 έφυγε για Βιέννη συνεχίζοντας τις σπουδές της στη θεατρολογία του Πανεπιστημίου και παράλληλα στη σχολή υποκριτικής Odeon όπου και παρέμεινε μέλος του θιάσου για 8 χρόνια. Ακολούθησαν συνεργασίες σε πολλά βιεννέζικα θέατρα με ελεύθερα σχήματα, φεστιβαλικές παραγωγές και περιοδείες σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις. Στην Ελλάδα έχει κάνει εμφανίσεις στα σίριαλ singles και Απόσταση Αναπνοής, καθώς και στην ταινία μικρού μήκους “Ζαφείρης”. Τα τελευταία χρόνια περιοδεύει με τον δραματικό Μονόλογο “Για τη Μαρίτα” του Αριστοτέλη Χαϊτίδη όπως και με ένα μουσικοθεατρικό πρόγραμμα με τις Μεταμορφώσεις του Οβιδίου. Η Αναδυόμενη είναι η τρίτη σε σειρά σύμπραξη με τον Αριστοτέλη Χαϊτίδη.
Ο Αριστοτέλης Χαϊτίδης (κείμενο, τραγούδι) γεννήθηκε στο Μόναχο της Γερμανίας από Έλληνες γονείς και μεγάλωσε ανάμεσα σε Ελλάδα και Γερμανία. Σπούδασε Φιλολογία και Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου, ενώ παράλληλα ασχολήθηκε με το θέατρο και τη μουσική. Τα τελευταία χρόνια εστιάζει στη συγγραφή θεατρικών έργων και τη σκηνοθεσία/παραγωγή τους. Μια ταινία μικρού μήκους σε δικό του σενάριο παρουσιάστηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ Δράμας και ταξίδεψε σε φεστιβάλ ανά τον κόσμο, ενώ μια ακόμα παραγωγή του σε δική του σκηνοθεσία παρουσιάστηκε πρόσφατα στο Schubert Theater, σημαντικό κουκλοθέατρο για ενήλικες στη Βιέννη και βρίσκεται στο τρέχον πρόγραμμα για δεύτερη χρονιά. Ιδιαίτερη αίσθηση σε κριτικούς και κοινό προκάλεσε επίσης η Anti_gone σε κείμενο και σκηνοθεσία δική του. Παράλληλα περιοδεύει τα τελευταία χρόνια με τις Μεταμορφώσεις του Οβιδίου, μια μουσικοαφηγηματική περφόρμανς, όπου παρουσιάζεται όχι μόνο ως ηθοποιός αλλά και ως λυρικός τραγουδιστής (κόντρα τενόρος). Έχει τη βάση του στο Βερολίνο, βρίσκεται όμως μεταξύ Γερμανίας, Αυστρίας και Ελλάδας.
Περισσότερα: https://aristoteles-chaitidis.jimdo.com/
Ο Ευάγγελος Χουλιάρας (ακορντεόν) γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Λάρισα. Σπούδασε στο τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Ήδη από τα μαθητικά του χρόνια ασχολήθηκε με τη μουσική, μαθαίνοντας ακορντεόν και μουσική θεωρία. Σε ηλικία 16 ετών απέκτησε πτυχίο Αντίστιξης και στα 17 το πτυχίο Ακορντεόν. Τα τελευταία χρόνια εργάζεται ως καθηγητής γερμανικών, ενώ συμπράττει σε επιλεγμένα μουσικά δρώμενα.