Θέατρο

Ακυρώνεται η Πανεπιστημιάδα θεάτρου λόγω των… ιδιωτικών ΑΕΙ – Η εξήγηση Ανδρέου

Τι αναφέρει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής στην Parallaxi και οι αντιδράσεις για την ακύρωση

Γιώργος Σταυρακίδης
ακυρώνεται-η-πανεπιστημιάδα-θεάτρου-1136935
Γιώργος Σταυρακίδης

Τη δική του απάντηση δίνει στην Parallaxi ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών στις αντιδράσεις που έχουν προκληθεί τις τελευταίες μέρες στις Σέρρες λόγω της ανακοίνωσης του Δημοτικού Θεάτρου της πόλης πως δεν θα πραγματοποιηθεί αυτή τη χρονιά η Πανεπιστημιάδα Φοιτητικού θεάτρου, ένας θεσμός  – ο μεγαλύτερος θεσμός φοιτητικού θεάτρου της χώρας – που έχει αγαπηθεί και προσελκύει εκατοντάδες θεατές το διάστημα που παρουσιάζει παραστάσεις και εκδηλώσεις με φοιτητές από όλη την Ελλάδα και όχι μόνο.

H φετινή 18η Πανεπιστημιάδα Φοιτητικού θεάτρου, που είχε προγραμματιστεί για τις 12-21 Απριλίου, σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Σερρών, ακυρώνεται λόγω συγκυριών και συνθηκών «που αφορούν την φοιτητική και πανεπιστημιακή κοινότητα, παρεμπόδισαν την δομή και την ομαλή διοργάνωση του φετινού Φεστιβάλ» όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, ενώ συνεχίζει η ανακοίνωση, λέγοντας πως «Επειδή η φετινή χρονιά υπήρξε για τα Ελληνικά Πανεπιστήμια πεδίο αντιπαραθέσεων και συγκρούσεων ως προς την καθιέρωση ή όχι σπουδών ιδιωτικών Πανεπιστημίων, πέρασε άπρακτη η κρίσιμη προθεσμία όχι απλά κατάθεσης νέων έργων αλλά και της ουσιαστικής αξιολόγησης και επιλογής τους από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών».

Τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Σερρών Γιώργο Ανδρέου βρήκαμε στις πρόβες που γίνονται αυτό το διάστημα στην σκηνή Σωκράτης Καραντίνος, της Μονής Λαζαριστών, στην συμπαραγωγή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, για την παράσταση «Μαρίκα με είπανε – Μαρίκα με βγάλανε» με κείμενο του Οδυσσέα Ιωάννου και σκηνοθεσία του Αστέρη Πελτέκη, με τον Ανδρέου να έχει αναλάβει το μουσικό κομμάτι της δουλειάς, με επιλογές από παλιά λαικά τραγούδια αλλά και καινούρια τραγούδια που έγραψε και ενορχήστρωσε. Στην ερώτηση της Parallaxi σχετικά με την ανακοίνωση της ακύρωσης της 18ης Πανεπιστημιάδας Φοιτητικού Θεάτρου και τις αντιδράσεις που υπάρχουν στην πόλη, ο Γιώργος Ανδρέου δίνει για πρώτη φορά τη δική του εξήγηση για όσα έγιναν, μιλώντας κι εκείνος για τις αναταραχές στα Πανεπιστήμια λόγω του άρθρου 16 όπως και η ανακοίνωση του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.

Φωτογραφία: Ευθύμης Βλάχος

«Κάθε Πανεπιστημιάδα από πέρυσι θα ήταν αφιερωμένη σε μία χώρα της Ευρώπης. Μετά, καλώντας το Πανεπιστήμιο το αντίστοιχο, θα έπρεπε υποχρεωτικά να έχει σπουδές της ελληνικής γλώσσας, είτε νεοελληνικές είτε αρχαιοελληνικές. Υπήρχε δηλαδή αυτή η προδιαγραφή. Πέρυσι ανταποκρίθηκαν η Ρουέν και η Σορβόννη, δύο κορυφαία πανεπιστήμια. Ήρθε μία τρομερή θεατρική ομάδα, η «Δημόδοκος του Πανεπιστημίου της Σορβόννης που είναι από τις πιο διάσημες της Ευρώπης όπου από φοιτητές παρουσιάζονται αρχαία δράματα. Τότε παίχτηκε στα αρχαία ελληνικά και στα γαλλικά μια καταπληκτική παράσταση όπως και η υπόλοιπη Πανεπιστημιάδα κανονικά’ αναφέρει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Σερρών, ενώ συνεχίζει μιλώντας για την κατάσταση που προέκυψε φέτος και έφτασε μέχρι και την ακύρωση της διοργάνωσης.

«Φέτος, τα πράγματα δεν έγιναν όπως θέλαμε. Εμείς βάζουμε πάντα στον κανονισμό μας να μας στείλουν σε ένα χρονικό περιθώριο εγκαίρως τις προτάσεις τους οι θεατρικές ομάδες των πανεπιστημίων, μαζί μάλιστα με ένα βίντεο για να δούμε περί τίνος πρόκειται και να αξιολογηθούν ανάλογα. Συνήθως στέλνονται 15 με 16 προτάσεις και εμείς επιλέγουμε 6 με 7 από αυτές. Φέτος, επειδή υπήρχε η διένεξη με το άρθρο 16 με τα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια, μέχρι δύο μέρες από τη λήξη της προθεσμίας δεν είχε στείλει κανένας τίποτα. Μάλιστα, την διαδικασία φέτος την κάναμε πιο νωρίς γιατί από τον Οκτώβριο του ’23 είχαμε αποφασίσει πως η Ισπανία θα ήταν η τιμώμενη χώρα. Βρήκαμε και το Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης που έχει ελληνικές σπουδές και θα ερχόντουσαν να παίξουν «Όρνιθες». Τα είχαμε κλείσει όλα, όπως και συζήτηση για την Μεσαιωνική λογοτεχνία με Ελ Σιντ από εκεί και Διγενή Ακρίτα από εδώ θα είχαμε, Πικάσο στον κινηματογράφο, η επιδραστικότητα της λογοτεχνίας στις ισπανόφωνες χώρες σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Θερβάντες, το Αθηναϊκό αλλά και της Μαδρίτης θα είχαμε.  Είχαμε κλείσει τα πάντα, τα είχαμε οργανώσει. Ξεκινήσαμε την προθεσμία νωρίτερα φέτος ακριβώς λόγω των Ισπανών, επειδή έχουν το Πάσχα τους πολύ διαφορετικά από εμάς, ενώ αρχές Μαϊου έχουμε εμείς το Πάσχα και λίγο αργότερα θα ξεκινούσαν οι εξετάσεις των φοιτητών. Μέχρι δύο μέρες πριν τη λήξη της προθεσμίας όμως, δεν είχε στείλει κανείς τίποτα. Ήρθαν τελευταία στιγμή μία με δύο προτάσεις αλλά δεν ήταν αξιολογημένες γιατί δεν είχαν κάνει ούτε καν μία πρόβα, να δούμε τι είναι αυτό που προτείνουν. Οπότε, για να προστατεύσουμε την αξιοπιστία του θεσμού και τη δική μας, δεν γινόταν να προχωρήσουμε. Αν δεν έχεις έναν αριθμό προτάσεων για να προχωρήσεις στις καλύτερες, δεν έχει νόημα. Κι όλο αυτό προφανώς μας λυπεί γιατί ακόμα και για τους Ισπανούς, δουλέψαμε πάνω από ένα τρίμηνο. Θέλαμε να το στήσουμε πολύ ωραία. Προτιμήσαμε να μη κάνουμε προχειροδουλειές όμως. Εμείς ένα μήνα πριν έπρεπε να έχουμε εικόνα της διοργάνωσης. Για να καταλάβετε πόσο αρνητικό ήταν το κλίμα, ούτε τα σερραϊκά πανεπιστήμια που κατά παράδοση συμμετείχαν, δεν είχαν να μας προτείνουν κάποιο έργο, ήταν κάθετοι. Οπότε το σταματήσαμε με πόνο καρδιάς» αναφέρει. Όλοι μας είπαν πως έχουν συνδικαλιστικά ζητήματα και δεν μπορούσαν αυτή τη χρονιά να ασχοληθούν με την Πανεπιστημιάδα. Έτσι, είπαμε να το κάνουμε του χρόνου.

Για τις αντιδράσεις που ξεσηκώθηκαν στην πόλη των Σερρών, o αγαπημένος συνθέτης λέει: Στις αντιδράσεις εμείς απαντήσαμε όπως έπρεπε να απαντήσουμε. Κι αν θέλετε, εννοείται πως έπρεπε να υπάρχουν αντιδράσεις γιατί οι Σερραίοι αγαπούν την Πανεπιστημιάδα, αλλά η θέση μου ήταν πολύ δύσκολη. Δε γινόταν με τις ελάχιστες συμμετοχές που είχαμε να προχωρήσουμε. Δε μπορεί να στηθεί σοβαρή διοργάνωση με σκέψεις, θέλουμε να έχουμε συγκεκριμένες προτάσεις για να μη βρεθούμε τελευταία στιγμή προ εκπλήξεως. Από την άλλη, προέκυψε και μία παρεξήγηση στο οτι ανακοινώσαμε σε αυτούς τους χρόνους το εφηβικό θέατρο. Μα φυσικά, αφού είδαμε πως δεν μπορεί να γίνει το ένα, ας προχωρήσουμε στο άλλο. Γιατί εμείς δεν είμαστε ένα θέατρο που έχει απλώς δεκα παραστάσεις. Είμαστε πολιτιστικό κέντρο. 320 μέρες τον χρόνο γίνονται πράγματα».

Παρακάτω, η ανακοίνωση του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών για την ακύρωση:

Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών ανακοινώνει πως δεν θα προχωρήσει στην διοργάνωση και παρουσίαση της Πανεπιστημιάδας Φοιτητικού θεάτρου που είχε προγραμματίσει για τον Απρίλιο του 2024. Κεντρική και αποφασιστική προϋπόθεση της Πανεπιστημιάδας είναι η συμμετοχή φοιτητικών θιάσων από τα πανεπιστημιακά ιδρύματα της Ελλάδας και της Κύπρου. Συγκυρίες και συνθήκες που αφορούν την φοιτητική και πανεπιστημιακή κοινότητα, παρεμπόδισαν την δομή και την ομαλή διοργάνωση του φετινού Φεστιβάλ.

Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ ΣΕΡΡΩΝ ανανεώνει για το 2025 την πρόσκληση προς τα πανεπιστημιακά ιδρύματα ως προς την διοργάνωση του εξαιρετικά σημαντικού πολιτιστικού θεσμού της Πανεπιστημιάδας Φοιτητικού θεάτρου, ενός θεσμού που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κοινωνικά και καλλιτεχνικά γεγονότα της πόλης και του Νομού μας, προσφέροντας μια πλούσια και ποιοτική γκάμα παραστάσεων, εκδηλώσεων και εργαστηρίων.

Ένα μικρό ιστορικό ως προς την Πανεπιστημιάδα 2024 που δεν πραγματοποιείτε.

  1. Από πέρυσι (2023) η διοίκηση του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών αποφάσισε σε κάθε Πανεπιστημιάδα να προσκαλείται στα πλαίσια μιας τιμώμενης χώρας από την Ευρώπη, αντίστοιχο Πανεπιστήμιο στο οποίο περιλαμβάνονται σπουδές της ελληνικής γλώσσας, νεοελληνικές ή για τη αρχαία γραμματεία. Έτσι πέρυσι η Πανεπιστημιάδα ήταν αφιερωμένη στην Γαλλία, με φιλοξενούμενα Πανεπιστήμια εκείνα της Σορβόννης και της Ρουέν. Η Πανεπιστημιακή θεατρική ομάδα τους, μια από τις πιο σημαντικές στην Ευρώπη με το όνομα «ΔΗΜΟΔΟΚΟΣ», παρουσίασε στην πόλη μας την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, με ένα συνδυασμό αρχαιοελληνικής και Γαλλικής γλώσσας. Οι Γάλλοι φοιτητές και Πανεπιστημιακοί ξεναγήθηκαν σε σημαντικά μνημεία πολιτισμού και μέρη φυσικού κάλλους του Νομού μας και ήρθαν σε ουσιαστική επικοινωνία με το τοπικό πολιτιστικό δυναμικό.
  2. Ήδη από τον Οκτώβριο του 2023 το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ ΣΕΡΡΩΝ αποφάσισε η Πανεπιστημιάδα του 2024 να είναι αφιερωμένη στην Ισπανία, στην Ισπανική γλώσσα και στην Ισπανόφωνη λογοτεχνία. Οι συζητήσεις κατέληξαν στην πρόσκληση του Πανεπιστημίου της Βαρκελώνης, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Θερβάντες, τόσο το Ελληνικό όσο και εκείνο της Μαδρίτης. Οι Ισπανοί φοιτητές και οι καθηγητές τους θα ανέβαζαν το έργο «Όρνιθες» του Αριστοφάνη και θα συμμετείχαν σε σειρά παράλληλων σεμιναριακών δράσεων με θέματα που αφορούν την σύνδεση δύο σημαντικών ηρώων της όψιμης μεσαιωνικής λογοτεχνίας, τον Ισπανό «Ελ Σιντ» και τον Έλληνα Διγενή Ακρίτα, καθώς και με σεμιναριακές αναφορές στη λαϊκή Ισπανική μουσική, την σχέση του Πικάσο με τον κινηματογράφο κ.α.
  3. Επειδή η φετινή χρονιά υπήρξε για τα Ελληνικά Πανεπιστήμια πεδίο αντιπαραθέσεων και συγκρούσεων ως προς την καθιέρωση ή όχι σπουδών ιδιωτικών Πανεπιστημίων, πέρασε άπρακτη η κρίσιμη προθεσμία όχι απλά κατάθεσης νέων έργων αλλά και της ουσιαστικής αξιολόγησης και επιλογής τους από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών. Για να μην υπάρξει μια μικρή, βιαστική και ενδεχόμενος κατώτερη των προσδοκιών μας συμμετοχή των ελληνικών πανεπιστημίων στην Πανεπιστημιάδα μας, πράξαμε το αυτονόητο που προστατεύει τόσο τον θεσμό όσο και τους συμμετέχοντες σ’ αυτόν.
  4. Στα πλαίσια της μεγάλης γιορτής που είναι για μας η Πανεπιστημιάδα, είχαμε φροντίσει να υπάρξει και συμμετοχή των δικών μας θεατρικών σχημάτων με τιμητικά αφιερώματα στην Ισπανική λογοτεχνία: το Στούντιο Εφήβων μας θα παρουσίαζε τους «Φασουλήδες του Κατσιπόρα» του Λόρκα και η Πειραματική μας Σκηνή το «Σκυλί του Περιβολάρη» του Λόπε ντε Βέγκα.
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα