Μια πολύ σοβαρή κωμωδία
Ο άνδρας και η γυναίκα σε ένα παιχνίδι εξουσίας, σπαράσσονται, τρώνε τις σάρκες τους, στο ρινγκ που ονομάζεται άνθρωπος.
Του Θόδωρου Μπούντα
Μπορεί ένα κωμικό θεατρικό έργο όπως είναι το «Αφροδίτη με γούνα (έτσι το χαρακτηρίζει ο ίδιος ο συγγραφέας του David Ives) να είναι βαθιά σοβαρό; Η απάντηση είναι ένα τεράστιο ΝΑΙ. Αυτή ήταν η πρώτη σκέψη μετά την παρακολούθηση της ομώνυμης παράστασης στο Αριστοτέλειον. Η δεύτερη ήταν αν θα προλάβω το τελευταίο αστικό αλλά αυτό είναι μάλλον άσχετο.
Δύο ηθοποιοί, ένας άνδρας και μια γυναίκα στη σκηνή επί δύο ώρες. Δεν το λες και εύκολο αφού αναλαμβάνουν το δύσκολο έργο να σε κρατήσουν σε εγρήγορση, να σε βάλουν στην πλοκή και τελικά να σε μυήσουν στο πιο δύσκολο σημείο του σύμπαντος. Στην ανθρώπινη ψυχή. Κάτι που καταφέρνουν με συγκλονιστικό τρόπο.
Ο άνδρας και η γυναίκα σε ένα παιχνίδι εξουσίας, σπαράσσονται, τρώνε τις σάρκες τους, στο ρινγκ που ονομάζεται άνθρωπος. Η αέναη από την αρχαιότητα μάχη του ανθρώπου να εξερευνήσει την ψυχή του, να ανακαλύψει τα ακρότατα όριά του, να παραδεχτεί τα πολλά πρόσωπα που κρύβει ή που δεν κρύβει και τα οποία μπορούν να τον καταπιούν αν δεν τα αγαπήσει, αν δεν τα αφήσει ελεύθερα.
Οφείλω να ομολογήσω πως δεν είχα δει ποτέ επί σκηνής κανέναν από τους δύο ηθοποιούς. Ο Στράτος Τζώρτζογλου πετάει από πάνω του τον τηλεοπτικό μανδύα του ζεν πρεμιέ και αποδεικνύει πως όσο περνούν τα χρόνια βελτιώνεται, επανακαθορίζεται ως ηθοποιός και τελικά καταφέρνει να σε καθηλώσει τόσο με τη γλώσσα του σώματος που την χειρίζεται άψογα όσο και με τον λόγο που τον εκφράζει συγκλονιστικά. Η Vanessa Barre από την άλλη είναι λίγο αμήχανη και προβλέψιμη όταν ερμηνεύει τη νεαρή ηθοποιό, υπέροχα ονειρική όταν κάνει την μετάβαση στην γυναίκα του 1870 και άκρως εκφραστική στην κορύφωση.
Η σκηνοθεσία και οι μουσικές συνθέσεις (Κωνσταντίνος Αθυρίδης) όπως και ο σχεδιασμός φωτισμού (Χρήστος Γιαλαβούζης) είναι σύγχρονα, άμεσα, χωρίς περιττές τεχνικές. Δύο άνθρωποι, δύο επαναλαμβανόμενες νότες, τα φώτα που αναβοσβήνουν. Αλλωστε το κείμενο είναι τόσο δυνατό που οι συντελεστές της παράστασης σοφά το άφησαν να είναι κυρίαρχο.
Μια θεατρική παραγωγή που γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και η οποία, αν μου επιτρέπεται, πρέπει να αγαπηθεί από ολόκληρη την Ελλάδα.
*Η Αφροδίτη με γούνα παίζεται στο θέατρο Αριστοτέλειον.