Δημήτρης Χαβρές: «Η δυστοπία είναι κοντά μας, αλλά είμαι dreamer – Θα μας σώσει η ενσυναίσθηση»
Ο πρωταγωνιστής της παράστασης Διάδρομος 2 μιλά στην Parallaxi για τη σύγχρονη πραγματικότητα
Ο Διάδρομος 2 είναι μία παράσταση στην οποία ο Δημήτρης Χαβρές βρίσκεται επί 60 λεπτά πάνω στο διάδρομο γυμναστικής και συμμετέχει σε ένα κυριολεκτικό και μεταφορικό cardio planner, που ισορροπεί μεταξύ δράματος και κωμωδίας, εσωτερικών σκέψεων και ψηφιακής πραγματικότητας.
Είναι βέβαιο πως η νέα σκηνοθετική απόπειρα της Μάνιας Παπαδημητρίου, που είχε «υπογράψει» τον Διάδρομο της Ευσταθίας πριν από περίπου μια δεκαετία, θα σου δώσει ερεθίσματα προβληματισμού για τον σύγχρονο τρόπο ζωής, την ψηφιακή πραγματικότητα και τη δυστοπία που γεννάται μέσα από αυτή. ενώ παράλληλα θα σε συγκινήσει και θα σου προκαλέσει έντονα συναισθήματα.
Ο Δημήτρης Χαβρές μιλά στην Parallaxi για την παράσταση που ανεβαίνει από αύριο Παρασκευή (14/2) στη Θεσσαλονίκη και είναι ήδη αντικείμενο συζήτησης.
-Πως προέκυψε η συνεργασία με την Ευσταθία;
«Ήταν και είναι πραγματικά από τις συνεργασίες, που όλα γίνονται έτσι ώστε κάποιοι άνθρωποι να βρεθούν! Τι εννοώ, αυτή η συνεργασία, είναι ένα δώρο της συγχρονικότητας! Δηλαδή με έναν μαγικό τρόπο, όλοι βρεθήκαμε την κατάλληλη στιγμή, στον κατάλληλο σημείο, ώστε πραγματικά να γίνει αυτή η παράσταση, γιατί κάπως αδιόρατα ήμασταν όλοι συνδεδεμένοι!
Η παραγωγός και Art Director μας η Αζίμα, διατηρεί μια φιλική σχέση χρόνων με την Ευσταθία, από αυτές που έχουν σεβασμό και αγάπη και ήθελαν να συνευρεθούν καλλιτεχνικά. Με τη Μάνια Παπαδημητρίου, είχαμε “παίξει” σε μία ταινία μικρού μήκους το Redemption της Αζίμα, που θα αρχίσει το ταξίδι της στα φεστιβάλ την άνοιξη του 2025.
Η Αζίμα έψαχνε έναν μονόλογο για μένα, η Ευσταθία ήθελε να παιχτεί ο “Διάδρομος” από άντρα… και έτσι προέκυψε ο “Διάδρομος 2” με εμένα επί σκηνής! Έμενε το αν η Μάνια, που είχε παίξει στην πρώτη εκδοχή του έργου και το είχε σκηνοθετήσει, θα δεχόταν να το ξανά σκηνοθετήσει, με ερμηνευτή εμένα αυτή τη φορά! Ακόμη και ο Azaad Χαραλάμπους που είχε σχεδιάσει τους φωτισμούς τότε, είναι συνεργάτης δικός μας χρόνια σε ότι παραστάσεις μουσικοθεατρικές κάνουμε!
Τα art video της παράστασης, το trailer, τη φωτογράφιση, έκανε ο διευθυντής φωτογραφίας που ήμασταν μαζί και στο Redemption & σε πολλά άλλα project, ο Δημήτρης Κοτάκος! Τελικά όταν κάτι “πρέπει” να γίνει, δεν είναι ότι όλο το σύμπαν συνωμοτεί, αλλά οι άνθρωποι βρίσκουμε τις δυνάμεις να υπερβαίνουμε κάθε εμπόδιο! Όταν αναζητούμε καλλιτεχνικά κοινές ποιότητες! Η Ευσταθία είναι δύσκολη στο να σ΄ εμπιστευτεί, όταν όμως αυτό γίνει, έχω την αίσθηση ότι γίνεται για πάντα!».
-Η παράσταση ασχολείται με τη νέα, εφιαλτική συχνά, ψηφιακή πραγματικότητα. Πώς την προσεγγίζετε;
«Δεν είναι εφιαλτική η ψηφιακή πραγματικότητα, αλλά ο τρόπος που επιλέγουμε να την κάνουμε πραγματικότητά μας! Η χρήση και ο χώρος που της δίνουμε, το τι αντικαθιστούμε από την καθημερινότητά μας, όπως ισχύει και με τα πάντα στη ζωή. Στην εποχή μας υπάρχει μία τάση, να τρέχουμε με ταχύτητες που δεν μπορεί να ακολουθήσει η ύπαρξη μας, αλλά το χειρότερο δεν ξέρουμε και πού μπορεί να μας οδηγήσει αυτή η τρεχάλα μας. Η παράσταση είναι ένα “cardio planner” κυριολεκτικά και μεταφορικά, όχι μόνο γιατί βρίσκομαι για 60 λεπτά πάνω στο διάδρομο γυμναστικής, αλλά γιατί οι εναλλαγές, της ταχύτητας και του δείκτη δυσκολίας, γίνονται και σωματικά, αλλά και συναισθηματικά, κρατώντας λεπτές ισορροπίες, ανάμεσα στην κωμωδία και το δράμα».
-Από τη στιγμή που γράφτηκε το κείμενο μέχρι σήμερα πολλά πράγματα έχουν ήδη αλλάξει προς το χειρότερο, ενώ ανατέλλει η εποχή του AI, όπου δύσκολα αντιλαμβάνεσαι το πραγματικό από το fake. Πως προσαρμόζεστε στο σήμερα και πόσο επικίνδυνο μπορεί να γίνει για το μέλλον;
«Αυτό είναι γεγονός! Όταν γράφτηκε και παίχτηκε για πρώτη φορά το έργο από την Μάνια ήταν πραγματικά ένα σενάριο επιστημονικής φαντασίας! Απλά αυτό του τότε φάνταζε δυστοπία και πολύ μακρινό. Σήμερα είναι ολοένα και πιο κοντά μας… Ήδη βλέπουμε τους ανθρώπους να ρομποτοποιούνται και τα ρομπότ να εξανθρωπίζονται. Και ολοένα και δυσκολότερο γίνεται να ξεχωρίσεις τι είναι αληθινό και τί είναι fake! Είμαι dreamer, είμαι άνθρωπος που δεν παραιτείται, είμαι αισιόδοξος, είμαι μπαμπάς της Ελισάβετ που σε λίγο θα γίνει 16 ετών. Άρα, η μόνη μου επιλογή είναι να συνεχίσω να πιστεύω στον άνθρωπο και να είμαι σε εγρήγορση, διδάσκοντας με τις πράξεις μου ενσυναίσθηση, που πιστεύω είναι το μοναδικό κλειδί, αφύπνισης, μαζί με την αγάπη!».
-Σε ένα τέτοιο δυστοπικό σκηνικό το χιούμορ αποτελεί αντίδοτο;
«Φυσικά και είναι αντίδοτο, αποφορτίζει την εσωτερική ένταση! Το χιούμορ πηγάζει από τη θέληση, να εκφραστείς και να επικοινωνήσεις την αλήθεια σου, από την επιθυμία να θέλεις να κάνεις τον άλλον να γελάσει, να του δώσεις χαρά! Ακόμη και από τη θέληση να αυτοσαρκαστείς! Σίγουρα το χιούμορ, σου δίνει τη δύναμη να συνεχίσεις. Σαν μια ασπίδα στην δύσκολη καθημερινότητα. Είναι και όχημα, ικανό να σε σώσει, να σε αφυπνίσει και να σε πάει όπου χρειάζεται να πας! Είναι ένδειξη ευφυΐας».
-Πώς ήταν η συνεργασία με μια εμβληματική κυρία του ελληνικού θεάτρου όπως η Μάνια Παπαδημητρίου;
«Το να συνεργάζεσαι με τη Μάνια Παπαδημητρίου είναι μεγάλη πρόκληση, αλλά είναι και ευλογία! Για μένα ήταν μεγάλη χαρά, γιατί αυτή όπως σας είπα ήταν η δεύτερη μας καλλιτεχνική συνεύρεση, αλλά η πρώτη Θεατρική! Σε μια εποχή δύσκολη για τη Μάνια, που φυσικά ανέσυρε και δικές μου μνήμες… οι συναντήσεις μας στις πρόβες, ήταν κάποιες ώρες που και για τους δυο μας ήταν σαν μια παύση απ΄ όλα όσα συνέβαιναν στην καθημερινότητά μας!
Η σχέση σου ηθοποιού με το σκηνοθέτη του, είναι σαν αυτή του μαθητή με το δάσκαλο, ή ακόμη και του παιδιού με το γονέα, μια σχέση δυναμική, που σ΄ έναν μονόλογο είσαι απέναντι στο σκηνοθέτη μόνος σου, κάτι σαν καλλιτεχνικό μοναχοπαίδι. Δεν έχεις συμπαίκτη, δεν μπορείς να μοιραστείς την αγωνία του να φτάσεις επί σκηνής, την πρώτη μέρα της παράστασης… έχεις την αποκλειστικότητα και στα “μαλώματα” αλλά και στην χαρά της ολοκλήρωσης, την μεγάλη αγκαλιά στο τέλος που ούτε αυτή την μοιράζεσαι. Σημαίνει πολλά η Μάνια για μένα και ως καλλιτέχνιδα, αλλά και ως άνθρωπος! Την ευχαριστώ για την εμπιστοσύνη και την αγάπη της».
-Η μουσική στην παράσταση παίζει κυρίαρχο ρόλο. Μιλήστε μας γι’ αυτό.
«Πραγματικά! Είναι υπέροχο που το έργο είναι της Ευσταθίας και που η ίδια μέσα από την πολυσχιδή καλλιτεχνική της φύση, υπογράφει και την μουσική στο “Διάδρομο 2” καθώς είναι ένα βασικό στοιχείο σε όλη την διάρκεια του μονολόγου. Είναι σαν να παίζεται ένα παιχνίδι ερωτοαπαντήσεων ανάμεσα στον ήρωα και τη μουσική!».
-Τι προσδοκάτε ως δημιουργοί της, να πάρει μαζί του ο θεατής φεύγοντας;
«Νιώθω πως κάθε βράδυ που βρίσκομαι στη σκηνή, μεταφέροντας το λόγο της Ευσταθίας, τη ματιά της Μάνιας, ζωντανεύω τον “ήρωα” μας, δίνοντας του σώμα, φωνή, νου, συναίσθημα, ψυχή και ενώ επί σκηνής είμαι μόνος, έχω μαζί μου αυτές τις δύο μοναδικές γυναίκες δημιουργούς μαζί μου.
Προσδοκώ φεύγοντας ο θεατής, να έχει γελάσει, να έχει προβληματιστεί, να έχει πιθανά συγκινηθεί, να έχει νιώσει… Για μένα είναι σημαντικό να νιώσει, γιατί μέσα από το βίωμα το προσωπικό που ξυπνάει του καθενός, βλέποντας αυτόν τον άντρα να μονολογεί, έρχονται στην επιφάνεια, γεννώνται όλα τα ερωτήματα εκείνα που απασχολούν το μυαλό κάθε σκεπτόμενου ατόμου στο σήμερα. Το φινάλε του έργου μας δίνει έμμεσα, αλλά και πολύ ξεκάθαρα τις απαντήσεις που όλοι ψάχνουμε!
Τα 60 λεπτά περπάτημα και τρέξιμο, είναι η απόδειξη ότι έχουμε και την ενέργεια, αν θέλουμε να κάνουμε το “τσαφ” της αλλαγής, ποτέ δεν είναι αργά, αν είναι τώρα!».
Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
Ο “Διάδρομος 2” με την συγκλονιστική ερμηνεία του Δημήτρη Χαβρέ, είναι στην ουσία ένα έργο με βαθύ υπαρξιακό προβληματισμό, δοσμένο μέσα από την ιδιαίτερη ποπ αισθητική της Ευσταθίας – η οποία άλλωστε χαρακτηρίζει και σχεδόν όλο το έργο της. Τραγούδια και κείμενα λειτουργούν ως ενιαία ξεχωριστή έκφραση ενός σύγχρονου ανθρώπου που αγωνιά να βρει τα πατήματά του στο χάος της ψηφιακής μη-πραγματικότητας.
Έχοντας σκηνοθετήσει και ερμηνεύσει με μεγάλη επιτυχία το έργο, η σημαντική ηθοποιός Μάνια Παπαδημητρίου δίνει την σκυτάλη στον Δημήτρη Χαβρέ, υπογράφοντας και πάλι τη σκηνοθεσία, διατηρώντας το ύφος που συγκίνησε και άφησε δυνατές εντυπώσεις στον κόσμο του θεάτρου. Χάριν αυτής της πολύ ενδιαφέρουσας συνύπαρξης, η τραγουδοποιός και θεατρική συγγραφέας Ευσταθία, κάνοντας την ανάλογη προσαρμογή, μας παραδίδει μια δεύτερη εκδοχή του πρώτου της θεατρικού έργου.
Ανανεώνοντας το κείμενό της, η Ευσταθία εμπιστεύεται τον Δημήτρη Χαβρέ για να διανύσει κάμποσα χιλιόμετρα πάνω στον διάδρομό της με τον δικό του ξεχωριστό και ιδιαίτερο τρόπο. Πρόκειται για έναν ρόλο-έκπληξη που εκφράζεται άλλοτε με χιούμορ, άλλοτε με δραματικότητα και που σίγουρα όλες και όλοι μας θα αναγνωρίσουμε κομμάτια του εαυτού μας.
ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Ο “Διάδρομος” της Ευσταθίας όταν γράφτηκε έμοιαζε με ένα μελλοντολογικό κείμενο. Μια γυναίκα αποκομμένη πλήρως από το συναίσθημα και κάθε ικανότητα κρίσης καταπίνει αμάσητα όλα τα σλόγκαν και τα μιμίδια της νέας εποχής που της παρουσιάζεται ως κανονικότητα ενώ αποδεικνύεται δυστοπία.
Μέσα από χιούμορ και φανταστικές καταστάσεις, μας δινόταν μια εικόνα του μέλλοντος που σε έκανε να γελάς και να κλαις μαζί.
Σήμερα, μόλις 11 χρόνια μετά, το κείμενο μοιάζει να έχει επιβεβαιωθεί σε πολλά του σημεία. Βρισκόμαστε ήδη μέσα σε μια κοινωνική συνθήκη όπου ο άνθρωπος όχι μόνο δεν αντιλαμβάνεται το συναίσθημα του, αλλά σιγά σιγά δεν γνωρίζει και την σημασία του να υπάρχει κάποιο συναίσθημα. Επίσης μπερδεύεται με τις λέξεις και τις έννοιες όπως δικαιοσύνη, ελευθερία, ελεύθερη επιλογή και ενώ νομίζει πως τα γνωρίζει και τα έχει κατακτήσει στην ουσία δεν ξέρει ούτε τι είναι όλα αυτά.
Ο άνθρωπος μεταμορφώνεται σε ρομπότ αλλά δεν τα καταφέρνει και καλά και άρα τα αληθινά ρομπότ που ο ίδιος έφτιαξε τον εκτοπίζουν από τη δουλειά του.
Είμαι ευτυχής που ξανακάνουμε αυτό το κείμενο, αυτή τη φορά με άνδρα πρωταγωνιστή, γιατί ο άνθρωπος είτε άνδρας είναι είτε γυναίκα η ό,τι άλλο θέλει να είναι, το ίδιο άχρηστος μοιάζει για το σύστημα κάποια στιγμή και με τον ίδιο τρόπο αυτό το σύστημα τον πετάει έξω όταν δεν τον χρειάζεται πια.
Είχα αγαπήσει πάρα πολύ αυτό τον ρόλο όταν παίξαμε το έργο για πρώτη φορά το 2012 και τώρα χαίρομαι που τον αναλαμβάνει στη νέα εκδοχή του ένας ηθοποιός σαν τον Δημήτρη Χαβρέ με τον οποίο συνεργαστήκαμε ήδη και άλλη φορά. Είχαμε πολύ καλή χημεία και τον θαύμασα για την τόλμη και το δόσιμο του στον ρόλο καθώς και για το χιούμορ του!
Πρόκειται για μια παράσταση που διαδραματίζεται πάνω σε έναν διάδρομο γυμναστηρίου όπου ο ηθοποιός-ερμηνευτής, γυμναζόμενος και μονολογώντας, γίνεται ο καθρέφτης του σημερινού μοναχικού πολίτη, που ενώ νομίζει πως έχει τα πάντα δεν του έχει απομείνει τίποτε παρά μόνο αυτός ο διάδρομος και τρέμει μην τον χάσει.
Η μουσική το βίντεο και το φως δημιουργούν ένα οπτικό -ηχητικό τοπίο που αποδίδει το κλίμα της εποχής μας. Ο άνθρωπος βρίσκεται μόνος, μέσα στην διαρκώς πολλαπλασιαζόμενη εικόνα του και σε ένα ηχητικό τοπίο επαναλαμβανόμενων μοτίβων και ρυθμών που επιτείνουν την μοναχικότητα του.
Το χιούμορ και ο αυτο-σαρκασμός μέσα από τη λογική του stand-up comedy είναι κυρίαρχα.
Μάνια Παπαδημητρίου
Καλοκαίρι 2024
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Κείμενο: Ευσταθία Σκηνοθεσία: Μάνια Παπαδημητρίου Επι σκηνής: Δημήτρης Χαβρές Μουσική: Ευσταθία Σχεδιασμός Παραγωγής Ήχου: Μανόλης Λιανής Σχεδιασμός Φωτισμού: Azaad Χαραλάμπους Έπαιξαν οι μουσικοί: Πιάνο | Χάρης Μπότσης | Ακορντεόν | Ευαγγελία Λοφίτου Ηχοληψία: Νίκος Ξύδης Studio Paraga | Φωνητικά | Μανόλης Λιανής & Ευσταθία Σκηνικό: AZiMA PRODUCTiONS | X-Treme Stores Κοστούμια: Ερωτόκριτος Κυμιωνής Γυαλιά : Gruppo Ottico Κουλμπαλόγλου, Ν.Σμύρνη Trailer | Video art | Photoshooting: Δημήτρης Κοτάκος Voiceover Trailer: Δημήτρης Χαβρές | https://www.dimitrischavres.com/ Επικοινωνία για τη Θεσσαλονίκη: Λιάπης Απόστολος Χορηγός Επικοινωνίας: Art Director: Λιάνα Αζίμα Χαβρέ Παραγωγή: AZiMA PRODUCTiONS
Η βραδιά ανοίγει με την Ελισάβετ Χαβρέ στο πιάνο & στο τραγούδι. Εδώ μπορείτε να δείτε το τρέιλερ της παράστασης: https://shorturl.at/sO9M9
ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ – ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ 14, 15 και 16 Φεβρουαρίου 2025
Παρασκευή 21:15 , Σάββατο στις 19:15
και στις 21:15 και Κυριακή 19:15
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ 90’ λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ Κανονικό Εισιτήριο: 15 ευρώ Εκπτωτικά Εισιτήρια: 13 ευρώ (Φοιτητικό / ανέργων / πολυτέκνων / άνω των 65 / ΑμεΑ / ατέλειες ηθοποιών και σπουδαστών δραματικών σχολών)
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ • Ηλεκτρονική αγορά εισιτηρίων: https://shorturl.at/3pBF5
Απαραίτητη προαγορά εισιτηρίου λόγω περιορισμένων θέσεων (οι θέσεις δεν είναι αριθμημένες).
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Πολυχώρος Τέχνης Alte Fablon Δευτέρα – Παρασκευή 11:30 – 20:30 Φιλίππου 71 & Χριστοπούλου Ι Θεσσαλονίκη 54635 Τηλ: 2314014430
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟΝ ΠΟΛΥΧΩΡΟ ΤΕΧΝΗΣ ALTE FABLON f/b: https://www.facebook.com/altefablonthessaloniki Instagram: https://www.instagram.com/altefablon site: https://altefablon.gr