Τι συμβαίνει στο Δημοτικό Ωδείο Θεσσαλονίκης;

«Παραφωνίες» με καταγγελία για αδικαιολόγητη και παράνομη διάκριση μεταξύ των εργαζομένων καθηγητών, εξώδικα, σημαντικά λάθη και υποστελέχωση - Τι απαντά ο καλλιτεχνικός διευθυντής

Parallaxi
τι-συμβαίνει-στο-δημοτικό-ωδείο-θεσσα-997886
Parallaxi

Το Δημοτικό Ωδείο Θεσσαλονίκης (Ν.Π.Δ.Δ.)  ιδρύθηκε το 1988 και λειτούργησε αρχικά σε μισθωμένο από τον Δήμο κτίριο επί της οδού Παπαζώλη 17, με καλλιτεχνικό Διευθυντή του τον αείμνηστο Κοσμά Γαλιλαία.

Λίγα χρόνια αργότερα και προκειμένου να ανταποκριθεί στη μεγάλη ζήτηση για φοίτηση σ’ αυτό παιδιών και νέων της πόλης, ιδρύθηκε το παράρτημά του επί της Λεωφόρου Καραμανλή 141 , σε ιδιόκτητο κτίριο του Δήμου Θεσσαλονίκης που ανεγέρθηκε για τον σκοπό αυτό, ενώ αργότερα και ως και σήμερα τα μαθήματα μουσικής παρέχονται πλέον στο κτίριο της Λεωφόρου Καραμανλή και στο κτίριο επί της οδού Κουντουριώτη 17 και το ν.π.δ.δ. με την επωνυμία Δημοτικό Ωδείο Θεσσαλονίκης μετά τον Καλλικράτη εντάχθηκε -συγχωνεύθηκε στο Κέντρο Πολιτισμού Δήμου Θεσσαλονίκης.

Οι καθηγητές μουσικής που απασχολούσε προσλαμβάνονταν με συμβάσεις έργου, οι οποίες μεταγενέστερα μετατράπηκαν μετά από σχετικές δικαστικές αποφάσεις (με το νόμο Παυλόπουλου) σε συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου μειωμένης απασχόλησης (πλην μίας-δύο  περιπτώσεων που αναγνωρίστηκαν ως πλήρους) .

Ως πλήρης απασχόληση  των καθηγητών μουσικής του Δημ. Ωδείου Θεσσαλονίκης κρίθηκε ότι ήταν οι  20 ώρες εβδομαδιαία μέχρι το έτος 2007 , ενώ από το έτος 2007 και εντεύθεν, με βάση πλέον τον ψηφισθέντα κανονισμό του Ν.Π.Δ.Δ. η πλήρης απασχόληση ορίστηκε στις 30 ώρες εβδομαδιαία .

Οι καθηγητές μουσικής υπηρετούν στο Δημοτικό Ωδείο με βάση την ειδικότητα του καθενός , όπως αυτή προσδιορίζεται από τη σύμβασή τους ανάλογα με τις μουσικές σπουδές τους και το αντικείμενο που κατά συνέπεια έχει τα απαιτούμενα προσόντα να διδάσκει με βάση τις νομοθετικές διατάξεις  (π.χ. καθηγητής πιάνου ή βιολιού ή μονωδίας , καθηγητής κατώτερων ή ανώτερων θεωρητικών κλπ)., δηλαδή ως διδάσκουσες μουσικοί θεωρητικών μαθημάτων, επιλέχθηκε εκ μέρους σας, τμήματα κατώτερων θεωρητικών μαθημάτων μουσικής να ανατίθενται σε άλλους συναδέλφους συναφών ειδικοτήτων (βλ. Ανώτερα Θεωρητικά).

Όμως τα τελευταία χρόνια, συμβαίνει το εξής ꓽ

1) Παρά το γεγονός ότι απασχολούμενοι καθηγητές δεν συμπληρώνουν όλες τις ώρες διδασκαλίας της ειδικότητάς τους , όπως αυτές  αναγνωρίστηκαν με δικαστικές αποφάσεις ως εκ της μετατροπής των συμβάσεών τους σε αορίστου χρόνου μειωμένης απασχόλησης, και ενώ υπάρχουν διδακτικές ανάγκες προς κάλυψη από την ειδικότητά τους, δίνονται από τη Διεύθυνση του Ωδείου σε γνώση της Διοίκησής του οι ώρες αυτές σε άλλους καθηγητές που έχουν ήδη καλυμμένο το αναγνωρισθέν ωράριό τους και μάλιστα κάποιες φορές έχουν συναφή ειδικότητα και όχι την ίδια με τους πρώτους.

Ως αποτέλεσμα αυτού οι καθηγητές στους οποίους ανατίθενται μαθήματα πέραν της συμπλήρωσης του συμβατικού τους ωραρίου, αμείβονται για υπερεργασία, ενώ οι άλλοι, προκειμένου να συμπληρώσουν το ωράριό τους απασχολούνται σε άλλες υπηρεσίες (βλ. δημοτικές βιβλιοθήκες, Κέντρο Ιστορίας , δημοτικά Σχολεία) και όχι σ’ αυτήν στην οποία υπηρετούνε (Δημοτικό Ωδείο) με αποτέλεσμα την αδικαιολόγητη οικονομική επιβάρυνση του Ωδείου (για αμοιβή της υπερεργασίας) αλλά και την αδικαιολόγητη και παράνομη διάκριση μεταξύ των εργαζομένων καθηγητών.

Να σημειωθεί ότι με απόφαση του Δ.Σ. η τυχόν υπερεργασία κάποιου καθηγητή για παροχή των υπηρεσιών του εκτός του κτιρίου του Δημοτικού Ωδείου, δηλαδή στις άλλες υπηρεσίες που το ίδιο το Ωδείο τον στέλνει , δεν αναγνωρίζεται και δεν αμείβεται ως υπερεργασία , με αποτέλεσμα να υφίσταται και ως εκ τούτου αδικαιολόγητη διάκριση μεταξύ των απασχολούμενων καθηγητών  και ωφέλεια συγκεκριμένων, που επιλέγονται από τη Διεύθυνση και τη Διοίκηση να παρέχουν υπερεργασία εντός του Ωδείου, όχι μόνον οικονομική αλλά και εργασιακή, δεδομένου ότι αυτοί, επικαλούμενοι πλέον την υπερεργασία τους, διεκδικούν δικαστικά πλήρες ωράριο και άρα διαφορετική μισθοδοσία.  Μάλιστα, μόλις πρόσφατα εγέρθηκε δικαστικά η αναγνώριση πλήρους ωραρίου σε καθηγήτρια , η οποία αποτελεί και μέλος του Δ.Σ. ως εκπρόσωπος των εργαζομένων , στην οποία συστηματικά ανατίθενται ώρες πέραν του νομίμου ωραρίου της, σε βάρος άλλων καθηγητών που διαθέτουν την ειδικότητα για τα μαθήματα που ανατίθενται σ’ αυτήν και οι οποίοι δεν συμπληρώνουν το συμβατικό τους ωράριο με διδασκαλία στο Ωδείο, με Πληρεξούσιο Δικηγόρο της μάλιστα στην εν λόγω υπόθεση κατά του Δημοτικού Ωδείου ενός  μέλους του Δ.Σ. του !

Για τις ενέργειες και την τακτική αυτή έχουν υπάρξει τόσο προφορικές διαμαρτυρίες, όσο και μέσω εξωδίκων 

2) Περαιτέρω, υφίσταται συστηματικό σοβαρό πρόβλημα και ως προς τις οικονομικές υπηρεσίες μισθοδοσίας του Ν.Π.Δ.Δ., καθόσον τα εκκαθαριστικά σημειώματα , όταν αυτά παρέχονται προς τους εργαζόμενους , έχουν σημαντικά λάθη ως προς τα κλιμάκια , τις τριετίες κλπ των εργαζομένων, με αποτέλεσμα να ανοίγονται δίκες κατά του Ωδείου και από τα θέματα που ανακύπτουν από αυτό.

3) Το Διοικητικό Προσωπικό που υπηρετεί στο Ωδείο για να εξυπηρετεί σπουδαστές αλλά και εργαζόμενους, είναι τυπικά και εμφανίζεται ως 6 άτομα. Από της ιδρύσεως του Ωδείου και μέχρι πριν κάποια χρόνια υπήρχε όλες τις ώρες λειτουργίας του τουλάχιστον ένας Διοικητικός Υπάλληλος σε όλες τις βάρδιες. Τα τελευταία χρόνια επί Δημαρχίας Ζέρβα όμως , η Γραμματεία στο Ωδείο της Λ. Καραμανλή δεν λειτουργεί όλες τις ώρες, ενώ στο κτίριο της Κουντουριώτη (πρώην Κέντρο Μουσικής) δεν υπάρχει κανένας διοικητικός υπάλληλος για το Ωδείο.

*το παραπάνω άρθρο πρόκειται για καταγγελία από αναγνώστη της parallaxi, που ζήτησε να διατηρήσει την ανωνυμία του

Η parallaxi έλαβε και δημοσιεύει επίσης την απάντηση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Δημοτικού Ωδείου Θεσσαλονίκης, κ. Κώστα Μακρυγιαννάκη

Αγαπητή parallaximag.gr,

Με έκπληξη διάβασα δημοσιευμένο άρθρο στον ιστότοπο σας το οποίο κάνει εκτενή αναφορά στα του Δημοτικού Ωδείου Θεσσαλονίκης και κυρίως σε θέματα που άπτονται της λειτουργίας του και του ανθρώπινου δυναμικού του.

Θα ήθελα λοιπόν, ως καλλιτεχνικός διευθυντής του φορέα με το όνομά μου να αναφέρεται στο δημοσίευμα, ως τακτικός αναγνώστης του περιοδικού σας, ως επαγγελματίας του χώρου και ως πολίτης να επισημάνω και να διευκρινίσω τα παρακάτω:

  • Οι πλείστες συμβάσεις εμού και των συναδέλφων μου στο ωδείου είναι συμβάσεις μουσικού και όχι ειδικότητας όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα.
  • Ο όρος “κατώτερα θεωρητικά” που αναφέρεται στο δημοσίευμα, δεν υπάρχει, όπως υπάρχει ο αντίστοιχος “ανώτερα θεωρητικά”. Χρησημοποιείται μόνον κατ’ευφημισμό. Εννοείται φυσικά πως μια καθηγήτρια/ένας καθηγητής ανώτερων θεωρητικών μπορεί να διδάξει όλα τα επίπεδα θεωρητικών μέχρι και αυτό του πτυχίου και τίποτα έκνομο ή παράξενο δεν υπάρχει σε αυτό. Όπως ακριβώς δλδ ένα πτυχιούχος μαθηματικός μπορεί να διδάξει μαθηματικά από την πρώτη δημοτικού μέχρι και την τρίτη λυκείου.
  • Στα μαθήματα μουσικής σε οποιοδήποτε ωδείο, το στοιχείο της προσωπικής επικοινωνίας και επαφής του διδάσκοντα με τον μαθητή είναι πολύ σημαντικό. Δηλαδή, οι σπουδαστές επιλέγουν δάσκαλο, δεν τους τον επιβάλλει κάποια ανώτερη εξουσία, διότι πολύ απλά φεύγουν και πηγαίνουν σε κάποιο άλλο εκπαιδευτήριο. 
  • Η δήλωση πως υπάρχει υπερεργασία στο ωδείο και μάλιστα σε βάρος άλλων συναδέλφων είναι ψευδής κι εκ του πονηρού. Ποτέ δεν έχω αναθέσει υπερεργασία σε συνάδελφο μετά τη σχετική απόφαση του ΔΣ του φορέα το 2018.
  • Το Κέντρο Πολιτισμού Θεσσαλονίκης – και όχι Κέντρο Πολιτισμού Δήμου Θεσσαλονίκης όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα – επιτελεί σημαντικότατο εκπαιδευτκό, καλλιτεχνικό και κοινωνικό έργο. Από το 2016 και μέχρι το 2022 συνεργαζόταν με δημοτικά και γυμνάσια σχολεία, βιβλιοθήκες, ΚΔΑΠ, ΚΑΠΗ, έτρεχε προγράμματα για την ένταξη των εφήβων προσφύγων στην κοινωνική ζωή της πόλης, ήρθε σε επαφή με δομές υποστήριξης για την μείωση της παραβατικότητας ανηλίκων, άνοιξε φεστιβάλ δωρεάν στο κοινό, λειτούργησε και λειτουργεί ως πόλος επικοινωνίας σημαντικών πολιτιστικών δράσεων της πόλης. Το περιοδικό και ο ιστότοπός σας έχει επικοινωνήσει πολλά από τα παραπάνω στο παρελθόν. Από πότε αυτό αποτελεί πρόβλημα για κάποιον ή κάποια που εργάζεται στο ωδείο; Αν υπάρχουν διαθέσιμες ώρες, γιατί να μην διατεθούν κάποιες από αυτές για την επιτέλεση κάποιων από τα προαναφερόμενα έργα; Πόσω μάλλον όταν αυτά εμπίπτουν στο αντικείμενο διδασκαλίας της μουσικής! Εγώ ο ίδιος, πέρα από τα διοικητικά, εκπαιδευτικά και καλλιτεχνικά μου καθήκοντα στο φορέα, έχω διδάξει στο ΣΔΕ των καταστημάτων κράτησης Διαβατών και Νιγρίτας. Επίσης, σε δομές προσφύγων μέσα από σχετικό πρόγραμμα που προανέφερα. Πού ακριβώς εστιάζεται το κακό σε αυτό και γιατί το δημοσίευμα το σχολιάζει αρνητικά;

Τα παραπάνω αφορούν κομμάτι της εργασίας μου και του τομέα ευθύνης μου στο Δημοτικό Ωδείο Θεσσαλονίκης και απορρέουν από την ιδιότητά μου ως καλλιτεχνικού διευθυντή. Τα σημεία του δημοσιεύματός σας που αφορούν το διοικητικό κομμάτι αφορούν το σώμα του ΔΣ.

Επειδή το άρθρο σας είναι ανυπόγραφο και έχει διάφορες ανακρίβειες – όπως επισήμανα παραπάνω – θα παρακαλούσα να το τσεκάρετε για να μπορούμε να συζητούμε όλοι με καλές προθέσεις και στοιχεία.

Με εκτίμηση,

Κώστας Μακρυγιαννάκης

καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Ωδείου Θεσσαλονίκης

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα