Καταγγελία ΣΚΑΙ για κόψιμο χρηματοδότησης από ντοκιμαντέρ του Παπαχελά λόγω συνέντευξης του Κουφοντίνα

Ο Γιάννης Αλαφούζος κάνει λόγο για «απόπειρα προληπτικής λογοκρισίας»

Parallaxi
καταγγελία-σκαι-για-κόψιμο-χρηματοδό-1413590
Parallaxi

Την ανάκληση μερικής χρηματοδότησης του ντοκιμαντέρ που επιμελείται ο Αλέξης Παπαχελάς με τίτλο «17 Νοέμβρη, άνοδος και πτώση» καταγγέλλει με επιστολή του ο Γιάννης Αλαφούζος.

Ο ΣΚΑΪ και ο Γιάννης Αλαφούζος με επιστολή του προς τον διεθύνοντα σύμβουλο του ΕΚΚΟΜΕΔ κάνουν λόγο για «απόπειρα προληπτικής λογοκρισίας», σε ένα ντοκιμαντέρ δημοσιογραφικής και ιστορικής καταγραφής.

Αιτία, σύμφωνα με τον Γιάννη Αλαφούζο, η «συνέντευξη που έχει παραχωρήσει στο πλαίσιο του ντοκιμαντέρ ο καταδικασμένος δολοφόνος της τρομοκρατικής οργάνωσης Δημήτρης Κουφοντίνας».

Η επιστολή του Γιάννη Αλαφούζου

«Αγαπητέ κύριε Χριστόπουλε, Με μεγάλη έκπληξη, -καθώς δεν υπήρξε καμία προγενέστερη ενημέρωση- η Διοίκηση του ΣΚΑΙ πληροφορήθηκε χθες (15/12/25) την αιφνίδια απόφασή σας να ανακαλέσετε την πρόσφατη απόφασή σας (8/12/25) για την υπαγωγή στην μερική χρηματοδότηση του ΕΚΟΜΜΕΔ του ντοκιμαντέρ που ετοιμάζει ο Αλέξης Παπαχελάς με τίτλο «17 ΝΟΕΜΒΡΗ, ΑΝΟΔΟΣ ΚΑΙ ΠΤΩΣΗ» λόγω της συνέντευξης που έχει παραχωρήσει στο πλαίσιο του ντοκιμαντέρ ο καταδικασμένος δολοφόνος της τρομοκρατικής οργάνωσης Δημήτρης Κουφοντίνας

Η έκπληξη δεν οφείλεται μόνο στο γεγονός ότι ήδη από τις 2 Ιουνίου -μέσω του σχετικού αιτήματος του ΣΚΑΙ στον ΕΚΚΟΜΕΔ- υπήρχε πλήρης και αναλυτική ενημέρωσή σας για το γεγονός ότι ανάμεσα στα δεκάδες ντοκουμέντα και συνεντεύξεις που θα αναδειχθούν μέσα από τα έξι επεισόδια υπάρχει και μια συνέντευξη του δολοφόνου. Η έκπληξη γίνεται ακόμη μεγαλύτερη λόγω του γεγονότος ότι για πρώτη φορά το ΕΚΚΟΜΕΔ αποφασίζει να παρέμβει με εντελώς αυθαίρετο τρόπο στο περιεχόμενο μιας δημοσιογραφικής και ιστορικής καταγραφής επιχειρώντας κατ ουσίαν να επιβάλει προληπτική λογοκρισία.

Η απόφασή σας αυτή εκτός από προσβλητική έναντι του ΣΚΑΙ που είναι το μόνο ιδιωτικό κανάλι το οποίο διαχρονικά επενδύει στην παραγωγή υψηλής ποιότητας ντοκιμαντέρ για την διατήρησή της συλλογικής ιστορικής μνήμης, είναι βαθιά προσβλητική και για τον Αλέξη Παπαχελά. Oχι μόνο γιατί τα ντοκιμαντέρ του προσεγγίζουν πάντα με αντικειμενικό τρόπο την ιστορική αλήθεια, αλλά και διότι ήταν ο πρώτος δημοσιογράφος που αφιέρωσε μια εκπομπή στους συγγενείς των θυμάτων της τρομοκρατίας, συμβάλλοντας ήδη από τότε με καθοριστικό τρόπο στην αποδόμηση των τάχα ιδεολογικών επιχειρημάτων των εκτελεστών. Τον σκοπό αυτό άλλωστε είναι προφανές ότι εξυπηρετεί και το νέο ντοκιμαντέρ, το οποίο, όπως αυτονοήτως συμβαίνει και στην διεθνή πρακτική, καταγράφει τις μαρτυρίες όλων ανεξαιρέτως των πρωταγωνιστών. Από αυτήν του τότε υπουργού Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και όλων των βασικών συντελεστών της εξάρθρωσης της τρομοκρατικής οργάνωσης, μέχρι αυτήν του καταδικασμένου δολοφόνου Δημ. Κουφοντίνα.

Με αυτά τα δεδομένα, σάς ενημερώνουμε ότι ο ΣΚΑΙ δεν επιθυμεί να έχει οποιαδήποτε σχέση με το ΕΚΚΟΜΕΔ και αποσύρει από τα αιτήματα υπαγωγής και το δεύτερο ντοκιμαντέρ που ετοιμάζει αυτήν την τηλεοπτική σαιζόν με τίτλο «Τελευταία Μπλόφα», βασισμένο στο εξαιρετικό βιβλίο της Ελένης Βαρβιτσιώτη και της Βικτώριας Δενδρινού για τα γεγονότα που προηγήθηκαν του δημοψηφίσματος του 2015.

Η προσβλητική απόφασή σας που επιβεβαιώνει ότι είστε έρμαια πάσης φύσεως έξωθεν πιέσεων, αντιβαίνει κάθε έννοια δεοντολογίας και ο ΣΚΑΙ δεν προτίθεται να νομιμοποιήσει μεθοδεύσεις που θυμίζουν άλλες, αλήστου μνήμης, περιόδους της ιστορίας μας.

Γιάννης Αλαφούζος».

Τι απαντά το ΕΚΚΟΜΕΔ

Σε επικοινωνία της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ με τον κ. Χριστόπουλο, εκείνος σημειώνει αρχικά ότι πρόκειται για επαναξιολόγηση και όχι για οριστική απόρριψη του αιτήματος για ένταξη του επενδυτικού σχεδίου στο cash rebate. «Δεν είναι εύκολη περίπτωση, κατανοώ και την αντίδραση του κ. Αλαφούζου. Αρχικά η επιτροπή αξιολόγησης ενέταξε κανονικά το έργο, ωστόσο στη συνέχεια ακολούθησε η επιστολή των συλλόγων των θυμάτων, οπότε το σωστό ήταν να γίνει ανάκληση της απόφασης και επαναξιολόγηση. Δεν τίθεται θέμα λογοκρισίας, όμως πρέπει να αποφασιστεί αν ένα ντοκιμαντέρ που περιέχει τις απόψεις του αρχιεκτελεστή της 17Ν πρέπει ή όχι να χρηματοδοτηθεί από το κράτος», σημειώνει ο κ. Χριστόπουλος, συμπληρώνοντας ότι εφόσον η κατάθεση του σχεδίου είναι ακόμη εν ισχύι, η επαναξιολόγησή του (λαμβάνοντας υπ’ όψιν την επιστολή των συλλόγων) θα προχωρήσει άμεσα.

Θέση για το θέμα παίρνει ο Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Εργων, εκφράζοντας στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ «την έκπληξή του, την αγανάκτησή του και την ανησυχία του για το μέλλον αναφορικά με λογοκριτικές πρακτικές του ΕΚΚΟΜΕΔ Α.Ε. εις βάρος της ανεξάρτητης έρευνας και της δημιουργίας ταινιών τεκμηρίωσης στη χώρα». Και καταλήγει καλώντας «σε εγρήγορση όλους τους εμπλεκομένους στην καλλιτεχνική δημιουργία στη χώρα και όσους πιστεύουν ότι ο πολίτης έχει κρίση, νου και σύνεση ώστε να αξιολογεί ο ίδιος με τα δικά του αισθητικά και διανοητικά κριτήρια αυτό που βλέπει, από έναν πίνακα μέχρι μια αφίσα, από ένα ντοκιμαντέρ μέχρι μια εμπορική διαφήμιση».

Αυτή πάντως δεν είναι η πρώτη φορά που ένα ντοκιμαντέρ «κόβεται» –έστω σε πρώτο χρόνο– από τις επιτροπές του ΕΚΚΟΜΕΔ· αυτό έχει ξανασυμβεί με το πολυσυζητημένο φιλμ «Αδέσποτα κορμιά» της Ελίνας Ψύκου, το οποίο θίγει το θέμα των αμβλώσεων και γενικότερα του δικαιώματος των γυναικών στη σωματική αυτοδιάθεση. Και τότε μια σειρά επιστολών και πιέσεων από θρησκευτικούς κύκλους είχε οδηγήσει στην αρχική απόρριψη του αιτήματος για ένταξη στο cash rebate, ωστόσο αργότερα το έργο εντάχθηκε κανονικά έπειτα από επαναξιολόγηση. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι οι σχετικές επιτροπές, στις οποίες το ΕΚΚΟΜΕΔ αναθέτει τις αξιολογήσεις αποτελούνται από δημοσίους υπαλλήλους, είτε του οργανισμού είτε εκτός αυτού, εξειδικευμένους σε θέματα χρηματοδοτήσεων, επενδυτικών προγραμμάτων κ.ο.κ. Και αυτό διότι τα κριτήρια υπαγωγής στο cash rebate, σύμφωνα με το νομοθετικό του πλαίσιο, είναι κατά βάσιν ποσοτικά και όχι ποιοτικά.

Πηγές: ethnos.gr / kathimerini.gr

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα