Τι είναι αυτό που κάνει το “Inventing Anna” την Νο1 σειρά του Netflix;
H σειρά παρουσιάζει την αληθινή ιστορία της Anna Sorokin που εξαπάτησε τράπεζες και ξενοδοχεία για τέσσερα χρόνια ως χρυσή κληρονόμος!
Από τις 11 Φεβρουαρίου που έκανε πρεμιέρα στο Netflix μέχρι και σήμερα που συνεχίζει να είναι στο Νο1 του Top10 της γνωστής πλατφόρμας, το «Inventing Anna» έχει εντυπωσιάσει κάποιους, έχει προβληματίσει άλλους και έχει, τελικά, διχάσει αρκετούς θεατές τόσο για το ηθικό ζήτημα που διαπραγματεύεται η σειρά, όσο και για τις προθέσεις των δημιουργών της, όταν μάλιστα έχει γίνει γνωστό πως η ιστορία φέρεται να έχει πουληθεί από την ίδια την Anna Sorokin έναντι 320 χιλιάδων δολαρίων.
Ξεκινώντας τα πράγματα από την αρχή ώστε να έχει μία λογική εξήγηση και έναν λόγο να δεις τη σειρά, να αναφερθεί πως η Anna Sorokin παρουσιαζόταν από το 2013 έως το 2017 ως Γερμανίδα χρυσή κληρονόμος με το όνομα Anna Delvey. Δηλαδή με μία άλλη περσόνα που στην πραγματικότητα είχε επινοήσει και δημιουργήσει η ίδια η Sorokin, εξαπατώντας με αυτόν τον τρόπο τράπεζες, ξενοδοχεία και φίλους της στην Νέα Υόρκη και δημιουργώντας ένα χρέος 275 χιλιάδων δολαρίων. Το 2019 καταδικάστηκε σε φυλάκιση και πριν από ένα χρόνο τελικά αποφυλακίστηκε με εγγύηση λόγω καλής συμπεριφοράς και με τα χρήματα από το Netflix ξεπλήρωσε τα χρέη της και τους δικηγόρους της. Έναν μήνα μετά όμως ξαναμπήκε στη φυλακή, λόγω ληγμένης βίζας, όπου και παραμένει.
«Η ιστορία είναι απολύτως αληθινή, εκτός από τα μέρη που είναι εντελώς πλασματικά» μας θυμίζει κάθε επεισόδιο στην αρχή του, με ευφάνταστους και ευρηματικούς τρόπους και το «τρελό» είναι τελικά πως τα «πλασματικά μέρη» δεν αφορούν την όποια μυθοπλασία για την εξυπηρέτηση της συνέχειας της τηλεοπτικής πλοκής, όσο την φαντασία της πρωταγωνίστριας και τις «απάτες» της προς τρίτους για σχεδόν τέσσερα χρόνια.
Η σειρά έχει βασιστεί στο άρθρο της Τζέσικα Πρέσλερ, που στάθηκε και η αιτία για να πάρει τεράστια προβολή η περίπτωση της Sorokin. Στη σειρά εμφανίζεται με τον ρόλο της Βίβιαν Κεντ και την υποδύεται η Άννα Κλάμσκι, παλιά μας (παιδική) γνώριμη αφού πρωταγωνιστούσε ως παιδί θαύμα το 1991 στο «My girl» δίπλα στον σούπερ σταρ της εποχής Μακόλεϊ Κάλκιν αλλά και αργότερα σε πολλές ταινίες και σειρές.
Βέβαια, την παράσταση κλέβει, δικαίως, η εξαιρετική Τζούλια Γκάρνερ (του “Ozark) και η (απροσδιόριστη) προφορά της που για τις ανάγκες του «Inventing Anna», ως Άννα Ντέλβι – Σορόκιν, αξιοποιεί στο έπακρο τις ερμηνευτικές της ικανότητες και «σαρώνει» την ιστορία, με τις εκφράσεις της και την προσέγγιση της σε ένα χαρακτήρα που ακροβατεί ανάμεσα στο πραγματικό και φανταστικό, ισορροπώντας μεταξύ δύο διαφορετικών και τόσο αντιφατικών προσωπικοτήτων και ψυχολογιών.
Οι χαρακτήρες της σειράς, φαινομενικά μοιάζουν να λειτουργούν συμπληρωματικά αλλά ένα ακόμα ικανό σημείο της σειράς, είναι πως καταφέρνει να συστήσει και να εμβαθύνει τελικά σε όλους αυτούς τους ανθρώπους που βρέθηκαν κοντά στην Άννα, γίνανε θύματα της ή αποκόμισαν και αυτοί οικονομικά και κοινωνικά οφέλη δίπλα της.
Η σειρά μπορεί να δείχνει την ιστορία της Σορόκιν και να εστιάζει σε αυτήν στο μεγαλύτερο μέρος της, όμως μέχρι το τέλος μοιάζει να κρατάει μία ουδέτερη, οριακά ντοκιμαντερίστικη ή αφηγηματική, προσέγγιση κρατώντας τις αποστάσεις και τα συμπεράσματα μακριά από αυτήν. Ίσως και μακριά και από τους τηλεθεατές της με τον τρόπο που χειρίστηκε την υπόθεση και τους πρωταγωνιστές της.
Τα εννέα χορταστικά επεισόδια της σειράς, ξετυλίγουν την ιστορία και φωτίζουν μία υπόθεση που άνοιξε πολλές συζητήσεις τον τελευταίο καιρό για τις προθέσεις της τηλεοπτικής πραγματικότητας παγκοσμίως και την «μετάλλαξη» του αμερικάνικου ονείρου σε κάτι άλλο. Η Σόντα Ραιμς («Grey’s Anatomy», «Scandal», «How to Get Away With Murder») δημιούργησε μία ακόμα επιτυχία που σε πολλές χώρες, φιγουράρει στις πρώτες θέσεις προτιμήσεις των συνδρομητών του Netflix.
Είναι οι ακραίοι χαρακτήρες που γοητεύουν τον κόσμο του θεάματος και εν συνεχεία και τους θεατές ή είναι το άπιαστο που γίνεται λόγος για να ονειρευτεί κάποιος μία ζωή που θα ήθελε να ζήσει αλλά δεν τολμάει;
Η Άννα Σορόκιν μέχρι και σήμερα υποστηρίζει πως η πρόθεση της δεν ήταν να εξαπατήσει κανέναν και να καταχραστεί τα ποσά που της έδωσαν, αλλά να κάνει πραγματικότητα την μεγάλη επιχειρηματική της ιδέα που, βλέπουμε και στη σειρά, πιστεύει πως ήταν και πολύ κοντά στην υλοποίηση της. Τα ερωτηματικά που μένουν μετά το τελευταίο επεισόδιο, είναι κυρίως κοινωνικής φύσεως και συμπεριφοράς. Μία νεαρή κοπέλα, χωρίς καμία ιδιαίτερη μόρφωση και εμπειρία, καταφέρνει να εξαπατήσει μερικά χρηματοοικονομικά ιδρύματα και να κυκλοφορήσει στα πιο ακριβά σημεία του κόσμου για σχεδόν τέσσερα χρόνια, πείθοντας τους άλλους σίγουρα – ίσως και τον εαυτό της – πως αποτελεί το next best thing της παγκόσμιας επιχειρηματικότητας.
Είμαστε ο κόσμος που συντηρούμε το ψέμα; Είμαστε ο κόσμος που ψάχνουμε τους επόμενους ήρωες μας; Είμαστε αυτοί που μπροστά στο εύκολο κέρδος μπορούμε με ευκολία να προσαρμόσουμε τους εαυτούς μας σε κάτι άλλο από αυτό που ήμασταν; Όπως και να έχει, η σειρά μπορεί να αποτελέσει ένα πρώτης τάξεως παράδειγμα αποφυγής και εκτιμήσεως των ανθρώπων, των συμπεριφορών και των κοινωνικών τάξεων. Και δεν είναι μόνο η συμπεριφορά της Άννας αυτή που πρέπει να ερευνηθεί αλλά και οι συμπεριφορές όλων που βρέθηκαν γύρω της και πίστεψαν ή γύρεψαν κάτι από αυτήν για προσωπικό τους όφελος.