Τηλεόραση

Το μελόδραμα του Κιμ Γιονγκ Ουν που προσπαθεί να απαντήσει στην τηλεοπτική πρωτοκαθεδρία της Νότιας Κορέας

Ποια είναι η σειρά-φαινόμενο στη χώρα όπου ακόμα και το να μοιράζεσαι «λάθος» περιεχόμενο μπορεί να σου στερήσει τη ζωή

Parallaxi
το-μελόδραμα-του-κιμ-γιονγκ-ουν-που-προ-1355960
Parallaxi

Με τη δική της δραματική τηλεοπτική σειρά προσπάθησε η Κρατική Τηλεόραση της Βόρειας Κορέας (North Korea Central TV) να ανταγωνιστεί το τεράστιο εμπορικό και πολιτιστικό φαινόμενο των σειρών “K-Drama” που παράγει η γειτονική της Νότια Κορέα.

Η σειρά ονομάζεται… «Μία Νέα Άνοιξη στο Λιβάδι με τους Γερανούς της Μαντζουρίας» και αφορά τον έρωτα δύο νέων κόντρα στις αντιρρήσεις των γονιών τους —θέμα χιλιοπαιγμένο αλλά πάντα πρόσφορο για τηλεοπτική συγκίνηση. Εκτυλίσσεται σε συνολικά 22 επεισόδια και προβλήθηκε από τις 16 Απριλίου μέχρι τις 24 Ιουνίου.

Η υπόθεση της σειράς γέννησε πολλά ερωτηματικά, αφού οι σειρές που παίζονται στο ένα και μοναδικό, απόλυτα κατευθυνόμενο κανάλι της χώρας έχουν συνήθως μπόλικη προπαγάνδα και ελάχιστο συναίσθημα. Αντίθετα, τα ρομαντικά μοτίβα χρησιμοποιούνται κατά κόρον στις σειρές της Νότιας Κορέας, με τις οποίες θεωρητικά το καθεστώς δεν θα ήθελε να έχει καμία σχέση.

Και οι απρόσμενες «καινοτομίες» —για τα δεδομένα της Βόρειας Κορέας— δεν σταματούν εδώ. Σε μία από τις σκηνές της σειράς, ένας άνδρας φοράει ποδιά και ετοιμάζει δείπνο για την οικογένειά του, στέλνοντας μήνυμα αλλαγής των κοινωνικών προτύπων σε μια κοινωνία με βαθιές πατριαρχικές ρίζες. Για αυτόν το λόγο, μάλιστα, υπήρξαν και αντιδράσεις από μερίδα τηλεθεατών.

Σύμφωνα με το “Geumsu Gangsan”, ένα μηνιαίο περιοδικό που καλύπτει θέματα πολιτισμού, υγείας και διατροφής στη Βόρεια Κορέα, η σειρά σημείωσε «υψηλά ποσοστά τηλεθέασης», ενώ δεν έλειψαν και στιγμές όπου θαυμαστές σταματούσαν τους πρωταγωνιστές στο δρόμο για να τους δώσουν συγχαρητήρια. Ειδικά ο πρωταγωνιστής «σημειώνει ιδιαίτερη δημοτικότητα ανάμεσα στις τηλεθεάτριες», αναφέρει το περιοδικό στο τελευταίο του τεύχος.

Φυσικά, πίσω από όλα αυτά κρύβεται η προσπάθεια του Κιμ Γιονγκ Ουν να αποτρέψει το λαό του από το να παρακολουθεί παράνομα τις σειρές της «μισητής» Νότιας Κορέας. Ας μην ξεχνάμε ότι η Βόρεια Κορέα είναι αποκομμένη από τον υπόλοιπο κόσμο εδώ και δεκαετίες, ενώ ασκεί εξονυχιστικό έλεγχο στα πολιτιστικά προϊόντα που καταναλώνουν οι πολίτες της. Οι νοτιοκορεάτικες σειρές δεν θα μπορούσαν, φυσικά, να μείνουν στο απυρόβλητο.

Από το Δεκέμβριο του 2020, οι κάτοχοι ή και απλώς οι θεατές περιεχομένου με προέλευση από τη Νότια Κορέα κινδυνεύουν με φυλάκιση ως και 15 χρόνια σε στρατόπεδο καταναγκαστικής εργασίας. Όσοι κρίνονται δε ένοχοι για τη διανομή τέτοιου υλικού σε άλλους μπορεί να βρεθούν αντιμέτωποι ακόμα και με το θάνατο.

Η νομοθεσία της χώρας απαγορεύει επίσης στους πολίτες να «μιλούν, να γράφουν ή να τραγουδούν σε νοτιοκορεατικό στυλ», αδίκημα που τιμωρείται με έως και δύο χρόνια καταναγκαστικής εργασίας.

Το 2021, ο Κιμ Γιονγκ Ουν χαρακτήρισε την K-pop μουσική «κακοήθη καρκίνο» που διασπείρει «αντικομουνιστική επιρροή» και «διαφθείρει το ντύσιμο, τα χτενίσματα, τις ομιλίες και τη συμπεριφορά» των νέων στη χώρα του.

Τον περασμένο Ιούνιο, σε εκδήλωση του ΟΗΕ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα που έλαβε χώρα στη Σεούλ, Βορειοκορεάτες φυγάδες μοιράστηκαν ανατριχιαστικές μαρτυρίες για δημόσιες ομαδικές εκτελέσεις ανθρώπων που διακινούσαν αρχεία με απαγορευμένο περιεχόμενο. «Ένας 22χρονος γνωστός μου εκτελέστηκε δημόσια επειδή μοιράστηκε με άλλους χρήστες τρεις νοτιοκορεάτικες σειρές και περίπου 70 τραγούδια K-pop μουσικής», δήλωσε ο Kim Il-hyuk, που αυτομόλησε στη Νότια Κορέα με την οικογένειά του τον Μάιο του 2023.

Ο δρ. Immanuel Kim, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο Τζορτζ Ουάσιγκτον στις ΗΠΑ με ειδίκευση στην κουλτούρα και τον πολιτισμό της Βόρειας Κορέας, επισήμανε ότι οι χαρακτήρες της νέας σειράς είναι καλύτερα ντυμένοι και ότι συγκεκριμένα οι άνδρες έχουν πιο κομψά κουρέματα από ό,τι σε παλαιότερες παραγωγές. Παρατήρησε επίσης ότι τα περισσότερα σκηνικά έχουν πιο σύγχρονη αισθητική

Αυτό γίνεται πιθανότατα ώστε να προβληθεί η «Αγροτική Επανάσταση της Νέας Εποχής» που ξεκίνησε ο Κιμ Γιονγκ Ουν το 2021. Η πρωτοβουλία αυτή στοχεύει στην αναζωογόνηση των αγροτικών περιοχών, μέσα από τη βελτίωση της παραγωγικότητας, την κατασκευή νέων κατοικιών και την προσπάθεια για γεφύρωση του χάσματος πόλης-υπαίθρου.

Ωστόσο, ο δρ. Kim πιστεύει ότι μία σειρά δεν αρκεί για να απαρνηθούν οι Βορειοκορεάτες τις παράνομες σειρές. Μπορεί, όμως, να είναι μια καλή αρχή για να αλλάξει η αισθητική της τηλεόρασης στη χώρα.

«Πιστεύω ότι τόσο το καθεστώς όσο και οι δημιουργοί περιεχομένου στη Βόρεια Κορέα παρακολουθούν κι αυτοί στενά τις “μισητές” σειρές, για να μάθουν νέες τεχνικές μοντάζ και σκηνοθεσία. Θέλουν να κάνουν την Κρατική Τηλεόραση πιο προσιτή στις σύγχρονες νεανικές τάσεις», δήλωσε.

Πράγματι, πολλές ατάκες στο «Μία Νέα Άνοιξη στο Λιβάδι με τους Γερανούς της Μαντζουρίας» δεν θα ξένιζαν καθόλου σε ένα τυπικό K-drama.

Η ιστορία τοποθετείται σε μία απομακρυσμένη και υποανάπτυκτη αγροτική περιοχή. Πρωταγωνίστρια είναι η Kyoung-mi, μία γεωπόνος που βοηθά τους ντόπιους να προσαρμοστούν στις σύγχρονες αγροτικές μεθόδους. Κατά την παραμονή της εκεί, αναπτύσσει στενούς δεσμούς με την τοπική κοινότητα και συμμετέχει στον αγώνα της κατά της διαφθοράς.

Παράλληλα η Kyoung-mi έχει ερωτική σχέση εδώ και τέσσερα χρόνια με τον εισαγγελέα Yeong-deok, παρόλο που οι γονείς του αντιτίθενται στη σχέση τους.

Σε μια σκηνή, η μητέρα του Yeong-deok τής λέει ότι ο γάμος δεν είναι μόνο δύο άνθρωποι που αγαπιούνται. «Είναι σημαντικό να κερδίσεις και τις καρδιές των πεθερικών», λέει, και την παρακαλεί να αφήσει ήσυχο το γιο της…

Κριτική που δημοσιεύθηκε στην “Chosun Sinbo”, μια ιαπωνική εφημερίδα που πρόσκειται φιλικά προς το καθεστώς της Βόρειας Κορέας, ανέφερε ότι, ενώ η σειρά «ενσωμάτωσε επιμελώς τις ιδέες και τις πολιτικές του Κόμματος που σχετίζονται με τη νέα αγροτική ανοικοδόμηση, έθεσε επίσης βαθιά ανθρώπινα ζητήματα που αντλούνται από την καθημερινότητα, δίνοντας απαντήσεις μέσα από ζωντανή αφήγηση».

Η δρ. Dr Yee Ji-sun, ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Εθνικής Επανένωσης της Κορέας (Korea Institute for National Unification), εκτιμά ότι σκηνές σαν αυτή με τον άντρα που μαγειρεύει φανερώνουν μια αλλαγή γύρω από τις αντιλήψεις για το φύλο, ακόμα και στη σκληροπυρηνική κοινωνία της Βόρειας Κορέας. Ή τουλάχιστον αυτό θέλει να δείχνει προς τα έξω ο Κιμ Γιονγκ Ουν.

Η Lee Ae Ran, που διέφυγε από τη Βόρεια στη Νότια Κορέα το 1997, είπε ότι το να βοηθούν οι άνδρες στην κουζίνα δεν είναι καινούργιο φαινόμενο στη Βόρεια Κορέα, ωστόσο ήταν η πρώτη φορά που παρουσιάζεται στην τηλεόραση. Είπε: «Το να εμφανίζεται μια τέτοια σκηνή στο κρατικό κανάλι είναι πιθανότατα κάτι που έγινε σκόπιμα από το καθεστώς, με την επίγνωση ότι η σειρά θα συζητηθεί και εκτός Βόρειας Κορέας».

Με πληροφορίες από straitstimes.com

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα