Βίντεο: Νοσταλγικό ταξίδι στις τηλεοπτικές διαφημίσεις των αρχών της δεκαετίας του 80′
Σλόγκαν που σου "καρφώνονταν" στο μυαλό, προϊόντα και μάρκες μιας άλλης εποχής
Πολλοί είναι αυτοί που έχουν τη δεκαετία του 80΄ χαραγμένη στο νου γεμάτη αναμνήσεις, αθωότητα και αλλαγές που καθόρισαν την μετέπειτα πορεία της χώρας και των ανθρώπων της.
Καλύτερη απόδειξη αυτών τον αλλαγών είναι οι τηλεοπτικές διαφημίσεις εκείνης της εποχής. Βέβαια, μιλάμε για την δημόσια τηλεόραση την γνωστή τότε ΥΕΝΕΔ, τα ιδιωτικά κανάλια του σήμερα τότε δεν ήταν καν μακρινή σκέψη. Τότε, οικογένειες και φίλοι μαζεύονταν και στριμώχνονταν σε έναν σπίτι που προφανώς θα είχε τηλεοπτικό δέκτη, προκειμένου να παρακολουθήσουν κάποια σειρά ή έναν ποδοσφαιρικό αγώνα.
Η δεκαετία του 80΄ αποτέλεσε μια μεταβατική εποχή για την τηλεόραση, αφού μόλις τότε γίνεται η αλλαγή από την ασπρόμαυρη στην έγχρωμη εικόνα. Εικόνες, σλόγκαν και γνώριμα πρόσωπα της εποχής ακόμα και σήμερα ξυπνούν αναμνήσεις και μας ταξιδεύουν σε εκείνο το νοσταλγικό τηλεοπτικό και διαφημιστικό παρελθόν…
Οι διαφημίσεις που προβάλλονταν στην δημόσια τηλεόραση δεν είναι όσο άγνωστες φαντάζεται κανείς, τα σλόγκαν τύπου «η coca-cola και στο κουτί είναι μοναδική» ή το «Πες pepsi- πιές pepsi» είναι κάποια πολύ γνωστά. Μέσα σε λίγα λεπτά μεταξύ των προγραμμάτων και των σειρών του μοναδικού καναλιού της χώρας περνούσαν εικόνες παράξενες στα μάτια του σήμερα, κυρίως λόγω απουσίας χρώματος, κάτι που αλλάζει και μαζί αλλάζει και όλη η φιλοσοφία των διαφημίσεων. Από απλές και ενημερωτικές οι διαφημίσεις γίνονται σποτ με μεγαλύτερη διάρκεια, με πολλούς ηθοποιούς, με έμφαση στο lifestyle και τις όμορφες εικόνες.
Τί διαφημιζόταν τη δεκαετία του 80΄:
Τα προιόντα και οι υπηρεσίες που προβάλλονταν στους δέκτες των τηλεθεατών ήταν συνδεδεμένες με την καθημερινότητα και την «μόδα» της τότε εποχής, από ηλεκτρικές συσκευές, εκπαιδευτικά προγράμματα, είδη διατροφής και άλλα. Την πρωτοκαθεδρία φαίνεται να είχαν τα αλκοολούχα ποτά όπως η μπίρα «Heineken», το κρασί «Rotonda» και διάφορα ηδύποτα, τα οποία προβάλλονταν πολύ στα πλαίσια της παρέας και της καλοπέρασης από ομάδες νεαρών σε φαγοπότια και μπαρ.
Δεν λείπουν και οι διαφημίσεις καλλωπισμού με κυρίως πρωταγωνίστριες όμορφες γυναίκες που χρησιμοποιούν τα σαμπουάν «Marvel», τα λάδια μαυρίσματος με βάση την τροπική καρύδα «Jamaica coco» και τα καθαριστικά προσώπου «incosept». Σε αυτές τις περιπτώσεις το αγοραστικό κοινό στοχεύει στην προσωπική ευεξία και ευχαρίστηση, δεν φτάνει να είναι έξυπνο το σλόγκαν ή η συσκευασία του…θέλει το κάτι παραπάνω.
Παρομοίως, αρκετές είναι και οι διαφημίσεις ρούχων όπως η εταιρεία «dur», τα παντελόνια «Solleti», τα εσώρουχα «minerva» και τα αθλητικά ρούχα «dors» που πάντα συνοδεύονται από χαρακτηριστικά μουσικά εφέ (jingles) που τα έκαναν εύκολα αναγνωρίσιμα και σε πολλές περιπτώσεις κολλητικά στους τηλεθεατές. Δεν είναι λίγες οι φορές που διαφημιστικά σποτ τρέχουν στο μυαλό μας χωρίς αφορμή και βρισκόμαστε να τα μουρμουρίζουμε.
Το διαφημιστικό ταξίδι πίσω στο 1980 συνιστά καθρέπτη μιας άλλης εποχής γεμάτης ξεγνοιασιά, συγκεντρώσεις με αγαπημένους, μοδάτες τάσεις… με λιτά παρολαυτά μέσα, αλλά έντονη την αίσθηση της αυθεντικότητας μαθαίνουμε για την καθημερινότητα, τις επιθυμίες και τις επιλογές των ανθρώπων τότε. Είτε έγχρωμες, είτε ασπρόμαυρες συναντιούνται σε μια μεταβατική φάση για το τηλεοπτικό τοπίο και μας παίρνουν μαζί τους.
-Το παρακάτω βίντεο περιλαμβάνει κάποιες πολύ χαρακτηριστικές και αξέχαστες διαφημίσεις της εποχής.