Πολιτισμός

Το τέλος των "Χορευτών του Βορρά" και ο αποκλεισμός από τις επιχορηγήσεις

Άλλο ένα πλήγμα για τον πολιτισμό της Θεσσαλονίκης - Η Τατιάνα Παπαδοπούλου μιλάει στην Parallaxi για την απόφαση της και τους λόγους που την οδήγησαν στην ανακοίνωση

Γιώργος Σταυρακίδης
το-τέλος-των-χορευτών-του-βορρά-και-ο-915018
Γιώργος Σταυρακίδης

Την αναστολή λειτουργίας των «Χορευτών του Βορρά», της χορευτικής της ομάδας ανακοίνωσε σήμερα η Τατιάνα Παπαδοπούλου μέσα από ανάρτηση της στο προσωπικό της προφίλ στο facebook.

H γνωστή χορογράφος και χορεύτρια προχώρησε σε αυτή την ανακοίνωση μέσω των social media – κάτι που δεν το συνηθίζει, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και η ίδια – λόγω της απόφασης της γνωμοδοτικής επιτροπής και της ηγεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού να μην χορηγήσουν επιχορήγηση σε μία από τις πιο δραστήριες και αξιόλογες ομάδες της Θεσσαλονίκης.

Σε επικοινωνία μας με την Τατιάνα Παπαδοπούλου, η ίδια εξηγεί τον λόγο που προχώρησε σε μια τέτοια ανάρτηση, λέγοντας πως «Αυτή ήταν μία ανάρτηση ύστερα από πάρα πολλή σκέψη. Μπήκα στη διαδικασία να σκεφτώ ότι, επειδή είχε γίνει και πέρυσι το ίδιο, στην ουσία φοβόμουν να κάνω αυτή την ανάρτηση για να μην αποκλειστώ. Κι όταν διάφοροι συνάδελφοι που δρουν εδώ με ομάδες στη Θεσσαλονίκη και στην ουσία, είναι αντίπαλοι δικοί μου, μου είπαν πως αν φοβάμαι εγώ να μιλήσω που έχω πορεία και τόσους γνωστούς, τότε τι θα πρέπει να κάνουν άλλοι. Κι αυτό ξέρετε, είναι η απάντηση στο γιατί τα θύματα δε μιλάνε. Επειδή φοβούνται δε μιλάνε.»

Στη συνέχεια, η γνωστή χορογράφος της Θεσσαλονίκης, περιγράφει στην Parallaxi το χρονικό των δύο ετών που αποκλείεται από τις επιχορηγήσεις του Υπουργείου.

«Πέρυσι που δεν επιχορηγήθηκα με τη «Θάλασσα» που ήταν πραγματικά ένα μεγάλο πολιτιστικό γεγονός της πόλης, μέσα στην πανδημία, με κρατική ορχήστρα και πρώτη φορά σύγχρονος χορός εκτός Λυρικής Σκηνής, είπα Τατιάνα βούλωσε το, κάνε υπομονή και το επόμενο καλοκαίρι θα σε επιχορηγήσουν. Έκανα όμως τότε μία επιστολή διαμαρτυρίας κατά της γνωμοδοτικής επιτροπής. Δεν έλεγα στην επιστολή γιατί δεν επιχορηγήθηκα, αλλά ρωτούσα αν ελέγχθηκαν τα χρήματα που δίνονται τα τελευταία πέντε χρόνια, αν αυτοί που λάβανε τις επιχορηγήσεις, τα έχουν ξοδέψει έτσι όπως ορίζεται. Δηλαδή, για να καταλάβετε, στις επιχορηγήσεις, πρέπει εμείς να δικαιολογήσουμε όλο το ποσό που παίρνουμε. Η απάντηση της επιτροπής που πήρα και μάλιστα προφορικά επειδή με γνωρίζανε, ήτανε ότι δεν είναι αναγκασμένοι να ελέγξουν αυτόν τον οικονομικό απολογισμό…» αναφέρει η γνωστή χορογράφος, ενώ συνεχίζει λέγοντας πως «21 Ιουλίου του ’21 έστειλα αυτή την επιστολή. Λίγες μέρες μετά με πήραν από το Υπουργείο για να μου ζητήσουν τον λόγο για όσα έγραφα. Από εκεί και μετά έγινα το μαύρο πρόβατο. Αργότερα ενημέρωσα και τον κ. Γιατρομανωλάκη για εκείνη την επιστολή διαμαρτυρίας και δεν έλαβα ποτέ μία σοβαρή απάντηση για όλα αυτά. Και δεν ήθελα να μιλήσω τότε ενώ θα μπορούσα, είπα όμως να κρατήσω χαμηλούς τόνους. Εγώ πιστεύω καθαρά αυτή τη στιγμή πως είναι πολιτικό το μέσον, ξέρω πώς γίνονται αυτά τα πράγματα. Το μόνο που ήθελα ήταν μία καθαρή απάντηση. Τι θέλανε και δεν είχα για να μου δώσουν επιχορήγηση; Τι βιογραφικά, τι επίπεδο ή ενέργειες έπρεπε να γίνουν για να πάρω; Αυτά θέλω να μάθω.»

tatiana-papadopulu.jpg

Στη συζήτηση μας, η Τατιάνα Παπαδοπούλου, αναφέρει συχνά τον καημό της για την πόλη και την ομάδα της. Οι Χορευτές του Βορρά είναι από τις ομάδες σύμβολο για τη Θεσσαλονίκη και η είδηση πως σταματάει τη δράση της, σε μία περίοδο που παρόμοιες ειδήσεις έρχονται η μία μετά την άλλη ως πληγή για τον πολιτισμό της πόλης, μόνο θλίψη μπορεί να προκαλέσει.

«Έχω μία ομάδα που είναι πολλά χρόνια, που αναγκαζόμουν να πηγαίνω Αθήνα για τους χορευτές μου επειδή δε με ικανοποιούσε το «υλικό» της Θεσσαλονίκης. Φέτος όμως, μου έδωσε το Μέγαρο μία αίθουσα για να κάνω μία ακρόαση να δω παιδιά της πόλης, επειδή ήθελα να κάνω κάτι πολύ καλό αλλά με παιδιά της Θεσσαλονίκης. Ήθελα να στηρίξω την πόλη μου. Στην επιστολή μου γράφουν για «θετική πορεία της ομάδας με εξαιρετικές συνεργασίες αλλά λόγω προϋπολογισμού δεν μπόρεσε να γίνει». Τι να το κάνω;»

Τέλος, στην ερώτηση ποια θα είναι η επόμενη μέρα της, η κ. Παπαδοπούλου αποκαλύπτει τις προτάσεις που έχει αλλά και τη διάθεση της να μην κάνει πολλά προς το παρόν, λέγοντας χαρακτηριστικά «Για την επόμενη μέρα δε σκέφτομαι τίποτα. Θα καθίσω σπιτάκι μου, θα πάω διακοπές, θα διδάσκω και θα είμαι μια χαρά. Προτάσεις υπάρχουν για να κάνω κι άλλα πράγματα, αλλά είμαι στη φάση που δε ξέρω αν αξίζει τον κόπο πια…»

Παρακάτω ολόκληρη η ανάρτηση της Τατιάνας Παπαδοπούλου στην προσωπική της σελίδα

ΛΥΠΑΜΑΙ ΠΟΛΥ αλλά είμαι στη δυσάρεστη θέση να αναγγείλω την αναστολή λειτουργίας των «Χορευτών του Βορρά» καθώς η γνωμοδοτική επιτροπή και η ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού για δεύτερη συνεχή χρονιά αποφάσισε να μην μας επιχορηγήσει.

Μία ομάδα χορού που τα τελευταία δύο χρόνια ακόμα και σε περίοδο πανδημίας και καραντίνας δούλεψε σκληρά και κατάφερε να πραγματοποιήσει τις παραγωγές “Ρωμαίος και Ιουλιέτα”, “Μέδουσα” και τον Σεπτέμβριο του 2021 σε παγκόσμια πρώτη , χορογραφημένη τη “Θάλασσα” του Ν.Σκαλκώτα, μία συμπαραγωγή με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και το Κέντρο Πολιτισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στα πλαίσια του Φεστιβάλ Δάσους Κ.Θ.Β.Ε.

´ΑΡΑΓΕ είναι πολλές οι ομάδες χορού με έδρα τη Θεσσαλονίκη που έχουν πραγματοποιήσει παραστάσεις που αγκάλιασε το κοινό με τέτοια θέρμη;;; ένα πιστό κοινό που δεν απαρτίζεται αποκλειστικά από τον κόσμο του χορού αλλά απευθύνεται σε ένα πιο ευρύ κοινό που περιμένει κάθε χρόνο την επόμενη μας παραγωγή ;;;

´ΑΡΑΓΕ με τι κριτήρια επιλέγουνε; τι βιογραφικά ζητάνε; τι πρότερη δουλειά θέλουν να δούνε; τους ενδιαφέρει μία ομάδα να είναι ενεργή; έγινε έλεγχος στους καλλιτεχνικούς και οικονομικούς απολογισμούς για τις επιχορηγήσεις-δημόσιο χρήμα που έχουν λάβει οι ομάδες στο παρελθόν ; ΚΑΙ ΑΝ ΑΥΤΑ ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΞΟΔΕΥΤΗΚΑΝ ΕΤΣΙ ΟΠΩΣ ΕΙΧΑΝ ΔΗΛΩΣΕΙ ΣΤΟΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΤΟΥΣ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ;;;;; Ή ΜΠΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΤΣΕΠΗ ΤΟΥΣ ;;;;

Η πορεία των Χορευτών του Βορρά δεν είναι δικό μου επίτευγμα, είναι επίτευγμα όλων των συνεργατών μου όλα αυτά τα χρόνια και τους ευχαριστώ θερμά για αυτό.

Από επιλογή δεν ταγκάρω κανέναν από τους συνεργάτες μου.

Δεν συνηθίζω να κάνω τέτοιου είδους αναρτήσεις και γνωρίζω ότι αυτή η ανάρτηση δεν θα αρέσει σε πολλούς, θα με αποκλείσει από πολλές καλλιτεχνικές δουλειές και θα με βάλει σε μπελάδες αλλά δεν πειράζει, οι χορευτές είμαστε συνηθισμένοι στα δύσκολα!

Εύχομαι καλό καλοκαίρι σε όλους.

ΧΟΡΕΥΤΕΣ ΤΟΥ ΒΟΡΡΑ

Οι «Χορευτές του Βορρά» δημιουργήθηκαν το 1994 με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Καλλιτεχνική διευθύντρια της ομάδας, η Τατιάνα Παπαδοπούλου.Έχουν να επιδείξουν μία πλούσια καλλιτεχνική δραστηριότητα.

*Ενδεικτικά έχουν εμφανιστεί:

Sani Festival, Festival Unesco,/ Οργανισμός Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης ‘97 – Χορευτικές Συναντήσεις,/ Biennale Νέων Καλλιτεχνών 2003,/ Πανόραμα Σύγχρονου Χορού – Κέντρο Τεχνών Αθήνα,/ Μέγαρο Μουσικής Αθηνών 1η -2η &4η Πλατφόρμα Σύγχρονου Χορού 2004-2006-2010-2016,/ Balkan Arts Market, /«Δημήτρια» 2006-2010&2012 – Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών (Κ.Θ.Β.Ε),/ Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη,/ Φεστιβάλ Δάσους –Κ.Θ.Β.Ε.,/ Μικρό Φεστιβάλ – Δήμος Καλαμαριάς,/ Φεστιβάλ Ελλήνων Χορογράφων – Ίδρυμα Μιχ. Κακογιάννης .

xoreftes-tu-borra.jpg

*Παραγωγές των Χ.τ.Β :

“Χαμένες πατρίδες”, “Χ.τ.Β.”, “Eξομοίωση”, “Πάλι από την αρχή”, “Rom”, “Ένα κομμάτι ουρανού μου ανήκει”, “Anima Libera”, “Και μετά από ένα βαθύ ύπνο…”, “Alter Εgo”, “Carpe… Somnium”, “session 1”, “erga omnes”, “Επιμένω..”, “Tα γενέθλια της Ινφάντα” , “To Πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι”, “Ρωμαίος και Ιουλιέτα”, “Ο μύθος της Μέδουσας” “Θάλασσα”.

Το 2010 & το 2016 οι Χορευτές του Βορρά κρινόμενοι από καλλιτεχνικούς διευθυντές διεθνών φεστιβάλ του εξωτερικού επιλέχθηκαν και εμφανίστηκαν στην 4η & 5η Πλατφόρμα Σύγχρονου Χορού στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών καθώς και στο Διεθνές Συνέδριο Χορού όπου προβλήθηκε απόσπασμα από την δουλειά τους και ζητήθηκε από την καλλιτεχνική διευθύντρια της ομάδας Τατιάνα Παπαδοπούλου να μιλήσει για το έργο τους. Τη συζήτηση συντόνιζε ο παγκοσμίου φήμης κριτικός χορού Donald Hutera.

*Φεβρουάριος 2018 & Φεβρουάριος 2020 : “To Πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι” και το “Ρωμαίος και Ιουλιέτα”, πραγματοποιήθηκαν σε συμπαραγωγή με το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

*Μάρτιος 2021 :Προσαρμοζόμενοι στην εποχή της πανδημίας συμπράττουν με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης με 20μελή Ορχήστρα για διαδικτυακή προβολή και χορογραφούν τη μουσική σύνθεση του Dmitri Shostakovich chamber symphony in c minor op. 110a, αφιερωμένο στα θύματα του φασισμού και του πολέμου.

*Ιούλιος 2021 :Το έργο “Ο μύθος της Μέδουσας” παρουσιάστηκε στο αρχαίο θέατρο Δίου στα πλαίσια του προγράμματος του Υπουργείου Πολιτισμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός».

*Σεπτέμβριος 2021 : Σε σύμπραξη με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και το Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας παρουσίασαν σε παγκόσμια πρεμιέρα χορογραφημένο το λαικό μπαλέτο του Νίκου Σκαλκώτα “Η Θάλασσα” στα πλαίσια του Φεστιβάλ Δάσους τοτ Κ.Θ.Β.Ε. Στη διεύθυνση ορχήστρας η Ζωή Τσόκανου.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα