Σχολείο στη Θεσσαλονίκη τεστάρει αν μπορεί να αλλάξει «χρώμα»
Tα Κοινά υπό Κατοίκηση ετοιμάζονται να δοκιμάσουν πιλοτικά αν το 40ο Δημ. Σχολείο Θεσσαλονίκης μπορεί να τα καταφέρει.
Ο «Μήνας Πράσινου Σχολείου» αποτελεί ένα βιωματικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα του έργου “Κοινά υπό Κατοίκηση”. Απευθύνεται σε παιδιά και «έξυπνους» γονείς όπως σημειώνει η ομάδα, και θα πραγματοποιηθεί πιλοτικά στο 40ο Ιωαννίδειο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης από τις 06 Μαρτίου έως τις 10 Απριλίου 2020. Το πρόγραμμα τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης με την προοπτική τα επόμενα χρόνια να εφαρμοστεί σε μεγαλύτερη διάρκεια και σε άλλα σχολεία της Θεσσαλονίκης.
Λέξεις: Έλενα Ταξίδου | Εικόνες: parallaxi
Το 40ο Ιωαννίδειο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης για τέσσερις περίπου εβδομάδες θα επιχειρήσει να τεστάρει αν μπορεί να «αλλάξει» και ιδανικά αν θα μπορέσει εκ του αποτελέσματος να «πάρει πάνω του» τον «Μήνα Πράσινου Σχολείου», ως εφαρμόσιμο παράδειγμα για περισσότερες σχολικές δομές στη Θεσσαλονίκη.
Πρόκειται για ένα από τα πρότζεκτ της ομάδας των Κοινά υπό Κατοίκηση* και ετοιμάζεται να τρέξει πιλοτικά για ένα μήνα εντός του δημοτικού, με το πρόγραμμα να περιλαμβάνει εκπαιδευτικές, περιβαλλοντικές και καλλιτεχνικές δράσεις αλλά και παρεμβάσεις στο σχολείο που «μπλέκουν» υποχρεωτικά -είναι απαραίτητη προϋπόθεση η από κοινού συμμετοχή γονέα και παιδιού- μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς σε μία διαφορετική, από τις γνώριμες έως τώρα, «ενδοσχολική» κατάσταση.
«Στόχος είναι η δημιουργία ενός πιλοτικού μαθησιακού μοντέλου-εργαλείου που θα συνδέει τους γονείς και τα παιδιά με περιβαλλοντικές έννοιες. Επιδιώκουμε τα επόμενα χρόνια να εφαρμοστεί σε μεγαλύτερη διάρκεια και σε άλλα σχολεία της Θεσσαλονίκης.»
Παιδιά και γονείς θα γνωριστούν με την ομάδα του Μήνα Πράσινου Σχολείου. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει απογευματινές συναντήσεις στο σχολείο, σεμινάρια και αναγνώσεις γύρω από την ανακύκλωση την επαναχρησιμοποίηση, την μείωση χρήσης υλικών κ.α. παραδείγματα για εφαρμογές στο ίδιο το σχολείο.
Ενδιαφέρον έχει η παρουσίαση σχετικά με την zero waste φιλοσοφία από την Μαρία Στρούμπα που πραγματοποιεί το project kookoonari, ενώ ένα από τα highlight του μήνα είναι και η δημιουργία λαχανόκηπων και βοτανόκηπων στην αυλή του σχολείου από την ομάδα του προγράμματος σε συνεργασία με τους γονείς, τα παιδιά και την Πράσινη Κοινότητα.
Το πρόγραμμα συνεχίζει με δραματοποίηση ιστοριών από τα παιδιά, δημιουργία έργων με φυσικά και ανακυκλώσιμα, ομαδικά παιχνίδια, δημιουργία τοιχογραφίας στο σχολείο, μελέτη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και κατασκευές με lego έως και διεξαγωγή έρευνας από τα ίδια τα παιδιά στο δρόμο της Γούναρη σχετικά με τον θόρυβο.
Μέσω του Μήνα Πράσινου Σχολείου η ομάδα των Κοινά υπό Κατοίκηση εξηγεί πως δεν επιχειρείται μία στεγνή παρέμβαση σε μία σχολική δομή αλλά ένα ουσιαστικό «τεστάρισμα» στην πράξη, εκεί όπου ακριβώς χτίζεται το μέλλον της κοινωνίας, στα παιδιά κατά την διάρκεια της προσχολικής ηλικίας.
«Στόχος είναι η δημιουργία ενός πιλοτικού μαθησιακού μοντέλου-εργαλείου που θα συνδέει τους γονείς και τα παιδιά με περιβαλλοντικές έννοιες. Επιδιώκουμε τα επόμενα χρόνια να εφαρμοστεί σε μεγαλύτερη διάρκεια και σε άλλα σχολεία της Θεσσαλονίκης.» εξηγεί ο Περικλής Χατζηνάκος.
Τα μέσα που χρησιμοποιούνται για να έχει περισσότερες πιθανότητες να «φυτευτεί ο σπόρος» στην σχολική κοινότητα, είναι η μέθοδος της εμψύχωσης, της παρουσίασης παραδειγμάτων, της ενεργής συμμετοχής των παιδιών με την διεξαγωγή έρευνας στο αστικό περιβάλλον της γειτονιάς τους, με την δημιουργία των λαχανόκηπων και όλης της διάδρασης με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς.
Στόχος του προγράμματος άλλωστε είναι η αξιοποίηση του ομαδικού παιχνιδιού και της τέχνης (μουσική, θέατρο και εικαστικά) ως εργαλείο έκφρασης, συμμετοχής και επικοινωνίας ώστε παιδιά και γονείς να εξοικειωθούν με έννοιες που αφορούν το περιβάλλον, την οικολογία και την ενεργό πολιτειότητα. Μέσω του Μήνα Πράσινου Σχολείου η ομάδα εξηγεί πως επιδιώκεται η προώθηση δημιουργικών μαθησιακών εμπειριών που επιτρέπουν την αλληλεπίδραση των συμμετεχόντων για να δημιουργήσουν αμοιβαίες σχέσης εμπιστοσύνης και οικειότητας, τόσο μεταξύ τους όσο και με το περιβάλλον.
Αναλυτικά το πρόγραμμα:
Παρασκευή 06.03.2020, 19.00-20.30 (εργαστήριο)
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΝΩΡΙΜΙΑΣ–ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Πέμπτη 12.03.2020, 19.00-20.30 (εργαστήριο)
ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Παρασκευή 13.03.2020, 18.00-20.30 (ομιλίες, ανοιχτή εκδήλωση)
KOOKOONARI: ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΓΙΑ ΕΝΑ “ZERO WASTE ΣΧΟΛΕΙΟ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ “ΜΗΝΑΣ ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ”
Σάββατο 14.03.2020, 10.00-18.00 (ανοιχτή δράση)
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΒΟΤΑΝΟΚΗΠΩΝ
Πέμπτη 19.03.2020, 19.00-20.30 (εργαστήριο)
ΗΧΟΓΟΝΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ,
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΜΕ ΜΙΑ ΣΠΙΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ
Παρασκευή 20.03.2020, 19.00-20.30 (εργαστήριο)
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝΟΥΜΕ ΜΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
Παρασκευή 27.03.2020, 19.00-20.30 (εργαστήριο)
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΗ (ή κάτι νέο από το παλιο;
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΟΥΜΕ ΕΡΓΑ ΜΕ ΦΥΣΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΙΜΑ ΥΛΙΚΑ
Παρασκευή 03.04.2020, 19.00-20.30 (εργαστήριο)
ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΜΕ LEGO
Παρασκευή 10.04.2020, 19.00-20.30 (ανοιχτή εκδήλωση, αφηγήσεις)
ΦΥΤΕΥΣΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΒΟΤΑΝΟΚΗΠΟΥΣ
ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΜΥΘΟΙ ΘΡΥΛΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Συντελεστές προγράμματος
Το πρόγραμμα συντονίζει η Δομνίκη Βαγιάτη, απόφοιτη του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ., πτυχιούχος μουσικής αρμονίας, performer και μέλος της Πράσινης Κοινότητας του έργου “Κοινά υπό Κατοίκηση”.
Συμμετέχουν οι Μαρία Στρούμπα (kookoonari), Αθηνά Μουτσιοπούλου, Μαριάνα Ερκέκογλου, Θεώνη Καρακάντζου, Σοφία Μυλωνά, Αγγελική Ρελάκη (AggieNara), Ηρώ Γεωργιάδου, Ροδιά Δημητρέση.
Ο “Μήνας Πράσινου Σχολείου” τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης και στηρίζεται από την Αντιδημαρχία Παιδείας και Αθλητισμού, την Αντιδημαρχία Περιβάλλοντος, την AgriHerb, την Action Art, την STEM Edu και το Κρουστόφωνο.
***
Οι δηλώσεις συμμετοχής θα γίνονται δεκτές στη διεύθυνση του 40ου Δημοτικού Σχολείου από τις 27/02/2020 έως τις 05/03/2020. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας ενώ δεν υπάρχει οικονομική επιβάρυνση.
Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η από κοινού συμμετοχή γονέα και παιδιού.
Σε περίπτωση έκτακτου περιστατικού θα γίνει ενημέρωση των ενδιαφερόμενων μέσω facebook page και email των “Κοινά υπό Κατοίκηση”.
*Tα “Κοινά υπό κατοίκηση – Commons in Residency” στηρίζονται σε μια ιδέα του Περικλή Χατζηνάκου και χρηματοδοτούνται από το πρόγραμμα START – Create Cultural Change. Υλοποιούνται μέσω του Ιδρύματος Robert Bosch (Robert Bosch Stiftung) σε συνεργασία με το Goethe-Institut Thessaloniki και τη μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα Ομοσπονδιακή Ένωση Κοινωνικοπολιτιστικών Κέντρων (Bundesvereinigung Soziokultureller Zentren e.V.). Υποστηρίζονται από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση και το Bodossaki Foundation – Ίδρυμα Μποδοσάκη. Περισσότερα για τα Κοινά υπό Κατοίκηση εδώ.