Θεσσαλονίκη

Ανακάλυψε τα γλυπτά της πόλης: Ο Κήπος των Γλυπτών

Ανάμεσα στον Κήπο της Μνήμης, του Νερού, της Μουσικής, των Ρόδων, υπάρχει και ο Κήπος των Γλυπτών ένας χώρος ιδιαίτερος, ξεχωριστός και πολύ όμορφος.

Γιώργος Τσιτιρίδης
ανακάλυψε-τα-γλυπτά-της-πόλης-ο-κήπος-τ-470080
Γιώργος Τσιτιρίδης

Στέκουν δίπλα μας, τα προσπερνάμε, πολλές φορές μπορεί να μην παρατηρούμε καν την ύπαρξη τους. Είναι τα αγάλματα, οι προτομές και οι εικαστικές συνθέσεις της πόλης και αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της. Πολλά από αυτά είναι τόσο γνωστά που έγιναν σήμα κατατεθέν της Θεσσαλονίκης, όπως το άγαλμα του Βενιζέλου, οι Ομπρέλες του Ζογγολόπουλου, το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Κάποια είναι πιο σύγχρονα, κάποια λιγότερο γνωστά, μερικά είναι πολυφωτογραφημένα, άλλα έχουν αφεθεί και παρακμάζουν. Στέκουν δίπλα σε μεγάλους δρόμους και πλατείες, ακίνητα, και μας διηγούνται ιστορίες από την πόλη.

Κατά την ανάπλαση της παραλίας, δόθηκαν κατά μήκος της μια σειρά από κήπους (πάρκα) με διαφορετική χρησιμότητα και διαφορετικά ονόματα. Ανάμεσα στον Κήπο της Μνήμης, του Νερού, της Μουσικής, των Ρόδων, υπάρχει και ο Κήπος των Γλυπτών. Πρόκειται για έναν χώρο ιδιαίτερο, ξεχωριστό και πολύ όμορφο. Καταλαμβάνει μια έκταση στρωμένη με λευκό χαλίκι, όπου εντός της υπάρχουν αγάλματα μοντέρνας τέχνης και ένα σιντριβάνι. Είναι φτιαγμένος για να φιλοξενεί γλυπτά, αποτελώντας έτσι πόλο έλξης για καλλιτέχνες και για ανθρώπους που θέλουν να θαυμάσουν γλυπτά μεγάλων διαστάσεων κάνοντας έναν περίπατο στην παραλία. 

Στις 4.03.2018 τοποθετήθηκε το γλυπτό της Μάρθας Παναγιωτοπούλου με τίτλο «Ορίζοντες», το οποίο η γλύπτρια φιλοτέχνησε το 2016. 

Τον Μάιο του 2016, οι «Οι Φίλοι της Νέας Παραλίας» σε συνεργασία με την Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος, προκήρυξαν ένα φοιτητικό διαγωνισμό γλυπτικής για τον Κήπο των Γλυπτών με θέμα το «Όριο». Ο διαγωνισμός απευθυνόταν σε φοιτήτριες Σχολών Καλών Τεχνών και Αρχιτεκτονικής. Σ’ αυτόν τον διαγωνισμό διακρίθηκε το έργο της Μάρθας Παναγιωτοπούλου και έτσι τοποθετήθηκε στον κήπο.

Αναπτύσσεται σε ύψος και είναι φτιαγμένο από corten, όπως και το γλυπτό του Ζογγολόπουλου στην κεντρική πύλης της Δ.Ε.Θ. Το Corten αποτελείται κατά κύριο λόγο από χάλυβα και χαλκό, χωρίς να απαιτεί ειδική προστατευτική βαφή ή επάλειψη με αντισκωριακά υλικά, είναι ανθεκτικό υλικό με αντοχή στην ατμοσφαιρική διάβρωση λόγω της χημικής του σύνθεσης. Αν αφεθεί ελεύθερο στο περιβάλλον, δημιουργεί στην επιφάνειά του ένα αντιδιαβρωτικό στρώμα, καθώς αναπτύσσει μια αρχική οξείδωση, η οποία δεν εισχωρεί στα βαθύτερα στρώματα του μετάλλου και παράλληλα παρέχει την απαραίτητη προστασία που δεν επιτρέπει περαιτέρω διάβρωση στο υλικό. Το Corten αποκτά μια σκούρα καφέ απόχρωση που σταθεροποιείται στο χρόνο, προσδίδοντας μια ιδιαίτερη αισθητική στο υλικό που προσομοιάζει σε πρωτόγονα ακατέργαστα υλικά. Το έργο «Ορίζοντες» με κοφτές γραμμές τοποθετεί τα όρια θέασης του γλυπτού – τα όρια θέασης της πόλης, που αλλάζουν ανάλογα την οπτική γωνία. Τα όρια αλλάζουν, μεταμορφώνονται και μετατρέπονται σε κάτι άλλο μέσα στο χώρο και το χρόνο.

Ένα έργο του πλέον αγαπημένου γλύπτη της Θεσσαλονίκης, Γιώργου Ζογγολόπουλου, τα έργα του οποίου έχουν αγαπηθεί αλλά και βανδαλιστεί βάναυσα, βρίσκεται εντός του σιντριβανιού του κήπου. Πρόκειται για το υδροκίνητο γλυπτό «Τρεις Κύκλοι», το οποίο βρισκόταν αρχικά τοποθετημένο στην κεντρική είσοδο των Γενικών Αρχείων του Κράτους, στην Αθήνα. Έχει κατασκευαστεί το 1978 και έχει εκτεθεί στη γκαλερί Ζουμπουλάκη το 1979 και στην είσοδο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, στην αναδρομική έκθεση που έγινε για τον Γιώργο Ζογγολόπουλο, από τον Νοέμβριο του 2008 έως τον Ιανουάριο του 2009.

Τον Ιανουάριο του 2016, με την συνδρομή της Πολιτιστικής Εταιρείας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος, εγκαταστάθηκαν με χρησιδάνειο προς τον Δήμο Θεσσαλονίκης δύο γλυπτά, το «Invitation» του Μαρκ Χατζηπατέρα και το «Χωρίς τίτλο» του Μιχάλη Κατζουράκη.

Το έργο του Κουτζουράκη, φτιαγμένο το 1969, είναι ένα αφηρημένο γλυπτό σε σχήμα Υ, φτιαγμένο από μέταλλο κίτρινου χρώματος που δημιουργεί μια πλαστικότητα και μια προοπτική που απλώνεται, καλύπτοντας γλυκά το χώρο. Παρόμοιο γλυπτό του καλλιτέχνη κοσμεί την είσοδο του Μακεδονικού Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης στην Δ.Ε.Θ.

Τα πάρκα της παραλίας αποτελούν ανοιχτούς χώρους και για το λόγο αυτό έχουν δυστυχώς βανδαλιστεί αρκετές φορές. Οι «Φίλοι της νέας παραλίας» έχουν πιέσει με επιστολές και με την έντονη κριτική που ασκούν για την εικόνα εγκατάλειψης της νέας παραλίας, έτσι ώστε να βρεθεί μια λύση για την προστασία της. Ένας από αυτούς, ο επιχειρηματίας Σταύρος Ανδρεάδης, αποφάσισε να αναλάβει δράση και να υιοθετήσει δύο από τα πάρκα, ένα από τα οποία και ο Κήπος των Γλυπτών. Τα έργα συντήρησής του ολοκληρώθηκαν την άνοιξη του 2019, μεταξύ των οποίων ήταν και η λειτουργία του σιντριβανιού με το έργο του Ζογγολόπουλου, ο καθαρισμός από γκράφιτι και η αποκατάσταση από φθορές του χρόνου. Ο πανέμορφος κήπος των γλυπτών, ανανεωμένος, είναι ανοιχτός και πάλι για να τον θαυμάσει ο κάθε περαστικός, με την ελπίδα οι διερχόμενοι να τον φροντίζουν και όχι να τον καταστρέφουν.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ τα υπόλοιπα κείμενα της στήλης «Ανακάλυψε τα γλυπτά της πόλης»

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα