Είναι αυτά κομμάτια του design;
7+1 iconic αντικείμενα design, που σημάδεψαν όχι μόνο την τέχνη, αλλά την καθημερινότητά μας
Τα συναντάμε ή τα χρησιμοποιούμε κάθε μέρα, αλλά ξέρουμε στην ουσία κάτι γι’ αυτά; 7+1 iconic αντικείμενα design, που σημάδεψαν όχι μόνο την τέχνη, αλλά την καθημερινότητά μας.
Με αφορμή μια από τις σημαντικότερες εκθέσεις design, την Pirouette: Turning Points in Design, που φιλοξενείται ως τον Οκτώβριο του 2025 στο Museum of Modern Art (Moma) της Νέας Υόρκης, κάνουμε μια αναδρομή στα κορυφαία και διασημότερα design αντικείμενα και σύμβολα, που καταδεικνύουν τη δύναμη του σχεδιασμού να μεταφράζει την ανθρώπινη εμπειρία σε απτές μορφές.
Crocs
1. Μπορεί το Time να τα συμπεριέλαβε στη λίστα με τις «50 χειρότερες εφευρέσεις», 22 χρόνια μετά το ντεμπούτο τους, όμως, τα Crocs είναι πιο δημοφιλή από ποτέ. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, τρεις φίλοι και ιστιοπλόοι, ο Scott Seamans, ο Lyndon Hanson και ο George Boeddecker Jr., καθώς έπλεαν στην Καραϊβική, ανακάλυψαν ένα είδος παπουτσιού για σκάφος, φτιαγμένο από το ελαφρύ και άνετο υλικό Croslite, της καναδικής εταιρίας Foam Creations. Έτσι, απέκτησαν τα δικαιώματα για την κατασκευή τους. Οι 13 τρύπες τους βοηθούν στον αερισμό του ποδιού, καθώς και να εξατομικεύει κάποιος το ζευγάρι του με συνδυασμό από τις φιγούρες Jibbitz.
Σημαία LGBTQ+
2. Μετά από αίτημα του Harvey Milk, του πρώτου ομοφυλόφιλου εκλεγμένου αξιωματούχου στην Καλιφόρνια, ανατέθηκε στον Gilbert Baker, έναν ακτιβιστή από το Σαν Φρανσίσκο, η δημιουργία μιας εικόνας υπερηφάνειας για την ομοφυλοφιλική κοινότητα. Σχεδίασε, λοιπόν, τη σημαία με τις οκτώ χρωματιστές λωρίδες, για να αντιπροσωπεύει την ποικιλομορφία της LGBTQ+ κοινότητας, επιλέγοντας το ουράνιο τόξο ως ιδανικό σύμβολο, καθώς αποτελεί μέρος της φύσης. Κάθε χρώμα αντιπροσωπεύει κάτι συγκεκριμένο: το κόκκινο τη ζωή, το πορτοκαλί τη θεραπεία, το κίτρινο τον ήλιο, το πράσινο τη φύση, το τιρκουάζ την τέχν και το βιολετί την ψυχή. Η σημαία έχει αλλάξει έξι φορές από τη δημιουργία της, το 1978.
@
3. Το σύμβολο @ ξεκίνησε ως συντομογραφία λογιστικής, αλλά πλέον εμφανίζεται σε διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και στις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων. Το 1971, ένας μηχανικός υπολογιστών, ο Ray Tomlinson, επιδίωξε να συνδέσει τους ανθρώπους που προγραμμάτιζαν υπολογιστές μεταξύ τους, μετά από αίτημα της κυβέρνησης των ΗΠΑ, η οποία προσέλαβε την BBN Technologies, όπου εργαζόταν, να βοηθήσει στην ανάπτυξη ενός δικτύου -το Arpanet ήταν πρόδρομος του Διαδικτύου. Το βλέμμα του έπεσε στο @, πάνω από το “P” στη γραφομηχανή Model 33. Το επίλεξε και κατάφερε να στείλει στον εαυτό του ένα e-mail μέσω του Arpanet. Ο Tomlinson, που εξακολουθεί να εργάζεται στο BBN, δε θυμάται τι είχε γράψει σ’ εκείνο το mail, αλλά μικρή σημασία έχει γιατί τελικά το μέσο είναι το μήνυμα!
Εmoji
4. Το 1999, η ιαπωνική NTT Docomo κυκλοφόρησε 176 emoji για κινητά τηλέφωνα. Σχεδιασμένα από τον Shigetaka Kurita, βελτίωσαν την οπτική επαφή για τις συσκευές της, διευκολύνοντας την επικοινωνία μέσω μηνυμάτων κειμένου και email για κινητά. Το σετ περιλάμβανε εικονογραφήσεις καιρικών φαινομένων, εικονογράμματα και μια σειρά από εκφραστικά πρόσωπα. Απλά και ξεκάθαρα, τα emoji του φύτεψαν τους σπόρους για την έκρηξη μιας νέας οπτικής γλώσσας. Σήμερα, με σχεδόν 1.800 σε χρήση, τα emoji είναι ένας όλο και πιο περίπλοκος σύμμαχος της γραπτής επικοινωνίας, που έχει τη δύναμη να επηρεάζουν την ανθρώπινη έκφραση.
Monobloc
5. Η λευκή πλαστική καρέκλα Monobloc αποτελεί από τα διασημότερα έπιπλα στον κόσμο. Η ιδέα της βασίζεται σε ένα παλιό όραμα που μοιράζονταν πολλοί σχεδιαστές: να δημιουργήσουν μια καρέκλα από ένα μόνο κομμάτι υλικού. Οι πρώτες προσπάθειες χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1920. Παραλλαγές της σχεδιάστηκαν από τον Καναδό Douglas C. Simpson το 1946, ενώ το 1972, ο γάλλος μηχανικός Henry Massonnet σχεδίασε τον προκάτοχό της, Fauteuil 300, που κατάφερε να μειώσει τη διάρκεια παραγωγής της σε λιγότερο από δύο λεπτά! Το όνομά της προέρχεται από την απλή μέθοδο παραγωγής και εικόνας της.
Post-it
6. Το 1968, ο Spencer Silver, ένας επιστήμονας της 3M των Ηνωμένων Πολιτειών, προσπάθησε να αναπτύξει μια εξαιρετικά ισχυρή κόλλα. Αντίθετα, δημιούργησε κατά λάθος μια κόλλα «χαμηλής πρόσφυσης», επαναχρησιμοποιήσιμη κι ευαίσθητη στην πίεση για την αεροδιαστημική βιομηχανία. Ένας συνάδελφός του, ο Art Fry, αναζητώντας αξιόπιστων σελιδοδεικτών για το βιβλίο του με ύμνους (ήταν μέλος της εκκλησιαστικής χορωδίας) -οι παραδοσιακοί σελιδοδείκτες γλιστρούσαν-, θυμήθηκε την κόλλα του Silver και αναρωτήθηκε αν θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε μικρά κομμάτια χαρτιού που θα έμεναν σταθερά, αλλά και θα αφαιρούνταν εύκολα. Η απάντηση δόθηκε κι όταν δοκίμαζαν το Post-it, είχαν διαθέσιμο μόνο κίτρινο χαρτί από το διπλανό εργαστήριο. Εξού και το iconinc χρώμα.
I ♥️ NY
7. Το 1976, ο γραφίστας Milton Glaser σχεδίασε το λογότυπο “I ♥️ NY” στο πίσω μέρος ενός ταξί, με κόκκινο κραγιόν σ’ ένα πρόχειρο χαρτί. Το διαχρονικό πλέον σλόγκαν αποτέλεσε τη βάση μιας διαφημιστικής καμπάνιας, που οργανώθηκε από την εταιρία μάρκετινγκ Wells, Rich, and Greene, και χρησιμοποιήθηκε από το 1977 για την προώθηση του τουρισμού στην πολιτεία της Νέας Υόρκης. Το μήνυμα είχε απήχηση τόσο στους Νεοϋορκέζους, όσο και σε όλο τον κόσμο. Το πρωτότυπο σχέδιο φυλάσσεται στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Μανχάταν.
Telfar shopping bag
8. Το 2005, ο λιβερανός φοιτητής λογιστικής και DJ, Telfar Clemens, δημιούργησε το ομώνυμο, unisex fashion brand, με τον τέλειο συνδυασμό σωστού μηνύματος, προσβασιμότητας και κατάλληλου timing για την κοινωνία. Ο κόσμος γνώρισε την εμβληματική Telfar shopping bag -αντλήθηκε έμπνευση από την τσάντα των Bloomingdale- στην πασαρέλα του οίκου για το Φθινόπωρο/Χειμώνα 2014. Τον Σεπτέμβριο του 2019, η make up artist Xya Rachel αναφέρθηκε στην τσάντα ως “Bushwick Birkin” σ’ ένα Tweet κι έκτοτε καθιερώθηκε, ενώ θεωρείται η πρώτη It τσάντα της Gen Z.