Labubu: Γιατί οι χνουδωτές κούκλες έχουν προκαλέσει φρενίτιδα στην αγορά;

Δεν μοιάζουν με άλλες κούκλες κι έχουν γίνει viral. Η Labubu Mania είναι γεγονός!

Parallaxi
labubu-γιατί-οι-χνουδωτές-κούκλες-έχουν-προ-1341208
Parallaxi

Μεγάλα μάτια, όρθια αυτιά κι ένα διαβολικό χαμόγελο που αποκαλύπτει ακριβώς εννιά δόντια! Τα Labubu δεν μοιάζουν με άλλες κούκλες κι έχουν γίνει viral. Η Labubu Mania είναι γεγονός!

Τα Labubu είναι κούκλες γεννήθηκαν από τη φαντασία του καλλιτέχνη Kasing Lung και αποτελούν μέρος της σειράς «The Monsters», που κυκλοφορεί από την κινεζική εταιρεία Pop Mart. Από τη Σαγκάη μέχρι το Λονδίνο και από τη Σιγκαπούρη μέχρι το Τορόντο, ουρές σχηματίζονται έξω από τα καταστήματα Pop Mart και τις αυτόματες «roboshop» μηχανές για την απόκτηση ενός Labubu – συχνά μέσα από τα περίφημα «τυφλά κουτιά», όπου δεν γνωρίζεις ποια φιγούρα θα σου τύχει. Αυτό μεγαλώνει και την αγωνία αλλά και λαχτάρα.

Κάποιοι συλλέκτες, όπως ο Desmond Tan από τη Σιγκαπούρη, φτάνουν στο σημείο να τα κουνάνε επιδέξια πριν τα αγοράσουν, λες κι έτσι θα μαντέψουν τι κρύβεται μέσα. Οι μεγάλες ουρές για την αγορά των Labubu έχουν γίνει πρωτοσέλιδα, μερικές φορές οδηγώντας ακόμα και σε καβγάδες.

Η δημοφιλία τους εκτοξεύθηκε το 2024 και σε αυτό έβαλαν το χεράκι τους διάσημες σταρ: Ριάνα, Dua Lipa, Κιμ Καρντάσιαν και η σταρ της K-pop Lisa των Blackpink, όλες έχουν Labubu. Ο ενθουσιασμός δεν περιορίζεται όμως μόνο στους σταρ.

«Νιώθεις πραγματικά ότι πέτυχες κάτι όταν καταφέρεις να την αποκτήσεις μέσα σε τόσο σκληρό ανταγωνισμό», λέει η φαν Φιόνα Ζανγκ.

Η παγκόσμια εμμονή με τις Labubu σχεδόν τριπλασίασε τα κέρδη της Pop Mart την περασμένη χρονιά – και, σύμφωνα με κάποιους αναλυτές, τόνωσε και την οικονομία της Κίνας η οποία είχε πληγεί από την πανδημία και τις τεταμένες σχέσεις της με τη Δύση.

Τι είναι, όμως;

Ακόμη και όσοι ξέρουν την απάντηση δεν είναι σίγουροι ότι μπορούν να εξηγήσουν την τρέλα.

Η κούκλα Labubu ή το Labubu είναι ταυτόχρονα ένας φανταστικός χαρακτήρας κι ένα brand. Η ίδια η λέξη δεν σημαίνει τίποτα. Είναι το όνομα ενός χαρακτήρα από τη σειρά παιχνιδιών “The Monsters”, δημιουργία του καλλιτέχνη Kasing Lung από το Χονγκ Κονγκ.

Τα πρόσωπα είναι ενωμένα με λούτρινα σώματα, και έχουν ένα χαρακτηριστικό λουκ: μυτερά αυτιά, μεγάλα μάτια και ένα σκανδαλιάρικο χαμόγελο που αποκαλύπτει εννέα δόντια. Το ίντερνετ είναι διχασμένο – κάποιοι τις βρίσκουν αξιολάτρευτες, άλλοι εντελώς άσχημες.

Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της Pop Mart, η Labubu είναι «καλόκαρδη και πάντα θέλει να βοηθάει, αλλά συνήθως καταλήγει να πετυχαίνει το αντίθετο».

Τα Labubu έχουν εμφανιστεί σε διάφορες σειρές του «The Monsters», όπως «Big into Energy», «Have a Seat», «Exciting Macaron» και «Fall in Wild».

Το brand Labubu περιλαμβάνει και άλλους χαρακτήρες από το σύμπαν της, που έχουν επίσης εμπνεύσει δημοφιλείς κούκλες – όπως την αρχηγό της φυλής Zimomo, τον φίλο της Tycoco και τη φίλη της Mokoko.

Ορισμένες από τις κούκλες μοιάζουν πολύ μεταξύ τους. Όμως οι λάτρεις, τις ξεχωρίζουν.

Ποιος πουλάει τα Labubu

Ένα μεγάλο μέρος των πωλήσεων της Pop Mart ήταν τα λεγόμενα blind boxes – όπου οι πελάτες ανακάλυπταν τι είχαν αγοράσει μόνο όταν άνοιγαν τη συσκευασία – για μερικά χρόνια, όταν συνεργάστηκαν με την Kasing Lung για τα δικαιώματα του Labubu.

Αυτό ήταν το 2019, σχεδόν μια δεκαετία μετά την ίδρυση της Pop Mart από τον επιχειρηματία Wang Ning ως κατάστημα ποικιλίας, παρόμοιο με ένα κατάστημα με προϊόντα ενός ευρώ, στο Πεκίνο.

Όταν τα blind boxes γνώρισαν επιτυχία, η Pop Mart λάνσαρε την πρώτη σειρά το 2016, πουλώντας κούκλες Molly – παιδικές φιγούρες που δημιούργησε ο καλλιτέχνης Kenny Wong από το Χονγκ Κονγκ.

Ωστόσο, ήταν οι πωλήσεις των Labubu που τροφοδότησαν την ανάπτυξη της Pop Mart και, τον Δεκέμβριο του 2020, η εταιρεία άρχισε να διαπραγματεύεται μετοχές στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ. Η μετοχή έχει σημειώσει άνοδο άνω του 500% τον τελευταίο χρόνο.

Πλέον, η Pop Mart είναι ένας παγκόσμιος κολοσσός. Διαθέτει περισσότερα από 2.000 αυτόματα μηχανήματα πώλησης – τα λεγόμενα «roboshops» – σε όλο τον κόσμο.

Και τώρα μπορεί κάποιος να αγοράσετε Labubu σε καταστήματα, φυσικά ή εικονικά, σε περισσότερες από 30 χώρες, από τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο έως την Αυστραλία και τη Σιγκαπούρη, αν και πολλά από αυτά έχουν πρόσφατα διακόψει τις πωλήσεις λόγω της τεράστιας ζήτησης.

Το 2024, σχεδόν το 40% των εσόδων της Pop Mart προήλθε από αγορές εκτός της ηπειρωτικής Κίνας. Ενδεικτικά της ζήτησης, οι κινεζικές τελωνειακές αρχές δήλωσαν πρόσφατα πως κατάσχεσαν πάνω από 70.000 απομιμήσεις Labubu.

Η παγκόσμια επιτυχία όμως δεν ήρθε εν μία νυκτί.

Πώς έγινε παγκόσμιο trend

Πριν ο κόσμος ανακαλύψει τη Labubu, η φήμη της περιοριζόταν στην Κίνα. Άρχισε να γίνεται δημοφιλής μόλις η χώρα βγήκε από την πανδημία στα τέλη του 2022, σύμφωνα με την Ashley Dudarenok, ιδρύτρια της ερευνητικής εταιρείας ChoZan, που ειδικεύεται στην Κίνα.

«Μετά την πανδημία, πολλοί άνθρωποι στην Κίνα ένιωθαν ότι ήθελαν να ξεφύγουν συναισθηματικά… και το Labubu ήταν ένας πολύ γοητευτικός αλλά χαοτικός χαρακτήρας», λέει.

Η Φιόνα, που ζει στον Καναδά, άκουσε πρώτη φορά για τη Labubu από Φιλιππινέζους φίλους το 2023. Τότε ξεκίνησε να τις αγοράζει – τις θεωρεί γλυκές, αλλά παραδέχεται πως η δημοφιλία τους παίζει ρόλο:

«Όσο πιο διάσημες γίνονται, τόσο περισσότερο τις θέλω».

«Ο άντρας μου δεν καταλαβαίνει γιατί εγώ, μια 30άρα, είμαι τόσο κολλημένη με κάτι τέτοιο – και γιατί με νοιάζει το χρώμα που θα πάρω», λέει.

Η τιμή τους είναι επίσης προσιτή, προσθέτει. Αν και η αυξημένη ζήτηση έχει «φουσκώσει» τις τιμές στη δευτερογενή αγορά. Η μέση τιμή τους είναι τα 30 ευρώ αλλά κάποια ξεπερνούν και τα 100!

Η δημοτικότητα της Labubu απογειώθηκε τον Απρίλιο του 2024, όταν η Ταϊλανδή σούπερ σταρ της K-pop Lisa των Blackpink άρχισε να ανεβάζει φωτογραφίες με κούκλες Labubu στο Instagram. Λίγο αργότερα ακολούθησαν κι άλλες σταρ.

Τον Φεβρουάριο, η Ριάνα φωτογραφήθηκε με μια Labubu κρεμασμένη στην τσάντα Louis Vuitton της. Τον Απρίλιο, η Κιμ Καρντάσιαν μοιράστηκε τη συλλογή της – 10 κούκλες Labubu. Τον Μάιο, ο Ντέιβιντ Μπέκαμ ανέβασε στο Instagram φωτογραφία με Labubu που του χάρισε η κόρη του.

Τι κρύβεται πίσω από την εμμονή με τη Labubu;

Όπως και οι περισσότερες viral τάσεις, η γοητεία των Labubu είναι δύσκολο να εξηγηθεί.

Το Πεκίνο είναι σίγουρα τρίβει τα χέρια του με το αποτέλεσμα.

Το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Xinhua αναφέρει ότι το Labubu «δείχνει την ελκυστικότητα της κινεζικής δημιουργικότητας, ποιότητας και κουλτούρας σε μια γλώσσα που ο κόσμος μπορεί να καταλάβει», ενώ δίνει σε όλους την ευκαιρία να δουν την «cool Κίνα».

Στο μεταξύ, συνεχίζει να σαρώνει στα social media, με εκατομμύρια θεατές να παρακολουθούν τους νέους ιδιοκτήτες να ξεπακετάρουν την πολύτιμη αγορά τους.

Ένα από τα πιο viral βίντεο, που δημοσιεύτηκε τον Δεκέμβριο, δείχνει το περίεργο προσωπικό ασφαλείας του αεροδρομίου των ΗΠΑ να συσσωρεύεται γύρω από το κλειστό κουτί Labubu ενός ταξιδιώτη για να καταλάβει ποια κούκλα είναι μέσα.

Αυτό το στοιχείο της έκπληξης είναι μεγάλο μέρος της γοητείας, λέει ο Ντέσμοντ Ταν, συλλέκτης από τη Σιγκαπούρη.

Για εκείνον – και για εκατομμύρια άλλους – το Labubu είναι κάτι περισσότερο από μια κούκλα. Είναι αναζήτηση, παρηγοριά, η χαρά του απρόβλεπτου.

Τι είναι τελικά τα Labubu; Είναι σύμβολα μιας γενιάς που αγαπά το αλλόκοτο, που βαρέθηκε την τελειότητα και βρίσκει καταφύγιο στη χαριτωμένη αταξία; Είναι συλλεκτικά αντικείμενα, παιχνίδια;

Πάνω απ’ όλα, είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο που δείχνει πως η μαγεία μπορεί να κρύβεται ακόμα και σε εννιά μικρά δόντια.

Πληροφορίες από BBC

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα