Valentino: Αποχωρεί ο δημιουργικός διευθυντής, μετά από από 25 χρόνια
Ο Pierpaolo Piccioli ήταν γνωστός στον οίκο, για την τολμηρή χρήση του χρώματος και τα δερμάτινα παπούτσια με καρφιά
Ο οίκος μόδας Valentino ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι ο Pierpaolo Piccioli, ο δημιουργικός διευθυντής του, θα αποχωρήσει μετά από περισσότερες από δύο δεκαετίες στον οίκο και μόλις λίγες εβδομάδες μετά την παρουσίαση μιας πολυδιαφημισμένης συλλογής γυναικείων ενδυμάτων κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού.
Ο Piccioli έπαιξε καθοριστικό ρόλο στον επαναπροσδιορισμό του Valentino για την εποχή μετά την αποχώρηση του ιδρυτή του οίκου, Valentino Garavani. Φορεμένη από διασημότητες όπως η Frances McDormand και η Florence Pugh, η δουλειά του συνδύαζε την ευκολία και την κομψότητα με έναν απερίγραπτα μοντέρνο τρόπο.
«Βρίσκομαι σε αυτή την εταιρεία εδώ και 25 χρόνια και για 25 χρόνια υπάρχω και ζω με τους ανθρώπους που έχουν πλέξει τα υφάσματα αυτής της όμορφης ιστορίας που είναι δική μου και δική μας», ανέφερε ο Piccioli, 56 ετών, σε δήλωσή του.
Η είδηση της αποχώρησής του προκάλεσε αντιδράσεις σε όλο τον κλάδο της μόδας. «Είμαι μεταξύ έκπληκτης και αποσβολωμένης», έγραψε η Linda Fargo, η διευθύντρια μόδας του Bergdorf Goodman, σε ένα email
Δεν το περίμεναν
Η είδηση της αποχώρησής του προκάλεσε αντιδράσεις σε όλο τον κλάδο της μόδας. «Είμαι μεταξύ έκπληκτης και αποσβολωμένης», έγραψε η Linda Fargo, η διευθύντρια μόδας του Bergdorf Goodman, σε ένα email.
Ο Piccioli ήταν ο μοναδικός δημιουργικός διευθυντής του Valentino από τον Ιούλιο του 2016, όταν η Maria Grazia Chiuri έφυγε για να γίνει δημιουργική διευθύντρια στον Dior. Το δίδυμο είχε διευθύνει τη σχεδιαστική πλευρά του οίκου από το 2008, μια δεκαετία μετά την ένταξή του στην εταιρεία με έδρα τη Ρώμη το 1999.
Αν και συχνά οι γνώστες υπέθεταν ότι ο ρομαντισμός των ρούχων τους προερχόταν από την Chiuri και η αιχμή από τον Piccioli, όταν το ζευγάρι χώρισε, έγινε σαφές ότι ήταν, στην πραγματικότητα, ο πιο ονειροπόλος από τους δύο.
Έφτιαχνε μοναδικούς κόσμους
Οι επιδείξεις του συχνά έμοιαζαν με βυθίσεις σε έναν ζωγραφικό νεφέλωμα απροσδόκητων παλετών και υπέροχων γραμμών, με καπέλα από φτερά στρουθοκαμήλου που έτρεμαν σαν θαλάσσιες ανεμώνες με το αεράκι. Πραγματοποίησε φαντασμαγορικές βραδιές υψηλής ραπτικής στα Ισπανικά Σκαλοπάτια στη Ρώμη και στο Chateau de Chantilly κοντά στο Παρίσι.
Το 2022, αφιέρωσε σχεδόν μια ολόκληρη συλλογή έτοιμων ενδυμάτων σε ένα νέο καυτό ροζ -που ονομάστηκε «Pink PP» από τα αρχικά του- το οποίο αποδείχθηκε επιτυχία στις διασημότητες και αποτελεσματικό εργαλείο μάρκετινγκ εν μέσω κόβιντ. Ωστόσο, η πιο πρόσφατη συλλογή έτοιμων ενδυμάτων του ήταν εξ ολοκλήρου μαύρη, μια αντανάκλαση των σκοτεινών καιρών στους οποίους ζούμε, δήλωσε πριν από την επίδειξη.
«Όταν συνειδητοποιείς το σκοτάδι, μπορείς να κοιτάξεις προς το φως», δήλωσε ο Piccioli. «Αλλά πρέπει να το αντιμετωπίσουμε, όχι να το αποφύγουμε».
Αγαπημένος στο ατελιέ – συχνά έβγαζε όλη την ομάδα στην πασαρέλα μαζί του για να υποκλιθεί μετά τις επιδείξεις υψηλής ραπτικής – και κόντρα στην ιστορία του κόσμου της μόδας όπου οι ιδρυτές συχνά δυσανασχετούν με τους σχεδιαστές που αργότερα ηγούνται των οίκων τους, ο Piccioli διατήρησε μια στενή σχέση τόσο με τον Garavani όσο και με τον συνιδρυτή του, Giancarlo Giammetti, οι οποίοι συχνά χειροκροτούσαν από την πρώτη σειρά των επιδείξεων του Piccioli.
«Σε ευχαριστώ, PP, για αυτά τα είκοσι χρόνια μαζί και μακάρι η πορεία σου να συνεχιστεί με το κεφάλι ψηλά και με την επιτυχία που σου αξίζει», έγραψε ο Giammetti στο Instagram.
«Το χρήμα κέρδισε», δήλωσε στους New York Times πριν από την επίδειξη υψηλής ραπτικής του Ιανουαρίου. «Οι παραγωγοί είναι ισχυρότεροι από τους μουσικούς», είπε. «Οι γκαλερί είναι ισχυρότερες από τους ζωγράφους. Και οι μεγάλοι όμιλοι είναι ισχυρότεροι από τους σχεδιαστές»
Κόντρα στην επιφάνεια
Ωστόσο, ο Piccioli είχε αρχίσει τα τελευταία χρόνια να αντιδρά ενάντια στο σύστημα της μόδας, το οποίο θεωρούσε ότι έδινε προτεραιότητα στο merchandising και το buzz έναντι της ανθρωπιάς και ότι συχνά έδινε χειροκροτήματα για την ενσωμάτωση χωρίς να το κάνει πράξη.
«Το χρήμα κέρδισε», δήλωσε στους New York Times πριν από την επίδειξη υψηλής ραπτικής του Ιανουαρίου. «Οι παραγωγοί είναι ισχυρότεροι από τους μουσικούς», είπε. «Οι γκαλερί είναι ισχυρότερες από τους ζωγράφους. Και οι μεγάλοι όμιλοι είναι ισχυρότεροι από τους σχεδιαστές».
Η είδηση της αποχώρησης του Piccioli οδήγησε σε εικασίες σχετικά με μια σειρά ανακατατάξεων από τον μητρικό όμιλο. Η Valentino εξαγοράστηκε έναντι περίπου 700 εκατομμυρίων ευρώ το 2012 από την Mayhoola, ένα επενδυτικό ταμείο που υποστηρίζεται από τον εμίρη του Κατάρ και στο οποίο ανήκει επίσης ο γαλλικός οίκος μόδας Balmain, από τον οποίο έχουν αποχωρήσει τις τελευταίες δύο εβδομάδες τόσο ο διευθύνων σύμβουλος όσο και ο υπεύθυνος μάρκετινγκ.
It’s all about money
Πέρυσι, η Mayhoola πούλησε το 30% του μεριδίου της Valentino έναντι 1,87 δισ. δολαρίων στον όμιλο πολυτελών ειδών Kering, ιδιοκτήτη εμπορικών σημάτων όπως η Gucci και ο Saint Laurent. Η Kering διατήρησε την επιλογή να αγοράσει τις υπόλοιπες μετοχές μέχρι το 2028 και η Mayhoola δήλωσε ότι θα μπορούσαν να υπάρξουν και άλλες συμφωνίες που θα εδραιώσουν τη συμμαχία.
«Ένα νέο δημιουργικό σχήμα για το Maison θα ανακοινωθεί σύντομα», ανέφερε ο Valentino σε δήλωσή του.
«Εκφράζουμε τη βαθύτατη ευγνωμοσύνη μας στον Pierpaolo για τη συγγραφή ενός σημαντικού κεφαλαίου στην ιστορία του Maison Valentino», δήλωσε την Παρασκευή ο Rachid Mohamed Rachid, διευθύνων σύμβουλος της Mayhoola και πρόεδρος του Valentino, μετά τη δημοσίευση της είδησης στο Women’s Wear Daily.
Ο Robert Burke, ιδρυτής της ομώνυμης εταιρείας συμβούλων πολυτελείας, δήλωσε ότι αναμένει ότι η Kering θα προχωρήσει στην απόκτηση του υπόλοιπου τμήματος της Valentino νωρίτερα από το 2028. «Πιθανότατα θέλουν κάτι για να ανταγωνιστούν τον Dior», είπε. «Ο Pierpaolo έκανε εξαιρετική δουλειά, αλλά για να φτάσουν πραγματικά στο επόμενο επίπεδο, πιθανώς εξετάζουν πολλαπλές αλλαγές».
Η πιο πρόσφατη συλλογή έτοιμων ενδυμάτων του ήταν εξ ολοκλήρου μαύρη, μια αντανάκλαση των σκοτεινών καιρών στους οποίους ζούμε, δήλωσε πριν από την επίδειξη
H δεύτερη σημαντική αποχώρηση στη μόδα
Η αποχώρηση του Piccioli ήταν η δεύτερη σημαντική αποχώρηση κορυφαίου σχεδιαστή στον κόσμο της μόδας αυτή την εβδομάδα. Την Τρίτη, ο Βέλγος σχεδιαστής Dries Van Noten δήλωσε ότι η επίδειξη ανδρικής ένδυσης τον Ιούνιο θα είναι η τελευταία του μετά από περισσότερα από 40 χρόνια στον χώρο.
Όπως και ο Piccioli, ο Van Noten ήταν γνωστός για τη γενναιοδωρία της προσέγγισής του στο σχεδιασμό και τις επιχειρήσεις και για τον εναγκαλισμό του με την ομορφιά.
Ως αποτέλεσμα, έγραψε η Fargo του Bergdorf Goodman, «δεν μπορεί κανείς να μην ανησυχεί για τη δεξαμενή ταλέντων των μεγάλων».
Δεν δόθηκαν πληροφορίες σχετικά με το τι θα μπορούσε να κάνει ο Piccioli στη συνέχεια, αλλά «η αισθητική του είναι μια πολύ αποδοτική προσέγγιση της μόδας», δήλωσε ο Burke.
*Με στοιχεία από nytimes.com