OH(G)RID: Η πρόταση Έλληνα φοιτητή που βραβεύτηκε σε διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό
Δίνοντας ζωή στην παρηκμασμένη δυτική πλευρά της πόλης της Οχρίδας
Ο Γιώργος Γενοβέζος, φοιτητής Αρχιτεκτονικής στο Πανεπιστήμιο Πατρών, έλαβε μέρος στο διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό «Nautical Club Ohrid, International Design Competition», καταφέρνοντας με την πρόταση που κατέθεσε, να λάβει τιμητική αναφορά.
Σκοπός του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού ήταν οι συμμετέχοντες να υποβάλουν καινοτόμα έργα προσαρμοστικής επαναχρησιμοποίησης που να επικεντρώνονται στο κτίριο «Youth Union Summer Retreat» στην Οχρίδα, ώστε να αποκτήσει ξανά «ζωή» μετά από περισσότερα από 20 χρόνια όπου έμενε αχρησιμοποίητη.
Ο διαγωνισμός απαιτούσε το σχεδιασμό ενός Ναυτικού και Κοινωνικού Ομίλου ανοιχτού τόσο στην τοπική κοινότητα όσο και στους τουρίστες που επισκέπτονται την πόλη.
Η ιδέα είναι να δημιουργηθεί ένας δυναμικός κοινωνικός χώρος ικανός να προσελκύει πολίτες και επισκέπτες στη δυτική πλευρά του μετώπου της λίμνης, παρέχοντας μια ελκυστική εναλλακτική.
Η κύρια πρόκληση είναι το πώς αυτή η κατασκευή αυτή θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τις ανάγκες ενός σύγχρονου ζωντανού κλαμπ στη λίμνη.
Η parallaxi παρουσιάζει σήμερα την πρόταση με τίτλο «OH(G)RID» που κατέθεσε ο Γιώργος Γενοβέζος.
Ο φοιτητής του τμήματος Αρχιτεκτόνων στο Πανεπιστήμιο Πατρών σημειώνει:
«Η αρχική ιδέα προήλθε από τα ιδέα τα ζητούμενα του διαγωνισμού: να φέρουμε κόσμο στη παρηκμασμένη δυτική πλευρά της πόλης της Οχρίδας.
Αυτό επιδιώκεται με την επιλογή των προγραμμάτων (κωπηλάσια, γυμναστήριο, εστιατόριο/μπαρ, αναγνωστήριο) τα απορία από μόνα τους λειτουργούν ως πόλος έλξης και κοινωνικοποίησης.
Η επιλογή των συγκεκριμένων προγραμμάτων έγινε έτσι ώστε να καλύψει τις ανάγκες του αθλητισμού, της ψυχαγωγίας ακόμα και της εργασίας, τόσο των ντόπιων όσο και των τουριστών».
Οι προτάσεις για τον περιβάλλοντα χώρο
Ο περιβάλλον χώρος έπρεπε να διασφαλίζει α) πρόσβαση από πεζούς και αυτοκίνητα, β) ελάχιστη παρέμβαση πάνω στα φυσικά στοιχεία, γ) χώροι για συγκέντρωση κόσμου. Η μέθοδος που επιλέχτηκε για να οργανωθούν όλοι αυτοί οι χώροι ήταν η επέκταση του ίδιου του κανάβου του κτιρίου, από τον Boris Chipan, σε ολόκληρο το site.
Ουσιαστικά οι μικρές ορθογώνιες πλατείες μεταξύ των μονοπατιών από βότσαλο καταλαμβάνουν 3χ3 κομμάτια του αρχικού κανάβου δημιουργώντας έναν μεγαλύτερο πολλαπλάσιο του αρχικού κανάβου. Σε κάποιες πλατείες είναι στρωμένο βότσαλο προσφέροντας περισσότερα μέρη ανακάλυψης από τους επισκέπτες.
Το πάρκο χωρίζεται από την κύρια ζώνη πεζών από την Vasil Stefoski και από τον διαγώνιο άξονα ο οποίος καθορίζεται από την ίδια την κλίση του κτιρίου μέσα στο οικόπεδο και περιλαμβάνει το παρκινγκ, το κτιριακό σύμπλεγμα, καταλήγοντας με τη μορφή προβλητών μέσα στο νερό.
Το παρκινγκ είναι τοποθετημένο πίσω από τα κτίρια έτσι ώστε να μην εμποδίζει την οπτική επαφή με την λίμνη.
Οι προβλήτες αποτελούν την επέκταση του κτιρίου μέσα στο νερό. Στην απόληξη τους υπάρχει ένα τμήμα με κλίση για την ευκολότερη πρόσβαση των κωπηλατών στο νερό. Οι προβλήτες ενώνονται στο πίσω τμήμα αναμεσά στα δυο κτίρια εκεί οπού φυλάσσονται τα κανό, σηματοδοτώντας και γεωμετρικά αλλά και με τη χρήση της ξύλινης σανίδας ότι αυτή πρόκειται για τη ναυτική ζώνη.
Το υπάρχων παραλίμνιο πεζοδρόμιο διαιρείται και επεκτείνεται για να φιλοξενήσει και κυκλοφορία ποδήλατων ενώ προτείνεται και η σύνδεση του με την ανατολική πλευρά της πόλης.
Το κανάλι του νερού χωροθετεί μια κεντρική πλατεία μπροστά στη νότια όψη του κύριου κτιρίου υπενθυμίζοντας τη κοντινή του σχέση με το νερό.
Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις στα κτίρια
Οι μετέπειτα προσθήκες (πέργκολες, υαλοστάσια και κλειστοί χώροι) αλλοιώνουν τη καθαρότητα της ιδέας του αρχιτέκτονα.
Πρώτο βήμα αποτελεί η αφαίρεση των έξτρα στοιχείων επαναφέροντας την εξωτερική εμφάνιση του σχεδόν στην αρχική.
Τα νέα προγράμματα προσαρμόζονται στα υπάρχων κελύφη ωστόσο κάποιες τροποποιήσεις έπρεπε να γίνουν για να διασφαλιστεί η καλύτερη δυνατή κυκλοφορία και οπτική επαφή τόσο με την λίμνη όσο και με τους χώρους μεταξύ τους.
Στο δευτερεύον κτίριο τοποθετήθηκε στο «τυφλό τμήμα» οι βοηθητικοί χώροι της κωπηλάσιας (αποδυτήρια και αποθήκη) ενώ στο ανατολικό κοινωνικό κομμάτι τοποθετήθηκε ένα αναγνωστήριο καφέ. Στη εξωτερική τοιχοποιία στο νότιο τμήμα του καφέ ανοίχτηκαν ανοίγματα για να το συνδέσουν οπτικά με τη λίμνη.
Ανάμεσα στα δυο κτίρια τοποθετήθηκε μια ελαφριά μεταλλική κατασκευή η οποία λειτουργεί ως χώρος αποθήκευσης των κανό.
Στο κύριο κτίριο ήταν σημαντική η δημιουργία ενός κύριου χώρου υποδοχής και κυκλοφοριακής και οπτικής επικοινωνίας μεταξύ των δυο ορόφων. Σίγουρα προγραμματικά καταλήγει να έχει πιο εξωστρεφή χαρακτήρα από ότι πρωτίστως. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα foyer αφού το δυτικό τμήμα του, στο οποίο τοποθετήθηκε και η σπειροειδής σκάλα, είναι διπλού ύψους. Ο χώρος αυτός φιλοξενεί και την reception η οποία είναι υπεύθυνη και για το γυμναστήριο και για το εστιατόριο εξοικονομώντας πολύτιμο χώρο. Η αρχική κλίμακα αφαιρείται.
Το ισόγειο περικλείεται με γυαλί πίσω από τις κολόνες οριοθετώντας το χώρο του γυμναστήριου και της κεντρικής εισόδου/foyer. Οι βοηθητικοί χώροι του γυμναστήριου βρίσκονται συγκεντρωμένοι διπλά ακριβώς στο πέτρινο τοιχίο στήριξης και φαίνονται ως μια επέκταση του.
Στον πρώτο όροφο τοποθετείται το εστιατόριο/μπαρ. Σημαντικό στοιχείο του ορόφου είναι η αδιάκοπη θέα μέσα από τις αρχικές τζαμαρίες και η επανάχρηση των μπαλκονιών ως χώρους με ψηλά καθίσματα επιτρέποντας την απόλαυση ποτού με θέα την Οχρίδα. Οι βοηθητικοί χώροι τοποθετούνται στο βάθος ακριβώς για να μην αποσπούν καθόλου τη θέα προς τη λίμνη.
Και στους δυο ορόφους οι εσωτερικές διαρρυθμίσεις προσαρμόζονται στις όψεις χωρίς να μπαίνουν στη μέση σε κάποιο από τα αρχικά ανοίγματα.
Τα κτίρια είναι βαμμένα εξωτερικά σε λευκό, κάνοντας το να ξεχωρίζει μέσα στη φύση. Οι κολόνες μέσα και έξω γδύνονται αποκαλύπτοντας το μπετό από το οποίο είναι κατασκευασμένες. Τα κουφώματα πρόκειται για μια αντικατάσταση των πρώην ξύλινων κουφωμάτων με ίδια ανακατασκευασμένα σε μεταλλικά με μικρές τροποποιήσεις στις πόρτες για την καλύτερη εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας του πρώτου ορόφου. Συνολικά επιδιώκεται μια ειλικρινής γλώσσα επιτρέποντας τον οπτικό διαχωρισμό του τι είναι original και τι είναι έξτρα προσθήκη.
Τίτλος πρότζεκτ: OH(G)RID Διαγωνισμός: Nautical Club Ohrid, International Design Competition Διάκριση: Τιμητική Αναφορά Ομάδα μελέτης: Γιώργος Γενοβέζος, φοιτητής αρχιτεκτονικής, ΤΑΜΠΠ Ημερομηνία: Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2024