Άδεια ράφια και έλλειψη καυσίμων στη Βρετανία
Πληρώνει το τίμημα της έλλειψης οδηγών φορτηγών και κατ’ επέκταση του Brexit.
Άδεια ράφια στα σούπερ μάρκετ, κλειστά πρατήρια υγρών καυσίμων. Αυτές είναι δύο από τις πιο εμφατικές εικόνες των τελευταίων ημερών στο Ηνωμένο Βασίλειο, που πληρώνει το τίμημα της έλλειψης οδηγών φορτηγών και κατ’ επέκταση του Brexit. Ένα πρόβλημα, το οποίο έρχεται να βάλει «βόμβα» στα θεμέλια της εν εξελίξει οικονομικής ανάκαμψης και το οποίο αποτελεί την επόμενη μεγάλη πρόκληση – δοκιμασία για την κυβέρνηση του Μπόρις Τζόνσον.
Το έλλειμμα σε μεταφορείς και οδηγούς αποδεικνύεται αρκετά σοβαρό (και με παράπλευρες επιπτώσεις), με τον υπουργό Μεταφορών, Γραντ Σαπς, να αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο αξιοποίησης ακόμη και του βρετανικού στρατού. Όχι ότι θα δούμε στρατιώτες να οδηγούν ιδιωτικά φορτηγά, όπως διευκρίνισε, αλλά ότι ο στρατός θα μπορούσε να συνδράμει, για παράδειγμα, στην ταχύτερη έκδοση των νέων αδειών οδήγησης και εργασίας.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, η απουσία οδηγών συνιστά εν μέρει απότοκο της πρόσφατης συμφωνίας για το Brexit, η οποία τέθηκε και επισήμως σε εφαρμογή την 1η Ιανουαρίου του 2021. Μάλιστα, το πρόβλημα κατέστη έτι πιεστικότερο και εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, με τα περιοριστικά μέτρα να επιδεινώνουν την κατάσταση.
Οι οδηγοί από την Πολωνία
Στην προ-Brexit εποχή, ένα μεγάλο μέρος των θέσεων εργασίας στον κλάδο των μεταφορών καλυπτόταν από μετανάστες, οι οποίοι έρχονταν από τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, όπως για παράδειγμα η Πολωνία και η Ουγγαρία. Για να εργαστούν, η απαιτούμενη γραφειοκρατία ήταν ελάχιστη, χάρη στο γεγονός ότι το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν κράτος – μέλος της Ε.Ε.
Ωστόσο, το Brexit άλλαξε άρδην την παραπάνω κατάσταση, με αποτέλεσμα η εισροή νέων οδηγών από τις χώρες της Ευρώπης να μετατραπεί σε ένα αρκετά περίπλοκο εγχείρημα, το οποίο χαρακτηρίζεται από την έντονη γραφειοκρατία. Δεν είναι τυχαίο ότι αυτή την στιγμή εκκρεμούν περισσότερες από 40.000 αιτήσεις εργασίας στον κλάδο των μεταφορέων – οδηγών.
«Για πολλά χρόνια, το Ηνωμένο Βασίλειο βασιζόταν στην εισαγωγή φθηνών Ευρωπαίων, συνήθως από την Ανατολική Ευρώπη» παραδέχθηκε ο Γραντ Σαπς, μιλώντας σήμερα στο BBC Radio. Όμως, δεν είναι μόνο ο κλάδος των οδηγών – μεταφορών.
Ελλείψεις και σε άλλους κλάδους
Αντίστοιχα μεγάλες ελλείψεις σε εργατικό δυναμικό καταγράφονται και σε άλλους τομείς της οικονομίας, οι οποίες μέχρι πρότινος καλύπτονταν από τις συνεχείς εισροές εργατών από τις χώρες της Ε.Ε. Αποτέλεσμα είναι το σημερινό κενό να προκαλεί σημαντικά προβλήματα στην οικονομία, ανεβάζοντας αισθητά τις τιμές όλων των προϊόντων, από το γάλα και τα λαχανικά έως τα έπιπλα και την μπύρα.
Κι όλα αυτά, σε συνδυασμό με μια κλιμακούμενη ενεργειακή κρίση, η οποία επηρεάζει όλη την Ευρώπη και η οποία μεγεθύνει ακόμη περισσότερο το κόστος για καταναλωτές και επιχειρήσεις.
Το Γραφείο Προϋπολογισμού του βρετανικού κοινοβουλίου εκτίμησε προσφάτως ότι το Brexit έχει ήδη μειώσει το ΑΕΠ κατά 1,4% στο χρονικό διάστημα, το οποίο έχει μεσολαβήσει από το δημοψήφισμα του 2016 έως σήμερα. Προέβλεψε δε, ότι μακροπρόθεσμα το ΑΕΠ θα είναι κατά 4% μικρότερο από ό,τι θα ήταν αν το Ην. Βασίλειο είχε παραμείνει στην ενιαία αγορά της Ε.Ε.
Όλα αυτά, όπως είναι εύλογο, μπορούν να αμβλυνθούν, εφόσον η κυβέρνηση του Μπόρις Τζόνσον αλλάξει άμεσα τους κανόνες μετανάστευσης και καταστήσει ευκολότερη τη μετακίνηση εργαζομένων από την Ε.Ε.. Ωστόσο, κάτι τέτοιο είναι πολιτικά παράτολμο, καθώς θα ισοδυναμούσε με «mea culpa» για τον Βρετανό πρωθυπουργό, ο οποίος έχει επενδύσει τόσα πολλά στην επιτυχία του μετα-Brexit Ηνωμένου Βασιλείου.
Πηγή: moneyreview.gr
Δείτε επίσης
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ