Αυτά είναι τα μηνιαία έξοδα των Ελλήνων
Τα αποτελέσματα μεγάλης έρευνας της ΕΛΣΤΑΤ.
Η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε τα αποτελέσματα της δειγματοληπτικής Έρευνας Οικογενειακών Προϋπολογισμών (ΕΟΠ) έτους 2017 σε δείγμα 6.176 ιδιωτικών νοικοκυριών στο σύνολο της χώρας και τα αποτελέσματα που προκύπτουν έχουν μεγάλο ενδιαφέρον. Πού ξοδεύουν τελικά τα χρήματά τους οι Έλληνες; Δείτε το μέσο προφίλ των μηνιαίων εξόδων των Ελλήνων και τους πίνακες με τα σχεδιαγράμματα όπως αναρτήθηκαν.
Σε πρώτη φάση, όπως όλα δείχνουν, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, τα περισσότερα χρήματα δαπανούνται μηνιαίως από τους Έλληνες σε είδη διατροφής, στη στέγαση, στις μεταφορές, στην υγεία και τέλος στην εκπαίδευση. Σε δεύτερο χρόνο, μεταξύ άλλων, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, δείχνουν δείχνουν μείωση της μέσης μηνιαίας δαπάνης των Ελλήνων κατά 22,5% σε σχέση με το 2010 και κατά 31,5% σε σχέση με το 2008.
Δείτε συγκεντρωτικά τα βασικά σημεία της έρευνας:
-Μεταξύ του 2016 και του 2017 το καταναλωτικό πρότυπο δεν παρουσίασε σημαντικές μεταβολές, παρατήρηση που ισχύει τόσο για τις τρέχουσες όσο και για τις σταθερές τιμές. Αναλυτικότερα: τρέχουσες τιμές η ποσοστιαία κατανομή των δώδεκα (12) κατηγοριών έχει ως εξής: είδη διατροφής 20,4%, στέγαση 14,1%, μεταφορές 12,9%, ξενοδοχεία, καφενεία και εστιατόρια 10,5%, διάφορα αγαθά και υπηρεσίες 8,8%, υγεία 7,3%, είδη ένδυσης και υπόδησης 5,8%, διαρκή αγαθά 4,4%, αναψυχή και πολιτισμός 4,7%, επικοινωνίες 4,2%, οινοπνευματώδη ποτά και καπνός 3,8% και εκπαίδευση 3,2%. Δεν καταγράφηκε καμία μεταβολή στη φθίνουσα και αύξουσα σειρά συμμετοχής των κατηγοριών στην κατανομή του 2017 σε σχέση με το 2016.
-Σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα (2016), η μεγαλύτερη μεταβολή δαπανών των νοικοκυριών (αύξηση 7,4%) παρατηρείται για εστιατόρια, καφενεία και ξενοδοχεία, ενώ ακολουθούν οι δαπάνες για στέγαση (αύξηση 3,2%) και για αναψυχή και πολιτισμό (αύξηση 2,8%). Εννέα (9) από τις δώδεκα (12) κατηγορίες δαπανών παρουσιάζουν αύξηση με τη μικρότερη τάξεως του 0,4% στα είδη διατροφής. Οι κατηγορίες για τις οποίες παρατηρείται μείωση της μέσης μηνιαίας δαπάνης είναι τα διάφορα αγαθά και υπηρεσίες (1,4%), τα οινοπνευματώδη ποτά και ο καπνός (0,5%) και η υγεία (0,3%).
-Σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα (2016), η μεγαλύτερη μεταβολή στην ποσοστιαία συμμετοχή των κατηγοριών (αύξηση 0,6 ποσοστιαίες μονάδες) παρατηρείται στα εστιατόρια, καφενεία και ξενοδοχεία. Τρεις (3) από τις δώδεκα (12) κατηγορίες παρουσιάζουν ποσοστιαία αύξηση συμμετοχής που κυμαίνεται από 0,1 ποσοστιαίες μονάδες: αναψυχή-πολιτισμός ως 0,6 ποσοστιαίες μονάδες: ξενοδοχεία, καφενεία και εστιατόρια, πέντε (5) από τις δώδεκα (12) κατηγορίες παρουσιάζουν ποσοστιαία μείωση συμμετοχής που κυμαίνεται από 0,1 ποσοστιαίες μονάδες (οινοπνευματώδη ποτά και καπνός, υγεία) ως 0,3 ποσοστιαίες μονάδες για τα είδη διατροφής, ενώ τέσσερις (4) από τις δώδεκα (12) κατηγορίες παραμένουν αμετάβλητες (0,0 ποσοστιαίες μονάδες) – (ένδυση και υπόδηση, μεταφορές, επικοινωνίες και εκπαίδευση).
-Σε σταθερές τιμές 2017, η μεγαλύτερη μεταβολή δαπανών, σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα του 2016, παρατηρείται στα διάφορα αγαθά και υπηρεσίες (μείωση 10,2%), και ακολουθούν στα διαρκή αγαθά (μείωση 2,2%), στην αναψυχή τον πολιτισμό και στην ένδυση – υπόδηση (μείωση 1,6%). Έξι (6) από τις δώδεκα (12) κατηγορίες παρουσιάζουν μείωση δαπανών (με τη μικρότερη της τάξεως του 0,8% στη στέγαση). Αύξηση σε σταθερές τιμές 2017 παρουσιάζουν έξι (6) κατηγορίες δαπανών (είδη διατροφής, οινοπνευματώδη ποτά και καπνός, μεταφορές, επικοινωνίες, εκπαίδευση και καφενεία, εστιατόρια και ξενοδοχεία). Η αύξηση αυτή κυμαίνεται από 6,9% στα οινοπνευματώδη ποτά και καπνό ως 0,2% στην εκπαίδευση.
-Μεγαλύτερη αύξηση στη μέση μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών (τρέχουσες τιμές) στις υποκατηγορίες δαπανών, σε σχέση με το προηγούμενο έτος (2016), καταγράφεται στον τηλεφωνικό εξοπλισμό (47,1 %), στις οικονομικές υπηρεσίες (συνδρομές σε πιστωτικές κάρτες, αμοιβές λογιστών κλπ.) (26,5%), ενώ μεγαλύτερη μείωση καταγράφεται στην κοινωνική προστασία (17,9%). Γραφική απεικόνιση αυτών δίνεται στο Γράφημα 2, όπου παρουσιάζονται οι υποκατηγορίες δαπανών με τις πέντε μεγαλύτερες θετικές ποσοστιαίες μεταβολές, καθώς και με τις πέντε μεγαλύτερες αρνητικές ποσοστιαίες μεταβολές.
-Την περίοδο 2013 έως 2017, το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών επί του συνολικού οικογενειακού προϋπολογισμού αφορά σε είδη διατροφής, και κυμαίνεται στο 20,4% το 2013 όπως και το 2017. Την περίοδο 2013 έως 2017, παρατηρείται συνεχής μείωση των δαπανών για διαρκή αγαθά, ως ποσοστό επί του οικογενειακού προϋπολογισμού, από 5,6% το 2013 σε 4,4% το 2017, καθώς και των διαφόρων αγαθών και υπηρεσιών από 9,3% το 2013 σε 8,8% το 2017.
–Διαφορετικά πρότυπα κατανάλωσης, ανάλογα με τον τύπο νοικοκυριών. Για παράδειγμα υπάρχει μείωση σε σύγκριση με το 2016, καταγράφεται στις δαπάνες νοικοκυριών με υπεύθυνο μισθωτό κατά 0,2% ενώ αύξηση καταγράφεται με υπεύθυνο αυτοαπασχολούμενο χωρίς μισθωτούς κατά 4,2%, με υπεύθυνο αυτοαπασχολούμενο με μισθωτούς κατά 1,7% και με υπεύθυνο οικονομικά μη ενεργό ή άνεργο κατά 0,6%.
-Συνθήκες διαβίωσης Από τα στοιχεία της έρευνας προκύπτει ότι τα νοικοκυριά διαθέτουν: Τηλεόραση έγχρωμη (100,0%) Κινητό τηλέφωνο (90,9%) Σταθερό τηλέφωνο (85,0%) Επιβατηγό αυτοκίνητο ΙΧ, τουλάχιστον ένα (66,0%) Προσωπικό ηλεκτρονικό υπολογιστή (68,1%) Πλυντήριο πιάτων (36,7%) Καταψύκτη (30,6%) Δεύτερη κατοικία (15,8%) και Κλειστό χώρο στάθμευσης (12,9%) και χρησιμοποιούν την κεντρική θέρμανση ως κύρια πηγή θέρμανσης σε ποσοστό 41,3%.
-Καταναλωτικά πρότυπα στην Ευρώπη Σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Σερβία το σχετικά μεγαλύτερο μερίδιο των δαπανών (τρέχουσες τιμές) του μέσου προϋπολογισμού των νοικοκυριών αφορά στα είδη διατροφής. Τα καταναλωτικά πρότυπα διαφέρουν για τη Ιταλία και Ισπανία, όπου καταγράφονται ως υψηλότερες οι δαπάνες που αφορούν στη στέγαση ενώ για το Ηνωμένο βασίλειο οι δαπάνες στις μεταφορές και στη στέγαση. Οι δαπάνες για εκπαίδευση κυμαίνονται από 0,6% του μέσου προϋπολογισμού των νοικοκυριών στην Ιταλία έως 3,2% στην Ελλάδα. H Ελλάδα και η Βουλγαρία καταγράφουν τη μεγαλύτερη ιδιωτική δαπάνη για την υγεία, 7,3% και 7,1 % του μέσου προϋπολογισμού των νοικοκυριών, αντίστοιχα.
ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΕΔΩ.