Αυτοκινητιστές: Τραβούν χειρόφρενο διότι «έμειναν» από καύσιμα
Επαγγελματίες των μεταφορών προειδοποιούν την κυβέρνηση για ολική παράλυση στις μεταφορές και ζητούν μειώσεις και πλαφόν στα καύσιμα
Να τραβήξουν χειρόφρενο και να οδηγήσουν σε ολική «παράλυση» τις χερσαίες μεταφορές, εμπορευματικές αλλά και επιβατικές, ετοιμάζονται οι αυτοκινητιστές της χώρας, λόγω της αδυναμίας να καλύψουν το κόστος κίνησης των φορτηγών τους, γεγονός που θα επιφέρει δυσβάσταχτο πλήγμα στην ήδη δοκιμαζόμενη ελληνική οικονομία.
Οι αυτοκινητιστές, αλλά και όλοι όσοι ασχολούνται με τον μεταφορικό κλάδο, μετά την εκτίναξη των τιμών στο πετρέλαιο κίνησης και γενικά στα καύσιμα και στην ενέργεια, δηλώνουν ανήμποροι να απορροφήσουν τα αυξημένα κόστη μεταφοράς και αρνούνται να επωμιστούν μονομερώς το κόστος, καθώς οι τιμές των ναύλων παραμένουν καθηλωμένες εδώ και μία διετία. Πολλοί ήδη αρνούνται δρομολόγια ή προσπαθούν να αναθεωρήσουν τους όρους των συμβολαίων που έχουν συνάψει, ενώ υπάρχουν και μεταφορικές εταιρίες που δεν έχουν αντέξει την πίεση και έχουν αναστείλει εργασίες.
«Παρακαλάμε να μη χτυπήσει το τηλέφωνο διότι ίσως αναγκαστούμε να πούμε όχι στον πελάτη. Κάποτε παρακαλούσαμε για το αντίθετο. Τώρα το κόστος μας έχει γονατίσει, τα καύσιμα έχουν ξεφύγει», τονίζει ο Γιώργος Κουρτίδης, που η εταιρία του μεταφέρει κοντέινερ από και προς την Ελλάδα. Όπως τονίζει, το μεταφορικό κόστος επηρεάζει γενικότερα όλα τα προϊόντα και πλήττει τον παραγωγό, των μεταποιητή, τον έμπορο και τέλος τον καταναλωτή ενώ όπως αναφέρει, προ κρίσης ένα φορτίο από τη Θεσσαλονίκη με προορισμό τον Πειραιά κόστιζε 500 ευρώ και σήμερα αγγίζει τα 900 ευρώ.
Να σημειωθεί πως από τον περασμένο Σεπτέμβριο το κόστος των καυσίμων έχει αυξηθεί μεσοσταθμικά κατά 50%, αλλά η εκτίναξη των τιμών ήρθε απότομα κατά 25% αμέσως μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, με τη μέση τιμή λίτρου να κινείται γύρω στα 2 ευρω ενώ σύμφωνα με πληροφορίες των ίδιων των αυτοκινητιστών, ενδέχεται από τη ερχόμενη εβδομάδα, να δούμε και νέες αυξήσεις.
«Η αγορά είναι κάτι παραπάνω από μουδιασμένη. Δεν μπορούμε να αντέξουμε τα μεταφορικά κόστη και αυτό θα χτυπήσει τις εξαγωγές και τις εισαγωγές», τονίζει και ο Γιώργος Ηλιάδης, πρ. πρόεδρος του Συνδέσμου Μεταφορέων Βόρειας Ελλάδας, επισημαίνοντας πως οι μεταφορικές εταιρίες και οι αυτοκινητιστές, δίνουν κυριολεκτικά μάχη για να παραμείνουν ενεργοί, τονίζοντας πως οι εταιρίες καυσίμων έχουν σταματήσει τις πιστώσεις και απαιτούν μετρητά, διότι η αγορά καυσίμων είναι απόλυτα ασταθής. “Όποιος δεν έχει ρευστότητα σταματάει τα δρομολόγια” τονίζει χαρακτηριστικά.
Κενανίδης: πάμε για κινητοποιήσεις, μας αγνοούν επιδεικτικά
«Είμαστε αγανακτισμένοι και απόλυτα απογοητευμένοι από αυτή την κυβέρνηση. Αρνούνται να μας δουν, αρνούνται να συνομιλήσουν μαζί μας, μας αγνοούν επιδεικτικά, αλλά αν σταματήσουμε τις χερσαίες μεταφορές, η χώρα θα ζήσει πρωτοφανείς καταστάσεις», τονίζει στην Parallaxi, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος, (ΟΦΑΕ), Απόστολος Κενανίδης, που εκπροσωπεί 11.000 αυτοκινητιστές που ασχολούνται με τις εμπορευματικές και επιβατικές μεταφορές.
Όπως τονίζει, από το 1,60 ευρώ το λίτρο που κόστιζε το πετρέλαιο κίνησης, σήμερα κινείται γύρω στα 2 ευρώ και η κυβέρνηση, αντί να πάρει μέτρα, όπως τη μείωση στο ειδικό φόρο των καυσίμων ή να αποφασίσει να θέσει πλαφόν στις τιμές, όπως π.χ έκανε η Ουγγαρία, τους αγνοεί και τους αναγκάζει σε αργία και σε κινητοποιήσεις. «Στις 27 Μαρτίου η Ομοσπονδία μας στο ξενοδοχείο Grand Hotel Palace, στη Θεσσαλονίκη, θα πραγματοποιήσει γενική συνέλευση, προκειμένου να συζητήσουμε τα προβλήματα με τα καύσιμα και τα κόστη κίνησης, αλλά και το πως θα αντιδράσουμε. Όλοι μου λένε, πάμε σε κινητοποιήσεις, όλοι θέλουν να τραβήξουμε χειρόφρενο», τονίζει και αναφέρει πως η ΟΦΑΕ, έχει προσπαθήσει να έρθει σε επαφή με τους συναρμόδιους υπουργούς, δηλαδή Μεταφορών, Οικονομίας και Ανάπτυξης, αλλά δεν υπήρξε ενδιαφέρον και όλοι τους αγνόησαν. «Ο υπουργός Ανάπτυξης ο κ.Γεωργιάδης, είναι κάθε μέρα στα κανάλια, αλλά για μας δεν έχει ούτε ένα λεπτό. Αυτό είναι απαράδεκτο», τονίζει και αναφέρει ότι η κυβέρνηση θα πάρει δυναμική απάντηση από τους αυτοκινητιστές.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΟΦΑΕ, στην Ελλάδα, στον κλάδο των μεταφορών, υπάρχουν 36.500 επαγγελματίες που ασχολούνται με τις εμπορευματικές μεταφορές και 11000 περίπου, με τις επιβατικές μεταφορές. Εδώ και 10 ημέρες περίπου, πολλοί μεταφορείς έχουν σταματήσει εντελώς να εκτελούν δρομολόγια ή να αναλαμβάνουν καινούργια, γιατί όπως λένε “βγαίνουν ζημιωμένοι”. «Φεύγεις σε ένα δρομολόγιο 5.000 ή 6000 χιλιομέτρων, με κάποια τιμή στα καύσιμα και μέχρι να γυρίσεις, πρέπει να βάλεις και από την τσέπη σου για να καλύψεις το κόστος των καυσίμων και της συντήρησης των φορτηγών», τονίζει ο κ. Κενανίδης και αναφέρει ότι θα δημιουργηθούν πολλά προβλήματα στην διακίνηση των εμπορευμάτων, ιδίως των εξαγώγιμων διότι κανείς δεν θέλει να πληρώσει τη διαφορά.
Λεοντιάδης: δεν συμφέρει το αγώι, θα ανεβάσουμε τα κόμιστρα
Ανάλογη η κατάσταση και στις αστικές μεταφορές των ταξί, όπου και εκεί οι επαγγελματίες του κλάδου, ιδιοκτήτες και οδηγοί, καλούνται να αντιμετωπίζουν την λαίλαπα των αυξήσεων στα καύσιμα.
«Το καθημερινό κόστος της λειτουργίας του ταξί έχει αυξηθεί κατά 40%. Η κυβέρνηση ανακοίνωσε κάποιες επιδοτήσεις αλλά δεν αρκούν, πρέπει να πάμε σε επιπρόσθετα μέτρα», τονίζει στην Parallaxi, ο Κλήμης Λεοντιάδης, πρόεδρος του σωματείου ιδιοκτητών ταξί Θεσσαλονίκης, “ο Ερμής”, που διαθέτει 2.800 μέλη. Όπως αναφέρει, η αύξηση των καυσίμων έχει επιφέρει αυξήσεις σε όλα τα είδη που συνδέονται με την κίνηση των οχημάτων, όπως λάδια, ελαστικά και ανταλλακτικά. «Η κατάσταση είναι δύσκολη. Σήμερα το βασικό κόμιστρο είναι 3,19 ευρώ το οποίο δεν καλύπτει ούτε τα βασικά», τονίζει και αναφέρει ότι αν δεν υπάρξει κεντρική παρέμβαση, οι επαγγελματίες του ταξί θα πρέπει να πάνε σε ανατίμηση της βασικού κομίστρου, και στην τιμή ανά χιλιόμετρο, που είναι 0,68 ευρώ». Σημειώνει δε πως στον κλάδο η κίνηση συνολικά έχει μειωθεί κατά 50%!
«Τρικυμία» προβλημάτων και στην ακτοπλοΐα
Ανάλογα τα προβλήματα, λόγω των αυξήσεων στα καύσιμα, έχουν δημιουργηθεί και στα δρομολόγια των πλοίων, με τους ακτοπλόους ήδη να χτυπούν το καμπανάκι κινδύνου, ενόψει της θερινής σεζόν, καθώς τα δρομολόγια των πλοίων, ιδίως προς τις άγονες γραμμές, κρίνονται ασύμφορα και ζημιογόνα. Ήδη οι πλοιοκτήτες σχεδιάζουν αυξήσεις σε εισιτήρια και περικοπές στα δρομολόγια, προκειμένου να αντιμετωπίζουν τα αυξημένα κόστη καυσίμων και μεταφορών, και χαρακτηριστικά αναφέρουν, ότι ακόμα και κεντρικά δρομολόγια, όπως Πειραιάς – Ηράκλειο, αδυνατούν να καλύψουν το κόστος των καυσίμων. Ήδη κάποια δρομολόγια έχουν κοπεί και η συζήτηση επικεντρώνεται στη διασφάλιση της σύνδεσης με τη νησιωτική Ελλάδα και κυρίως με νησιά, που δεν είναι δημοφιλείς προορισμοί και δεν παρουσιάζουν μεγάλη κίνηση.
Όπως αναφέρει η ηγεσία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, το επιπλέον λειτουργικό κόστος, λόγω καυσίμων για τον ακτοπλοϊκό κλάδο, ξεπερνά τα 280 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, και για να καλυφθεί εν μέρει, εάν δεν υπάρξει κάποια στήριξη του κλάδου θα υπάρξει άνοδος στις τιμές των εισιτηρίων. Εκτιμάται, δε, ότι οι αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων μπορεί να φτάσουν και το 25% το επόμενο διάστημα ενώ μια αύξηση της τάξης του 20% είχε γίνει ήδη από τον προηγούμενο χρόνο.
Δείτε επίσης:
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ