Αντιπαράθεση ΥΠΠΟΑ και Βλαζάκη για το Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων

Η απάντηση της Επίτιμης Γενικής Διευθύντριας Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς στο Δελτίο τύπου του Υπουργείου Πολιτισμού

Parallaxi
αντιπαράθεση-υπποα-και-βλαζάκη-για-το-907007
Parallaxi

Την ανάγκη το νέο αρχαιολογικό μουσείο Χανίων να μείνει μακριά από κομματικές εκμεταλλεύσεις και αντιπαραθέσεις επισήμανε πριν λίγες μέρες η Επίτιμη Γενική Διευθύντρια Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Μαρία Ανδρεαδάκη – Βλαζάκη τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι η πολιτιστική κληρονομιά του τόπου μας ανήκει σε όλους μας.

Σε συνέχεια των δηλώσεων της, και σε ερώτηση δημοσιογράφων σχετικά με τα όσα δήλωσε η αρχαιολόγος και τ. Γενική Γραμματέας του ΥΠΠΟΑ, το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού απάντησε ως ακολούθως:

«Το Αρχαιολογικό Μουσείο των Χανίων αποτελεί ένα κόσμημα για την πόλη, τόσο από άποψη αρχιτεκτονικής, όσο και για τις πολύτιμες και σε πολλές περιπτώσεις μοναδικές Συλλογές που φιλοξενεί.

Η τ. Γενική Γραμματέας ως προϊσταμένη της ΚΕ’ Εφορείας Αρχαιοτήτων Χανίων, από την δεκαετία του 1990 ως τις αρχές του 2009, λειτούργησε στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων και των υπηρεσιακών της καθηκόντων. Στο πλαίσιο αυτό είχε την υποχρέωση να ασχοληθεί με την εξεύρεση λύσης για την δημιουργία ενός Αρχαιολογικού Μουσείου, αντίστοιχου του πολιτιστικού αποθέματος των Χανίων, δεδομένου ότι το καθολικό της Μονής του Αγίου Φραγκίσκου, δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στις σύγχρονες μουσειολογικές και μουσειογραφικές απαιτήσεις, και να εισηγηθεί αρμοδίως στην εκάστοτε πολιτική ηγεσία. Αυτό και έπραξε ως δημόσιος λειτουργός. Η ίδρυση των κρατικών και των δημοσίων μουσείων καθορίζεται από την πολιτική της εκάστοτε κυβέρνησης.

Ολες οι κρίσιμες αποφάσεις που αφορούν στην ίδρυση του Νέου Μουσείων των Χανίων χρονολογούνται στην περίοδο 2002-2014. Το έργο της ανέγερσης του κτηρίου εντάχθηκε σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα το 2010. Η δημοπράτησή του έγινε το 2011 και το κτήριο ολοκληρώθηκε στα μέσα του 2016, όταν η Μ. Βλαζάκη, από το 2015, κατείχε την θέση της Γενικής Γραμματέως του ΥΠΠΟΑ.

Από το 2015 έως το 2017, οπότε εντάχθηκε το έργο της οργάνωσης της μόνιμης έκθεσης και του εξοπλισμού εργαστηρίων και αποθηκών του Μουσείου στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Κρήτης πέρασαν δύο νεκρά χρόνια. Επίσης, η χρηματοδότηση των εργασιών αποπεράτωσης του αμφιθεάτρου και της αίθουσας εκπαιδευτικών προγραμμάτων ξεκίνησε το 2019. Τρία χρόνια μετά την ολοκλήρωση του κτηρίου.

Ο χρόνος απραξίας που διαπιστώνεται σε όλα τα εν εξελίξει έργα πολιτισμού που παρέλαβε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, πιστοποιείται και στην περίπτωση του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Χανίων. Η τετραετία ΣΥΡΙΖΑ ήταν περίοδος αγρανάπαυσης για τον πολιτισμό.

Χρειάστηκε να αναλάβει η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη για να επανεκκινήσουν τα έργα στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους. Το αυτό συνέβη και με το Μουσείο Χανίων. Τα «οράματα» δεν υπηρετούνται με καθυστερήσεις, αλλά με πολλή δουλειά και σφιχτό συντονισμό.

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΒΛΑΖΑΚΗ

Σήμερα, έρχεται η απάντηση της Επίτιμης Γενικής Διευθύντριας Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Μαρία Ανδρεαδάκη – Βλαζάκη, όπου παραθέτουμε παρακάτω:

Λυπάμαι πολύ διότι είμαι υποχρεωμένη να απαντήσω σε σημερινό δελτίο τύπου του Υπουργείου Πολιτισμού, καθώς, κατά την προσφιλή τακτική του, για μια ακόμη φορά αναφέρεται στην περίοδο 2015-2019 ως μία «περίοδο αγρανάπαυσης για τον πολιτισμό». Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου επέλεξε την ευθεία προσωπική επίθεση, απαξιώνοντας τον ρόλο μου ως προϊσταμένης της ΚΕ’ Εφορείας Αρχαιοτήτων (Χανίων) και συκοφαντώντας το έργο μου ως Γενικής Γραμματέως του ΥΠΠΟΑ σε σχέση με την ίδρυση του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Χανίων και εν γένει. Αμφότερα είναι δηλωτικά της κουλτούρας της κυβέρνησης τόσο ως προς την αντιμετώπιση των επιστημόνων-δημοσίων λειτουργών όσο και της κομματικοποίησης των δημόσιων δράσεων και συνταγματικών αρμοδιοτήτων. Στα παραπάνω έρχεται να προστεθεί και το επικοινωνιακό ατόπημα-μπούμερανγκ για τη συλλογή Μητσοτάκη. Στο πλαίσιο αυτό ερμηνεύεται η αγωνία για ανατροπή του κλίματος και εγγράφεται προφανώς η εξαπόλυση της προσωπικής επίθεσης –κατανοητό.

Ως γνωστόν, μετά τα πρόσφατα ατυχή γεγονότα που διαδραματίστηκαν κατά τα θυρανοίξια του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Χανίων και την αψυχολόγητη και άστοχη υπερπροβολή της Συλλογής Μητσοτάκη σε βάρος όλης της εντυπωσιακής έκθεσης του Μουσείου -με βάση την οποία τοποθετούνται τα Χανιά στα κορυφαία κέντρα της αρχαίας Κρήτης- προέκυψαν αλυσιδωτές αντιδράσεις. Η δήλωση και η συνέντευξή μου ενόχλησαν την ηγεσία του ΥΠΠΟΑ και στην προσπάθεια να βρεθεί ένα αδύναμο σημείο επικεντρώθηκαν στην περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, για να σπιλώσουν ξανά την εποχή κατά την οποία, έχοντας παραλάβει το χάος και την πίεση των Μνημονίων και της οικονομικής δυσπραγίας, καταφέραμε και έργα να προχωρήσουμε και μνημεία να προστατεύσουμε και να αναδείξουμε, στηριζόμενοι στο πολύτιμο έργο του προσωπικού της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, το οποίο έργο σήμερα διαρκώς απαξιώνεται.

Πρόκειται για μια προδήλως έωλη κίνηση διότι όλοι και κυρίως οι συμπολίτες μου και το προσωπικό της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας όχι μόνο δεν αμφισβητούν αλλά αναγνωρίζουν το συνεχές ενδιαφέρον, τις προσπάθειες και τις ενέργειές μου επί σειρά πολλών ετών για την ολοκλήρωση του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Χανίων, και βέβαια και κατά το διάστημα που ήμουν Γενική Γραμματέας ΥΠΠΟΑ. Το τι έχει γίνει είναι γνωστό και επισήμως καταγεγραμμένο. Τα υπόλοιπα είναι επικοινωνιακές πομφόλυγες.

Τα μεγαλόπνοα έργα πολιτισμού είναι και μακρόπνοα και ως εκ τούτου πρέπει να εκτελούνται με σύνεση, προσοχή, υπομονή και επιμονή. Οποιαδήποτε πίεση, έκπτωση ή προσπάθεια εκμετάλλευσης μπορεί να αποβεί μοιραία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα προς όλους είναι η αντιμετώπιση του ταφικού μνημείου της Αμφίπολης.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα