Άρχισαν τα προεκλογικά «φούμαρα» για τα έργα της πόλης
Χρονίζουν οι υποσχέσεις και τα «θα», για έργα που έπρεπε εδώ και χρόνια να είναι έτοιμα και σε λειτουργία – Μερικά ξεχωριστά παραδείγματα
Ξεκίνησε η παρέλαση κυβερνητικών κλιμακίων στην πόλη, προκειμένου να παρουσιάζουν το κυβερνητικό έργο, ενόψει βέβαια των επικείμενων εκλογών, και για μία ακόμη φορά θα μας παρουσιάσουν το μαύρο, άσπρο για τα περίφημα έργα της πόλης, που πάντα τα τελευταία χρόνια, κατά τα λεγόμενα των εκάστοτε κυβερνητικών, «βρίσκονται σε καλό δρόμο και υλοποιούνται» και οσονούπω «θα είναι έτοιμα και λειτουργικά».
Η προχθεσινή επίσκεψη στην πόλη και σύσκεψη στο ΥΜΑΘ, ατυχώς γι αυτούς, συνέπεσε με το κάζο της ακύρωσης του νέου, αλλά παμπάλαιου σε εξαγγελίες, παιδιατρικού νοσοκομείο. Όμως, όπως αποδείχτηκε, αυτό δεν πτόησε ουδόλως τους κυβερνητικούς, οι οποίοι μετά τη σύσκεψη, εμφανίστηκαν περιχαρείς και με δηλώσεις τους έκαναν νέες εξαγγελίες και έδωσαν νέες «υποσχέσεις – καθρεφτάκια», στους «ιθαγενείς» του εκλογικού ακροατηρίου της πόλης.
Μάλιστα ο Άκης Σκέρτσος, υπουργός Επικρατείας και αρμόδιος για τον Συντονισμό των Κυβερνητικών Πολιτικών, που φημολογείται ότι ενδιαφέρεται να είναι υποψήφιος βουλευτής στην Α Θεσσαλονίκης, πανηγύρισε πως «υπάρχει σημαντική πρόοδος σε πολλά από τα έργα του κυβερνητικού Σχεδίου “Θεσσαλονίκη 2030” που έχει παρουσιάσει ο πρωθυπουργός», να θυμίσουμε από την περασμένη ΔΕΘ.
«Να φτάσουμε στην Θεσσαλονίκη των ονείρων μας»
«Η Θεσσαλονίκη είναι στην πρώτη γραμμή προτεραιοτήτων της Κυβέρνησης και θα είναι για αρκετά χρόνια ακόμη, ώσπου να φτάσουμε στη Θεσσαλονίκη των ονείρων μας, που θα γίνουν πραγματικότητα» σημείωσε ο κ. Σκέρτσος, θέτοντας επί τάπητος το δικαίωμα της …ελεύθερης ονειροπόλησης για όλους.
Μετά τη σύσκεψη των κυβερνητικών, ακούσαμε εκ νέου, νέες υποσχέσεις για ανανέωση του ενδιαφέροντος της κυβέρνησης για την πόλη, με έργα που στα λόγια βρίσκονται σε εξέλιξη και θα υλοποιηθούν:
- Ακούσαμε λοιπόν ότι στο στρατόπεδο Ζιάκα σύντομα θα δημιουργηθούν φτηνές κατοικίες και χώρος πρασίνου. Οπως δηλαδή έχει συμβεί με όλα τα πρώην στρατόπεδα που ακόμα παραμένουν χαλάσματα ενώ το στεγαστικό στην πόλη, με το λιγότερο πράσινο ανά κάτοικο στην Ευρώπη, είναι βραχνάς για όλους.
- Ανακοίνωσαν και πάλι ότι το 2023 θα είναι έτοιμο το Μετρό Θεσσαλονίκης. Μόνο που ξέχασαν να αναφέρουν ότι από το υπουργείο Μεταφορών δεν έχουν προνοήσει, ακόμα, ούτε για το φορέα διαχείρισης και λειτουργίας του μέσου, γεγονός που μας πάει στο 2025 ενώ ο ίδιος ο πρωθυπουργός είχε μιλήσει για μικρή καθυστέρηση και παράδοση στα μέσα του 2024. Τι ισχύει από όλα;
- Αναφέρθηκαν και στον ανασχεδιασμό του συγκοινωνιακού χάρτη της πόλης με την απόκτηση μέσα στην επόμενη τετραετία νέου στόλου 500 αστικών λεωφορείων. Κι όλα αυτά την ώρα που οι διαγωνισμοί για τα λεωφορεία έχουν «κολλήσει» και ο ΟΑΣΘ έχει μετατραπεί σε ιδιωτική εταιρία, καθώς το 80% των λεωφορείων που κυκλοφορεί είναι νοικιασμένα με leasing, ενώ κρίσιμα υποστηριχτικά έργα όπως ο τερματικός σταθμός στη Ν. Ελβετία, είναι ακόμα χωράφι.
- Στα πολλά «θα» που ακούστηκαν, είναι και οι 14 ανακαινίσεις σε νοσοκομεία και σε Κέντρα Υγείας, στην Κεντρική Μακεδονία. Θα τα «σενιάρουν» δηλαδή, όταν στα περισσότερα νοσοκομεία, ολόκληρες κλινικές κλείνουν και τμήματα υπολειτουργούν λόγω της έλλειψης προσωπικού, οι λίστες για τα χειρουργεία φτάνουν μέχρι και τα 2 χρόνια και οι καθυστερήσεις σε διαγνώσεις και θεραπείες, ακόμα και στις χημειοθεραπείες, είναι τραγικές ενώ όλη η Β. Ελλάδα διαθέτει μόλις 5 κλίνες ΜΕΘ για παιδιά και το νέο ογκολογικό νοσοκομείο ακόμα παραμένει στα χαρτιά. Ποιόν δουλεύουν;
- Ανακοίνωσαν και 4 νέα Δικαστικά Μέγαρα στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για κανονική φάρσα, όταν το Δικαστικό Μέγαρο της πόλης μπάζει νερά και μάλιστα στο γραφείο, όπου στεγάζεται το αρχείο αποφάσεων του ποινικού, στάζουν απόβλητα του αποχετευτικού συστήματος, πάνω σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές και αρχεία.
- Ακούσαμε και για 17 νέες σχολικές μονάδες, οι 11 από τις οποίες θα είναι στη δυτική Θεσσαλονίκης. Σχέδια επί χάρτου την ώρα που τα παιδιά των Δυτικών Συνοικιών στριμώχνονται σε υπεράριθμες αίθουσες που λειτουργούν σε διαδρόμους και βοηθητικούς χώρους ακόμα και σε τουαλέτες, σε προκάτ σχολεία χωρίς τις πλέον βασικές υποδομές.
- Υποσχέθηκαν επίσης ότι σύντομα θα καθαρίσουν και το Σειχ Σου και θα απομακρύνουν και τα άρρωστα δένδρα, που προσβλήθηκαν από το φλοιοφάγο έντομο, τα τελευταία δύο χρόνια. Μία βόλτα να κάνει κανείς στις παρυφές του δάσους, θα διαπιστώσεις ότι το περιαστικό δάσος της πόλης, βιώνει μία κατάσταση πλήρους εγκατάλειψης, με τα μπάζα και τα σκουπίδια να κυριαρχούν σε πολλά του σημεία.
Να δούμε και μερικά άλλα έργα που εδώ και χρόνια τα ακούμε αλλά δεν έχει πέσει ούτε ένα κυβικό μπετόν και δεν έχει μπει ένα τούβλο. Αερολογίες κανονικές που επαναλαμβάνονται ανέξοδα αλλά και χωρίς να υπάρχουν σοβαρές αντιδράσεις από τοπικούς φορείς και άρχοντες, οι περισσότεροι εκ των οποίων είναι συντονισμένοι στην ίδια γραμμή: Λέγε – λέγε για έργα φαντάσματα κάτι θα μείνει. Ιδού μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα:
- «Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης (FlyOver), προϋπολογισμού 373 εκατομμύρια.
Ακόμα βρίσκεται στο στάδιο των υπογραφών και των συμβάσεων. Fly Over ακούμε και Fly Over δεν βλέπουμε, διότι ακόμα ίπταται στον αέρα και αδυνατεί να προσγειωθεί στην πραγματικότητα. Μιλάνε για ολοκλήρωση το 2026. Εδώ πρόκειται για κανονική virtual reality!
- «6ος Προβλήτας στον Λιμένα Θεσσαλονίκης με αναβάθμιση υφιστάμενων λιμενικών υποδομών, προϋπολογισμού 180 εκατομμύρια».
Μαθαίνουμε ότι έχει αναδειχθεί ο ανάδοχος, αλλά «ατυχώς» δεν υπάρχει Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία αναμένεται να εγκριθεί την άνοιξη. Ζήσε Μάη δηλαδή. Σε άλλες χώρες θα είχαν φτιάξει ήδη και τον 9ο προβλήτα.
- Νέα Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου Προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 53,4 εκατομμύρια, αναμένεται η συμβασιοποίηση.
Εδώ γελάμε ελεύθερα, διότι μόλις χθες ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Καραγιάννης ανακοίνωσε πως «εντός του 2023 αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης για το έργο». Δηλαδή ακόμα μία σύμβαση που δεν υπάρχει, για ένα ανύπαρκτο έργο.
- Ανάπλαση Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου Θεσσαλονίκης, συνολικού προϋπολογισμού πάνω απο 300 εκατομμύρια.
Άλλο πετυχημένο ανέκδοτο: Θα φύγει ή θα μείνει; Θα μείνει φεύγοντας ή θα φύγει μένοντας; Ιδού το ερώτημα, ενώ η ΔΕΘ σαπίζει και παλιώνει και όποτε γίνεται κάποια θεματική έκθεση, ταλαιπωρείται όλη η πόλη από τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα στα πεζοδρόμια. Ο στόχος λέει τα έργα να τελειώσουν κάπου το 2030. Προς το παρόν συντάσσεται ο φάκελος για το χρηματοδοτικό σχήμα. Το πρόβλημα ακόμα στο φάκελο!
- Μουσείο Ολοκαυτώματος Ελλάδος στη Δυτική Είσοδο της Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 30 εκατομμύρια.
Εδώ πρόκειται για ντροπή και καταισχύνη. Από το 2016 το συζητάνε και ακόμα μελέτες δεν υπάρχουν. Γκρέμισαν και ένα τοίχο για να δείξουν ότι κάτι γίνεται. Αναμένεται η προέγκριση της οικοδομικής άδειες ενώ οι μελέτες αναμένονται κι αυτές κάπου την άνοιξη του 2023. Πριν η μετά τις εκλογές;
- Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο του παραλιακού μετώπου του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, με φορέα υλοποίησης την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και συνολικό προϋπολογισμό 500 εκατομμύρια. Το τι ακριβώς θα συμβεί και πότε, είναι ένα μυστήριο ενώ οι επιλεκτικές εξαιρέσεις στα φιλέτα της Καλαμαριάς, συνάδουν με το πνεύμα της κριτικής Κουτσούμπα που διέγνωσε ότι πρόκειται για τη «διαμόρφωση ευνοϊκών προϋποθέσεων για την κερδοφόρα διέξοδο κεφαλαίων, μέσω επενδύσεων κατά μήκος του παραλιακού μετώπου της πόλης».
- Ανάπλαση της Δυτικής Πύλης Θεσσαλονίκης, μια πρόταση αστικής αναζωογόνησης της περιοχής γύρω από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ανταποκρινόμενη στο υπάρχον πολεοδομικό σχέδιο.
Όποιος έχει κολλήσει στο κυκλοφοριακό της δυτικής εισόδου της πόλης κατανοεί πλήρως ότι τα περί «αστικής αναζωογόνησης της περιοχής», απλά αποτελούν σχέδια επί χάρτου χωρίς καμία ουσία που δεν αφορούν το παρόν αλλά ένα αδιευκρίνιστο μέλλον.