Ελληνοτουρκικά σύνορα: Απαγόρευση εισόδου στον Έλληνα δημοσιογράφο, Νίκο Ασλανίδη

Κρίθηκε ανεπιθύμητος από τις τουρκικές αρχές και επέστρεψε στην Ελλάδα

Parallaxi
ελληνοτουρκικά-σύνορα-απαγόρευση-ει-1390241
Parallaxi

Απαγορεύτηκε η είσοδος στην Τουρκία στον δημοσιογράφο της ΕΡΤ3 και μέλος της ΕΣΗΕΜ-Θ, Νίκο Ασλανίδη. 

Ο έμπειρος δημοσιογράφος ταξίδευε με ακόμη 100 περίπου δημοσιογράφους της Βόρειας Ελλάδας, στο πλαίσιο δημοσιογραφικής αποστολής της Ένωσης Συντακτών.

Όμως κατά τον έλεγχο ταυτοτήτων στα ελληνοτουρκικά σύνορα, στο τελωνείο των Κήπων, οι τούρκικες αρχές δεν του επέτρεψαν την είσοδο, χαρακτηρίζοντας τον ως «ανεπιθύμητο». Αρχικά προχώρησαν στην κράτησή του και στη συνέχεια αφέθηκε ελεύθερος με εντολή να επιστρέψει στην Θεσσαλονίκη, μετά και από διαπραγματεύσεις του Έλληνα προξένου στην Αδριανούπολη και της διοίκησης της ΕΣΗΕΜΘ.

Υπενθυμίζεται ότι ο Νίκος Ασλανίδης έχει “υπογράψει” το ντοκιμαντέρ «Η μπάντα…», αποτελώντας μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας λογοκρισίας ιστορικής μνήμης γύρω από τη Γενοκτονία των Ποντίων.

Ποιο ήταν το ντοκιμαντέρ που προκάλεσε αντιδράσεις

Με αφορμή τα 100 χρόνια από την Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, το ντοκιμαντέρ «Η μπάντα…» έχει ως κεντρικό θέμα της, την φιλαρμονική ορχήστρα της Κερασούντας.

Η ορχήστρα αυτή αποτελείτο από 13 Έλληνες και τρεις Τούρκους. Όλοι «επιστρατεύτηκαν” με βία από τον σφαγέα των Ελλήνων Τοπάλ Οσμάν. Τους υποχρέωνε να παίζουν τουρκικά εμβατήρια των ώρα που οι Τσέτες βίαζαν, λήστευαν και δολοφονούσαν Έλληνες.

Το ντοκιμαντέρ που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από τη γειτονική χώρα αναφερόταν στη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου (1916–1923), στον Τοπάλ Οσμάν, βασικό πρωταγωνιστή αιματηρών επιχειρήσεων κατά του ελληνικού στοιχείου, καθώς και στον τρόπο με τον οποίο αυτά τα γεγονότα είχαν αποσιωπηθεί από την επίσημη τουρκική αφήγηση.

Η αναφορά στο παρελθόν, ακόμη και όταν βασιζόταν σε τεκμηριωμένα ιστορικά στοιχεία, θεωρούταν «επικίνδυνη» από το τουρκικό κράτος — ιδιαίτερα όταν προερχόταν εκ των έσω, δηλαδή από Τούρκους πολίτες.

Η προβολή του ντοκιμαντέρ είχε προγραμματιστεί για τις 18 Μαΐου 2019, ημερομηνία ιδιαίτερα φορτισμένη, καθώς συνέπιπτε με την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ποντίων. Η πρωτοβουλία αυτή πάρθηκε από μία ομάδα Τούρκων διανοουμένων, γεγονός που είχε προκαλέσει θετικά σχόλια, καθώς φαινόταν να εκφράζει διάθεση αυτοκριτικής και προώθησης του διαλόγου.

Λίγες ημέρες πριν την προβολή, οι τουρκικές αρχές προχώρησαν στην επίσημη απαγόρευση της εκδήλωσης, με διαταγή του αστυνομικού διοικητή της Άγκυρας, γεγονός που φανέρωσε την πολιτική ευαισθησία του θέματος και τους φόβους του τουρκικού “βαθέος κράτους” απέναντι στην ιστορική αλήθεια.

Ποιος είναι ο Νίκος Ασλανίδης

Ο Νίκος Ασλανίδης είναι ένας από τους γνωστούς και δραστήριους δημοσιογράφους της Θεσσαλονίκης, με μακρά πορεία στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο.

Από τα πρώτα του βήματα το 1978 στην εφημερίδα Θεσσαλονίκη μέχρι σήμερα, έχει συνεργαστεί με μεγάλα μέσα, όπως Το Βήμα, Τα Νέα και ο Αγγελιοφόρος, ενώ για πολλά χρόνια υπήρξε ενεργό μέλος της ΕΣΗΕΜ-Θ.

Η παρουσία του στα ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά μέσα της Βόρειας Ελλάδας — από την ΕΡΤ3 και τον 102FM έως τον δημοτικό ραδιοσταθμό Καλαμαριάς — συνδέθηκε με εκπομπές που άφησαν αποτύπωμα για την ποιότητά τους και το βάθος της έρευνας. Οι τηλεοπτικές του δουλειές, όπως τα Αληθινά Σενάρια, ξεχώρισαν για τον τρόπο που ανέδειξαν ανθρώπινες ιστορίες, ιστορικά γεγονότα και πτυχές των ελληνοτουρκικών σχέσεων που συχνά αποσιωπώνται.

Με τα ντοκιμαντέρ και τις έρευνές του, ο Νίκος Ασλανίδης έχει αναδείξει κρίσιμα ζητήματα της ιστορικής μνήμης. Οι παραγωγές του γύρω από τη γενοκτονία των Ποντίων και τη ζωή των προσφύγων του Πόντου έχουν συμβάλει ουσιαστικά στη δημόσια κατανόηση μιας δύσκολης και ευαίσθητης εποχής για τον ελληνισμό της Ανατολής. Μέσα από τα έργα του, επιδιώκει να ρίξει φως όχι μόνο στα τραύματα του παρελθόντος, αλλά και στις προοπτικές συμφιλίωσης και αμοιβαίου σεβασμού ανάμεσα στους λαούς Ελλάδας και Τουρκίας.

Το βιβλίο του «Μάρτυρες. 100 χρόνια μετά…» συγκεντρώνει μαρτυρίες Ποντίων που έζησαν τον ξεριζωμό και αποτελεί πολύτιμο τεκμήριο της συλλογικής μνήμης.

Για τη δημοσιογραφική και ερευνητική του προσφορά έχει τιμηθεί με βραβεία από το Ίδρυμα Μπότση και το Μορφωτικό Ίδρυμα της ΕΣΗΕΜ-Θ.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα