Εμπορική «μάχη» Δύσης με Κίνα – Τι γίνεται με τους δασμούς της ΕΕ στα κινεζικά προϊόντα
Τι συμβαίνει με τις με τις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ
Tα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) υπόκεινται πλέον σε εισαγωγικούς δασμούς όταν εισάγονται στην αγορά χωρίς σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου η ζήτηση για αυτά τα φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα έχει εκτιναχθεί στα ύψη τα τελευταία χρόνια.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την Τετάρτη, 12 Ιουνίου την πρώτη προσωρινή απόφαση στο πλαίσιο της έρευνάς της κατά των επιδοτήσεων για BEV που συναρμολογούνται στην Κίνα, χωρισμένα ανά εταιρείες:
BYD: 17,4%
Geely: 20%
SAIC: 38,1%
Άλλοι παραγωγοί BEV στην Κίνα που συνεργάστηκαν στην έρευνα αλλά δεν συμπεριλήφθηκαν σε ατομικό δείγμα: 21%
Άλλοι παραγωγοί BEV στην Κίνα που δεν συνεργάστηκαν: 38,1%
Το μέτρο προστέθηκε στον υφιστάμενο εισαγωγικό δασμό 10% και αψηφά τις προσδοκίες του κλάδου κατά 20%, υποδηλώνοντας ότι τα πορίσματα της Επιτροπής είναι αρκετά επιζήμια.
Στο ίδιο πλαίσιο κινήθηκε και ο Καναδάς, επιβάλλοντας επιπλέον δασμούς 100% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα από την Κίνα από τον Οκτώβριο, υποστηρίζοντας πως η χώρα επιδίδεται σε «αθέμιτο ανταγωνισμό». Η εξέλιιξη προκάλεσε την οργή του Πεκίνου, το οποίο δεν έκρυψε την «έντονη δυσαρέσκειά» του.
Τι ανησυχεί τις Βρυξέλλες
Οι Βρυξέλλες ανησυχούν βαθιά ότι, λόγω των γενναιόδωρων επιδοτήσεων του Πεκίνου, οι ευρωπαϊκές εταιρείες δεν θα είναι σε θέση να ανταγωνιστούν τους Κινέζους παραγωγούς και τελικά θα απωθηθούν από τον όλο και πιο προσοδοφόρο τομέα, όπως συνέβη με τα ηλιακά πάνελ.
Οι πωλήσεις των BEV που κατασκευάζονται στην Κίνα έχουν αυξηθεί γρήγορα: από 57.000 νέες μονάδες που πωλήθηκαν το 2020 σε περισσότερες από 437.000 το 2023, σύμφωνα με τη Eurostat, συμπεριλαμβανομένων μοντέλων από δυτικές εταιρείες όπως η BMW, η Renault και η Tesla. Την ίδια περίοδο, η αξία των συναλλαγών αυτών αυξήθηκε από 631 εκατ. ευρώ σε 9,66 δισ. ευρώ.
Μια μελέτη της Transport and Environment (T&E) δείχνει ότι το μερίδιο αγοράς των κινεζικών εμπορικών σημάτων στην αγορά BEV της ΕΕ εκτινάχθηκε από 0,4% το 2019 σε 7,9% το 2023 και θα μπορούσε να ξεπεράσει το 20% έως το 2027, εάν η τάση συνεχιστεί αμείωτη.
Η Επιτροπή έχει ήδη διαπιστώσει την ύπαρξη πολύπλευρης κρατικής ενίσχυσης στην Κίνα, η οποία λαμβάνει τη μορφή επιχορηγήσεων, φθηνών δανείων, κρατικών πιστώσεων, φορολογικών εκπτώσεων, απαλλαγών από τον ΦΠΑ και μειωμένων τιμών αγαθών και υπηρεσιών, μεταξύ άλλων.
Το θέμα της έρευνας, που ξεκίνησε επίσημα τον Οκτώβριο μετά την ομιλία της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν για την κατάσταση της Ένωσης, είναι να προσδιοριστεί εάν αυτή η βοήθεια θα μπορούσε, κάποια στιγμή στο μέλλον, να προκαλέσει «τραυματισμό» στον κλάδο της ΕΕ. Με άλλα λόγια, μη βιώσιμες απώλειες όγκου πωλήσεων, περιθωρίων κέρδους και μεριδίου αγοράς.
Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης δείχνει ότι η Επιτροπή πιστεύει ότι η απειλή είναι πραγματική και χρειάζονται ριζικά μέτρα για να αποτραπούν τα χειρότερα.
Η απάντηση της Κίνας στους δασμούς ήρθε απ’ το… χοιρινό
Η Κίνα άνοιξε έρευνα για εισαγωγές χοιρινού κρέατος από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αφού το μπλοκ επέβαλε δασμούς κατά των επιδοτήσεων στα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας ανακοίνωσε την έρευνα, λέγοντας ότι θα επικεντρωθεί στο χοιρινό για ανθρώπινη κατανάλωση, όπως φρέσκα, κρύα και κατεψυγμένα ολόκληρα κομματάκια, καθώς και έντερα χοίρων, κύστεις και στομάχια. -έρευνα ντάμπινγκ για εισαγωγές σχετικών υποπροϊόντων χοιρινού και χοίρου καταγωγής Ευρωπαϊκής Ένωσης», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το υπουργείο.
Το χοιρινό είναι το πιο δημοφιλές κρέας της Κίνας και μια βασική διατροφή σε όλη τη χώρα.
Τα τελωνειακά στοιχεία του Πεκίνου δείχνουν ότι οι εισαγωγές χοιρινού και υποπροϊόντων χοιρινού κρέατος από χώρες της ΕΕ ανήλθαν συνολικά σε πάνω από 3 δισεκατομμύρια δολάρια πέρυσι.
Σπέυδουν… βραδέως οι εξαγωγές νέων ενεργειακών οχημάτων της Κίνας
Οι εξαγωγές νέων ενεργειακών οχημάτων (NEV) της Κίνας αυξήθηκαν με βραδύτερο ρυθμό τον Ιούνιο λόγω των νέων δασμών της ΕΕ. Ωστόσο, ο αντίκτυπος αυτός μπορεί να είναι μόνο προσωρινός
Η Κίνα ανέφερε βραδύτερο ρυθμό αύξησης των εξαγωγών νέων ενεργειακών οχημάτων (NEV) τον Ιούνιο, σύμφωνα με την Ένωση Επιβατηγών Αυτοκινήτων Κίνας (CPCA).
Οι εξαγωγές των NEV της Κίνας, συμπεριλαμβανομένων των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων (EV) και των plug-in υβριδικών αυτοκινήτων, μειώθηκαν κατά 15,2% τον Ιούνιο σε σύγκριση με τον Μάιο, αν και εξακολουθούν να αυξάνονται κατά 12,3% σε ετήσια βάση. Ο Cui Dongshu, γενικός γραμματέας της CPCA, δήλωσε ότι οι εξαγωγές NEV της Κίνας αντιμετώπισαν προσωρινή πίεση, με την αύξηση των εξαγωγών να πέφτει λίγο πάνω από το 10% από το προηγούμενο ετήσιο εύρος του 30% έως 40%. Ανέφερε ότι οι νέοι δασμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) είχαν σημαντικό αντίκτυπο στις εξαγωγές.
Σύμφωνα με την έκθεση της CPCA, οι εξαγωγές των EV της Tesla που κατασκευάζονται στην Κίνα προς την ΕΕ μειώθηκαν στο χαμηλότερο επίπεδό τους από το τρίτο τρίμηνο του 2022, όταν η παραγωγή στο εργοστάσιο της Tesla στη Σαγκάη σταμάτησε λόγω των περιορισμών του Covid -19. Η ΕΕ είναι η μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά για τα EV της Tesla που κατασκευάζονται στην Κίνα, αντιπροσωπεύοντας μερίδιο αγοράς 9,1% στην Ευρώπη τον Ιανουάριο, σύμφωνα με το EV-volumes.com.
Νέοι δασμοί από την ΕΕ στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων κινεζικής κατασκευής
Την περασμένη Παρασκευή, η ΕΕ επιβεβαίωσε ότι θα αυξήσει τους δασμούς έως και 37,6% στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα, συμπεριλαμβανομένων των κινεζικής κατασκευής δυτικών εμπορικών σημάτων όπως η Tesla και ακόμη και ορισμένων ευρωπαϊκών εμπορικών σημάτων.
Η απόφαση ελήφθη μετά το συμπέρασμα ότι οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα επωφελούνται από αθέμιτες επιδοτήσεις από την κινεζική κυβέρνηση. Ο νέος δασμός κυμαίνεται από 17,4% έως 37,6% και τέθηκε σε ισχύ στις 5 Ιουλίου. Με βάση τα εμπορικά δεδομένα για το 2023, κάθε επιπλέον αύξηση των δασμών κατά 10% θα προσθέσει περίπου 1 δισ. δολάρια (920 εκατ. ευρώ) σε κόστος για τους εξαγωγείς ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας.
Σε απάντηση στους νέους δασμούς, ορισμένοι κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών συσκευών έχουν αφήσει να εννοηθεί ότι θα αυξήσουν τις τιμές εξαγωγής τους. Η κατασκευάστρια εταιρεία EV της αγοράς υψηλών προδιαγραφών Nio δήλωσε ότι οι τιμές ενδέχεται να χρειαστεί να προσαρμοστούν λόγω των δασμών. Η Xpeng επιβεβαίωσε ότι οι πελάτες που έκαναν παραγγελίες πριν από την έναρξη ισχύος των νέων δασμών δεν θα επηρεαστούν, αλλά η εταιρεία δεν έχει ακόμη αποφασίσει για μελλοντικές προσαρμογές των τιμών.
Ωστόσο, η κινεζική μάρκα NEV με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, η BYD, προβλέπει ότι ορισμένα από τα μοντέλα της θα εξακολουθήσουν να επιτυγχάνουν υψηλότερα κέρδη στην ΕΕ σε σύγκριση με την Κίνα, ακόμη και μετά την επιβολή των νέων δασμών – πρόσθετος δασμός 17,4%.
Αυτό οφείλεται στον πόλεμο τιμών στην Κίνα που έχει συμπιέσει τα περιθώρια κέρδους των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Η BYD πωλεί αυτοκίνητα στην Ευρώπη σχεδόν σε διπλάσια τιμή από την τιμή που πωλούνται στην Κίνα. Επιπλέον, το τεχνολογικό πλεονέκτημα της BYD της επιτρέπει να μειώνει το κόστος έως και 20%. Ο μεγαλύτερος πωλητής EV της Κίνας σχεδιάζει να λανσάρει το πιο προσιτό μοντέλο του, το Seagull, στην Ευρώπη το επόμενο έτος.
Άνοιγμα προς την ΕΕ σκέφτονται οι κινέζοι κατασκευαστές EV
Οι κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων (EV) ετοιμάζονται να δημιουργήσουν εργοστάσια παραγωγής στην Ευρώπη, ως απάντηση στους νέους δασμούς που επέβαλε η ΕΕ. Η BYD σχεδιάζει να δημιουργήσει μια μονάδα παραγωγής EV στην Ουγγαρία, εστιάζοντας στην παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων με συστοιχίες συναρμολογούμενων μπαταριών. Ο κινεζικός κατασκευαστής NEV θα επενδύσει επίσης 1 δισεκατομμύριο δολάρια στην κατασκευή εργοστασίου EV στην Τουρκία, στο πλαίσιο της στρατηγικής του για την επέκταση της διεθνούς παρουσίας του.
Τον Απρίλιο, μια άλλη δημοφιλής κινεζική μάρκα, η Chery Auto, υπέγραψε συμφωνία με την ισπανική EV Motors για την κατασκευή του πρώτου ευρωπαϊκού εργοστασίου της στην Καταλονία. Επιπλέον, ο κινεζικός κρατικός κατασκευαστής μπαταριών, CATL, αύξησε τις συνεργασίες με τοπικές αυτοκινητοβιομηχανίες για προμήθειες μπαταριών στην Ευρώπη από το 2023.
Με τη δημιουργία μονάδων παραγωγής εντός της Ευρώπης, οι εταιρείες αυτές στοχεύουν να παρακάμψουν τους δασμούς, να μειώσουν το κόστος εφοδιαστικής και να ανταποκριθούν καλύτερα στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων καταναλωτών.
Σύμφωνα με την AlixPartners, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένεται να αποκτήσουν το 33% του μεριδίου της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτων μέχρι το 2030.
*Με πληροφορίες από euronews.com
Εικόνες: Pexels.com