Ερυθρά Θάλασσα: Συμφωνία για τη ρυμούλκηση του “Sounion” – Νέο βίντεο από την επίθεση των Χούθι
Το Bloomberg μιλά για συντονισμό Ελλάδας – Σαουδικής Αραβίας για να αποφευχθεί περιβαλλοντική καταστροφή μετά την επίθεση
Εικόνες από την έφοδο και την πυρπόληση του υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοιου «Sounion» στην Ερυθρά Θάλασσα έδωσαν στη δημοσιότητα οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης.
Οι ίδιοι επιχειρήσαν να δικαιολογήσουν την επίθεση, υποστηρίζοντας πως η πλοιοκτήτρια εταιρεία «παραβίασε την απόφαση απαγόρευσης εισόδου στα λιμάνια της κατεχόμενης Παλαιστίνης».
Red Sea Crisis ⚓️🚨#Houthi Media released footage of the them storming and detonating explosives on the Greek SOUNION oil tanker in the Red Sea pic.twitter.com/EBBZyM2uJE
— Martin Kelly (@_MartinKelly_) August 29, 2024
Υπενθυμίζεται πως, οι Χούθι είχαν δημοσιοποιήσει κι άλλο βίντεο από την επίθεσή τους. Σε αυτό διακρινόταν μια ισχυρότατη έκρηξη δεξαμενόπλοιο που μετέφερε περισσότερους από 150.000 τόνους αργού πετρελαίου.
The Houthi Terrorist Group in Western Yemen has released a Video showing them Striking the Greek-Flagged Oil Tanker, M/T Sounion earlier today in the Southern Red Sea, after it was Evacuated on Wednesday by the French Navy. The Ship, which is filled with over 150,000 Tons of… pic.twitter.com/NbkTnXH8Wi
— OSINTdefender (@sentdefender) August 23, 2024
Συμφωνία για ρυμούλκηση του Sounion – Συντονισμός και από την Ελλάδα
Χθες, διπλωματική αποστολή του Ιράν στα Ηνωμένα Εθνη ανακοίνωσε ότι οι Χούθι συμφώνησαν σε «προσωρινή ανακωχή» ώστε να φτάσουν τα ρυμουλκά και τα διασωστικά πλοία στο Sounion που έχει υποστεί ζημιές και πλέει στην Ερυθρά Θάλασσα.
«Διάφορες χώρες ήρθαν σε επικοινωνία με τους Χούθι, ζητώντας προσωρινή εκεχειρία για την είσοδο ρυμουλκών και πλοίων διάσωσης στην περιοχή του συμβάντος» ανέφερε η αποστολή του Ιράν. «Λαμβάνοντας υπόψη τις ανθρωπιστικές και περιβαλλοντικές ανησυχίες, έχουν συναινέσει σε αυτό το αίτημα».
Ωστόσο, ο εκπρόσωπος των Χούθι Μοχάμεντ Αμπντουλσαλάμ επέμεινε ότι «δεν υπάρχει προσωρινή εκεχειρία» και ότι η ομάδα συμφώνησε απλώς να επιτρέψει τη ρυμούλκηση του πετρελαιοφόρου Sounion μόνο αφότου πολλά διεθνή μέρη επικοινώνησαν με την ομάδα.
Το βράδυ της Πέμπτης, ο Ιταλός υπουργός Εξωτερικών, Αντόνιο Ταγιάνι, δήλωσε από τις Βρυξέλλες ότι «έχουμε καλά νέα. Επετεύχθη συμφωνία μετά από ιταλική πίεση, βάσει της οποίας η επιχείρηση Ασπίδες να μπορέσει να συνοδεύσει και να προστατέψει το ελληνικό πετρελαιοφόρο που επλήγη από τους Χούθι ώστε να αποφευχθεί οικολογική καταστροφή».
Ο επικεφαλής της ιταλικής διπλωματίας έκανε δηλώσεις σε δημοσιογράφους της χώρας του, μετά τη συνάντησή του με την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και με την πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Ρομπέρτα Μέτσολα.
«Θεωρώ ότι θα πάνε στο Τζιμπουτί, ενώ η Σαουδική Αραβία πρόκειται να προσφέρει, όπως φαίνεται, ένα ρυμουλκό. Οι καιρικές συνθήκες βελτιώνονται και πρόκειται για επιχείρηση με ουσιαστικό περιβαλλοντικό χαρακτήρα, χάρη σε διεθνή συνεργασία, με ισχυρή ιταλική παρουσία» πρόσθεσε ο Ταγιάνι.
«Η επιχείρηση Ασπίδες, η οποία είχε πάντα ως στόχο την υπεράσπιση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας και των συνδέσεων που πραγματοποιούνται από εμπορικά πλοία, στη φάση αυτή εγγυάται και την ελευθερία από τη θαλάσσια ρύπανση. Πρόκειται για μια θετική συμφωνία, η οποία αποδεικνύει πόσα πράγματα μπορούν να γίνουν όταν προκύπτει μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης» είπε τέλος ο Ιταλός υπουργός Εξωτερικών.
Ως προς τη διαδικασία, το Bloomberg αναφέρει ότι η Ελλάδα αναλαμβάνει ηγετικό ρόλο στη ρυμούλκηση του δεξαμενόπλοιου.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, το σχέδιο διάσωσης οργανώθηκε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, σε συνεργασία με Ευρωπαίους και περιφερειακούς ηγέτες, όπως ο πρίγκιπας διάδοχος της Σαουδικής Αραβίας Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν. Η Ελλάδα χρησιμοποίησε επίσης διπλωματικούς διαύλους με το Ιράν, υποστηρικτή των Χούθι.
Το σχέδιο προβλέπει τη μεταφορά του πετρελαίου σε άλλο πλοίο και τη ρυμούλκηση του «Sounion» σε ασφαλές λιμάνι, πιθανότατα στο Τζιμπουτί. Αρχικά, οι Χούθι είχαν απειλήσει να εμποδίσουν τη ρυμούλκηση, όμως τελικά συμφώνησαν.
Η επιχείρηση θα υποστηριχθεί από ελληνικά, γαλλικά και ιταλικά πλοία της ναυτικής επιχείρησης «ΑΣΠΙΔΕΣ» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ οι Σαουδάραβες πιθανότατα θα επιβλέπουν τη μεταφορά του πετρελαίου.