Η «επανάσταση του καφέ» στην Τουρκία
Το τέλος της κουλτούρας του τσαγιού;
Η Τουρκία, παραδοσιακά κοινωνία του τσαγιού, βιώνει μια αθόρυβη αλλά εντυπωσιακή πολιτισμική μετατόπιση.
Η γενιά Z, με την τάση της για διαφορετικές εμπειρίες και κοινωνική αλληλεπίδραση, έχει κάνει την «επανάσταση του καφέ», με καφενεία νέας γενιάς να ανοίγουν σχεδόν σε κάθε γωνιά των μεγάλων πόλεων.
Συνολικά, 32 αλυσίδες καφέ με περισσότερα διαθέτουν πάνω από 3.200 καταστήματα, ενώ αν συνυπολογιστούν και οι μικρότερες μπουτίκ καφετέριες, ο αριθμός εκτοξεύεται σε δεκάδες χιλιάδες.
Η επιτυχία δεν περιορίζεται σε ξένες εταιρείες. Οι τουρκικές αλυσίδες, όπως οι Kahve Dunyas? και Espressolab, παρουσιάζουν θεαματική ανάπτυξη. Από μόλις 22 υποκαταστήματα το 2018, η Espressolab μετρά πλέον 229 καταστήματα, ενώ η Arabica Coffee, από πέντε μόλις υποκαταστήματα, στοχεύει να φτάσει τα 200 μέχρι το τέλος του 2024.
Στέλεχος της Arabica Coffee αποδίδει την άνθιση αυτή στην ανάγκη των νέων για αξιοπρεπείς, ασφαλείς και λειτουργικούς χώρους. Ένας καφές είναι αρκετός για να μείνεις πέντε ώρες, να συναντηθείς με φίλους ή να μελετήσεις. Τα καφενεία δεν είναι πια απλώς χώροι για κατανάλωση, αλλά κόμβοι κοινωνικοποίησης και αυτοέκφρασης.
Παρότι η Τουρκία διατηρεί την ταυτότητά της ως κοινωνία του τσαγιού, η νέα γενιά δείχνει μια σαφή προτίμηση προς τον καφέ. Το ερώτημα που μένει είναι αν αυτή η «επανάσταση» θα αφήσει μόνιμα το αποτύπωμά της ή αν πρόκειται για μια παροδική τάση. Με τις πόλεις να αλλάζουν και τα καφενεία να αποτελούν πλέον θεμέλιο λίθο της κοινωνικής ζωής, φαίνεται πως ο καφές ήρθε στην Τουρκία για να μείνει.
Πηγή: ethnos.gr / Μ. Ζαχαράκη