Η Le Monde αποθεώνει γνωστό ελληνικό κινηματογράφο – Ποιος ο λόγος
Οι χειροποίητες αφίσες που μαγεύουν
«Στην Αθήνα, ένας κινηματογράφος διατηρεί ζωντανή την παράδοση των χειροποίητων κινηματογραφικών αφισών», αναφέρει σε αφιέρωμά της για το «Αθήναιον,» η γαλλική εφημερίδα Le Monde και όπως επισημαίνει πρόκειται για μια παράδοση που κρατάει εδώ και εξήντα πέντε χρόνια και λέγεται πλέον ότι είναι μοναδική στην Ευρώπη.
«Οι υπεύθυνοι του Αθήναιον εργάζονται συνεχώς για να διατηρήσουν μια μορφή τέχνης που έχει σχεδόν εξαφανιστεί. Στην αίθουσα εισόδου αυτού του κεντρικού κινηματογράφου της Αθήνας, μόνο ένας παλιός βίντατζ προβολέας που εκτίθεται μπροστά από το μπαρ με τα ποπ κορν απηχεί το ρετρό στυλ των τεράστιων, φρεσκοζωγραφισμένων -στο χέρι- κινηματογραφικών αφισών που εκτίθενται στην πρόσοψη του κτιρίου» αναφέρει ξεκινώντας το αφιέρωμά της για τον ιστορικό κινηματογράφο η Le Monde.
«Από τον τρελό Πιερρό μέχρι το Άβαταρ, εκτός από τις δώδεκα περίπου ελληνικές ταινίες που παράγονται κάθε χρόνο, το Αθήναιον αναθέτει και εκθέτει χειροποίητες αφίσες για τις νέες ταινίες που προβάλλονται στις αίθουσές του κάθε εβδομάδα τα τελευταία 65 χρόνια» προσθέτει η Le Monde.
«Η παράδοση αυτή, η οποία άρχισε να σβήνει από τον κινηματογραφικό κόσμο στα μέσα της δεκαετίας του 1970, δεν εγκαταλείφθηκε ποτέ από τους διαδοχικούς ιδιοκτήτες αυτού του κινηματογράφου – όλοι μέλη της ίδιας οικογένειας – από την ίδρυσή του το 1960» εξηγεί η Le Monde και συμπληρώνει: «Πίσω από κάθε μία από αυτές τις αφίσες βρίσκεται η καλλιτέχνης, Βιργινία Αξιώτη, η οποία ανέλαβε το έργο πριν από περίπου 10 χρόνια από τον Βασίλη Δημητρίου, πρώην πυγμάχο και αυτοδίδακτο ζωγράφο που πέθανε τον Σεπτέμβριο του 2020».
«Εγγονή ενός από τα δύο αδέρφια που ίδρυσαν το Αθηναίον, η Αξιώτη παραμένει η τελευταία ζωγράφος κινηματογραφικών αφισών στην Ελλάδα που κράτησε ζωντανή αυτή την απειλούμενη τέχνη σε παγκόσμια κλίμακα. Κάθε εβδομάδα, η απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών ζωγραφίζει τις αφίσες των ταινιών που προβάλλονται στις δύο μεγάλες αίθουσες του Αθηναίου με ακρυλικά χρώματα στο στούντιό της στη Λέσβο» αναφέρει η Le Monde.
«Στην Ελλάδα, οι ταινίες βγαίνουν στις αίθουσες τις Πέμπτες. Μαθαίνω ποιες αφίσες πρέπει να ζωγραφίσω επτά με δέκα ημέρες νωρίτερα» αναφέρει στο γαλλικό μέσο η Βιργινία Αξιώτη.
«Κάθε μία απαιτεί περίπου 20 με 25 ώρες εργασίας, γνωρίζοντας ότι πρέπει να παραδοθούν και να κρεμαστούν στην πρόσοψη την προηγούμενη ημέρα, δηλαδή μέχρι το βράδυ της Τετάρτης». Για να εξοικονομήσει χρόνο κατά τη διάρκεια του σφιχτού χρονοδιαγράμματος παραγωγής αυτών των τεράστιων καμβάδων, η καλλιτέχνης χρησιμοποιεί έναν βιντεοπροβολέα για να σχεδιάσει το αρχικό περίγραμμα, διασφαλίζοντας ότι η κλίμακα είναι σωστή από την αρχή.
«Μπορώ να επαναχρησιμοποιήσω στοιχεία από την επίσημη αφίσα και να τα αναδιατάξω, ή να ζωγραφίσω μια εντυπωσιακή ή εμβληματική σκηνή από την ταινία. Το σημαντικό είναι να κάνει τους ανθρώπους να θέλουν να έρθουν να δουν την ταινία» συνεχίζει η ίδια.
«Η πρώτη της αφίσα, για το Mad Max: Fury Road, δημιουργήθηκε το 2015. Έκανε εντύπωση στον εγχώριο καλλιτεχνικό Τύπο, ο οποίος σημείωσε ένα ξεχωριστό στυλ σε σύγκριση με τον προκάτοχό της», αναφέρει ακόμη η Le Monde.
«Προφανώς, αυτά τα έργα, σε αντίθεση με τα ψηφιακά, έχουν ατέλειες. Αλλά η ανθρώπινη επαφή, το γεγονός ότι πρόκειται για έναν πραγματικό ζωγραφισμένο καμβά που εκτίθεται, κάνει την αφίσα να ζωντανεύει – έχει απήχηση στους ανθρώπους», αναφέρει η καλλιτέχνης.
Η μεγαλύτερη πρόκληση στη δουλειά της είναι το μνημειώδες μέγεθος των καμβάδων, οι οποίοι συνήθως έχουν μήκος 6,20 μέτρα – μερικές φορές έως και 12 – και ύψος 2,20 μέτρα. Πρέπει να ζωγραφιστούν σε δύο κομμάτια και στη συνέχεια να συναρμολογηθούν.
«Είναι χειρονακτική δουλειά! Ανεβοκατεβαίνω συνεχώς τη σκάλα, κάνοντας συνεχώς μερικά μέτρα πίσω για να δω τι έχω κάνει. Και πέρα από το τεράστιο μέγεθος των καμβάδων, η δυσκολία έγκειται επίσης στο χαρτί, το οποίο είναι ένα πολύ ελαφρύ ανακυκλωμένο που σκίζεται εύκολα», καταλήγει.
Πηγη – ieidiseis