Η Νέα Υόρκη παγώνει τα ενοίκια
Μια επαναστατική απόφαση γίνεται πραγματικότητα
Μόλις εγκρίθηκε το πάγωμα των ενοικίων στη Νέα Υόρκη. Αρχή από 1η Οκτωβρίου Μεταφράση από Νew York Times που δεν είναι και τόσο φιλική ως προς το πάγωμα των ενοικίων
– Η προεκλογική δέσμευση του δημάρχου Ζοχράν Μαμντάνι για πάγωμα των ενοικίων στα διαμερίσματα με καθεστώς ελεγχόμενου ενοικίου αποτέλεσε κεντρικό άξονα της εκστρατείας του. Έξι μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, ένα δημοτικό συμβούλιο υλοποίησε την υπόσχεση.
Η αρμόδια επιτροπή της Νέας Υόρκης ψήφισε την Πέμπτη υπέρ του παγώματος των ενοικίων για σχεδόν ένα εκατομμύριο διαμερίσματα με καθεστώς σταθεροποιημένου ενοικίου, εκπληρώνοντας μία από τις σημαντικότερες προεκλογικές δεσμεύσεις του δημάρχου Ζοχράν Μαμντάνι και χαρίζοντάς του μια σημαντική πολιτική νίκη μόλις έξι μήνες μετά την ανάληψη της δημαρχίας.
Η επιτροπή, γνωστή ως Rent Guidelines Board, ενέκρινε το πάγωμα τόσο για μονοετή όσο και για διετή μισθωτήρια συμβόλαια με ψήφους 7 υπέρ και 1 κατά, αναστέλλοντας κάθε αύξηση ενοικίου σε περισσότερο από το 40% όλων των διαμερισμάτων της πόλης. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα ετερογενές απόθεμα κατοικιών, που περιλαμβάνει πολυτελείς πολυκατοικίες, επιδοτούμενες οικονομικές κατοικίες και παλαιά κτίρια ηλικίας έως και 150 ετών. Η Νέα Υόρκη ενδέχεται πλέον να αποτελέσει πρότυπο για αντίστοιχες πολιτικές ελέγχου των ενοικίων σε άλλες πόλεις και πολιτείες.
«Πρόκειται για μια ιστορική νίκη για τους ενοικιαστές της Νέας Υόρκης», δήλωσε ο Μαμντάνι. Πρόσθεσε ότι θα συνεχίσει να εργάζεται ώστε η πόλη να γίνει πιο προσιτή οικονομικά, μέσω της κατασκευής και διατήρησης οικονομικά προσιτής κατοικίας, της μείωσης των λειτουργικών εξόδων των κτιρίων (όπως τα ασφάλιστρα) και της ενημέρωσης των ενοικιαστών για τα δικαιώματά τους. Το πάγωμα θα ισχύσει για μισθωτήρια που ξεκινούν από την 1η Οκτωβρίου και αποτελεί την πρώτη φορά που παγώνουν ταυτόχρονα τόσο τα μονοετή όσο και τα διετή συμβόλαια.
Η απόφαση αυτή προστίθεται σε μια ήδη εξαιρετικά επιτυχημένη εβδομάδα για τον δήμαρχο, καθώς μόλις δύο ημέρες νωρίτερα τρεις αριστεροί υποψήφιοι που είχε υποστηρίξει κέρδισαν τις προκριματικές εκλογές για το Κογκρέσο. Η ψηφοφορία πραγματοποιήθηκε στο El Museo del Barrio στο Ανατολικό Χάρλεμ. Δεκάδες ακτιβιστές υπέρ των ενοικιαστών κατέκλυσαν την αίθουσα κρατώντας πανό και φωνάζοντας συνθήματα, ενώ μετά την ανακοίνωση του αποτελέσματος ξέσπασαν σε πανηγυρισμούς. Αρκετοί οργανωτές συγκινήθηκαν μέχρι δακρύων. Έξω από το κτίριο επικρατούσε γιορτινή ατμόσφαιρα, με πίτσες, μουσική και το τραγούδι «We Are the Champions» των Queen.
Η Φαρχάνα Ράχμαν, εκπρόσωπος ενοικιαστών από το Κουίνς, δήλωσε: «Η εργατική τάξη κρατά αυτή την πόλη ζωντανή και αξίζει να ζει με αξιοπρέπεια. Ένα διετές πάγωμα των ενοικίων σημαίνει ανακούφιση και ψυχική ηρεμία για δύο ολόκληρα χρόνια.»
Μια νέα προσέγγιση στην πολιτική στέγασης Η απόφαση αντανακλά την αντίληψη του Μαμντάνι ότι ένας ισχυρός δημόσιος τομέας πρέπει να περιορίζει τις υπερβολές της αγοράς. Παράλληλα όμως ενισχύει μια ολοένα και πιο δημοφιλή αντίληψη στην αμερικανική Αριστερά: ότι η αυστηρή ρύθμιση των ενοικίων πρέπει να συνδυάζεται με την ενίσχυση της ιδιωτικής οικοδομικής δραστηριότητας, ώστε να αυξηθεί η προσφορά κατοικιών.
Οι αντιδράσεις των ιδιοκτητών
Ο κλάδος των ακινήτων αντιτάχθηκε έντονα στο μέτρο, υποστηρίζοντας ότι θα δυσκολέψει τους ιδιοκτήτες να συντηρούν τα κτίριά τους. Οι εκπρόσωποι των ιδιοκτητών αλλά και ορισμένοι ανεξάρτητοι ειδικοί επισημαίνουν εδώ και χρόνια ότι το κόστος ασφάλισης, συντήρησης, φορολογίας και λειτουργίας αυξάνεται συνεχώς. Ο πρόεδρος του ισχυρού λόμπι Real Estate Board of New York, Τζέιμς Γουίλαν, χαρακτήρισε την απόφαση πολιτικά δημοφιλή αλλά επιζήμια: «Η σημερινή ψήφος μπορεί να είναι δημοφιλής πολιτικά, αλλά θα επιδεινώσει τη στεγαστική κρίση της Νέας Υόρκης.» Κατηγόρησε μάλιστα το Συμβούλιο ότι αγνόησε τα ίδια του τα στοιχεία. Η σύνθεση του Συμβουλίου Το Συμβούλιο αποτελείται από: – δύο εκπροσώπους των ιδιοκτητών, – δύο εκπροσώπους των ενοικιαστών, – πέντε «ανεξάρτητα δημόσια μέλη», μεταξύ των οποίων και ο πρόεδρος. Παρότι θεωρητικά λειτουργεί ανεξάρτητα, ο Μαμντάνι είχε διορίσει την πλειοψηφία των μελών. Λίγες ώρες πριν από την ψηφοφορία παραιτήθηκε η εκπρόσωπος των ιδιοκτητών Κριστίνα Σμιθ, υποστηρίζοντας ότι το αποτέλεσμα ήταν ήδη προαποφασισμένο.
Μία μόνο αρνητική ψήφος Η μοναδική αρνητική ψήφος προήλθε από τον ανεξάρτητο οικονομολόγο Άρπιτ Γκούπτα. Αντίθετα, έκπληξη προκάλεσε η στάση του Μακσίμ Γουίν, εκπροσώπου των ιδιοκτητών και διορισμένου από τον Μαμντάνι, ο οποίος ψήφισε υπέρ του παγώματος. Υποστήριξε ότι τα προβλήματα των ιδιοκτητών απαιτούν ευρύτερες παρεμβάσεις από την πολιτεία και τον δήμο και ότι οι αυξήσεις ενοικίων ενδέχεται τελικά να μειώσουν τα πραγματικά έσοδα αν περισσότεροι ενοικιαστές αδυνατούν να πληρώσουν.
Το στεγαστικό πρόβλημα Η στέγαση αποτελεί κεντρικό στοιχείο της πολιτικής του Μαμντάνι για τη μείωση του κόστους ζωής. Το ποσοστό κενών κατοικιών στη Νέα Υόρκη βρίσκεται μόλις στο 1,4%, επίπεδο που η ίδια η πόλη χαρακτηρίζει κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Η άλλη πλευρά Οι ιδιοκτήτες υποστηρίζουν ότι η κατάσταση είναι ήδη οριακή. Η διευθύνουσα σύμβουλος της Bronx Pro Group, εταιρείας που διαχειρίζεται περίπου 3.700 διαμερίσματα με σταθεροποιημένα ενοίκια, ανέφερε ότι: τα ασφάλιστρα αυξήθηκαν κατά 60% μεταξύ 2019 και 2022, τα συνολικά λειτουργικά έξοδα αυξήθηκαν κατά 40% από το 2022 έως το 2025. Ως αποτέλεσμα, περίπου τα μισά ακίνητα της εταιρείας είτε απλώς καλύπτουν τα έξοδά τους είτε λειτουργούν με ζημίες, γεγονός που οδηγεί σε περιορισμό των ανακαινίσεων και των επισκευών.
Για τους ενοικιαστές Για την 30χρονη Ελίζα Μαρτίνεζ, που ζει σε διαμέρισμα δύο υπνοδωματίων στο Ουάσινγκτον Χάιτς πληρώνοντας περίπου 2.000 δολάρια τον μήνα, η απόφαση αποτελεί δικαίωση πολυετών αγώνων. Όπως δήλωσε: «Αισθάνομαι ότι για πρώτη φορά αυτή η διαδικασία μάς βλέπει και ακούει πραγματικά.»
