Ηλεκτρικά πατίνια: Μπαίνει όριο ταχύτητας και ηλικίας;
Τι δείχνει η νέα έκθεση από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών (ETSC)
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών (ETSC), ένας μη κερδοσκοπικός διεθνής οργανισμός αφιερωμένος στη μείωση των θανάτων και των τραυματισμών στις μεταφορές, δημοσίευσε μια νέα έκθεση που αποκαλύπτει τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν σε επίπεδο ΕΕ για τη μείωση του αριθμού των περιστατικών που αφορούν τα ηλεκτρονικά πατίνια.
Η έκθεση με τίτλο «Improving the Road Safety of E-scooters» (Βελτίωση της οδικής ασφάλειας των ηλεκτρονικών πατίνια) ζητεί την ανάπτυξη υποχρεωτικών τεχνικών απαιτήσεων για όλα τα ηλεκτρονικά πατίνιαπου πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ώστε να αντικατασταθεί «το σημερινό συνονθύλευμα εθνικών απαιτήσεων και εθελοντικών προτύπων». Σύμφωνα με το ETSC, τα πρότυπα θα πρέπει να περιλαμβάνουν περιοριστή ταχύτητας στα 20 km/h, καθώς και απαιτήσεις σταθερότητας, ελάχιστης πέδησης και μέγιστης επιτάχυνσης.
Οι ερευνητές συνιστούν επίσης στις εθνικές κυβερνήσεις να ορίσουν ελάχιστη ηλικία 16 ετών για τους αναβάτες ηλεκτρονικών πατινιών, απαίτηση για υποχρεωτική χρήση κράνους, καθώς και απαγόρευση της οδήγησης μετά από κατανάλωση αλκοόλ ή ναρκωτικών ή της οδήγησης με επιβάτες.
«Τα ηλεκτρονικά πατίνια είναι πλέον ένας καθιερωμένος και δημοφιλής τρόπος μετακίνησης στις αστικές περιοχές της ΕΕ. Ωστόσο, συνοδεύονται επίσης από έναν βαθμό κινδύνου που πρέπει να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικότερα από ό,τι σήμερα», δήλωσε η συν-συγγραφέας της έκθεσης Jenny Carson. «Με τον κατάλληλο συνδυασμό ενός ασφαλέστερου περιβάλλοντος αστικής κυκλοφορίας, ασφαλέστερων οχημάτων και ασφαλέστερης συμπεριφοράς των αναβατών, μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι οι δρόμοι θα είναι ασφαλέστεροι για τους αναβάτες των ηλεκτρονικών πατινιών, καθώς και για τους ποδηλάτες και τους πεζούς».
Σε εθνικά δεδομένα από ευρωπαϊκές χώρες, οι ερευνητές διαπίστωσαν 119 θανάτους από τροχαία ατυχήματα το 2022 σε συγκρούσεις που αφορούσαν «μηχανοκίνητες συσκευές μικρο-κινητικότητας» – μια κατηγορία προσωπικών ελαφρών ηλεκτρικών οχημάτων που κυριαρχείται από τα ηλεκτρονικά πατίνια, αλλά περιλαμβάνει επίσης πιο σπάνια οχήματα όπως τα ηλεκτρικά μονόκυκλα. Αν και ο αριθμός αυτός ήταν αυξημένος σε σχέση με τα προηγούμενα έτη, οι ερευνητές παραδέχονται ότι μπορεί να οφείλεται απλώς στον αυξημένο αριθμό αναβατών ηλεκτρονικών πατινιών και ζητούν περισσότερα στοιχεία για τη χρήση των ηλεκτρονικών πατίνια για να κατανοήσουν καλύτερα τα επίπεδα κινδύνου, τα οποία, σύμφωνα με ορισμένες προηγούμενες αναλύσεις, είναι υψηλότερα από ό,τι για την ποδηλασία.
Σε πολλά ατυχήματα και τραυματισμούς που αφορούν τα ηλεκτρονικά πατίνια εμπλέκεται μόνο ο αναβάτης και όχι άλλοι χρήστες του δρόμου. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η αστυνομία μπορεί να μην κληθεί στον τόπο του συμβάντος, με αποτέλεσμα η σύγκρουση να μην αναφέρεται στα εθνικά δεδομένα. Πρέπει να γίνουν περισσότερα σε εθνικό επίπεδο για να συνδεθούν τα δεδομένα των νοσοκομείων με τα αρχεία της αστυνομίας, προκειμένου να αποκτηθεί μια πληρέστερη εικόνα των ποσοστών τραυματισμών, υποστηρίζει το ETSC.
Επιπλέον, η έκθεση διαπίστωσε ότι οι θάνατοι που σχετίζονται με τα ηλεκτρονικά πατίνια συχνά περιλαμβάνουν αλκοόλ, με τα περιορισμένα διαθέσιμα στοιχεία να δείχνουν ότι τα μισά έως δύο τρίτα των νεκρών είχαν καταναλώσει αλκοόλ πριν από την οδήγηση. Ο οργανισμός ζητά, συνεπώς, αντίμετρα κατά της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, τα οποία θα πρέπει να περιλαμβάνουν νομικά όρια με κατάλληλα επίπεδα επιβολής.
Συμπληρωματικά με τη ρύθμιση για την κατανάλωση αλκοόλ, το ETSC τονίζει ότι τα μέτρα στη Φινλανδία και τη Νορβηγία που είτε απαγορεύουν τα κοινόχρηστα ηλεκτρονικά πατίνια τη νύχτα είτε περιορίζουν ειδικά την ταχύτητά τους κατά τη διάρκεια της νύχτας έχουν επίσης οδηγήσει σε μείωση των τραυματισμών.
Ορισμένοι υφιστάμενοι κανονισμοί της ΕΕ για τα προϊόντα ισχύουν για τα ηλεκτρονικά πατίνια, για παράδειγμα οι κανόνες που καλύπτουν τα μηχανήματα και τις μπαταρίες, ωστόσο δεν υπάρχει υποχρεωτικό ενιαίο πρότυπο για τα ηλεκτρονικά πατίνια που να καλύπτει παράγοντες όπως η σταθερότητα, η μέγιστη ταχύτητα και οι επιδόσεις πέδησης. Ελλείψει κανονισμού της ΕΕ, αρκετά κράτη μέλη της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας και της Ισπανίας, έχουν αναπτύξει τα δικά τους εθνικά πρότυπα για τα οχήματα.
Το ETSC συνιστά στην ΕΕ να αναπτύξει ένα ενιαίο σύνολο υποχρεωτικών τεχνικών απαιτήσεων, συμπεριλαμβανομένου ενός υποχρεωτικού ανώτατου ορίου ταχύτητας 20 km/h, το οποίο θα ρυθμίζεται στο εργοστάσιο. 11 ευρωπαϊκές χώρες απαιτούν ήδη μέγιστη ταχύτητα 20 km/h για τα ηλεκτρονικά πατίνια σε εθνικό επίπεδο. Τα νέα πρότυπα θα πρέπει επίσης να απαιτούν ένα ελάχιστο επίπεδο απόδοσης πέδησης, ένα όριο μέγιστης επιτάχυνσης, μπροστινά και πίσω φρένα, μια ηχητική προειδοποιητική συσκευή (όπως ένα κουδούνι), καθώς και μπροστινά και πίσω φώτα, σύμφωνα με το ETSC.
Πηγή: traveltomorrow