Μια φάτνη χωρίς πρόσωπα διχάζει στις Βρυξέλλες

Ο βανδαλισμός που έγινε την πρώτη μέρα και οι αντιδράσεις που έχουν προκληθεί

Parallaxi
μια-φάτνη-χωρίς-πρόσωπα-διχάζει-στις-β-1410427
Parallaxi

Έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει η φάτνη που τοποθετήθηκε φέτος στην κεντρική πλατεία Grand Palace των Βρυξελλών ενόψει των Χριστουγέννων.

Ο λόγος της κριτικής που δέχεται από χρήστες του διαδικτύου είναι ότι οι κλασικές φιγούρες του Ιωσήφ, της Παναγιάς και του Θείου Βρέφους αντικαταστάθηκαν από υφασμάτινες, οι οποίες είναι απρόσωπες. Θεωρούν ότι με αυτόν τον τρόπο προσβάλλονται οι χριστιανικές παραδόσεις και ότι αλλοιώνεται η παραδοσιακή εικόνα της Γέννησης.

Πιο συγκεκριμένα, η φάτνη με τίτλο “Les Étoffes de la Nativité” (τα υφάσματα της Γέννησης) που αποκαλύφθηκε στις 28 Νοεμβρίου, είναι μια κατασκευή, η οποία αντί για πρόσωπα, είναι φτιαγμένη από συρραφή ροζ και καφέ υφασμάτων.

Μία μέρα μετά την αποκάλυψή της, άγνωστοι την βανδάλισαν, αφαιρώντας τα υφασμάτινα στοιχεία που αναπαριστούν το κεφάλι του Ιησού. Ωστόσο αποκαταστάθηκαν άμεσα και ενισχύθηκαν τα μέτρα ασφαλείας.

Ο Georges-Louis Bouchez, επικεφαλής του ακροδεξιού κόμματος MR, δήλωσε σε μία ανάρτηση του στο Χ ότι: «Ο Χριστός από ύφασμα, τι άσχημο, μια κοινωνία που αρνείται τις αξίες της. Αυτή η φάτνη είναι φρικτή και προσβάλλει τις παραδόσεις μας – περισσότερο μοιάζει με ζόμπι σε σταθμούς των Βρυξελλών παρά με πραγματική φάτνη», ενώ ξεκίνησε να μαζεύει υπογραφές, ζητώντας την αντικατάσταση της φάτνης μέχρι τα Χριστούγεννα. Μέσα σε τρεις ημέρες συγκέντρωσε πάνω από 33.000 υπογραφές, σύμφωνα με τον ίδιο.

Τι δήλωσε η δημιουργός

Η δημιουργός του έργου Βικτόρια-Μαρία Γκάγιερ, πιστή καθολική, δήλωσε σε συνέντευξη της ότι η πρόθεσή της δεν ήταν να αμφισβητήσει τις παραδόσεις. “Τα υφασμάτινα πρόσωπα δημιουργήθηκαν για να δώσουν χώρο στη φαντασία όλων και σίγουρα δεν αποσκοπούν στο να αποκλείσουν καμία κοινότητα” ανάφερε χαρακτηριστικά.

Ο δήμαρχος των Βρυξελλών, Φιλίπ Κλόουζ, μέλος του Σοσιαλιστικού Κόμματος, υπερασπίστηκε το σχέδιο κατά την παρουσίασή του, τονίζοντας ότι αποτελεί έναν τρόπο να τιμηθεί η πολυπολιτισμική κληρονομιά της πόλης.

Όπως είπε: «Οι Βρυξέλλες είναι μια πόλη της διαφορετικότητας. Αυτή η φάτνη υιοθετεί μια συμπεριληπτική προσέγγιση για όλους», ανέφερε χαρακτηριστικά, ενώ συνέχισε «Η παλιά φάτνη είχε χρησιμοποιηθεί για 25 χρόνια και παρουσίαζε πολλά ελαττώματα. Ήταν ώρα να ακολουθήσουμε μια νέα κατεύθυνση. Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι με τη δημιουργία της Βικτόρια-Μαρία και θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι η καλλιτέχνιδα δεν θα δεχτεί προσωπικές επιθέσεις. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να βρει τη νέα φάτνη όμορφη ή άσχημη, αλλά κάποιες αντιδράσεις είναι απλά υπερβολικές. Αυτή η ένταση πρέπει να υποχωρήσει».

Οι απόψεις των κατοίκων παραμένουν διχασμένες σχετικά με το αν η φάτνη πρέπει να παραμείνει.

Η Κριστίν, δασκάλα νηπιαγωγείου, δήλωσε στα τοπικά μέσα ότι η ιδέα θα μπορούσε να είχε αποτέλεσμα, αλλά θεωρεί ότι είναι εκτός εποχής. «Νομίζω ότι το concept θα μπορούσε να ήταν ενδιαφέρον, αλλά δεν ξέρω αν έχει μεγάλη σχέση με την ιστορία των Χριστουγέννων. Ως έργο τέχνης θα μπορούσε να είναι όμορφο, αλλά ίσως σε ένα μουσείο παρά σε δημόσια πλατεία.”

Αντίθετα, ο Γκερτ, ιερέας από το Wezembeek-Oppem, δήλωσε στην The Brussels Times ότι δεν βλέπει κανένα κακό στη φάτνη. “Είναι ακόμα φάτνη. Το νόημα παραμένει. Είναι όμορφη, βαθιά, απλή, αλλά οι άνθρωποι πρέπει να μπορούν να δουν τον εαυτό τους σε αυτή” τόνισε.

φάτνη Βρυξέλλες

Ο Μπάμπης Παπαϊωάννου, Έλληνας κάτοικος, γράφει σε ανάρτηση του στο Facebook:

«”Πολλοί με ρωτάνε για τη φετινή φάτνη στη μεγάλη πλατεία των Βρυξελλών μια και το θέμα αναμεταδίδουν και τα ελληνικά ΜΜΕ τονίζοντας αντιδράσεις (ακραίων).

Η φετινή απόφαση του δήμου με τη σύμφωνη γνώμη της βελγικής εκκλησίας είναι να υπάρξει μια διαφορετική, καλλιτεχνική και με πολλές αναφορές στο παρελθόν της υφαντικής ιστορίας φάτνη. Η αρχιτέκτονας εσωτερικών χώρων Victoria-Maria https://victoria-maria.com από τα μεγαλύτερα ονόματα των Βρυξελλών στον τομέα της σχεδίασης ανέλαβε το σχεδιασμό και πρότεινε ένα σύνολο που παραπέμπει σε παιδικό παιχνίδι.

Τα «υφάσματα της γέννησης» είναι το έργο της.

Το έργο αναπτύσσεται σε ένα ημιδιαφανές θάλαμο εμπνευσμένο από τα βασιλικά θερμοκήπια του Λάκεν. Στο κέντρο πάνινες κούκλες σε φυσικό μέγεθος από ανακυκλωμένα υλικά.

Οι κούκλες δεν έχουν πρόσωπα.

Το έργο είναι μια αναφορά στη μεγάλη υφαντική παράδοση του Βελγίου και των Βρυξελλών. Ακόμα και σήμερα τα καλύτερα λινά του πλανήτη φτιάχνονται εδώ, το «Belgian Linen» είναι trademark.

Το έργο είναι όμορφο και μάλλον κάποιοι παράξενοι βρήκαν αφορμή να εκφράσουν τις θεολογικές τους ενστάσεις για να βρουν χώρο στα ΜΜΕ ενώ όπως κάθε χρόνο κάποιος έκλεψε την κούκλα του Χριστού από τη φάτνη».

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα