Πόσο επηρεάζει η τηλεργασία τις ζωές μας;

Ποιο είναι το βασικό λάθος που έκαναν οι εταιρείες κατά τη θέσπισή της;

Parallaxi
πόσο-επηρεάζει-η-τηλεργασία-τις-ζωές-μ-622867
Parallaxi
Εικόνα: Unsplash

Η τηλεργασία έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας τον τελευταίο ένα χρόνο λόγω της πανδημίας. Το zoom ή το messenger είναι οι αγαπημένες μας εφαρμογές και τα πολυεργαλεία που μας δίνουν τη ψευδαίσθηση ότι είμαστε στο γραφείο. Πόσο μας επηρεάζουν όμως;

Η αμερικανική τράπεζα επενδύσεων Citigroup προέτρεψε το προσωπικό της να περιορίσει τις βιντεοκλήσεις τις Παρασκευές σε μια προσπάθεια να προωθήσει μια καλύτερη ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.

Η διευθύνουσα σύμβουλος Jane Fraser ζήτησε από το προσωπικό να τηρήσει τις «Παρασκευές χωρίς Zoom» (Zoom-free Fridays), πριν από λίγες μέρες μέσω υπομνήματος. Είπε επίσης ότι η 28η Μαΐου θα οριστεί ως ημέρα άδειας σε όλη την εταιρεία, γνωστή ως «ημέρα επαναφοράς» (“reset day”).

Η κ. Fraser χρησιμοποίησε το υπόμνημα για να εξετάσει πώς θα αλλάζονταν οι εργασιακές πρακτικές όταν περάσει η πανδημία του κορονοϊού. Καθώς προχωρούν οι εμβολιασμοί κατά της Covid-19, πολλές επιχειρήσεις βρίσκονται στη διαδικασία διευθέτησης των μελλοντικών εργασιακών τους ρυθμίσεων.

Η κα Fraser, η οποία διορίστηκε για να ηγηθεί της τράπεζας τον Φεβρουάριο, δήλωσε ότι πρέπει να γίνουν σαφείς αλλαγές ως απάντηση στο feedback του προσωπικού. «Η θόλωση των γραμμών μεταξύ σπιτιού και εργασίας και οι ατελείωτες ημέρες της πανδημίας έχουν επηρεάσει την ευημερία μας», δήλωσε η κ. Fraser στο υπόμνημα, το οποίο κοινοποιήθηκε σε συνεργάτη του BBC. «Απλώς δεν είναι βιώσιμο».

Μια συζήτηση για τις συνθήκες εργασίας στον χρηματοπιστωτικό τομέα προκάλεσε καταγγελίες από κατώτερους τραπεζίτες στο Goldman Sachs την περασμένη εβδομάδα. Σε μια έρευνα, η οποία εμφανίστηκε στα social media, το προσωπικό είπε ότι αντιμετώπιζαν «απάνθρωπες» συνθήκες και περίπου 100 ώρες εβδομαδιαίας εργασίας στην αμερικανική τράπεζα επενδύσεων. Σε απάντηση της, η τράπεζα δεσμεύθηκε να εφαρμόσει καλύτερα έναν κανόνα που έχει σχεδιαστεί για να δώσει στους νεότερους τραπεζίτες περισσότερο χρόνο τα σαββατοκύριακα.

Η «νέα κανονικότητα»

Σε χώρες όπου οι μολύνσεις από κορονοϊό έχουν μειωθεί, ορισμένες εταιρείες και τα προσωπικά τους άρχισαν σταδιακά να επιστρέφουν στο γραφείο.

Εν τω μεταξύ, άλλες επιχειρήσεις δήλωσαν ότι αναμένουν ότι θα παραμείνουν κάποια μέτρα τα οποία εφαρμόστηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Στο υπόμνημά της, η κ. Fraser είπε ότι περίμενε ένα μεγάλο ποσοστό του προσωπικού της Citi να επιστρέψει στο γραφείο τουλάχιστον με μερική απασχόληση την επόμενη μέρα της πανδημίας.

Ωστόσο, είπε ότι «η επιστροφή σε κάθε είδους ”νέας κανονικότητάς” είναι λίγους μήνες μακριά για πολλούς από εμάς».

Η κα Fraser είπε ότι υπήρχαν οφέλη από τη φυσική εργασία στα γραφεία, όπως ευκολότερη συνεργασία, καλύτερο feebback και μια αίσθηση ότι «ανήκουν» κάπου.

Άλλες μεγάλες εταιρείες έχουν αρχίσει να εκπονούν τα σχέδιά τους για την επιστροφή στην εργασία μετά την πανδημία. Η Microsoft έχει πει στο προσωπικό της ότι θα έχουν την επιλογή να εργάζονται μόνιμα από το σπίτι με την έγκριση του διευθυντή τους, ενώ και η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Ford ανακοίνωσε παρόμοια σχέδια για 30.000 υπαλλήλους.

Η ψηφιακή κόπωση

Αλλά τα παράπονα για την «κόπωση του Ζοοm» έχουν εμφανιστεί σε διάφορες βιομηχανίες και αίθουσες διδασκαλίας κατά το προηγούμενο έτος, καθώς οι άνθρωποι περιορίζονταν στη δουλειά από το σπίτι που αντιμετώπιζαν χρονοδιαγράμματα γεμάτα με εικονικές συναντήσεις και διαπίστωσαν ότι οι ώρες εργασίας τους μπροστά από μια κάμερα ακολουθούταν συχνά από μεγάλες βιντεοκλήσεις με φίλους.

Η διαδεδομένη αίσθηση εξουθένωσης προκάλεσε έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ προσπαθώντας να εξηγήσει γιατί οι βιντεοκλήσεις δίνουν την αίσθηση της εξάντλησης.

Διαπιστώθηκε ότι η υπερβολική επαφή με τα μάτια που απαιτούν οι βιντεοκλήσεις, η αφύσικη κατάσταση που βλέπουμε τους εαυτούς μας στην οθόνη και πρέπει να παραμείνουμε στο ίδιο σταθερό σημείο συμβάλλουν στην «κόπωση του Ζοοm».

Οι βιντεοκλήσεις είναι επίσης πιο σκληρή ψυχική δουλειά για εμάς, δήλωσε ο καθηγητής Bailenson σε ένα δελτίο τύπου, επειδή πρέπει να καταβάλουμε περισσότερες προσπάθειες για να κάνουμε και να ερμηνεύσουμε μη λεκτικές επικοινωνίες. «Αν θέλετε να δείξετε σε κάποιον ότι συμφωνείτε μαζί του, πρέπει να κάνετε υπερβολικό νεύμα ή να σηκώσετε τους αντίχειρές σας», είπε. «Αυτό προσθέτει γνωστικό φορτίο καθώς χρησιμοποιείτε διανοητικές θερμίδες για να επικοινωνείτε».

Ο Δρ Aaron Balick, ψυχοθεραπευτής και συγγραφέας του “The Psychodynamics of Social Networking”, δήλωσε ότι ένα βασικό λάθος που έκαναν οι εταιρείες κατά τη δημιουργία συνθηκών εργασίας από το σπίτι πέρυσι ήταν να αντιμετωπίσουν τις κλήσεις Zoom ως το ισοδύναμο με τις συναντήσεις που γίνονται πρόσωπο με πρόσωπο. Είπε ότι απέτυχαν να λάβουν υπόψη την πρόσθετη διανοητική επιβάρυνση που έχουν οι εργαζόμενοι και το χρόνο διακοπής που απαιτείται για την επεξεργασία των όσων λέγονται μεταξύ των κλήσεων.

«Απαιτούν διαφορετικούς πνευματικούς μύες», δήλωσε ο Δρ Balick σε συνέντευξή του, προσθέτοντας ότι οι κλήσεις Zoom έπρεπε να αντιμετωπίζονται ως «λειτουργικά διαφορετικό πράγμα».

Οι «Παρασκευές χωρίς Zoom» της Citi έχουν το σωστό σκεπτικό πίσω τους, είπε, αν και πρόσθεσε ότι «αν κάνετε το ένα Zoom πίσω από το άλλο από Δευτέρα έως Πέμπτη και μετά έχετε μια ημέρα κενή, αυτό δεν είναι αρκετά καλό».

Χωρίς τη δομή και τη ρουτίνα της ζωής στο γραφείο, πολλοί άνθρωποι έχουν επίσης πέσει στην παγίδα της εργασίας για περισσότερες ώρες, επειδή δεν έχουν καμία εξωτερική  ένδειξη που να τους λέει πότε να σβήσουν τις οθόνες, πρόσθεσε ο ίδιος.

Η έρευνα διαπίστωσε ότι το άγχος της πανδημίας και ο αυξημένος φόρτος εργασίας σήμαινε ότι ορισμένοι υπάλληλοι θα μπορούσαν να εργάζονται μέχρι και δύο ώρες την ημέρα περισσότερο από το συνηθισμένο.

Για τη Wall Street, η οποία ακόμη και πριν από την πανδημία είχε μια φήμη για ακραίες ώρες εργασίας, οι προσπάθειες της Citi να εισαγάγει μια πιο ευέλικτη προσέγγιση στην εργασία πιθανότατα δεν θα περάσει απαρατήρητη.

Με πληροφορίες από BBC, nytimes.com

Τηλεργασία: Τελικά, θέλουν να γυρίσουν οι εργαζόμενοι στο γραφείο;

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα