Πρόστιμα άνω των 470 εκατ. ευρώ από τη Γαλλία σε Google και Shein
Αποτελούν τα μεγαλύτερα που έχει επιβάλει μέχρι σήμερα για ζητήματα cookies και διαφημιστικής παρακολούθησης
Σε πρόστιμα-μαμούθ προχώρησε η Γαλλική Αρχή Προστασίας Δεδομένων (CNIL), επιβάλλοντας συνολικά 475 εκατομμύρια ευρώ σε δύο από τις μεγαλύτερες εταιρείες του ψηφιακού οικοσυστήματος, 325 εκατομμύρια ευρώ στη Google και 150 εκατομμύρια ευρώ στη Shein.
Η CNIL καταλογίζει στις εταιρείες παραβίαση των κανονισμών προστασίας προσωπικών δεδομένων μέσω παράνομης εγκατάστασης διαφημιστικών cookies στους υπολογιστές και τις συσκευές των χρηστών χωρίς τη ρητή και τεκμηριωμένη συναίνεσή τους.
Τα cookies – μικρά αρχεία που αποθηκεύονται στον φυλλομετρητή (browser) – αποτελούν βασικό εργαλείο στόχευσης στη διαδικτυακή διαφήμιση, επιτρέποντας την παρακολούθηση της συμπεριφοράς των χρηστών.
Η περίπτωση της Shein
Σύμφωνα με την CNIL, η πλατφόρμα fast fashion Shein συγκέντρωσε προσωπικά δεδομένα από περίπου 12 εκατομμύρια χρήστες στη Γαλλία, χωρίς να τους παρέχει επαρκή ενημέρωση ή να τους προσφέρει ουσιαστικές επιλογές για την άρνηση ή ανάκληση της συναίνεσης. Η αρχή επεσήμανε πως η εταιρεία παραβίασε τις θεμελιώδεις αρχές του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία Δεδομένων (GDPR).
Η Shein απάντησε πως προτίθεται να προσφύγει κατά της απόφασης, χαρακτηρίζοντας το πρόστιμο υπερβολικό, ενώ διαβεβαίωσε ότι συμμορφώνεται με τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Το «cookie wall» της Google
Η Google κατηγορείται κυρίως για την επιβολή αποδοχής cookies κατά τη δημιουργία λογαριασμού, μέσω του λεγόμενου «cookie wall», όπου οι χρήστες δεν μπορούσαν να συνεχίσουν αν δεν συμφωνούσαν με την εγκατάστασή τους. Αν και η πρακτική αυτή δεν απαγορεύεται ρητά, η CNIL τόνισε ότι η έλλειψη επαρκούς πληροφόρησης ουσιαστικά καθιστούσε την συναίνεση άκυρη, αφού δεν πληρούνταν τα κριτήρια της ενημερωμένης συγκατάθεσης.
Η υπόθεση αφορά δεκάδες εκατομμύρια χρήστες, καθώς εκτιμάται ότι 53 εκατομμύρια Γάλλοι είδαν εξατομικευμένες διαφημίσει, για παράδειγμα στο Gmail – χωρίς να έχουν δώσει τη δέουσα συγκατάθεση.
Η Google, από την πλευρά της, ανακοίνωσε ότι θα επανεξετάσει την απόφαση, υπενθυμίζοντας πως έχει λάβει σειρά μέτρων συμμόρφωσης τα τελευταία χρόνια.
Η CNIL εντείνει τον έλεγχό της σε ιστότοπους και πλατφόρμες με υψηλή επισκεψιμότητα, ιδίως μετά την ενίσχυση των ευρωπαϊκών ρυθμίσεων για την ψηφιακή ιδιωτικότητα. Τα πρόστιμα που ανακοίνωσε αποτελούν τα μεγαλύτερα που έχει επιβάλει μέχρι σήμερα η γαλλική αρχή για ζητήματα cookies και διαφημιστικής παρακολούθησης.
Πηγή: ethnos.gr