Τι κάνει τις τουαλέτες της Ιαπωνίας να τις αναζητούν όλοι
Οι πρώτες εξαγωγές και το "άνοιγμα" στις ΗΠΑ
Ο χρόνος που περνούν οι άνθρωποι στο μπάνιο θέλουν να είναι όσο πιο ευχάριστος γίνεται με την ιαπωνική Toto να βρίσκει σύγχρονες λύσεις για την κάλυψη των βασικών, καθημερινών αναγκών. Το 1982, μια ιδιόρρυθμη διαφήμιση προβλήθηκε στις τηλεοράσεις σε όλη την Ιαπωνία. Μια χτενισμένη ηθοποιός με ροζ φλοράλ φόρεμα έριξε μπογιά στο χέρι της, το άπλωσε και προσπαθεί μάταια να το σκουπίσει με χαρτί υγείας.
Κοιτάζει την κάμερα και ρωτάει: «Όλοι, αν λερωθούν τα χέρια σας, τα πλένετε, σωστά;». «Το ίδιο ισχύει και για τα οπίσθιά σας», συνεχίζει. «Και τα οπίσθια αξίζουν να πλυθούν» προσθέτει. Η διαφήμιση προωθούσε το Washlet, ένα κάλυμμα τουαλέτας με μια ανήκουστη για τότε λειτουργία: ένα μικρός ψεκαστήρας που εκτεινόταν από το πίσω μέρος της λεκάνης και ψέκαζε νερό προς τα πάνω.
Μετά την κυκλοφορία του, το Toto, ο κατασκευαστής του Washlet, κατακλύστηκε από κλήσεις και επιστολές από θεατές που είχαν σοκαριστεί από την ιδέα. Ήταν επίσης θυμωμένοι που το σποτ μεταδόθηκε στη νυχτερινή prime time ζώνη, όπου πολλές οικογένειες γευμάτιζαν. Τέσσερις δεκαετίες αργότερα, η Ιαπωνία έχει αποδεχτεί σχεδόν καθολικά τα καινοτόμα προϊόντα της Toto.
Οι μπιντέδες Washlet, που πωλούνται από την Toto και μερικούς μικρότερους ανταγωνιστές της αποτελούν σήμα κατατεθέν στα γραφεία και τις δημόσιες τουαλέτες της Ιαπωνίας, ενώ αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 80% όλων των οικιακών τουαλετών, σύμφωνα με κυβερνητικές έρευνες. Η Toto βλέπει τώρα μια παρόμοια κατάσταση να διαμορφώνεται στις ΗΠΑ.
Μετά από δεκαετίες προσπαθειών να πειστούν οι δύσκολοι Αμερικανοί καταναλωτές για τα πλεονεκτήματα των μπιντέδων, τα Washlets της Toto έχουν γίνει κάτι σαν κοινωνικό φαινόμενο – εμφανίζονται στην αρχική πολλών χρηστών στα social media, σε πεντάστερα ξενοδοχεία και σε σπίτια celebrities. Η κωμικός Άλι Γουόνγκ αφιέρωσε ένα τμήματα του special της στο Netflix για το 2024 για την «μαγική ιαπωνική τουαλέτα». Το 2022, ο Drake δώρισε 4 Totos στον DJ Khaled.
Μάλιστα, πάνω από 2 στους 5 ιδιοκτήτες ανακαινισμένων σπιτιών στις ΗΠΑ επιλέγουν να εγκαταστήσουν τουαλέτες με ειδικά χαρακτηριστικά, όπως τα καθίσματα τύπου μπιντέ. Τα κέρδη της Toto στον τομέα του εξοπλισμού ειδών υγιεινής στέγασης επί αμερικανικού εδάφους έχουν υπεροκταπλασιαστεί τα τελευταία πέντε χρόνια – και η εταιρεία στοχεύει στην ακόμη μεγαλύτερη επέκτασή της.
«Δεν θα μπορούσα ποτέ να φανταστώ πόσο δημοφιλείς θα γίνονταν οι Washlets στο εξωτερικό», επεσήμανε ο Σινούα Ταμούρα, πρώην μηχανικός που πρόσφατα διορίστηκε πρόεδρος της Toto, η οποία ιδρύθηκε το 1917 στο Kιτακιούσου, μια βιομηχανική πόλη-λιμάνι στην άκρη του νοτιότερου κύριου νησιού της Ιαπωνίας. Όπως πολλές ιαπωνικές εταιρείες, η Toto διέπρεψε στην υιοθέτηση και βελτίωση τεχνολογιών του εξωτερικού, όπως οι δυτικές τουαλέτες με καζανάκι για την ιαπωνική αγορά.
Τη δεκαετία του 1960, η Toto παρατήρησε μια ελάχιστα γνωστή συσκευή τύπου μπιντέ να χρησιμοποιείται στον ιατρικό κλάδο στις ΗΠΑ. Ξεκίνησε την διαδικασία της ανακατασκευής στην Ιαπωνία, προσλαμβάνοντας περισσότερους από 300 εργαζόμενους για να δοκιμάσουν και να βελτιστοποιήσουν πτυχές όπως η ροή, η γωνία και η θερμοκρασία της πίεσης του νερού.
Το Washlet εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1980. Εκείνη την εποχή, το προϊόν είχε τρεις κύριες λειτουργίες: πλύσιμο, στέγνωμα και θερμαινόμενο κάθισμα. Ήταν ακριβό, με κόστος περίπου 2.000 δολάρια σε σημερινή αντιστοιχία, ενώ τα πρώτα μοντέλα μερικές φορές… ψέκαζαν στο πρόσωπο. Το ιαπωνικό κοινό άργησε να προσαρμοστεί στις νέες συσκευές.
Στην Toto πήραν 18 χρόνια για να πουλήσει τα πρώτα 10 εκατ. Washlets, όμως έκτοτε πρόσθεσε σύγχρονα χαρακτηριστικά, όπως αποσμητικά το 1992 και αυτόματο ξέπλυμα και άνοιγμα καπακιού το 2003, με αποτέλεσμα οι πωλήσεις να εκτοξευθούν. Στα τρέχοντα μοντέλα, ο ψεκασμός διατηρείται ακριβώς στους 38 βαθμούς Κελσίου, μια θερμοκρασία που η εταιρεία περιγράφει ως «θερμή και ευχάριστη αλλά όχι καυτή».
Η Toto πούλησε άλλα 10 εκατ. Washlets μεταξύ 2019 και μέσων 2022 και έχει διατηρήσει παρόμοιο ρυθμό πωλήσεων και την τρέχουσα τριετία. Οι συνολικές πωλήσεις της Toto από την πρώτη ημέρα της λειτουργίας της ξεπερνούν πλέον τα 60 εκατ. ενώ τα Washelts αποτελούν πλέον κομμάτι στο πολιτιστικό ψηφιδωτό της Ιαπωνίας, σύμφωνα με την Μασάκο Σιρακούρα, αναλύτρια του κλάδου.
Σε αντίθεση με τις δυτικές χώρες, όπου οι τουαλέτες ειδικά οι δημόσιες στην συντριπτική τους πλειοψηφία είναι βρώμικες, τα κοινά ουρητήρια στην Ιαπωνία χαίρουν μεγάλου σεβασμού. Αυτό οφείλεται στην πεποίθηση που έχει υιοθετήσει το Τόκιο ότι θεοί ή πνεύματα κατοικούν σε όλα τα πράγματα, ακόμη και σε οικιακά αντικείμενα όπως λόγου χάριν οι τουαλέτες.
Η Ιαπωνία έχει εξελίξει ραγδαία τα είδη μπάνιου για τη διευκόλυνση της σύγχρονης ζωής όπως πχ με θερμαινόμενα καθίσματα τουαλέτας και αυτογεμιζόμενες μπανιέρες. «Η Ιαπωνία έχει μια πολύ ισχυρή κουλτούρα για την ανθρώπινη υγιεινή γι’ αυτό έχει καταφέρει να εξελιχθεί και να τελειοποιήσει πράγματα όπως τα Washlets», έσπευσε να συμπληρώσει η Σιρακούρα.
Οι πρώτες εξαγωγές έλαβαν χώρα στους γείτονες της Ιαπωνίας, όπως η Νότια Κορέα και η Ταϊβάν. Αφού επεκτάθηκαν στην Κίνα το 1994, η δεύτερη ισχυρότερη οικονομία του κόσμου έγινε γρήγορα η κορυφαία αγορά της Toto στο εξωτερικό και ειδικά στις χώρες της Ασίας. Όταν η Toto άρχισε να πουλάει Washlets στις ΗΠΑ το 1989, αποκλείστηκε από περιοδικά και πολυτελή εμπορικά κέντρα που δίσταζαν να προβάλλουν διαφημίσεις για τουαλέτες, όμως η πάροδος του χρόνου απέδειξε πως τέλος καλό, όλα καλά.
Πηγη – insider