Τι συνέβη στην πτήση της Singapore Airlines – Πότε οι αναταράξεις μπορεί να αποβούν εφιαλτικές
Το χρονικό της μοιραίας πτήσης - Τι λένε οι ειδικοί για τις αναταράξεις και την επιβατική ασφάλεια - Οι προειδοποιήσεις για τον αντίκτυπο της κλιματικής κρίσης
Το τραγικό ατύχημα με την πτήση της Singapore Airlines, που έκανε τη διαδρομή Λονδίνο – Σιγκαπούρη και κατέληξε με έναν νεκρό και δεκάδες τραυματίες, εξαιτίας της δραματικής πτώσης 6.000 ποδιών σε μόλις 3 λεπτά και των αναταράξεων, έχει επαγρυπνήσει τον κόσμο σχετικά με την επιβατική ασφάλεια τις τελευταίες ημέρες.
Το χρονικό της μοιραίας πτήσης
Η πτήση, SQ321, απογειώθηκε από το Χίθροου στις 22:38 τοπική ώρα τη Δευτέρα με 211 επιβάτες και 18 μέλη πληρώματος. Δέκα ώρες μετά την απογείωση, το αεροσκάφος, Boeing 777, πετούσε σε ύψος 11.000 μέτρων επάνω από την Μιανμάρ, όταν αιφνιδιαστικά άρχισε να ανεβαίνει και να κάνει βουτιές βίαια και επανειλημμένως, πέφτοντας πάνω σε «ακραίες και αιφνίδιες αναταράξεις».
Σύμφωνα με επιβάτη, οι άνθρωποι εντός της καμπίνας εκτινάχθηκαν με τέτοια βιαιότητα που το κεφάλι τους χτύπησε στο ταβάνι, δημιουργώντας σοβαρά τραύματα στο κεφάλι σε πολλούς από αυτούς. Φωτογραφίες από το εσωτερικό του αεροσκάφους δείχνουν μία καμπίνα σπαρμένη με τρόφιμα, μπουκάλια και διάσπαρτες αποσκευές, ενώ οι μάσκες του οξυγόνου κρέμονται από το ταβάνι. Τα χαλιά της καμπίνας είχαν κηλίδες αίματος. Ένας επιβάτης δήλωσε στο Reuters ότι τα πλαστικά πάνελ πάνω από το αεροσκάφος είχαν σπάσει από την πρόσκρουση των κεφαλιών των ανθρώπων που χτύπησαν πάνω τους.
Grim footage from the Singapore Airlines Boeing 777 flight from London to SG. Passengers were flung to the ceiling when it experienced a 7,000 ft drop. pic.twitter.com/iqsefWFELG
— Ian Miles Cheong (@stillgray) May 21, 2024
Το αεροσκάφος πραγματοποίησε επείγουσα προσγείωση στην Μπανγκόκ, όπου οι τραυματίες μεταφέρθηκαν με ασθενοφόρα σε νοσοκομεία. Νοσηλεύονται 71 άνθρωποι, ανάμεσά τους 6 σε σοβαρή κατάσταση. Σύμφωνα με το αεροδρόμιο της πρωτεύουσας, 83 άνθρωποι τραυματίστηκαν συνολικά, πολλοί από τους οποίους έφεραν τραύματα στο κεφάλι. Μεταξύ των επιβατών, 56 ήταν Αυστραλοί, 47 Βρετανοί και 41 Σιγκαπουριανοί, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία.
Από το τραγικό περιστατικό, ο 73χρονος Βρετανός, Geoffrey Kitchen από το Thornbury, έχασε τη ζωή του. Ο συνταξιούχος επαγγελματίας ασφαλιστής ταξίδευε με τη σύζυγό του στη Σιγκαπούρη καθ’ οδόν για διακοπές στην Αυστραλία. Σύμφωνα με τις αρχές της Ταϊλάνδης, είχε πρόβλημα με την καρδιά του και πιθανότατα έπαθε καρδιακή προσβολή.
Ο διευθύνων σύμβουλος της αεροπορικής εταιρείας ζήτησε συγγνώμη. Η Singapore Airlines «λυπάται πολύ για την τραυματική εμπειρία» που έζησαν οι επιβαίνοντες, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Γκο Τσουν Φονγκ. «Θέλω να εκφράσω τα πιο ειλικρινή μου συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους αγαπημένους του ανθρώπου που έχασε την ζωή του», αναφέρει σε βιντεοσκοπημένο μήνυμα.
Την Τετάρτη (22/5), 131 επιβάτες και 12 μέλη πληρώματος έφθασαν με πτήση “ανακούφισης” στην Σιγκαπούρη. Εκεί τους περίμεναν οι δικοί τους άνθρωποι και τους υποδέχθηκαν ανακουφισμένοι. Κανείς δεν θέλησε να μιλήσει στους δημοσιογράφους. Σύμφωνα με την Singapore Airlines, 74 επιβάτες και έξι μέλη του πληρώματος βρίσκονται ακόμη στην Μπανγκόκ και ο αριθμός αυτός περιλαμβάνει όχι μόνο τους νοσηλευόμενους αλλά και τους συγγενείς τους.
Ο πρωθυπουργός της Σιγκαπούρης Λόρενς Γουόνγκ απηύθυνε «τα πιο ειλικρινή του συλλυπητήρια» στην οικογένεια του Βρετανού που έχασε την ζωή του, του Τζεφ Κίτσεν, διευθυντή θεάτρου του Μπρίστολ.
Η Σιγκαπούρη έστειλε επιτροπή έρευνας στην Μπανγκόκ και ο Λόρενς Γιουόνγκ διαβεβαίωσε στο Facebook ότι η χώρα του «συνεργάζεται στενά με τις ταϊλανδικές αρχές».
Οι σοκαριστικές μαρτυρίες των επιβατών
Οι επιβάτες δήλωσαν ότι συνέβη σε μια στιγμή, με ελάχιστο χρόνο για να ανταποκριθούν στις προειδοποιήσεις να δέσουν τις ζώνες ασφαλείας τους. Το αεροπλάνο κατέβηκε κατά 1.800 μέτρα (6.000 πόδια) σε μόλις τρία λεπτά. Οι επιβάτες που δεν ήταν δεμένοι με τις ζώνες τους εκτοξεύτηκαν στο ταβάνι και στους διαδρόμους καθώς το αεροσκάφος έπεσε σε ένα σημείο με έντονες αναταράξεις.
Οι αεροσυνοδοί είχαν σερβίρει πρωινό εκείνη την ώρα. Καφές και φλιτζάνια με νερό πετάχτηκαν στον αέρα, τηλέφωνα, παπούτσια και μαξιλάρια πετάχτηκαν.
Ο Άντριου Ντέιβις, βρετανός επιβάτης, δήλωσε στο BBC Radio 5 ότι το αεροσκάφος «βυθίστηκε ξαφνικά» και «σχεδόν χωρίς προειδοποίηση» και ο ίδιος πίστεψε ότι επρόκειτο να συντριβεί. “Τόσοι πολλοί τραυματίες. Κομμάτια στο κεφάλι, αιμορραγούσαν αυτιά. Μια κυρία ούρλιαζε από τον πόνο με την πλάτη της. Δεν μπορούσα να τη βοηθήσω – απλώς της έφερα νερό”, έγραψε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ένας επιβάτης, ο ίδιος. “Η ένδειξη της ζώνης ασφαλείας άναψε, έβαλα αμέσως τη ζώνη μου και μετά το αεροπλάνο απλά έπεσε”.
Ο Τζέρι, 68 ετών, ένας Βρετανός που ταξίδευε στην Αυστραλία για το γάμο του γιου του, δήλωσε στο BBC ότι δεν υπήρξε καμία προειδοποίηση πριν από την πτώση του αεροπλάνου. “Μόλις είχα πάει στην τουαλέτα, επέστρεψα, κάθισα, λίγες αναταράξεις και ξαφνικά το αεροπλάνο έπεσε. Δεν ξέρω πόσο μακριά, αλλά ήταν πολύ μακριά”, είπε. Τόσο ο ίδιος όσο και η σύζυγός του χτύπησαν τα κεφάλια τους στο ταβάνι. “Κάποιοι καημένοι άνθρωποι που περπατούσαν τριγύρω κατέληξαν να κάνουν τούμπες. Ήταν τρομερό. Και τότε ξαφνικά σταμάτησε και ήταν πάλι ήρεμα”, είπε ο Τζέρι.
“Το προσωπικό έκανε ό,τι μπορούσε για να περιθάλψει τους τραυματίες – ήταν πολλοί. Και κάποιοι από το προσωπικό είχαν τραυματιστεί οι ίδιοι, οπότε έκαναν εξαιρετική δουλειά”, δήλωσε ο ίδιος.
“Κάποιοι χτύπησαν το κεφάλι τους στο ταβάνι των αποσκευών και στα σημεία όπου βρίσκονται τα φώτα και οι μάσκες”, δήλωσε στο Reuters ο Dzafran Azmir, ένας 28χρονος φοιτητής που επέβαινε στην πτήση.
Η Teandra Tukhunen, μια 30χρονη από τη Μελβούρνη, η οποία είναι μεταξύ εκείνων που νοσηλεύονταν στο νοσοκομείο και της οποίας το αριστερό χέρι ήταν σε σφεντόνα, δήλωσε στο Sky News UK ότι κοιμόταν όταν σημειώθηκαν οι αναταράξεις. “Ξύπνησα εξαιτίας των αναταράξεων, και στη συνέχεια, όταν έβαλαν το σήμα για τη ζώνη ασφαλείας, σχεδόν αμέσως μετά από αυτό εκσφενδονίστηκα στην οροφή, πριν καν προλάβω να βάλω τη ζώνη ασφαλείας μου, δυστυχώς”, δήλωσε η ίδια. “Επειδή ήταν τόσο γρήγορο, δεν υπήρχε καμία προειδοποίηση”, είπε. “Ήταν τόσο γρήγορο, τελείωσε μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα και μετά υπήρχε σοκ”.
Ευχαρίστησε τον πιλότο, ο οποίος, όπως είπε, “μας έσωσε τη ζωή”: “Είμαστε ζωντανοί, οπότε αυτό είναι το μόνο που μετράει τελικά”.
Ο Davies περιέγραψε επίσης το προσωπικό της αεροπορικής εταιρείας ως “στωικό”, παρά το γεγονός ότι κάποιοι τραυματίστηκαν και οι ίδιοι. “Μία γυναίκα από το πλήρωμα της Singapore Airlines είπε ότι ήταν μακράν η χειρότερη πτήση στα 30 χρόνια που πετάει”, έγραψε. “Το μάθημα είναι – να φοράτε πάντα ζώνη ασφαλείας. Όποιος τραυματίστηκε, δεν φορούσε ζώνη ασφαλείας“.
Τι λένε οι ειδικοί για τις αναταράξεις και την επιβατική ασφάλεια
Οι αναταράξεις ταξινομούνται από «ελαφρές», έως «σοβαρές». Σε ακραίες περιπτώσεις, οι αναταράξεις μπορεί να οδηγήσουν σε δομικές ζημιές στο αεροπλάνο και τραυματισμούς των επιβατών. Το φαινόμενο των αναταράξεων μπορεί να προκύψει από διάφορους παράγοντες. Σύμφωνα με τον Dr. David Birch, επικεφαλή του Κέντρου Αεροδυναμικής & Περιβαλλοντικής Ροής στο Πανεπιστήμιο του Surrey, οι αναταράξεις προκαλούνται από το αεροπλάνο που πετάει σε περιοχές διαταραγμένου αέρα γεμάτες με στροβιλισμούς και δίνες.
Ο Dr. Birch σημειώνει ότι μπορεί να προκληθεί από τα φυσικά ατμοσφαιρικά μοτίβα ανέμου ή από τα απόνερα άλλων αεροσκαφών που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση. Ένας συνηθισμένος τύπος σοβαρών αναταράξεων είναι οι «μηχανικές αναταράξεις», οι οποίες συναντώνται συχνά γύρω από βουνά και άλλα φυσικά εμπόδια. Αυτό είναι παρόμοιο με τα κύματα που χτυπούν έναν βράχο στον ωκεανό.
Όσο πιο συχνότερες είναι, τόσο περισσότερο «εξαιρετικά επικίνδυνες» μπορούν να αποβούν, δήλωσαν ειδικοί σε θέματα αεροπορίας στη Mirror.
«Αν συμβεί ξαφνικά, μπορεί να νιώσετε τη δύναμή της. Οι αναταράξεις μπορεί να είναι εξαιρετικά επικίνδυνες, όπως είδαμε με την πτήση της Σιγκαπούρης, αλλά ο θάνατος λόγω αναταράξεων είναι εξαιρετικά σπάνιο φαινόμενο», επισημαίνει στη Mirror, ο πιλότος Richard Levy, ο οποίος έχει πλέον συνταξιοδοτηθεί μετά από τέσσερις δεκαετίες πτήσεων. «Ο πιο πιθανός τρόπος για να προκληθεί θάνατος από αναταράξεις είναι να μην φοράει ο επιβάτης τη ζώνη ασφαλείας του και να χτυπήσει το κεφάλι του στο ταβάνι ή να πέσει κάτι πάνω του. Είναι πολύ σημαντικό να φοράτε τη ζώνη ασφαλείας σας και να παραμένετε δεμένοι αν η πτήση σας πληγεί από αναταράξεις», συνέχισε.
Ενώ οι επιβάτες μπορεί να αισθάνονται κάποια ανασφάλεια, εξήγησε ότι στην πραγματικότητα είναι το πλήρωμα αυτό που διατρέχει τον μεγαλύτερο κίνδυνο. «Οι αεροσυνοδοί είναι οι πιο ευάλωτοι [γιατί την ώρα των αναταράξεων] ελέγχουν ότι οι επιβάτες έχουν φορέσει τις ζώνες ασφαλείας τους», είπε χαρακτηριστικά.
«Εάν σας ζητηθεί να παραμείνετε καθιστοί, το χειρότερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε είναι “να σηκωθείτε και να πάτε στην τουαλέτα», είπε ο κυβερνήτης – «ακόμη και αν ο αέρας φαίνεται ήσυχος και ομαλός. Οι αναταράξεις μπορεί να συμβούν οπουδήποτε στον κόσμο και οι πιλότοι θα πρέπει να πετούν γύρω από τις καταιγίδες. Κατά τη διάρκεια των 41χρονης εμπειρίας μου, βίωσα τις περισσότερες αναταράξεις κοντά στη ζώνη διατροπικής σύγκλισης, από τη Νότια Αμερική, αλλά και όταν ταξίδευα από την Ασία προς τις ΗΠΑ, κοντά στα ανατολικά της Ιαπωνίας. Αλλά ευτυχώς, κανείς δεν τραυματίστηκε ποτέ σοβαρά», πρόσθεσε ο Levy.
«Είναι πολύ νωρίς για να ξέρουμε τι ακριβώς συνέβη στην πτήση της Singapore Airlines. Αλλά πιστεύω ότι γενικά οι επιβάτες δεν λαμβάνουν επαρκή μέτρα προφύλαξης», δήλωσε στο AFP ο Αντονι Μπρίκχαους, αμερικανός ειδικός αεροπορικής ασφάλειας. «Μόλις σβήσει το σήμα, οι περισσότεροι λύνουν αμέσως τις ζώνες ασφαλείας».
Ο καθηγητής Paul Williams, καθηγητής ατμοσφαιρικής επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Reading, δήλωσε στη Mirror: «Οι χειρότερες περιοχές για αναταράξεις είναι στα τροπικά μέρη του πλανήτη, όπου υπάρχουν ισχυρές καταιγίδες, αλλά και στα γεωγραφικά πλάτη του Ηνωμένου Βασιλείου, όπου ένα ρεύμα αέρα που ονομάζεται ρεύμα πίδακα είναι πολύ ισχυρό. Οι ορεινές περιοχές είναι επίσης γενικά ταραχώδεις».
Οι περιοχές με τις πιο συχνές αναταράξεις συνδυάζουν μεγάλα υψόμετρα με υψηλή δραστηριότητα του ρεύματος πίδακα, πράγμα που σημαίνει ότι οι πτήσεις που διασχίζουν ορεινές περιοχές, όπως οι Άνδεις και τα Ιμαλάια, είναι πιο πιθανό να αντιμετωπίσουν ασταθή κίνηση του αέρα. Τα αεροσκάφη που ταξιδεύουν κοντά στη διατροπική ζώνη σύγκλισης, κοντά στον Ισημερινό, είναι επίσης ευάλωτα, ωστόσο, οι πιλότοι συμβουλεύονται πάντα να πετούν γύρω από τις καταιγίδες.
Ο αντίκτυπος της κλιματικής αλλαγής στις αναταράξεις
Οι επιστήμονες εξηγούν ότι η κλιματική αλλαγή είναι πιθανόν να προκαλέσει περισσότερες αναταράξεις, αόρατες στα ραντάρ. Όσο η κλιματική αλλαγή συνεχίζει να επηρεάζει τα καιρικά φαινόμενα, έτσι και η συχνότητα και η ένταση των σοβαρών αναταράξεων αναμένεται να αυξηθεί. Κάτι τέτοιο αποτελεί σημαντική πρόκληση για την ασφάλεια των αερομεταφορών και υπογραμμίζει την ανάγκη για συνεχή έρευνα και βελτιωμένες τεχνικές πρόβλεψης για την καλύτερη πρόβλεψη και διαχείριση των αναταράξεων.
Σύμφωνα με μελέτη του 2023, η ετήσια διάρκεια των αναταράξεων αυξήθηκε κατά 17% μεταξύ του 1979 και του 2020, ενώ οι πιο σπάνιες σοβαρές αναταράξεις αυξήθηκαν κατά 50%
*Με πληροφορίες από Guardian, newsit.gr, ΑΠΕ