Τρακτέρ από τη Θεσσαλονίκη μέχρι το Παρίσι: Γιατί οι αγρότες “οργώνουν” την Ευρώπη
Δεν είναι μόνο οι Έλληνες αγρότες στους δρόμους αυτές τις μέρες - Τι γίνεται στις άλλες χώρες
Πρεμιέρα έκανε η 30η Agrotica στο χώρο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, με εκατοντάδες τρακτέρ να κάνουν αισθητή την παρουσία τους στην πόλη. Αγρότες, κτηνοτρόφοι και μελισσοκόμοι προσέγγισαν το κέντρο της πόλης από τρία διαφορετικά σημεία, με πολυάριθμα αγροτικά οχήματα. Οι αγρότες από τον Λαγκαδά και τις Σέρρες ξεκίνησαν από το Δερβένι και συνέχισαν την πορεία τους από την οδό Λαγκαδά και την παραλιακή λεωφόρο.
Οι παραγωγοί από την Πέλλα, τα Κουφάλια και το Κιλκίς με περίπου 150 τρακτέρ έφτασαν στη ΔΕΘ από τη δυτική είσοδο της πόλης και οι αγρότες, κτηνοτρόφοι και μελισσοκόμοι από τη Χαλκιδική και την Ανατολική Θεσσαλονίκη μετέβησαν στη Θεσσαλονίκη από τη Μουδανιών με τα φορτηγά και τα αγροτικά τους οχήματα..
Όπως χαρακτηριστικά τόνισαν πολλοί επαγγελματίες του κλάδου, η μεγάλη συγκέντρωση και διαμαρτυρία έχει σκοπό να πιέσει την κυβέρνηση να πάρει άμεσα μέτρα πριν “πεθάνει” ο αγροτικός τομέας. Και αυτό δεν αποτελεί ελληνική υπερβολή. Σε όλη την Ευρώπη πραγματοποιούνται διαδηλώσεις αυτές τις ημέρες, με χιλιάδες αγρότες να κατεβαίνουν στους δρόμους λόγω των συνθηκών των οποίων ζουν και εργάζονται, καθώς το κόστος παραγωγής τους έχει πλήξει βάναυσα.
Τι συμβαίνει με τις αγροτικές κινητοποιήσεις στην Ευρώπη;
Στη Γαλλία, οι αγρότες διαμαρτύρονται πάνω από δύο εβδομάδες. Αύξησαν την πίεσή τους στην κυβέρνηση αποκλείοντας αυτοκινητοδρόμους με τα τρακτέρ τους κοντά στο Παρίσι και βάζοντας φωτιά σε χορτάρια για να εμποδίσουν εν μέρει την πρόσβαση στο αεροδρόμιο της Τουλούζης. Την Τετάρτη 31 Ιανουαρίου 10.000 Γάλλοι ενίσχυσαν τα μπλόκα, με τουλάχιστον 100 αποκλεισμούς σε μεγάλους δρόμους σε όλη τη Γαλλία. 18 αγρότες συνελήφθησαν επειδή διέκοψαν την κυκλοφορία καθώς προσπαθούσαν να αποκλείσουν τη χονδρική αγορά τροφίμων στο Rungis, νοτιοανατολικά του Παρισιού ενώ άλλοι 79 συνελήφθησαν αφού κατάφεραν να εισέλθουν εντός της αγοράς.
“Ό,τι κι αν συμβεί, είμαστε αποφασισμένοι να πάμε μέχρι τέλους”, λένε πλήθος αγροτών δείχνοντας την αποφασιστικότητά τους. “Αν το κίνημα πρέπει να διαρκέσει ένα μήνα, τότε θα διαρκέσει ένα μήνα”
Les #agriculteursencolere arrivent sur Paris ! Rungis est bunkerisé par le pouvoir ! Les agriculteurs sont pacifiques. Mais il n’aiment pas qu’on les prenne pour des c–s ! Le peuple les soutient.#bunkers #agriculteursencolere #charsdegendarmerie @GilbertCollard #paris pic.twitter.com/0umcZNOoRQ
— Guillaume le Conquérant (@Co17Guillaumele) January 28, 2024
Στο Βέλγιο, οι διαμαρτυρίες έχουν εμπνευστεί από εκείνες στη γειτονική Γαλλία, Οι αγρότες πέταξαν αυγά και πέτρες στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις Βρυξέλλες την Πέμπτη, έβαλαν φωτιές κοντά στο κτίριο και έριξαν πυροτεχνήματα, καθώς απαίτησαν από τους ηγέτες της ΕΕ να κάνουν περισσότερα για να τους βοηθήσουν με τους φόρους και τις αυξανόμενες δαπάνες.
Brussels EU district 🚜👏🏻 pic.twitter.com/H219BTMbKw
— V Marton 🇭🇺 (@v_marton) February 1, 2024
Μικρές ομάδες αγροτών προσπάθησαν να γκρεμίσουν τα εμπόδια που είχαν στηθεί μπροστά από το κοινοβούλιο, λίγα τετράγωνα από το σημείο όπου διεξαγόταν η σύνοδος κορυφής, αλλά η αστυνομία έριξε δακρυγόνα και νερό μέσω αύρας στους αγρότες για να τους απωθήσει. Ένα άγαλμα στην πλατεία υπέστη ζημιές και μεγάλες οδικές αρτηρίες των Βρυξελλών αποκλείστηκαν από περίπου 1.300 τρακτέρ, σύμφωνα με εκτίμηση της αστυνομίας. Προσωπικό ασφαλείας με εξοπλισμό των ΜΑΤ φρουρούσε πίσω από τα φράγματα όπου οι ηγέτες συναντήθηκαν στην έδρα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.
“Πρέπει να συζητήσουμε στο Συμβούλιο το θέμα των αγροτών, γιατί οι ανησυχίες που έχουν είναι εν μέρει θεμιτές” δήλωσε ο πρωθυπουργός του Βελγίου Αλεξάντερ Ντε Κρο, προσερχόμενος στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις Βρυξέλλες. “Η κλιματική μετάβαση είναι βασική προτεραιότητα για τις κοινωνίες μας και πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι αγρότες μας μπορούν να είναι εταίροι σε αυτό και να μετέχουν στις συζητήσεις” συμπλήρωσε.
Ιταλοί με τα τρακτέρ τους έστησαν μπλόκο στα διόδια έξω από την πόλη Μπρέσια, στη βόρεια περιφέρεια της Λομβαρδίας. Απέκλεισαν επίσης την κυκλοφορία με εκατοντάδες τρακτέρ σε εισόδους και εξόδους αυτοκινητόδρομων κοντά στο Μιλάνο, στην Τοσκάνη και σε άλλες περιοχές τις τελευταίες ημέρες.
Οι Ισπανοί βγήκαν και αυτοί στους δρόμους, σε μια προσπάθεια να πιέσουν την κυβέρνηση να χαλαρώσει τους περιβαλλοντικούς κανόνες και να τους προστατεύσουν από τα αυξανόμενα κόστη και τις φθηνές εισαγωγές.
Οι διαμαρτυρίες έχουν επίσης επεκταθεί σε μεγάλο μέρος της Γερμανίας. Οι αγρότες είναι οργισμένοι με τη σταδιακή κατάργηση των φορολογικών ελαφρύνσεων και όπως λένε, φοβούνται ότι θα οδηγηθούν σε πτώχευση. Στο Αμβούργο πάνω από 1.500 τρακτέρ απέκλεισαν το λιμάνι, προκαλώντας χάος στην περιοχή. Κεντρικό αίτημα των αγροτών στη χώρα παραμένει η απόσυρση της απόφασης για κατάργηση της επιδότησης του αγροτικού πετρελαίου.
Στη Ρουμανία αγρότες και μεταφορείς διαμαρτύρονται για την υψηλή τιμή του πετρελαίου, τις ασφαλιστικές εισφορές και τα μέτρα της Ε.Ε, καθώς και για τον ανταγωνισμό από την Ουκρανία.
Στην Πολωνία, οι αγρότες ξεκίνησαν διαμαρτυρίες σε όλη τη χώρα από τις 24 Ιανουαρίου κατά των ουκρανικών εισαγωγών γεωργικών προϊόντων. Ο πρωθυπουργός της Πολωνίας Ντόναλντ Τουσκ υποσχέθηκε να συναντηθεί με εκπροσώπους της Ουκρανίας στις αρχές Μαρτίου για να καταλήξουν σε συμφωνία. “Τα ουκρανικά σιτηρά πρέπει να πάνε εκεί που ανήκουν, στις ασιατικές ή αφρικανικές αγορές, όχι στην Ευρώπη”, δήλωσε στα πολωνικά μέσα ενημέρωσης εκπρόσωπος του συνδικάτου των Πολωνών αγροτών.
Ακολουθεί χάρτης με όλες τις ενεργές αγροτικές διαδηλώσεις αυτή τη στιγμή που κατακλύζουν τον ευρωπαϊκό χώρο καθώς και τον λόγο για τον οποίο το κάνουν ανάλογα τη χώρα. Σύμφωνα με το γράφημα του Politico, οι διαμαρτυρίες χωρίζονται στις εξής κατηγορίες: Φτηνές εισαγωγές από την Ουκρανία, υψηλό κόστος, χαμηλά έσοδα, πληρωμή της Κοινής Γεωργική Πολιτικής, κανονισμοί της ΕΕ, φορολογία οχημάτων, ρύθμιση για το άζωτο. Κάθε σημάδι αντιστοιχεί στη χώρα και το υφιστάμενο αίτημά της διαδήλωσης.
Οι Ευρωπαίοι αγρότες “ρίχνουν το μπαλάκι” στις φθηνές εισαγωγές
Οι αγρότες λένε ότι δεν αμείβονται αρκετά, ασφυκτιούν από τις υπερβολικές ρυθμίσεις για την προστασία του περιβάλλοντος και αντιμετωπίζουν αθέμιτο ανταγωνισμό από τις φθηνές εισαγωγές. “Οι αγρότες είναι απελπισμένοι, πραγματικά απελπισμένοι”, δήλωσε ο Βέλγος αγρότης Μαρκ Γουλφρανκε στο Reuters. “Θέλουμε σεβασμό από την κυβέρνησή μας, την ευρωπαϊκή κυβέρνηση. Ο μόνος τρόπος για να δείξουμε αυτόν τον σεβασμό είναι να χαράξουμε μια πολιτική φιλική προς τους αγρότες, φιλική προς τα τρόφιμα. Χρειαζόμαστε μια σωστή τιμή”.
Στη Γαλλία, οι διαμαρτυρίες αυξήθηκαν σε ένταση αυτήν την εβδομάδα, ενόψει της συνόδου κορυφής της ΕΕ και ελπίζουν ότι η δράση τους και η δράση άλλων αγροτών στην Ευρώπη θα τραβήξει την προσοχή των πολιτικών που επικεντρώνονται στη βοήθεια για την Ουκρανία και τον προϋπολογισμό που διατίθεται για αυτήν ως βοήθεια στον πόλεμο εναντίον της Ουκρανίας.
We will continue to support the brave Ukrainian Armed Forces.
We have so far mobilised €28 billion in military assistance.
And will boost our own capacities with the upcoming Defence Industrial Strategy.
Aiming to make Europe move from emergency response to defence readiness. pic.twitter.com/MNpjiC8nna
— Ursula von der Leyen (@vonderleyen) February 1, 2024
Αν και η κρίση των αγροτών δεν περιλαμβάνεται επισήμως στην ημερήσια διάταξη, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν δήλωσε ότι θα το συζητήσει με την επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και τους κυβερνητικούς ηγέτες. Μεγάλο μέρος των γεωργικών κανόνων του μπλοκ, οι μεγάλες επιδοτήσεις και οι κανόνες εισαγωγής αποφασίζονται στις Βρυξέλλες από κοινού από τα κράτη μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, παράλληλα με την Εκτελεστική Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
“Πρέπει να έχουμε μια ευρεία συζήτηση“, δήλωσε ο Μακρόν την Τρίτη. Φοβούμενη την κλιμάκωση των διαδηλώσεων, η γαλλική κυβέρνηση έχει ήδη εγκαταλείψει τα σχέδια για σταδιακή μείωση των επιδοτήσεων στο γεωργικό πετρέλαιο και υποσχέθηκε να χαλαρώσει τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.”Ζητήσαμε (από την ΕΕ) πολύ συγκεκριμένα πράγματα για τους αγρότες μας”, δήλωσε ο Μακρόν, ζητώντας ιδίως να διασφαλιστεί ότι τα εισαγόμενα προϊόντα πληρούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα.