Δημόσια σχολεία: Με το σταγονόμετρο τα χρήματα συντήρησης αλλά “ευθύνη καμία”

Με αφορμή τον θάνατο ενός μαθητή στις Σέρρες από έκρηξη του καυστήρα, ανοίγουμε τον φάκελο των σχολείων

Γιώργος Σταυρακίδης
δημόσια-σχολεία-με-το-σταγονόμετρο-τα-944540
Γιώργος Σταυρακίδης

Τη ζωή του έχασε το μεσημέρι της Δευτέρας ένας μαθητής δημοτικού σχολείου στις Σέρρες και άλλοι δύο τραυματίστηκαν, μετά από έκρηξη του λεβητοστασίου, την ώρα που τα παιδιά ήταν σε διάλειμμα και έπαιζαν μπάλα κοντά στο σημείο που ήταν τοποθετημένος ο λέβητας.

Λίγες ώρες νωρίτερα, στο 25ο Νηπιαγωγείο Καλαμαριάς, έπειτα από πρόβλημα που παρουσιάστηκε στη λειτουργία του καυστήρα πετρελαίου, με αποτέλεσμα οι χώροι να γεμίσουν με πυκνό καπνό, εκκενώθηκε ο χώρος από τους μαθητές με τη βοήθεια της Πυροσβεστικής, ενώ για προληπτική εκκένωση μίλησε ο Δήμαρχος Καλαμαριάς Γιάννης Δαρδαμανέλης, καθώς η αιτία των καπνών σύμφωνα με τις δηλώσεις του, ήταν το νερό που, για άγνωστους λόγους, είχε μπει μέσα στο πετρέλαιο.

Πηγαίνοντας και πάλι στο τραγικό περιστατικό των Σερρών, όπου ένας μαθητής της έκτης δημοτικού κατέληξε μετά την εκσφενδόνιση μεταλλικής πόρτας πάνω του, την ώρα της έκρηξης του καυστήρα, κανείς δεν μπορεί να εξηγήσει τον ακριβή λόγο αυτής της τραγικής εξέλιξης, αφού όλοι οι αρμόδιοι μιλάνε για συντηρήσεις και εργασίες που έγιναν τον τελευταίο χρόνο  στο κτήριο (μιλάμε βέβαια και για ένα από τα παλιότερα εκπαιδευτικά κτήρια της πόλης, με ό, τι μπορεί να σημαίνει αυτό), ενώ οι πληροφορίες λένε για εργασίες που πραγματοποιήθηκαν το πρωί της Δευτέρας στο Σχολείο και αλλαγή του συστήματος θέρμανσης σε γεωθερμία, δύο ώρες πριν την έκρηξη.

Μία εξήγηση για το δυστύχημα, ήταν οτι «έκλεισαν τις βάνες του λέβητα και δεν ασφάλισαν τον καυστήρα» όπως εκτιμά ο πρόεδρος συντηρητών καυστήρων Σερρών, Γιώργος Κοτσανπαπάς.

Ο Διευθυντής του Σχολείου, δίνει τη δική του εκδοχή στο ΑΠΕ ΜΠΕ, ρίχνοντας τις ευθύνες στον Δήμο Σερρών και στον εργολάβο του έργου, που όπως είπε τον έβρισκε αντίθετο η αλλαγή συστήματος θέρμανσης του κτηρίου, επιβεβαιώνοντας μάλιστα και τις εργασίες που έγιναν στον χώρο σε ώρες που το σχολείο είχε μαθητές.

«Ενώ ήταν να έρθει ο εργολάβος και έπρεπε να έρθει το Σάββατο, διότι χιλιάδες φορές τους εξήγησα ότι δεν επιτρέπω να κάνουν εργασίες εν ώρα λειτουργίας του σχολείου, δεν βρήκα κανένα στήριγμα σε αυτό ούτε από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ούτε από το δήμο. Ερχόταν γενικώς όποτε ήθελαν και έφευγαν όποτε ήθελαν. Ήρθαν σήμερα τελικά να κάνουν τη σχετική ρύθμιση και μας είπαν ότι από δω και πέρα δεν θα ανάβουμε το λέβητα πετρελαίου καθώς πλέον το σχολείο θα δουλεύει με γεωθερμία. Το λεβητοστάσιο εξερράγη γιατί προφανώς δεν αποδέσμευσαν το λέβητα πετρελαίου και τον άφησαν να λειτουργεί κανονικά. Εμένα μου είχαν πει ότι τον είχαν αποδεσμεύσει. Δεν μπορώ να αποδώσω την έκρηξη κάπου αλλού, διότι ο λέβητας ήταν αυτός που εξερράγη», υποστηρίζει ο διευθυντής και καταλήγει «εγώ διαφωνούσα εξ αρχής για το έργο αυτό και είχα στείλει τα έγγραφα να μη γίνονται οι εργασίες εν ώρα λειτουργίας του σχολείου. Δυστυχώς δεν είχα καμία στήριξη, από κανέναν φορέα».

Τι συμβαίνει όμως με τα Δημόσια Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και την θέρμανση; Γίνονται οι κατάλληλες συντηρήσεις των καυστήρων πριν ξεκινήσει κάθε σχολική χρονιά;

Ποιος που έχει περάσει από δημόσιο σχολείο, δεν έχει αναμνήσεις από εργάτες και εργασίες που γίνανε τις ώρες των μαθημάτων, όσο κι αν κάτι τέτοιο ενέχει κινδύνους;

Τα κτήρια που στεγάζουν τα σχολεία, είναι ασφαλή για να φιλοξενούν καθημερινά τα παιδιά μας σήμερα;

«Τρέμει κάθε γονιός με το τι θα γίνει με το παιδί του. Αυτό δεν είναι λογικό. Να στέλνεις το παιδί σου στο σχολείο και να μη ξέρεις αν θα γυρίσει…» αναφέρει στην Parallaxi ο Θανάσης Κοκονάς,  πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων Κεντρικής Μακεδονίας, λίγη ώρα αφού ενημερώθηκε για το τραγικό συμβάν των Σερρών.

Από την άλλη, μητέρα μαθητή δημοτικού αναφέρει εξοργισμένη την αδιαφορία των Δήμων και της πολιτείας σε ό,τι ανάγκη έχει ένα σχολείο, αναγκάζοντας τους Συλλόγους γονέων και κηδεμόνων όπως λέει, να συλλέγουν χρήματα ώστε να επισκευάσουν οτιδήποτε χρειάζεται (συχνό το φαινόμενο γονέων που βάφουν τα σχολεία των παιδιών τους) το κτήριο ή τα παιδιά τους.

«Πραγματικά δε ξέρουμε αν γίνεται έλεγχος στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς σε λεβητοστάσια, την ώρα μάλιστα που πολλοί Δήμοι κάνουν αίθουσες δίπλα σε λεβητοστάσια για εξοικονόμηση χώρου. Έχουμε πολλά τέτοια παραδείγματα. Με ό, τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό. Και δε σημαίνει ότι δε παίρνουν μέτρα, αλλά είναι ένας επιπρόσθετος φόβος έτσι κι αλλιώς. Η συντήρηση του σχολείου γίνεται με ευθύνη του κάθε Δήμου αλλά δεν υπάρχει ενιαία εικόνα για όλα. Πολλά οφείλονται στο πόσο έτοιμοι είναι οι Διευθυντές, κάποιοι εκπαιδευτικοί και πόσο προσεκτικοί είναι για να δουν αν κάτι δε πάει καλά.» τονίζει ο κ. Κοκονάς.

Ο κατάλογος με τα προβλήματα των σχολείων είναι μακρύς, με σχολεία εργοτάξια που πηγαινοέρχονται στα κοντέινερς, αίθουσες που πλημμυρίζουν, ταβάνια να στάζουν, στέγαστρα να καταρρέουν, εκρήξεις σε λεβητοστάσια κλπ διογκώνοντας ένα πρόβλημα που έρχεται αντιμέτωπο με την κρατική αδιαφορία για ελέγχους των σχολικών μονάδων και κρατικό χρήμα που έρχεται με το σταγονόμετρο στα εκπαιδευτικά ιδρύματα, χωρίς να προβλέπεται η συντήρηση των υποδομών.

Το ζήτημα των παλαιών κτηρίων σε πολλά από τα σχολεία της χώρας, θίγει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων Κεντρικής Μακεδονίας, λέγοντας πως «Είναι και μία αφορμή να ανοίξει και μία πραγματική κουβέντα για το τι σχολεία θέλουμε τελικά το 2022. Δε γίνεται σήμερα να έχουμε σχολεία που έχουν χτιστεί πριν από 80 χρόνια, στη λογική του κόστους οφέλους. Τι πάει να πει δεν έχουμε τώρα λεφτά να χτίσουμε καινούριο σχολείο. Στη τελική, πόσο αξίζει η ζωή ενός παιδιού; Θα πρέπει πριν γίνει κάτι, να υπάρχει η πρόβλεψη. Να λειτουργούν σωστά σχολεία.»

Πάνω από τα μισά σχολεία της χώρας είναι μεταξύ 30 και 50 ετών. Και μόνο στο 5% έχουν γίνει επαρκείς συνθήκες συντήρησης.
Χρόνια και χρόνια οι εκπαιδευτικοί φωνάζουν για τα κακοδιατηρημένα κτίρια, τις ακατάλληλες εγκαταστάσεις, τα αφημένα στη τύχη τους σχολικά κτίρια από δήμους και πολιτεία, τη λειψή χρηματοδότηση, αλλά δυστυχώς δεν τους ακούει ποτέ κανείς, φτάνοντας χθες στον θάνατο ενός 11χρονου παιδιού και με τις ευθύνες να γίνονται μπαλάκι μεταξύ κάθε υπεύθυνου, από τον διευθυντή και τον δήμαρχο της πόλης, μέχρι τον ίδιο τον πρωθυπουργό που βιάστηκε να αποποιηθεί των ευθυνών.
εικόνα: αρχείου

Η έκθεση του ΠΕΚΕΣ

Τη συνολική Έκθεση Εξωτερικής Αξιολόγησης των σχολείων ευθύνης του για το σχολικό έτος 2021-2022  δημοσίευσε το ΠΕΚΕΣ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης πριν δυο μήνες, χτυπώντας το καμπανάκι προς κάθε αρμόδιο για τις υλικοτεχνικές υποδομές των σχολείων της ευρύτερης περιοχής και έχει ενδιαφέρον έστω ενδεικτικά.

Σε πάρα πολλές περιπτώσεις καταγράφονται ελλιπείς υλικοτεχνικές και κτιριακές υποδομές (έλλειψη κατάλληλου αύλειου χώρου, αιθουσών, ειδικών εργαστηρίων, γυμναστηρίων, κ. ά.) αναφέρει η έκθεση.

Γενικά, υπογραμμίζεται η ανάγκη εκσυγχρονισμού της υλικοτεχνικής υποδομής και του εξοπλισμού των σχολείων ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις επισημαίνεται και η μικρή ανταπόκριση από πλευράς δημοτικής αρχής στην κάλυψη των αναγκών της σχολικής μονάδας.

Υπάρχει ανάγκη οι αρμόδιες αρχές να ενισχύσουν τους οικονομικούς πόρους των σχολείων με σκοπό τη βελτίωση των υλικοτεχνικών υποδομών και τον εκσυγχρονισμό των σχολικών χώρων.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα