Διώρυγα Σουέζ: Θα χρειαστούν εβδομάδες για να αποκατασταθεί η οικονομική ζημιά

Σε τρεις μέρες η επιστροφή στην κανονικότητα μετά την απελευθέρωση του Ever Given.

Parallaxi
διώρυγα-σουέζ-θα-χρειαστούν-εβδομάδε-741163
Parallaxi
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ

Η συγκέντρωση πολύ μεγάλου αριθμού πλοίων στις δύο εισόδους της Διώρυγας του Σουέζ, που δημιουργήθηκε από την προσάραξη του γιγαντιαίου πλοίου εμπορευματοκιβωτίων Ever Given, μπορεί να τερματιστεί σε τρεις με τρεισήμισι ημέρες, δήλωσε τη Δευτέρα ο πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ.

Ο ναύαρχος Οσάμα Ράμπια δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ότι 113 πλοία αναμένεται να διέλθουν από τη Διώρυγα και από τις δύο κατευθύνσεις έως τις 08:00 το πρωί της Τρίτης, τοπική ώρα (09:00 ώρα Ελλάδας).

Το κοντέινερ-μαμούθ, μήκους 400 μέτρων και εκτοπίσματος άνω των 220.000 τόνων είχε γυρίσει πλαγίως εξαιτίας των ισχυρών ανέμων. Είχε σφηνωθεί στο νότιο τμήμα του καναλιού, φρακάροντας την πιο πολυσύχναστη πλωτή οδό του κόσμου στο 151ο χιλιόμετρο της διώρυγας. Μια ριπή ανέμου σε συνδυασμό με μία άτυχη στιγμή αποδείχθηκε αρκετή για να παραλύσει το παγκόσμιο δίκτυο θαλασσίων επικοινωνιών και να πληγεί το παγκόσμιο εμπόριο.

https://www.youtube.com/watch?v=ovWoznPIBhw

Μετά την απομάκρυνση του Ever Given ακολούθησε ένας αγώνας δρόμου για την αποκατάσταση της λειτουργίας της διώρυγας. Πράγμα ιδιαίτερα σημαντικό, αν υπολογίσει κανείς ότι το κόστος της παγκόσμιας οικονομίας για κάθε ημέρα απραξίας ανέρχεται στα 9,6 δισ. δολάρια. Περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται κατά προσέγγιση ένα εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου και το 8% του υγροποιημένου φυσικού αερίου διέρχονται από το κανάλι κάθε μέρα. Μία πληγή που σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις της πανδημίας λυγίζουν την παγκόσμια οικονομία.

Σύμφωνα με τη ναυτιλιακή εταιρεία Maersk, οι συνέπειες στον κλάδο μπορεί να διαρκέσουν εβδομάδες ή και μήνες.

Η σημασία της διώρυγας του Σουέζ στην παγκόσμια ναυσιπλοΐα είναι τεράστια. Ενώνει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα και τον Ινδικό Ωκεανό, δημιουργώντας μια θαλάσσια εμπορική αρτηρία που συνδέει την Ευρώπη με τη Νοτιοδυτική, τη Νότια και τη Νοτιοανατολική Ασία μέχρι την Άπω Ανατολή. Είναι η μεγαλύτερη διώρυγα του κόσμου, συνολικού μήκους 168 χλμ. Μέσω αυτής περνά περισσότερο από το 10% του όγκου του διεθνούς εμπορίου. Υπολογίζεται ότι σε καθημερινή βάση διακινούνται αγαθά αξίας σχεδόν 10 δισ. δολαρίων.

Οι αρχές της Διώρυγας από την πλευρά τους έχουν επισημάνει ότι η Αίγυπτος χάνει 12-14 εκατ. δολάρια για κάθε ημέρα αποκλεισμού, ενώ η ναυτιλιακή έκδοση Lloyd’s List εκτιμά, ότι το σκάφος μπλοκάρει κάθε ημέρα εμπορεύματα, η αξία των οποίων αντιστοιχεί περίπου σε 8,1 δισ. ευρώ.

Το ατύχημα και οι επιπτώσεις του επανέφεραν στο προσκήνιο τη σημασία μίας εναλλακτικής λύσης. Η Τεχεράνη έσπευσε να δηλώσει ότι «υπάρχει εναλλακτική λύση για τη Διώρυγα του Σουέζ».

Για την ακρίβεια, ο πρέσβης του Ιράν στη Ρωσία, Καζέμ Τζαλαλί, πρότεινε την ενεργοποίηση του χερσαίου Διαδρόμου Μεταφορών, μήκους 7.200 χλμ, που διέρχεται από το Ιράν ως εναλλακτική λύση στη Διώρυγα του Σουέζ.

Υπενθυμίζουμε ότι τις προηγούμενες ημέρες η Τεχεράνη υπέγραψε μία συμφωνία-μαμούθ με το Πεκίνο που θα έχει ισχύ για τα επόμενα 25 χρόνια. Η συμφωνία προβλέπει κινεζικές επενδύσεις συνολικού ύψους 400 δισ. δολαρίων, αλλά και μεγάλα ιρανικά ανταλλάγματα. Για την ακρίβεια, με τη συμφωνία το Ιράν ουσιαστικά εντάσσεται στην κινεζική σφαίρα επιρροής.

Εάν, μάλιστα, όπως δείχνουν τα πράγματα, η πολιτική Μπάιντεν σπρώξει και τη Ρωσία στην αγκαλιά της Κίνας, τότε δημιουργείται ένας ευρασιατικό τρίγωνο, το οποίο εκ των πραγμάτων θα ενσωματώσει τις χώρες της Κεντρικής Ασίας που βρίσκονται στο εσωτερικό του, συγκροτώντας ένα πανίσχυρο στρατιωτικά και οικονομικά, άρα και πολιτικά, γεωπολιτικό σύνολο.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ / protothema.gr

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα