Δίπλωμα οδήγησης: Έτσι θα είναι το νέο σύστημα εξέτασης
«Φρένο» σε φαινόμενα διαφθοράς και αρτιότερη προετοιμασία για τους υποψήφιους οδηγούς
Φρένο σε φαινόμενα διαφθοράς και αρτιότερη προετοιμασία για τους υποψήφιους οδηγούς επιχειρεί να θεσμοθετήσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με το νομοσχέδιο «Εκπαίδευση και κατάρτιση υποψήφιων οδηγών», που παρουσιάστηκε χθες στο υπουργικό συμβούλιο.
Ο εξεταστής μετακομίζει στη θέση του συνοδηγού, από το πίσω κάθισμα του εξεταστικού οχήματος, η διαδικασία καταγράφεται εξ ολοκλήρου με ηλεκτρονικά μέσα, οι υποψήφιοι υποβάλλονται σε ταυτοπροσωπία δύο φορές, ενώ οι νέοι 17 ετών θα μπορούν να παρακολουθήσουν μαθήματα οδήγησης (θεωρητικά και πρακτικά), ωστόσο θα πρέπει να περιμένουν μέχρι τα 18α γενέθλιά τους προκειμένου να δώσουν εξετάσεις για την απόκτηση διπλώματος.
Όπως αναφέρεται στην Καθημερινή, οι κυριότερες προβλέψεις του σχεδίου νόμου συνοψίζονται σε δέκα σημεία. Καθιερώνεται ο έλεγχος ταυτοπροσωπίας σε δύο στάδια με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων. Η φωτογραφία του δελτίου εξέτασης υποψηφίου θα διασταυρώνεται με ψηφιακή φωτογραφία, που θα λαμβάνεται κατά την είσοδο του υποψηφίου στο εξεταστικό κέντρο, από κάμερα η οποία θα τοποθετηθεί ειδικά γι’ αυτόν τον σκοπό.
Την πρακτική δοκιμασία των υποψηφίων θα διενεργεί ένας εξεταστής, ο οποίος πλέον θα κάθεται στην μπροστινή θέση του συνοδηγού, ενώ ο εκπαιδευτής θα κάθεται στο πίσω κάθισμα. Με αυτό τον τρόπο αποτρέπονται παρεμβάσεις του εκπαιδευτή στην οδήγηση του υποψηφίου κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Παράλληλα, η όλη δοκιμασία καταγράφεται με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη έρθει σε επικοινωνία με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η οποία διαπίστωσε ότι η συγκεκριμένη πρόβλεψη σέβεται πλήρως τα προσωπικά δεδομένα. Ειδικότερα, προβλέπεται η χρήση φορητής κάμερας 360 μοιρών, που διαθέτει μικρόφωνο και ειδική αποσπώμενη κάρτα μνήμης, στην οποία αποθηκεύεται όλη η διαδικασία της πρακτικής δοκιμασίας. Μέσω της κάμερας απεικονίζονται ευδιάκριτα ολόκληρη η καμπίνα του οχήματος και οι συμμετέχοντες στη διαδικασία.
Δημιουργείται ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα για την υποστήριξη και διεκπεραίωση όλων των διαδικασιών που σχετίζονται με τη χορήγηση, επέκταση και ανανέωση της άδειας οδήγησης. Επιπλέον, οι θεωρητικές εξετάσεις θα διεξάγονται από νέο πληροφοριακό σύστημα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στη βάση τράπεζας θεμάτων και όχι γνωστών από πριν ερωτήσεων και απαντήσεων.
Καταρτίζεται και τηρείται μητρώο εξεταστών πρακτικής δοκιμασίας υποψήφιων οδηγών από τις υπηρεσίες των περιφερειών της χώρας. Το μητρώο αυτό θα είναι ανοιχτό σε όλους τους δημοσίους υπαλλήλους κατηγορίας ΠΕ και ΤΕ. Προβλέπεται και η δυνατότητα ένταξης ιδιωτών στο μητρώο εξεταστών.
Ταυτόχρονα καταρτίζεται μητρώο εποπτών για τον έλεγχο των θεωρητικών και των πρακτικών εξετάσεων και την επιτήρηση των εξεταστών. Στο μητρώο αυτό θα εντάσσεται και το ένστολο προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, καθώς και το προσωπικό της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Πλέον την επιμόρφωση εξεταστών και εποπτών αναλαμβάνει το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης. Προβλέπεται σύστημα αξιολόγησης της διαδικασίας πρακτικών εξετάσεων, καθώς και του έργου των εξεταστών.
Καθιερώνονται ειδικό εκπαιδευτικό εγχειρίδιο και ειδική θεωρητική εξέταση ατόμων που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες και όσων απολαμβάνουν το καθεστώς διεθνούς προστασίας στη χώρα μας. Ακόμη, προβλέπεται ειδική θεωρητική εξέταση κωφών και βαρήκοων υποψηφίων στην ελληνική νοηματική γλώσσα, καθώς και με υποτίτλους.
Παρέχεται η δυνατότητα σε όσους νέους και νέες έχουν συμπληρώσει το 17ο έτος της ηλικίας τους να παρακολουθήσουν θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα οδήγησης στις σχολές οδήγησης. Τα θεωρητικά μαθήματα θα μπορούν να πιστοποιηθούν πριν από τη συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας τους, δηλαδή θα μπορεί ο υποψήφιος να έχει περάσει τα σήματα πριν από τα 18.
Πηγή: Καθημερινή