Η εικόνα της πανδημίας σε παγκόσμιο επίπεδο σήμερα
Οι τελευταίες εξελίξεις για τον κοροναϊό στις χώρες του κόσμου
Γερμανία: Ο κορονοϊός επαναφέρει τη συζήτηση για την εβδομάδα εργασίας τεσσάρων ημερών
Στη Γερμανία, η ιδέα να μειωθεί η εβδομάδα εργασίας στις τέσσερις ημέρες επανέρχεται στην επικαιρότητα σαν φάρμακο για να διατηρηθεί η απασχόληση στη διάρκεια και μετά την άνευ προηγουμένου κρίση που έχει προκληθεί από τον κορονοϊό.
Όμως το ζήτημα είναι πολύ αμφιλεγόμενο από την πλευρά των επιχειρήσεων.
Ο πρόεδρος της ισχυρής συνδικαλιστικής ομοσπονδίας της μεταλλουργίας IG Metall, ο Γιεργκ Χόφμαν, είναι αυτός που άρχισε μια εθνική συζήτηση προτείνοντας να θεσπισθεί ένα τέτοιο μέτρο για να προστατευθεί η απασχόληση, τη στιγμή που η καμπύλη της ανεργίας αυξάνεται στη χώρα, όπως και αλλού στον κόσμο.
Ο σοσιαλδημοκράτης υπουργός Εργασίας Χουμπέρτους Χάιλ δήλωσε ο ίδιος χθες, Τετάρτη, στον περιφερειακό δημοσιογραφικό όμιλο Funke πως “ένας μειωμένος χρόνος εργασίας με μερική μισθολογική αντιστάθμιση μπορεί να είναι ένα κατάλληλο μέτρο”.
Η βασική ιδέα είναι ότι, δουλεύοντας λιγότερο, οι μισθωτοί θα μοιραστούν καλύτερα έναν αριθμό θέσεων απασχόλησης που τείνει να μειωθεί.
“Απάντηση στις αλλαγές”
Ένα τέτοιο μέτρο θα ήταν μια “απάντηση στις διαρθρωτικές αλλαγές σε τομείς όπως η αυτοκινητοβιομηχανία”, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με την πρόκληση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου, όπως και στην επιτάχυνση της αύξησης της χρήσης της ψηφιακής τεχνολογίας λόγω της πανδημίας, επιχειρηματολογεί ο επικεφαλής της IG Metall στην εφημερίδα Sueddeutsche Zeitung.
Ο ίδιος ζητεί επίσης “μια κάποια μισθολογική αντιστάθμιση” εκ μέρους των εργοδοτών, για να μην προκληθεί σημαντική απώλεια αγοραστικής δύναμης.
Δεν πρόκειται για την πρώτη μάχη της IG Metall για τη διάρκεια της εργασίας. Το 1995 κατάφερε να επιβάλει τις 35 ώρες εργασίας την εβδομάδα στη βιομηχανία και το 2018 κέρδισε το δικαίωμα για τους μισθωτούς που το επιθυμούν να μην εργάζονται παρά 28 ώρες την εβδομάδα για δύο έτη, με περιορισμένη απώλεια μισθού.
Η τελευταία πρότασή της υποστηρίζεται από το 60% των Γερμανών, σύμφωνα με έρευνα του Yougov που δόθηκε χθες, Τετάρτη, στη δημοσιότητα.
Το κόμμα της αριστεράς Die Linke προχωρεί περισσότερο υπερασπιζόμενο μια “γενική μείωση της διάρκειας εργασίας στις 30 ώρες” χωρίς μείωση μισθού.
Κόκκινο πανί
Η πρόταση αυτή είναι κόκκινο πανί για τους εργοδότες. Το μόνο που θα κάνει είναι “να επιδεινώσει το τεράστιο σοκ στην παραγωγικότητα” που υφιστάμεθα αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τον Στέφεν Κάμπετερ, διευθυντή της εργοδοτικής ομοσπονδίας BDA.
“Όσο περισσότερο διαρκεί η κρίση του κορονοϊού, τόσο περισσότερο οφείλουμε να βρούμε ευφυείς λύσεις που να μην περιορίζονται στη διανομή μισθολογικών αντισταθμίσεων και επιδοτήσεων”, δηλώνει στο περιοδικό Wirtschaftswoche ένας αξιωματούχος του συντηρητικού κόμματος της Άγγελα Μέρκελ, ο Κάρστεν Λίνεμαν.
Μεγάλες γερμανικές επιχειρήσεις, όπως οι Bosch, ZF, Friedrichshafen και Daimler, συνάπτουν συμφωνίες μείωσης του χρόνου εργασίας, ενώ συνομιλίες βρίσκονται σε εξέλιξη στις εταιρείες Continental ή Airbus.
Όμως στην περίπτωση αυτή οι εργαζόμενοι πρέπει να κάνουν σημαντικές οικονομικές θυσίες.
Το μοντέλο είναι η εβδομάδα εργασίας των τεσσάρων ημερών που είχε θεσμοθετηθεί από την Volkswagen στην αρχή των χρόνων του 1990 για να διασωθούν 30.000 θέσεις εργασίας που απειλούνταν, καθώς ο όμιλος βρισκόταν σε κρίση. Οι μισθωτοί είχαν αναγκασθεί τότε να δεχθούν μείωση 10% του μισθού τους.
Στην αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία πλήττεται πολύ από την κρίση, η εβδομάδα εργασίας των τεσσάρων ημερών με μισθολογική αντιστάθμιση δεν θα ήταν “ούτε πρόσφορη ούτε οικονομικά βιώσιμη δεδομένης της κατάστασης” του τομέα, τονίζει ο Βίλφριντ Πορτ, διευθυντής ανθρώπινων πόρων της Daimler.
Η κυβέρνηση της Άγγελα Μέρκελ επιθυμεί να αποφασίσουν τελικά για το ζήτημα οι κοινωνικοί εταίροι, όπως το θέλει η κοινωνική παράδοση στη Γερμανία.
Αν η ανεργία δεν μειωθεί σύντομα, η συζήτηση για τη μείωση του χρόνου εργασίας μπορεί να γίνει ένα μείζον θέμα της προεκλογικής εκστρατείας ενόψει των επόμενων βουλευτικών εκλογών που θα διεξαχθούν στα τέλη του 2021.
Η συζήτηση δεν περιορίζεται στη Γερμανία.
Στη Γαλλία, εκτός από τη διεύρυνση του μηχανισμού της μερικής ανεργίας, υπάρχει η δυνατότητα να υπογραφούν συμφωνίες για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας και με στόχο να διασωθεί η απασχόληση, αλλά με τίμημα μισθολογικές θυσίες, κάτι που προκαλεί συζήτηση.
Στην Αυστρία, το σοσιαλδημοκρατικό κόμμα πρότεινε, σύμφωνα με το δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο, ένα πρόγραμμα μείωσης του χρόνου εργασίας κατά 20% με παράλληλη μείωση του καθαρού μισθού κατά 5%.
Κάθε μέρα 26.000 νέα κρούσματα στην Ευρώπη
Οι ευρωπαϊκές χώρες καταγράφουν κατά μέσο όρο 26.000 νέες περιπτώσεις κοροναϊού καθημερινά, δήλωσε ο γενικός διευθυντής του γραφείου της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας στην Ευρώπη και προειδοποίησε για πιθανή επανεμφάνιση της πανδημίας.
Ο χαμηλός κίνδυνος δεν σημαίνει κανένας κίνδυνος. Κανείς δεν είναι ανίκητος και αν δεν πεθάνεις από το # COVID19, μπορεί ταλαιπωρήσει το σώμα σου σαν ανεμοστρόβιλος”, τόνισε.
Νέα έρευνα δείχνει ότι τα παιδιά ενδέχεται να μεταδίδουν την covid-19
Προβληματισμός για το άνοιγμα των σχολείων στην Ιταλία
Η Ιταλία προβληματίζεται για το πώς θα μπορέσει να εφαρμοστεί, πρακτικά, η επιστροφή στα σχολεία της χώρας. Η ημερομηνία που επέλεξε η κυβέρνηση είναι εκείνη της 14ης Σεπτεμβρίου, μετά από μια μακρά απουσία των μαθητών από τις αίθουσες. Τα σχολικά συγκροτήματα έπαψαν να λειτουργούν, λόγω της κατάστασης έκτακτης ανάγκης τον περασμένο Μάρτιο και η διδασκαλία έγινε μόνον από το διαδίκτυο.
Και στην Ιταλία σημειώνεται τώρα αύξηση των κρουσμάτων. Χθες ήταν 642, με τις αρχές να εκφράζουν έντονη ανησυχία, λόγω και της συμπεριφοράς των νέων. Σε ό,τι αφορά τα σχολεία, η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι είναι πολύ πιθανό τα οκτώ εκατομμύρια μαθητές και δυο εκατομμύρια διδάσκοντες και διοικητικοί, να υποχρεωθούν να φορούν προστατευτικές μάσκες.
Όσο για ενδεχόμενα κρούσματα (κάτι που θεωρείται πολύ πιθανό) θα τίθενται σε προληπτική απομόνωση οι μαθητές των τάξεων, όπου θα προκύπτει νέο περιστατικό. Θα είναι όμως αρκετό,ή θα πρέπει να κλείνει όλο το σχολείο;
Πρωτόγνωρη κατάσταση
Η κυβέρνηση Κόντε έχει παραγγείλει μονοθέσια πλαστικά θρανία, με μικρές ρόδες για να τηρούν τα παιδιά πιο εύκολα τις αποστάσεις ασφαλείας και να μοιράζονται, αν χρειαστεί, σε μικρές ομάδες.
Μπορεί, όμως, να μην παραδοθούν εγκαίρως, ενώ υπάρχει και μια άλλη αιτία ανησυχίας: αρκετοί μαθητές στο διαδίκτυο έχουν ήδη γράψει ότι τα κινούμενα αυτά θρανία χάρη στις ρόδες τους προσφέρονται για να μετατραπούν σε «συγκρουόμενα αυτοκίνητα», όπως εκείνα των λούνα παρκ. Αβεβαιότητα και ερωτήματα μιας πρωτόγνωρης κατάστασης. Τα διάφορα μέτρα και οι τελικές αποφάσεις θα προσαρμοστούν στην όλη πορεία της πανδημίας και πολλά θα εξαρτηθούν από το τι θα συμβεί μετά την επιστροφή των μαθητών (κυρίως του λυκείου) από τις διακοπές τους. Το μόνο βέβαιο, προς το παρόν, είναι ότι το ιταλικό υπουργείο Παιδείας ζήτησε από τους καθηγητές να ετοιμάσουν και εναλλακτικό πρόγραμμα για εξάμηνη εξ αποστάσεως διδασκαλία.
Πηγή: ΑΠΕ, DW Θεόδωρος Ανδρεάδης Συγγελάκης, The Guardian