ΕΙΚΟΝΕΣ: Ναυπηγεία Θεσσαλονίκης, ένα οδοιπορικό σε ένα σκληρό τόπο
Μέσα σε ένα κλίμα απόλυτης αγάπης, αφοσίωσης και καλοσύνης, διδάσκουν τί σημαίνει να έχεις καλή καρδιά και να ζεις το κάθε σου λεπτό σα να είναι το τελευταίο.
Σε απόσταση αναπνοής από το κέντρο της πόλης, κάποιοι άνθρωποι παίζουν κορώνα-γράμματα (κυριολεκτικά) τη ζωή τους καθημερινά εκεί που δουλεύουν.
Η αγάπη τους για την θάλασσα και τα καράβια, τους κάνει να αψηφούν τους ατελείωτους καθημερινούς κινδύνους που ελλοχεύει το επάγγελμά τους.
Μέσα σε ένα κλίμα απόλυτης αγάπης, αφοσίωσης και καλοσύνης, διδάσκουν τί σημαίνει να έχεις καλή καρδιά και να ζεις το κάθε σου λεπτό σα να είναι το τελευταίο.
Το ιστορικό των προσπαθειών για διάσωση των ναυπηγείων
-Το θέμα των ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων στην περιοχή υφίσταται από την δεκαετία του 1970 όπου οι μονάδες αυτές δεν μπορούσαν να έχουν άδεια λειτουργίας λόγω έλλειψης θεσμοθέτησης χρήσεων γης.
-Παρά ταύτα από το 1999 η Νομαρχία Θεσσαλονίκης ήταν ενημερωμένη από την αρμόδια υπηρεσία πως σύμφωνα με την νομοθεσία οι μονάδες αυτές οδηγούνταν σε παύση.
-Τον Σεπτέμβριου του 2000 ενημερώθηκε το αρμόδιο Υπουργείο από την Περιφέρεια η οποία ζητούσε να ληφθούν αποφάσεις το ταχύτερο δυνατόν για την εξεύρεση λύσης.
-Τον Ιούλιο του 2002 η αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρειας κατέθεσε για την περιοχή έγγραφο, στο πλαίσιο του σχεδίου του Προεδρικού Διατάγματος των Ζωνών Οικιστικού Ελέγχου.
-Τον Μάρτιο του 2003 έγινε η πρώτη σύσκεψη όλων των εμπλεκομένων φορέων για να αντιμετωπιστεί η χωροθέτηση της περιοχής για να μετεγκατασταθούν οι τότε 12 υφιστάμενες μονάδες.
-Η Ένωση Ναυπηγών Επισκευαστών Πλοίων πρότεινε τότε πέντε περιοχές της δυτικής όχθης του Θερμαϊκού και το Σωματείο Κατασκευαστών Πλοίων και Συναφών Επαγγελμάτων πρότεινε τέσσερις περιοχές της ανατολικής όχθης.
-Για την οριστική λύση όμως του προβλήματος και με κυβερνητική πρωτοβουλία θα έπρεπε να γίνει αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για να φιλοξενηθούν οι μονάδες στην περιοχή Παλαιομάνα. Στην περιοχή της Γεωργικής Σχολής και με μικρές νομοθετικές παρεμβάσεις θα μπορούσε να λειτουργήσει περιορισμένος αριθμός επιχειρήσεων.
-Μετά από ελέγχους της αρμόδιας υπηρεσίας της Περιφέρειας τον Οκτώβριο του 2015 χορηγήθηκε προθεσμία στις επιχειρήσεις, για τεχνική ανασυγκρότηση, προκειμένου να καταστούν συμβατές με τις νόμιμες διατάξεις. Η προθεσμία παρατάθηκε δύο φορές μέχρι τον Απρίλιο του 2019.
Σ’ αυτό το διάστημα των 3,5 χρόνων λύθηκε το ζήτημα θεσμοθέτησης χρήσεως γης με την έκδοση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Δημοτικής Ενότητας Πυλαίας –Χορτιάτη, στο οποίο προβλέπεται οι υφιστάμενες ναυπηγοεπισκευαστικές εγκαταστάσεις στο παραλιακό μέτωπο να μπορούν να λειτουργούν έως ότου θεσμοθετηθεί χρήση γης για την χωροθέτηση ή μετεγκατάσταση.
Τον Μάιο του 2019 πραγματοποιήθηκαν εκ νέου έλεγχοι νομιμότητας από την υπηρεσία της Περιφέρειας. Βασική προϋπόθεση για την έγκριση λειτουργίας ήταν η νομιμοποίηση των υφιστάμενων αυθαίρετων κατασκευών στον αιγιαλό.
Η δυνατότητα υπό προϋποθέσεις παραχώρησης χρήσης υφιστάμενων κατασκευών άνευ αδείας σε κοινόχρηστο χώρο του αιγιαλού και παραλίας δόθηκε σε χρόνο κατά τον οποίο είχε παρέλθει η χορηγηθείσα προθεσμία για τεχνική ανασυγκρότηση.
Η υπηρεσία της Περιφέρειας ήταν υποχρεωμένη να προχωρήσει σε προσωρινή παύση λειτουργίας τριών επιχειρήσεων («ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΚΟΝΤΟΓΟΥΡΗ Β. ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Ε.Π.Ε.», «Δ. ΧΩΜΑΤΑΣ – Μ. ΧΩΜΑΤΑ & ΣΙΑ Ο.Ε.» και «ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ ΘΕΟΓΕΝΗΣ»), κατόπιν διαπίστωσης μη ισχύος των υποβληθέντων γνωστοποιήσεων και συνεπώς άπρακτης παρέλευσης της χορηγηθείσας προθεσμίας για τεχνική ανασυγκρότηση. Οι αποφάσεις παύσης εκδόθηκαν την 12-07-2019.
Συμπερασματικά προκύπτει ότι η αδειοδότηση των ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων στην περιοχή ΒΙΑΜΥΛ ΙΚΕΑ ήταν αρχικά αδύνατη κυρίως λόγω έλλειψης θεσμοθέτησης χρήσης γης και της νόμιμης παραχώρησης χρήσης αιγιαλού και παραλίας.
Τα ζητήματα αυτά λύθηκαν την τελευταία διετία. Ωστόσο παρήλθε μεγάλο χρονικό διάστημα τεχνικής ανασυγκρότησης, χωρίς να υπάρχει από την πλευρά των επιχειρήσεων η δυνατότητα να νομιμοποιηθούν.
Δυστυχώς όμως είναι χρονοβόρες οι διαδικασίες έκδοσης των απαραίτητων εγκρίσεων και έχει εξαντληθεί το περιθώριο των 3,5 χρόνων που δύναται να χορηγηθεί για τεχνική ανασυγκρότηση.
Αναγνωρίζοντας πως η συνέχιση της λειτουργίας των ναυπηγείων είναι σημαντική για την οικονομία της περιοχής, καθώς η ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα συμμετέχει στην παραγωγική λειτουργία της Κεντρικής Μακεδονίας και λαμβάνοντας υπ’ όψιν πως το Πολεμικό Ναυτικό έχει εντάξει όλες αυτές τις μονάδες στην υποστήριξή του σε περίπτωση ανάγκης, συνεπώς η συνέχιση λειτουργίας τους σχετίζεται και με ζητήματα που άπτονται στην εθνική ασφάλεια, η Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες έτσι ώστε να δοθεί λύση.
Επισημαίνεται πως αυτό που συμφωνήθηκε με τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Γεωργιάδη ήταν να κατατεθεί άμεσα τροπολογία που προβλέπει την παράταση της λειτουργίας τους μέχρι τον Δεκέμβριο του 2020 οπότε θα έχει κατατεθεί και το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για το παραλιακό μέτωπο.
Αυτό τελικά έγινε τον Ιούλιο, και συγκεκριμένα με το άρθρο 33 του νόμου 47/12 του 2020 που κατατέθηκε και ψηφίστηκε στο Κοινοβούλιο.
Ωστόσο η τροπολογία λόγω τεχνικών ζητημάτων που ανέκυψαν δεν κατατέθηκε με αποτέλεσμα η σφράγιση των ναυπηγείων να είναι μονόδρομος για την Περιφέρεια.
Δείτε επίσης…
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ