ΕΛΑΣ: Τραγικές ελλείψεις υποδομών στη Θεσσαλονίκη
Σημαντικές οι ελλείψεις τις αστυνομίας σε όλους τους τομείς - Αστυνομικά τμήματα χωρίς ασανσέρ
Τραγικές ελλείψεις σε πολλά επίπεδα αντιμετωπίζουν τα Αστυνομικά Τμήματα της ΕΛΑΣ, στο νομό Θεσσαλονίκης, με την υποστελέχωση και τις ξεπερασμένες υλικοτεχνικές υποδομές να λειτουργούν δραστικά σε βάρος της πρόληψης της εγκληματικότητας.
Οι ίδιοι οι αστυνομικοί τονίζουν ότι το θέμα της πρόληψης της εγκληματικότητας είναι μείζον και πρωταρχικό, αλλά η πολιτεία, στρατηγικά και επικοινωνιακά, επενδύει κυρίως στην καταστολή του εγκλήματος, αδιαφορώντας επί της ουσίας για την αποστολή και το έργο της αστυνόμευσης, που πρέπει να προλαμβάνει και να προστατεύει.
Η αναδιάρθρωση των ΑΤ ανά Καλλικρατικό δήμο, στο νόμο Θεσσαλονίκης, που συνέπτυξε τα 32 ΑΤ σε 17, μπορεί να βοήθησε στον καλύτερο συντονισμό των υπηρεσιών, αλλά τελικά αποδείχθηκε ανεπαρκής για να καλύψει τις υπάρχουσες ανάγκες κυρίως της προληπτικής αστυνόμευσης.
Όπως τονίζει ο πρόεδρος της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Θεσσαλονίκης, Θόδωρος Τσαϊρίδης, σήμερα με τα δεδομένα που υπάρχουν στην Αστυνομία «δεν υπάρχει προληπτική αστυνόμευση αποτροπής εγκλήματος». Επισημαίνει ότι «η πολιτική ηγεσία μπορεί να πανηγυρίζει για εξιχνιάσεις εγκλημάτων, αλλά ο βασικός και ο πρωταρχικός στόχος της αστυνομίας είναι η πρόληψη. Αν ο άλλος χάσει τη ζωή του ή τον ληστέψουν και έρθει μετά η αστυνομία και εξιχνιάζει, το ζήτημα είναι ότι η ζημιά έχει γίνει. Δεν υπάρχει προληπτική αστυνόμευση, αλλά υπάρχει αστυνόμευση του «φαίνεσθαι». Μας ενδιαφέρει π.χ ο στολισμός του δένδρου στην Αριστοτέλους και ο διάκοσμος στην Αρχαία Αγορά, αλλά το θέμα είναι οι πολίτες και οι γειτονιές που δεν έχουν φύλαξη»
Ένα περιπολικό για περιπολία σε δύο δήμους
Τρία είναι τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ΑΤ του νομού Θεσσαλονίκης: ελλιπής και ξεπερασμένος εξοπλισμός, ακατάλληλες κτιριακές εγκαταστάσεις και υποστελέχωση ή αναποτελεσματική στελέχωση.
- Οχήματα: Οι περιγραφές των αστυνομικών για τα οχήματα περιπολικά που χρησιμοποιούν στις διάφορες επιχειρήσεις και περιπολίες, είναι «εντυπωσιακές».
Τα περιπολικά που διαθέτουν είναι σχεδόν μη λειτουργικά για τις ανάγκες αστυνόμευσης. Καινούργια οχήματα η ΕΛΑΣ, αγορασμένα από το κράτος, έχει να προμηθευτεί εδώ και μία δεκαετία. Όσα νέα οχήματα παραλαμβάνει, προέρχονται από κατασχέσεις από εγκληματικές ενέργειες. Η μόνη υπηρεσία που λαμβάνει καινούργια οχήματα είναι η Τροχαία.
Κάθε ΑΤ, διαθέτει κατά μέσο όσο 1 περιπολικό για περιπολίες. Με εξαίρεση τα ΑΤ του δήμου Θεσσαλονίκης, δηλαδή Λευκού Πύργου, Τούμπας και Χαριλάου, όλα τα ΑΤ του νομού διαθέτουν ένα περιπολικό.
Υπάρχουν ΑΤ από συγχώνευση και από 2 περιπολικά, σήμερα έχουν στη διάθεση του μόνο ένα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα στους δήμους Δέλτα και Ωραιοκάστρου, μία τεράστια γεωγραφική περιοχή, με πολλά χωριά αλλά και βιομηχανικές εγκαταστάσεις όπου περιπολεί μόλις 1 περιπολικό. Επίσης τα περιπολικά της Άμεσης Δράσης για όλο το νομό είναι μόλις 5-6.
- Κτίρια: Τα περισσότερα αστυνομικά κτίρια είναι ακατάλληλα για τις υπηρεσίες που καλούνται να προσφέρουν. Πρόκειται για παλιά κτίρια που σε πολλές περιπτώσεις δεν διαθέτουν τα κατάλληλα μέσα πρόσβασης.
Π.χ., τα ΑΤ Καλαμαριάς και Αμπελοκήπων δεν διαθέτουν ούτε ασανσέρ ενώ σε όλα τα ΑΤ, οι ράμπες για τα ΑΜΕΑ και την τρίτη ηλικία είναι ανύπαρκτες. Όπως λένε οι αστυνομικοί «η κατάσταση και η εικόνα των κτιριακών εγκαταστάσεων είναι θλιβερή, χρειαζόμαστε κτίρια εύκολα στην πρόσβαση από τον πολίτη και ασφαλή. Οι πολίτες πρέπει να έρχονται σε σύγχρονες εγκαταστάσεις και να νιώθουν ασφαλείς, γιατί και η εικόνα παίζει το ρόλο της».
- Στελέχωση: Η ίδρυση νέων δομών και υπηρεσιών την ΕΛΑΣ, μπορεί να εκσυγχρονίζει το αστυνομικό έργο και να το συντονίζει καλύτερα με τα σύγχρονα προβλήματα και ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας, αλλά ουσιαστικά έχει επιβραδύνει το έργο της πρόληψης.
Το βασικό πρόβλημα της αστυνομικής δύναμης του νομού, είναι ότι το προσωπικό είναι γερασμένο, με μέσο όρο ηλικίας τα 45 έτη. Οι κύριες αιτίες του φαινομένου είναι οι ελάχιστες μεταθέσεις, που γίνονται από το κέντρο προς την περιφέρεια, και η αύξηση των ορίων ηλικίας στις συνταξιοδοτήσεις.
Παράλληλα οι νέες δομές, όπως πχ. η υπηρεσία για την ενδοοικογενειακή βία, μπορεί να έχουν ανοίξει 200 και πλέον αστυνομικές οργανικές θέσεις, αυτές όμως δεν έχουν προστεθεί στο οργανόγραμμα, αλλά έχουν αφαιρεθεί από το υπάρχον. «Και αυτές οι δομές στελεχώθηκαν χωρίς να έχουν στελεχωθεί επαρκώς, αφαιρώντας προσωπικό από άλλες υποστελεχωμένες υπηρεσίες, δηλαδή πήραν προσωπικό από τα Α.Τ., δημιουργώντας μεγαλύτερα κενά», τονίζει ο κ.Τσαϊρίδης.
Καθηλωμένοι οι μισθοί από το 2003
Παράπονα οι αστυνομικοί διατυπώνουν και για τα μισθολογικά τους ζητήματα, τονίζοντας πως οι μισθοί τους παραμένουν καθηλωμένοι από το 2006, ενώ δεν αμείβονται επαρκώς για την απασχόληση, στις αργίες και τα νυχτερινά.
Όπως τονίζει ο πρόεδρος της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Θεσσαλονίκης Θόδωρος Τσαϊρίδης, η μισθολογική κατάσταση των αστυνομικών παραμένει στάσιμη στα επίπεδα του 2006- 2007, με σχεδόν ανύπαρκτες τις αποζημιώσεις για νυχτερινή απασχόληση και τα διάφορα πάρεργα όπως την αστυνόμευση στα γήπεδα.
«Δυστυχώς υπάρχουν πολλά πάρεργα, που με τις δυνατότητες που υπάρχουν, αυτό τελικά αφαιρεί έργο από την ασφάλεια των πολιτών», τονίζει και αναφέρει ως παράδειγμα ότι αντί να υπάρχουν κοινωνικές δομές πρόνοιας για τα κακοποιημένα ανήλικα, τα παιδιά φιλοξενούνται στα νοσοκομεία, με φύλαξη από την αστυνομία.
Απαράδεκτη επίσης χαρακτηρίζει την κατάσταση του υπερσυνωστισμού κρατουμένων στα τμήματα μεταγωγών, όπου, όπως αναφέρει, καταργείται κάθε ανθρώπινο δικαίωμα, ενώ ασκεί κριτική στην εκάστοτε πολιτική ηγεσία που ενδιαφέρεται κυρίως για την επικοινωνία και όχι την ουσία.
«Αυτό που μας στεναχωρεί είναι ότι συνεχώς ακούμε ότι θέλουν την ασφάλεια του πολίτη, αλλά τελικά αυτό που τους ενδιαφέρει, είναι να εκμεταλλεύονται τα αστυνομικά περιστατικά για μικροπολιτικές σκοπιμότητες», τονίζει ο Θ. Τσαϊρίδης, σημειώνοντας πως «όλα τα θέματα τα έχουμε θέσει στην πολιτική ηγεσία άπειρες φορές αλλά ουσιαστικές αλλαγές και τομές δεν έχουμε δει».