Επί τάπητος η ανανέωση της σύμβασης για την ελεγχόμενη στάθμευση
Λήγει σε 10 μήνες - Εκκρεμεί η τεχνική έκθεση για τα κυκλοφοριακά δεδομένα – Κριτική από την αντιπολίτευση
Ενστάσεις και επιφυλάξεις για την αποδοτικότητα και τη χρησιμότητα του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης «Thesi», διατυπώνονται στο δήμο Θεσσαλονίκης, ενόψει του νέου διαγωνισμού για την ανάθεση λειτουργίας του συστήματος, καθώς η σχετική σύμβαση με την εταιρία Ιntrakat – Intrasoft, λήγει σε 10 μήνες ενώ εκκρεμεί η απαραίτητη τεχνική έκθεση.
Η τεχνική έκθεση, που έχει ανατεθεί στην δημοτική αστυνομία, όπως αναφέρεται, «θα ορίζει μεταξύ άλλων, τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος, τις υποχρεώσεις των συμβαλλόμενων μερών, τις Τεχνικές προδιαγραφές, την αποτίμηση των επιπτώσεων που απορρέουν από την εφαρμογή του Σ.Ε.Σ.», ενώ θα πρέπει «
να λάβει υπόψη όλα τα νέα κυκλοφοριακά δεδομένα και γενικά να επικαιροποιήσει την προ 10ετίας αρχική μελέτη».
Όμως διοικητικά και υπηρεσιακά στελέχη του δήμου Θεσσαλονίκης, που γνωρίζουν τις δυνατότητες του «συστήματος», θεωρούν ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης, οδηγείται αναπόφευκτα σε περιπέτειες, καθώς ο χρόνος που απομένει για την εκπόνηση της τεχνικής έκθεσης και την προετοιμασία του διαγωνισμού, δεν επαρκεί.
Σημειώνουν δε, πως οι επόμενοι μήνες, πολιτικά, θα είναι έντονα φορτισμένες, διότι αναμένονται στη χώρα οι εθνικές εκλογές και τον Οκτώβριο του 2023 ακολουθούν οι εκλογές στην αυτοδιοίκηση, ενώ η σύμβαση λήγει τον Σεπτέμβριο του 2023.
«Αυτοί που χαρακτήριζαν λεόντεια τη σύμβαση με την Ιντρακάτ, πότε θα προλάβουν τον νέο διαγωνισμό, όταν ο προηγούμενος του 2017, είχε απαιτήσει 2 χρόνια προετοιμασίας;», αναρωτιέται υπηρεσιακό στέλεχος του δήμου και αναφέρει ότι η ανάθεση στην δημοτική αστυνομία της τεχνικής έκθεσης, είναι μία ξεχωριστή πρωτοτυπία της διοίκησης Ζέρβα.
Το θέμα να σημειωθεί, συζητήθηκε σε πρώτο βαθμό προχθές, στην Οικονομική Επιτροπή του δήμου Θεσσαλονίκης, όπου παρουσιάστηκαν τα οικονομικά στοιχεία του ΣΤ.ΕΛ.ΣΤΑ.Θ. Το πρόκειται να τεθεί υπό συζήτηση και στην επόμενη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου την Δευτέρα 28/11.
Τα έσοδα για το 2021, ανήλθαν σε 5.242.969 ευρώ, το 2022 υπολογίζονται σε 5.794.440 ευρώ και για το 2023 εκτιμάται ότι θα κινηθούν στα 5.600.000 ευρώ, με την τιμή στάθμευσης ανά ώρα στις Δημοτικές Κοινότητες Α, Γ και Ε να παραμένει στο 1,70 ευρώ.
Τα ετήσια «καθαρά» έσοδα για το δήμο υπολογίζονται, ανά έτος, περίπου στο 1,2 εκατομμύρια ευρώ.
Δημοτική Αστυνομία: Δεν είμαστε συγκοινωνιολόγοι, δεν έχουμε τα χρήματα για την Τεχνική Έκθεση
Ωστόσο εντύπωση προκαλεί η «διάγνωση» της «Διεύθυνσης Δημοτικής Αστυνομίας – Τμήμα Ελεγχόμενης Στάθμευσης και Διοικητικής Υποστήριξης», που ευθέως αναφέρει ότι η υπηρεσία δεν διαθέτει το κατάλληλο προσωπικό για να εκπονήσει την Τεχνική Έκθεση αλλά ούτε και τα απαραίτητα κονδύλια.
Σωκράτης Δημητριάδης: Θα είμαστε έτοιμοι έγκαιρα, υπάρχει χρόνος
Πάντως από τη διοίκηση του δήμου, μετά και την ανανέωση της σύμβασης το 2021, με ανάθεση και όχι μέσω διαγωνισμού, όπως επισημαίνεται από την αντιπολίτευση, εκφράζεται η θέση ότι το υπάρχον σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης είναι αποδοτικό και ο σχετικός διαγωνισμός θα είναι έτοιμος στην ώρα του, όπως και η απαραίτητη τεχνική έκθεση.
Όπως τόνισε στην Parallaxi, ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Σωκράτης Δημητριάδης, η διαδικασία για το διαγωνισμό θα ξεκινήσει έγκαιρα, όπως και έγκαιρα θα είναι έτοιμη η τεχνική έκθεση που αφορά και το τεχνικό κομμάτι, δηλαδή τη λειτουργία του λογισμικού και του συστήματος ελέγχου. «Εκ των πραγμάτων έχουμε αρκετό χρόνο μπροστά μας και όλα θα είναι έτοιμα στον καιρό που πρέπει», τονίζει και καλεί όσους εκφράζουν ενστάσεις και επιφυλάξεις να διαβάζουν καλύτερα τη σύμβαση και να λάβουν υπόψη τους όλα τα δεδομένα. «Τώρα αρχίζει η συζήτηση και όλα θα τεθούν στο τραπέζι», τόνισε χαρακτηριστικά.
Ζέρβας το 2019: Λεόντειος η σύμβαση
Ωστόσο περιμένουμε να δούμε την τελική πρόταση της διοίκησης Ζέρβα για τους όρους του διαγωνισμού για το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης της πόλης, με δεδομένο ότι ο ίδιος ο νυν δήμαρχος Θεσσαλονίκης, προεκλογικά χαρακτήριζε το Thesi, άστοχο και κακά σχεδιασμένο και τη σχετική σύμβαση, λεόντεια και ασύμφορη για την Θεσσαλονίκη.
Όπως είχε τονίσει, «το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης Thesi, έχει σημαντικές αστοχίες λόγω κακού σχεδιασμού. Επί της αρχής είμαι σύμφωνος στην ύπαρξη ανάλογου συστήματος όμως στην προκείμενη τίθεται σειρά παραμέτρων προς αξιολόγηση», ενώ σημείωσε πως η σύμβαση με την ανάδοχο εταιρία “είναι λεόντειος σύμβαση και απαιτείται επαναδιαπραγμάτευση”. Στα αρνητικά δε της σύμβασης είχε παρατηρήσει πως υπάρχει «συνεχής και αποκλειστική ενασχόληση του συνόλου σχεδόν της δημοτικής αστυνομίας με τη βεβαίωση προστίμων. Πρέπει να αλλάξει».
Ανάλογη ήταν και η θέση του νυν αντιδήμαρχου Τεχνικών Έργων Εφραίμ Κυριζίδη: «δεν εξορκίζουμε τους ιδιώτες αλλά αυτή η ανάθεση μας κοστίζει μερικά εκατομμύρια ευρώ, χωρίς ο Δήμος να εισπράττει τα αναμενόμενα και το σύστημα να έχει μόνο φοροεισπρακτικό μηχανισμό. Παράλληλα θυμίζω, ότι ο ιδιώτης μας παρέδωσε μόνο την εφαρμογή (application), την οποία ήταν σε θέση να μας τη δώσει δωρεάν το Τμήμα Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Όλη η Δημοτική Αστυνομία ασχολείται μονάχα με το κυνήγι των παραβατών του THESI, με αποτέλεσμα όλη η υπόλοιπη πόλη να καταρρέει».
Αντιπολίτευση: Να δούμε το διαγωνισμό, να αλλάξει η χρέωση
Από την αντιπολίτευση εκτιμούν ότι η διοίκηση Ζέρβα, παρότι στο παρελθόν ο ίδιος ο δήμαρχος είχε απορρίψει τη σύμβαση με την Intrakat, θα επιδιώξει την ανανέωση της χωρίς να αλλάξει βασικά σημεία της. Αναφέρουν δε πως η εταιρία έχει ασκήσει πιέσεις για αύξηση της τιμής της ωριαίας στάθμευσης.
Όπως τονίζει ο δημοτικός σύμβουλος Γιώργος Ορφανός, η διοίκηση του Δήμου, προωθεί και επιθυμεί να ανανεώσει την σύμβαση με την εταιρία και αναφέρει πως το 1,70 ευρώ ανά ώρα, είναι υψηλό ως τίμημα. «Θα επιδιώξουν να ελέγξουν τον διαγωνισμό» σημειώνει και τονίζει πως «στην Αθήνα η ωριαία μίσθωση στάθμευση είναι στο 1,20 ευρω».
«Το 2019 έλεγαν ότι θα σταματήσουν αυτή τη σύμβαση και το 2021 πήγαν σε επέκταση αυτής σύμβασης για δύο χρόνια με χειρότερους όρους» τονίζει ο δημοτικός σύμβουλος Σάκης Τζακόπουλος, και υποστηρίζει ότι πιθανά να εξετάζουν νέα παράταση και γι αυτό δεν έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες. «Η πόλη θέλει ξεκάθαρες απόψεις και θέσεις για αυτό το θέμα» τονίζει.
Από την πλευρά του ο δημοτικός σύμβουλος, Σταύρος Καλαιτζίδης τονίζει πως ο δήμος πρέπει να κάνει επιλογές που θα οδηγήσουν στη μείωση της τιμής στάθμευσης. «Ο δήμος παρέχει τον έλεγχο μέσω της δημοτικής αστυνομίας και η εταιρία διαθέτει μόνο το λογισμικό και το σύστημα παρακολούθησης. Όλα αυτά κατά τη γνώμη μου πρέπει να ανήκουν στον δήμο», τονίζει και αναφέρει ότι είναι ακατανόητος ο προϋπολογισμός για το 2022 και το 2023 που επιχειρείται από τις υπηρεσίες του δήμου. Σημειώνει δε πως η χρέωση είναι υψηλή και πως τα 2/3 των εσόδων καταλήγουν στα ταμεία της αναδόχου εταιρίας.
Σχετικές πληροφορίες σχετικά με το ελεγχόμενο σύστημα στάθμευσης στου δήμου Θεσσαλονίκης εδώ