Επιστήμη

Ενδείξεις ότι συρρικνώνεται ο πλανήτης Ερμής

ενδείξεις-ότι-συρρικνώνεται-ο-πλανήτ-262626

Παρά το γεγονός ότι είναι ο πλησιέστερος πλανήτης στη Γη και σε όλους τους άλλους πλανήτες του Ηλιακού Συστήματος, ο Ερμής λαμβάνει ελάχιστη προσοχή.

Το μόνο που φταίει είναι ο ίδιος, καθώς είναι ένας αφιλόξενος καμένος πλανήτης με θερμοκρασίες που φτάνουν τους 430°C κατά τη διάρκεια της ημέρας του Ερμή που διαρκεί 59 γήινες ημέρες. ΑκόμΑ και αν αγνοήσουμε την έλλειψη ατμόσφαιρας, δεν είναι ακριβώς ο πλανήτης που θα θέλατε να επισκεφθείτε μια ημέρα, όπως σημειώνει το IFL Science.

Εντούτοις, το 1974, η αποστολή Mariner 10 της NASA πέρασε από τον πλανήτη και ανακάλυψε ενδείξεις ότι συρρικνώνεται.

Οι ανησυχητικές ενδείξεις για τον πλανήτη Ερμή

Τα στοιχεία περί συρρίκνωσης του πλανήτη Ερμή εμφανίστηκαν με τη μορφή «λοφίσκων» ύψους χιλιομέτρων σε ολόκληρο τον πλανήτη. Αυτοί προκαλούνται από ρήγματα κάτω από τις λοξοτομές που ονομάζονται «ωθήσεις», καθώς ο πλανήτης συστέλλεται λόγω της θερμικής ψύξης.

Μάλιστα, ο Ντέιβιντ Ρόθερι, καθηγητής Πλανητικών Γεωεπιστημών στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο και συγγραφέας μιας νέας εργασίας που διερευνά τη συρρίκνωση του πλανήτη, εξήγησε σε ένα άρθρο του για το The Conversation το εξής: «Επειδή το εσωτερικό του Ερμή συρρικνώνεται, η επιφάνειά του (φλοιός) έχει προοδευτικά μικρότερη έκταση να καλύψει. Αντιδρά σε αυτό αναπτύσσοντας “ρήγματα ώθησης”, όπου ένα τμήμα του εδάφους σπρώχνεται προς τα πάνω. Αυτό μοιάζει με τις ρυτίδες που σχηματίζονται σε ένα μήλο καθώς γερνάει, με τη διαφορά ότι ένα μήλο συρρικνώνεται επειδή στεγνώνει, ενώ ο Ερμής συρρικνώνεται λόγω της θερμικής συρρίκνωσης του εσωτερικού του».

Το 2014 εκτιμήθηκε ότι ο πλανήτης είχε συρρικνωθεί κατά 7 χιλιόμετρα. Στον Ερμή, μπορούμε να πάρουμε μια αρκετά καλή ιδέα για το πότε συνέβη αυτή η συρρίκνωση, κοιτάζοντας τους πολλούς κρατήρες πρόσκρουσης που καλύπτουν την επιφάνειά του. Ενώ ορισμένοι από τους κρατήρες έχουν μικρύνει λόγω της συρρίκνωσης του πλανήτη (φαίνεται στο παραπάνω διάγραμμα), υπάρχουν επίσης κρατήρες πάνω σε ουλές, που σημαίνει ότι η σύγκρουση που τους προκάλεσε, συνέβη αφού το ρήγμα μετατόπισε τον φλοιό του πλανήτη.

Από αυτό, οι αστρονόμοι κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα σημάδια είναι ηλικίας περίπου 3 δισεκατομμυρίων ετών. Στη νέα μελέτη, ωστόσο, η ομάδα βρήκε ενδείξεις ότι η συρρίκνωση του πλανήτη δεν έχει τελειώσει ακόμα, καθώς ο Ερμής συνεχίζει να ψύχεται.

Η μελέτη αυτή δημοσιεύεται στο επιστημονικό περιοδικό Nature Geoscience.