Επιστολή διαμαρτυρίας για το Πειραματικό Σχολείο

Εκφράζουμ την κάθετη αντίθεσή τους στην κατάργηση της ιστορικής διασύνδεσης μεταξύ των βαθμίδων του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Parallaxi
επιστολή-διαμαρτυρίας-για-το-πειραμα-588635
Parallaxi

Μια επιστολή διαμαρτυρίας από τον ΣΥΛΛΟΓΟ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ:

Εκφράζουμε την κάθετη αντίθεσή μας στην κατάργηση της ιστορικής διασύνδεσης μεταξύ των βαθμίδων του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης όπως αυτή προβλέπεται στο άρθρο 13 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις.»

Το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΠΣΠΘ), είναι ένα ιδιαίτερο σχολείο, καθώς από την ίδρυσή του το 1929 από τον Αλέξανδρο Δελμούζο και την έναρξη λειτουργίας του το 1934, είναι ένα ενιαίο Σχολείο το οποίο αποτελεί χώρο εκπαιδευτικής και παιδαγωγικής προβληματικής & έρευνας του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Μαζί με το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΠΣΠΑ) το 1929 και μετέπειτα, το 1972, το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Πατρών (ΠΣΠΠ) αποτελούν τα τρία ιστορικότερα, εμβληματικά σχολεία της χώρας στα οποία συνυπάρχουν από την ίδρυσή τους και λειτουργούν διασυνδεδεμένες στην ίδια κτιριακή μονάδα, όλες οι βαθμίδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο, γεγονός που ενισχύει τον ενιαίο χαρακτήρα του και τη συνέχεια του εκπαιδευτικού έργου από τη μία βαθμίδα στην επόμενη.

Αυτή η διχοτόμηση και η κατάργηση της διασύνδεσης Νηπιαγωγείου-Δημοτικό με το Γυμνάσιο και Γυμνασίου με το Λύκειο: 1. Αλλοιώνει τον ιδρυτικό χαρακτήρα και την αποστολή του ΠΣΠΘ ( αλλά και του ΠΣΠΑ και του ΠΣΠΠ) η οποία είναι ο πειραματισμός και η εφαρμογή καινοτόμων παιδαγωγικών μεθόδων σε αντιπροσωπευτικό δείγμα παιδιών της ελληνικής κοινωνίας καθόλη τη διάρκεια της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης τους από τα 5 έως και τα 18, η εξαγωγή συμπερασμάτων και η διάχυση καλών πρακτικών στην εκπαίδευση. Το εκπαιδευτικό-κοινωνικό πείραμα του ΠΣΠΘ δημιουργεί, μέσα από τον ενιαίο χαρακτήρα, τον κοινό προαυλισμό και τις ποικίλες διαδράσεις μεταξύ μαθητών και διδασκόντων διαφορετικών τάξεων και βαθμίδων εκπαίδευσης, τις προϋποθέσεις ανάπτυξης ισχυρών δεσμών που καθορίζουν καταλυτικά την πορεία αυτών των παιδιών προς την ενηλικίωση. 2. Επιβαρύνει ψυχολογικά τη σχολική κοινότητα ΠΣΠΘ καθώς επιβάλλεται στους μαθητές που δεν θα καταφέρουν να περάσουν τις εισαγωγικές εξετάσεις στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, η ποινή της αλλαγής του σχολικού περιβάλλοντος, η μέγιστη των ποινών για έναν μαθητή. Το ψυχολογικό κόστος για τους μαθητές αυτούς θα είναι τεράστιο ίσως μεγαλύτερο και από αυτό των πανελλαδικών καθώς δεν τους δίνεται δεύτερη ευκαιρία. Στην 90χρονη πορεία του ΠΣΠΘ εξετάσεις εισαγωγής στο γυμνάσιο υπήρχαν μόνο όταν αυτές ήταν υποχρεωτικές για το σύνολο των δημόσιων σχολείων της χώρας, μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 70. 3. Απαξιώνει την εκπαιδευτική διαδικασία αφού οι τελευταίες τάξεις του Δημοτικού και του Γυμνασίου μετατρέπονται σε «φροντιστήρια» προετοιμασίας των μαθητών για τις εισαγωγικές εξετάσεις στην επόμενη βαθμίδα. 4. Καταργεί την αρχή περί ασφάλειας δικαίου καθώς οι οικογένειες των μαθητών καλούνται να αντιμετωπίσουν μια πραγματικότητα που ανατρέπει όλον τον προγραμματισμό τους. Όταν επέλεξαν το ΠΣΠΘ γνώριζαν ότι θα αφήσουν το σχολείο της γειτονιάς και την εκεί ένταξη & κοινωνικοποίηση των παιδιών τους για ένα σχολείο στο οποίο θα ζήσουν 13 χρόνια.

Ζητούμε ι. να εξακολουθήσει να λειτουργεί το ΠΣΠΘ ως Πειραματικό Σχολείο, όπως προβλέπεται και στον ιδρυτικό του νόμο, και να διατηρηθεί ο ενιαίος χαρακτήρας του με διασύνδεση από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο, ώστε να εξυπηρετηθεί ο στόχος της επενέργειας του πειραματισμού και της καινοτομίας στην μαθησιακή εξέλιξη των μαθητών και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης. Το κοινό ΕΠΕΣ που προβλέπει το σχέδιο νόμου δεν εξασφαλίζει τον ενιαίο χαρακτήρα του σχολείου ιι. να αναβαθμιστεί το ΠΣΠΘ και να συνδεθεί ουσιαστικά με το ΑΠΘ με συγκεκριμένο σχέδιο, για την ανάπτυξη καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας με τη χρήση νέων εκπαιδευτικών υλικών και την υλοποίηση πιλοτικών εφαρμογών, που θα προσφέρουν την απαραίτητη ανατροφοδότηση για την βελτίωση του εκπαιδευτικού σχεδιασμού.

Η αναβάθμιση του ΠΣΠΘ δεν θα επέλθει με την εισαγωγή «αρίστων» στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο αλλά με την αλλαγή πλαισίου λειτουργίας, την ουσιαστική σύνδεση με το ΑΠΘ, τον ουσιαστικό πειραματισμό και την καινοτομία! Μετά από 13 χρόνια φοίτησης θέλουμε να μετράμε ανθρώπους που έχουν βελτιωθεί, έχουν αριστεύσει σε σχέση με τον εαυτό τους και τις δυνάμεις τους και όχι στείρα νούμερα και βαθμούς. Άλλωστε, η πράξη έχει αποδείξει ότι άριστοι απόφοιτοι της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν είναι απαραίτητα άριστοι απόφοιτοι της τριτοβάθμιας. Το στοίχημα είναι πως ένα νέο όραμα, ένα νέο σχέδιο και πλαίσιο θα κάνουν τον μέσο μαθητή άριστο! Σας παραθέτω απόσπασμα συνέντευξης του απόφοιτου του ΠΣΠΘ, Δ. Μαρωνίτη: «Ο δεύτερος δάσκαλος που με έκανε αυτό που είμαι – αν είμαι κάτι-, ήταν ο Κώστας Μπότσογλου από την Κατερίνη. Ένας πραγματικά σπουδαίος δάσκαλος. Αυτός, λοιπόν, έβαλε ένα ουσιαστικό στοίχημα: μέσα σε ένα χρόνο να με αναδείξει σε πρώτο μαθητή στην τάξη. Από εκεί και πέρα με παρακολούθησε μέχρι το τέλος. Ακόμα και στο Πανεπιστήμιο, ακόμα και όταν δίδασκα..»

Για το Δ.Σ. Η Πρόεδρος Η Γεν. Γραμματέας Κέλλυ Μαριβίδου Άννα Γιουμπλιάκη

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα