ΕΡΕΥΝΑ: Σχεδόν 2 ζωές την μέρα χάνονται στην άσφαλτο

Μάστιγα συνεχίζουν να αποτελούν τα τροχαία ατυχήματα στην χώρα μας.

Parallaxi
ερευνα-σχεδόν-2-ζωές-την-μέρα-χάνονται-457484
Parallaxi
Εικόνα αρχείου

Οι απώλειες ανθρώπινων ζωών από τροχαία ατυχήματα δεν είναι μόνο ελληνικό αλλά παγκόσμιο φαινόμενο, καθώς υπολογίζεται πως σχεδόν 1,25 εκατομμύρια άνθρωποι (δηλαδή περίπου 3,4 χιλιάδες ανά ημέρα) χάνουν τη ζωή τους από αυτή την αιτία, με την πλειονότητα από αυτούς να είναι ηλικίας 15-29 ετών. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας εκτιμά ότι εάν δεν ληφθούν ριζικά μέτρα από τις χώρες, το 2030 τα τροχαία θα προκαλούν 2.400.000 θανάτους ετησίως.

Αποκαλυπτικά τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ

Επιστρέφοντας στη χώρα μας, σύμφωνα με τα δεδομένα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛ.ΣΤΑΤ.), η κατάσταση παραμένει άσχημη, καθώς η Ελλάδα παραμένει μεταξύ των χωρών με τα περισσότερα ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα τελευταία 50 χρόνια έχουμε πάνω από 140.000 θανάτους από ατυχήματα στους ελληνικούς δρόμους, πάνω από 250.000 παραπληγικούς και πάνω από 400.000 τετραπληγικούς. Συγκεκριμένα στην Ελλάδα τα τροχαία αυξήθηκαν κατά 16% καθώς το 2020 συνέβησαν 9107 ατυχήματα ενώ το 2021 10541.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2021 στα τροχαία υπήρξαν 594 νεκροί σε σχέση με 584 το 2020 κάτι που σημαίνει ότι χάνουν τη ζωή τους σχεδόν 2 άνθρωποι την ημέρα, ενώ βαριά τραυματισμένοι βρέθηκαν 558 άνθρωποι το 2021 σε σχέση με 514 το 2020. Τέλος η ραγδαία αύξηση υπήρξε και στους ελαφρά τραυματίες, οι οποίοι αυξήθηκαν κατά 1.273 άτομα, με το 2021 να αριθμεί  περίπου 11600 ελαφρά τραυματίες σε σχέση με 10320 το 2020.

Περιοχές με τα περισσότερα τροχαία στην Ελλάδα

Πέρα από τα τροχαία στην Αττική παρατηρούνται πολλές εμπλοκές σε τρακαρίσματα  στα νησιά ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες. Έκπληξη ωστόσο αποτελεί η Πελοπόννησος που η διαφορά στα τροχαία ατυχήματα αγγίζει το 90.7% 

Λόγοι που οφείλεται η αύξηση των τροχαίων

Σε αντίθεση με τους περισσότερους Ευρωπαίους, σύμφωνα με τον Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), η οδική συμπεριφορά των οδηγών στην Ελλάδα δείχνει πως οι οδηγοί δεν έχουν αντιληφθεί ότι μέσα στην πολυπλοκότητα της κυκλοφορίας πεζών και οχημάτων οι παράγοντες ταχύτητα και ασφάλεια δεν μπορούν να συνυπάρξουν. Μεγάλος αριθμός Ελλήνων οδηγεί επιθετικά και με ταχύτητα ακατάλληλη για τις επικρατούσες κυκλοφοριακές συνθήκες.

Παράγοντες που οδηγούν στην αύξηση των ατυχημάτων

Οι παράγοντες που οδηγούν στην αύξηση των ατυχημάτων, είναι η οδήγηση με υψηλές ταχύτητες, τα υψηλά ποσοστά κυκλοφορίας μοτοσικλετιστών, τα χαμηλά ποσοστά χρήσης ζώνης και κράνους, ιδίως στους συνεπιβάτες, η ανοργάνωτη και απροστάτευτη κυκλοφορία ευάλωτων χρηστών της οδού, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και με τη χρήση κινητού τηλεφώνου και η γενικευμένη επιθετική οδήγηση.

Οι κυριότερες από τις παραβάσεις στην Ελλάδα

Δυστυχώς στην χώρα μας η οδική συμπεριφορά και παιδεία βρίσκεται ακόμη σε μη ικανοποιητικά επίπεδα. Οι συχνότερες παραβάσεις που προκαλούν τροχαία στην χώρα μας είναι οι παρακάτω:

  • Η οδήγηση πάνω από τα επιτρεπτά όρια με υπερβολική ταχύτητα
  • Το προσπέρασμα από δεξιά
  • Η οδήγηση ακόμα και για λίγα δευτερόλεπτα στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας
  • Η παραβίαση των κόκκινων φαναριών
  • Η μη τήρηση της προτεραιότητας
  • Οι ελιγμοί ανάμεσα στις λωρίδες
  • Η κακή χρήση της σκάλας των φώτων που ‘’τυφλώνει’’ τα μπροστινά οχήματα
  • Η παραβίαση της απόστασης ασφαλείας από το μπροστινό όχημα
  • Η στάθμευση σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας

Οδική ασφάλεια και ανασφάλιστα οχήματα

Παρά την πρόσφατη πρόοδο, οι επιδόσεις οδικής ασφάλειας της Ελλάδας και της κυκλοφοριακής παιδείας των Ελλήνων οδηγών, συγκρινόμενες με εκείνες των άλλων αναπτυγμένων κρατών, παραμένουν κατώτερες του γενικότερου βιοτικού επιπέδου της χώρας.

Είναι πολύ λυπηρό δίπλα μας σε αυτά τα δίκτυα ότι κυκλοφορούν ανασφάλιστα οχήματα. Αν και οι ποινικές κυρώσεις είναι ιδιαίτερα υψηλές και μπορούν να φτάσουν μέχρι και χρηματική ποινή 3000€ και φυλάκιση 1 έτους για ανασφάλιστους οδηγούς, σε ελέγχους που διεξήχθησαν εντός και εκτός Αττικής το 2021 τα ανασφάλιστα οχήματα αυξήθηκαν τον τελευταίο καιρό, φτάνοντας μάλιστα το εξωφρενικό ποσό των 700 χιλιάδων αυτοκινήτων. Δηλαδή 1 στους 7 οδηγεί χωρίς ασφάλεια αυτοκινήτου.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα