Ερωτηματικά και προβληματισμός για τον τουρισμό στην Κρήτη φέτος

Υπάρχει μία μείωση στην ένταση της ζήτησης

Parallaxi
ερωτηματικά-και-προβληματισμός-για-τ-439113
Parallaxi

Για μία δύσκολη περίοδο κάνουν λόγο οι επαγγελματίες του τουρισμού, οι καταστηματάρχες και οι φορείς στο Ρέθυμνο, περίοδος η οποία συνοδεύεται από την αγωνία και τους προβληματισμούς από τα δεδομένα που υπάρχουν και αφορούν κυρίως την τουριστική σεζόν που δειλά-δειλά έχει ξεκινήσει.

Όπως ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ έμποροι, καταστηματάρχες, αλλά και εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης, η φράση «να δούμε έως πότε θα καταφέρνουμε να στηρίζουμε οι ίδιοι την τοπική οικονομία» είναι μία φράση που έχει εξαντληθεί στα χείλη.

Οι αγορές την περίοδο των εορτών του Πάσχα δεν έσωσαν την κατάσταση επισημαίνουν οι έμποροι θεωρώντας, όπως λένε, πως οι πολίτες στέκονται μπροστά στις βιτρίνες και τα ταμεία των επιχειρήσεων διστακτικοί. Όλα στο Ρέθυμνο όπως αποδεικνύεται κάθε χρόνο, έχουν άμεση σχέση με την πορεία του τουρισμού και αυτό το διαπιστώνει κανείς εύκολα από το γεγονός ότι μπορεί να τίθενται ερωτήσεις για την τοπική εσωτερική αγορά, οι απαντήσεις όμως που δίδονται, αφορούν στην πορεία του τουριστικού προϊόντος, στους επισκέπτες και τουρίστες.

«Υπάρχει μία μείωση στην ένταση της ζήτησης σε ό,τι αφορά το τουριστικό προϊόν σε όλους τους υποτομείς του συγκεκριμένου κλάδου, σύμφωνα με πληροφορίες και συνεργασίες που έχω σε τακτά χρονικά διαστήματα ως δήμαρχος της πόλης, με τους ανθρώπους του τουριστικού κλάδου», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργης Μαρινάκης. Μείωση σε ό,τι αφορά, όπως εξηγεί, τον αριθμό σε επίπεδο ποσοστών και τους αριθμούς γενικότερα. «Από πλευράς αριθμών η άποψη μας είναι πως δεν πρέπει να δίνουμε τόσο μεγάλη σημασία. Αυτό το οποίο προτείνουμε ως δημοτική αρχή, είναι να υπάρξει προγραμματισμός και το Ρέθυμνο να μη δίνει τόσο μεγάλο βάρος στους αριθμούς, τα ποσοστά, τις μετρήσεις, όσο στο να σπουδαιολογεί και να δίνει μεγάλη σημασία και βάρος στην ποιότητα των τουριστών».

Κατά τον κ. Μαρινάκη επισκέπτες και τουρίστες χωρίς οικονομική δυνατότητα αλλά ούτε και το επίπεδο καλής συμπεριφοράς προς την πόλη και τον νομό γενικότερα, υποβαθμίζουν πάρα πολύ την εικόνα. «Για αυτό και πρέπει να υπάρξει όλο εκείνο το πλαίσιο που θα βοηθήσει στην αναβάθμιση των τουριστών και των επισκεπτών αναβαθμίζοντας παράλληλα και την τουριστική εικόνα του Ρεθύμνου. Προς αυτή την κατεύθυνση άλλωστε είναι και οι προσπάθειες των ξενοδόχων και των καταστηματαρχών όλων όσων ασχολούνται με το τουριστικό προϊόν. Τουριστικές μονάδες και καταστήματα αναβαθμίζονται προσδίδοντας στην πόλη πλέον μία πολύ αναβαθμισμένη εικόνα με υποδομές οργανωμένες, καλές, ποιοτικές οι οποίες αναγνωρίζονται τόσο από το εσωτερικό όσο και από το εξωτερικό. Πεντακάθαρη πόλη, πεντακάθαρες θάλασσες, γαλάζιες σημαίες, φυσικός πλούτος αναδεικνύουν το Ρέθυμνο και του δίνουν τη δυνατότητα να βρίσκεται στις πρώτες θέσεις σε ότι αφορά στις επιλογές των τουριστών την περίοδο του προγραμματισμού τους για τις διακοπές τους».

Αυτό το οποίο λείπει σύμφωνα με τον κ. Μαρινάκη είναι να ενταθούν οι προσπάθειες σε ό,τι αφορά την οργάνωση και να αγαπηθεί ο τόπος από το σύνολο των επιχειρηματιών: «… ώστε όλοι μαζί να καταφέρουμε να γίνουμε μία δυνατή ομάδα δημιουργώντας ιδανικές συνθήκες στον τουρισμό. Έχουν γίνει όλα αυτά τα χρόνια πολλές προσπάθειες, ώστε η εικόνα του Ρεθύμνου στο εξωτερικό να είναι πολύ καλή και επίσης το Ρέθυμνο επιβραβεύεται για τις υποδομές του, για τη φιλοξενία των κατοίκων του, για τον εκσυγχρονισμό της πόλης σε βαθμό ώστε το Ρέθυμνο να είναι από τις καλύτερες σε Ελλάδα και Ευρωπαϊκό επίπεδο πόλη, ακόμη και στο επίπεδο που αφορά τη δυνατότητα πρόσβασης για άτομα με αναπηρίες. Εξελισσόμαστε κάθε μέρα, νέες προσπάθειες κάθε μέρα, που βοηθούν ακόμα και σε όλα εκείνα που εισπράττουν οι τουρίστες και αφορά στο κλίμα και στο πνεύμα που επικρατεί όπως για παράδειγμα τον ανθρωπισμό και την αλληλεγγύη. Σεβόμαστε όλα τα άτομα με κινητικά προβλήματα με προβλήματα όρασης και έχουμε αρχίσει και γινόμαστε η πόλη φιλική προς τα άτομα αυτά. Η εποχής είναι πολύ δύσκολη όμως δεν το βάζουμε κάτω, δεν υποχωρούμε στις προσπάθειες μας».

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Μανώλης Τσακαλάκης αναφερόμενος στη γενικότερη εικόνα που επικρατεί λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι ο νομός υστερεί σε αποτελέσματα αυτή την περίοδο, σε σχέση με πέρυσι. «Από ό,τι φαίνεται θα υστερήσει και για όλη την τουριστική περίοδο σύμφωνα με αυτά που διαβλέπουμε και σύμφωνα με τα μηνύματα που υπάρχουν από το εξωτερικό», ανέφερε ο πρόεδρος του συλλόγου των ξενοδόχων, και επισήμανε πως «ο Μάιος ήταν ο μήνας που τον θέλαμε διακαώς, αλλά δυστυχώς τον χάσαμε λόγω ανταγωνισμού. Δυστυχώς και για μας τους ξενοδόχους αλλά και για όλους τους τομείς που συμπαρασύρει το τουριστικό προϊόν, φαίνεται πως τον ανταγωνισμό δεν μπορούμε να τον αντέξουμε».

Και εννοεί όπως είπε, τον ανταγωνισμό από την Τουρκία, Αίγυπτο, Μαρόκο, Ισπανία, Τυνησία, Πορτογαλία. «Είναι χώρες οι οποίες καταφέρνουν και παίρνουν τον τουρισμό, κυρίως λόγω του ότι εμείς έχουμε μεγάλο τιμολογιακό πρόβλημα. Ξεκάθαρα οι τιμές μας δεν συμφέρουν. Εμείς δυστυχώς έχουμε τιμολογήσει το δικό μας προϊόν προς τα πάνω και όσο και να προσπαθούμε με εκπτώσεις στα προσφερόμενα των ξενοδοχείων, να κατεβάσουμε τις τιμές, δεν τα καταφέρνουμε».

Το κλίμα που επικρατεί στο Ρέθυμνο και έρχεται ως συνέχεια της πασχαλινής περιόδου είναι αποτέλεσμα σύμφωνα με τον κ. Τσακαλάκη ότι φέτος οι κρατήσεις είναι αρκετά λιγότερες από πέρυσι. «Εκτιμούμε ως κλάδος ότι θα κλείσουμε με μονοψήφιο ποσοστό μείωσης, όμως στο κομμάτι των εσόδων το ποσοστό που θα χαθεί θα είναι σε διψήφιο ποσοστό. Το μεγάλο ερώτημα είναι αν μπορεί να σωθεί ο κόσμος μας και στο Ρέθυμνο και στην Κρήτη και η απάντηση είναι ότι πρέπει να γίνουν πάρα πολλά πράγματα κυρίως από πλευράς της πολιτείας. Εμείς από την πλευρά μας, από την τσέπη μας, ως ξενοδόχοι και εμπλεκόμενοι με τον τουρισμό, ό,τι μπορούσαμε να κάνουμε το κάναμε και σήμερα πια η μπάλα είναι σε άλλο γήπεδο που δυστυχώς εμείς δεν μπορούμε να παίξουμε σε αυτό».

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Τσακαλάκης λέει ακόμα ότι «αν μπορούσα να βρεθώ στα υψηλά κέντρα των αποφάσεων το πρώτο που θα έκανα θα ήταν η μείωση του ΦΠΑ και στην εστίαση αλλά και στον ύπνο. Πέρα από το ΦΠΑ θα βοηθούσα τις επιχειρήσεις με οποιοδήποτε τρόπο να ανακάμψουν για να μπορέσουν να δώσουν θέσεις εργασίας και να φέρουν πλούτο στη χώρα. Η υπέρμετρη φορολογία πρέπει οπωσδήποτε να μειωθεί, κάτι που έχουμε διαμηνύσει όλοι προς όλους, κάτι που η κυβέρνηση η σημερινή το αναφέρει, την ίδια ώρα που κι οι υπόλοιποι από τα άλλα κόμματα λένε το ίδιο. Αναρωτιόμαστε λοιπόν, από τη στιγμή που αντιλαμβάνονται το πρόβλημα όλοι, γιατί δεν δίδετε η λύση την οποία και οι ίδιοι προτείνουν».

Για πολύ συγκρατημένο κλίμα κάνει λόγο ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ρεθύμνου Γιώργος Γιακουμάκης και επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι όλα έχουν σχέση με τον τουρισμό στην αγορά τόσο της πόλης όσο και της ενδοχώρας. Όπως λέει από τις ξενοδοχειακές μονάδες μέχρι τώρα λειτουργεί μόνο το 45 με 55%.

«Υπάρχει κόσμος που κινείται στο Ρέθυμνο δεν είναι όμως αυτός ο κόσμος, αυτοί οι τουρίστες που περιμένανε. Οι εκλογές έχουν επηρεάσει την όλη κατάσταση, η αναμονή των εκλογών έχει επηρεάσει αρκετά το κλίμα τόσο από το εσωτερικό όσο και από το εξωτερικό». Ο κ. Γιακουμάκης λέει ότι αυτό που ευελπιστούν όλοι, είναι τουλάχιστον κάποιοι στόχοι περσινοί να τους πλησιάσουν, γεγονός που όμως θεωρεί αρκετά δύσκολο. «Όλα συνδέονται μεταξύ τους. Για το λόγο αυτό, πολύ σημαντικό για το Επιμελητήριο και τα μέλη του, είναι να ανοίξει η αγορά προς το εξωτερικό για το Ρέθυμνο. Όχι μόνο τουριστικά αλλά και επιχειρηματικά και σε επίπεδο πρωτογενούς παραγωγής προϊόντων. Με γνώμονα αυτό, γίνονται πάρα πολλές προσπάθειες».

Ο Χάρης Αυγουστάκης μέλος του διοικητικού συμβουλίου του συλλόγου καταστηματαρχών Ρεθύμνου και υπεύθυνος επικοινωνίας εκτιμάει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι δειλά-δειλά έχει ξεκινήσει η αγορά να κινείται.

Η αγορά είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον τουρισμό στο νομό αναφέρει γνωστοποιώντας πως, από επισκέπτες και τουρίστες υπάρχουν σχετικά καλές πληρότητες στα ξενοδοχεία, εκείνα που είναι όμως ανοιχτά. «Πρέπει να εκτιμηθεί το δεδομένο πως το Καθολικό Πάσχα ήταν πιο νωρίς. Σήμερα υπάρχει μία κάμψη αναμένουμε όμως σιγά-σιγά να ξεκινήσει να κινείται η αγορά, η επισκεψιμότητα και θα ξανανέβει η κίνηση μετά τις 20 Μαΐου».

Σε ό,τι αφορά τον κόσμο των καταστηματαρχών λέει ότι: «Σίγουρα περιμέναμε η κίνηση να ήταν πιο έντονη και υπάρχει αγωνία για αυτό το θέμα δεδομένου ότι το “λίπος” έχει τελειώσει και κάθε ευρώ που μπαίνει παραπάνω στην τσέπη του επαγγελματία είναι πολύτιμο. Σίγουρα είναι νωρίς ακόμα για να βγάλουμε συμπεράσματα για το αν η σεζόν στα καταστήματα θα πάει καλά, οι πληροφορίες είναι ότι θα υπάρξει μία πτώση η οποία θα είναι στο τέλος μικρότερη, δηλαδή, θα κλείσει ως μονοψήφιος αριθμός σε σχέση με πέρυσι».

Οι φορείς όλοι σύμφωνα με τον κ. Αυγουστάκη αναμένουν η Κρήτη να έχει μία επισκεψιμότητα 400 με 500 χιλιάδες λιγότερους τουρίστες από πέρυσι και αυτό, όπως σημειώνει, μεταφράζεται σε 12% με 13% λιγότερες αφίξεις. «Υπολογίζουν όμως λόγω και των τελευταίων κρατήσεων των κρατήσεων δηλαδή της τελευταίας στιγμής ότι τελικά οι πτώση θα καταλήξει να είναι σε μονοψήφια αριθμό, πτώση που θα κυμαίνεται από 5 μέχρι 7%».

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα