Ελλάδα

Φάκελος ψηφιακές απάτες: Kλήσεις, emails και άλλοι τρόποι που “τρώνε” χρήματα

Σε έξαρση οι ηλεκτρονικές απάτες τον τελευταίο καιρό - Μιλήσαμε με την γραμμή εξυπηρέτησης της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και αναλύουμε τα πιο συχνά περιστατικά των ημερών

Γιώργος Σταυρακίδης
φάκελος-ψηφιακές-απάτες-kλήσεις-emails-και-989534
Γιώργος Σταυρακίδης

Συχνά ακούμε, είτε από οικείους μας είτε από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, πως απατεώνες εκμεταλλεύονται την αυξημένη χρήση του διαδικτύου και των ηλεκτρονικών υπηρεσιών για να εξαπατούν, να διαδίδουν κακόβουλο λογισμικό και να υποκλέπτουν ευαίσθητα στοιχεία ή κωδικούς με email, SMS, μηνύματα στα κοινωνικά μέσα κι άλλα τεχνάσματα phishing, ενώ έξαρση παρατηρείται τον τελευταίο καιρό και στις τηλεφωνικές απάτες που ανυποψίαστοι πολίτες καλούνται να δώσουν μεγάλα χρηματικά ποσά για διάφορους λόγους που επικαλούνται οι επιτήδειοι.

Σε κάθε περίπτωση βέβαια, ακούγοντας όλοι μας μία τέτοια είδηση ηλεκτρονικού «ψαρέματος» ή τηλεφωνικής απάτης, το πρώτο πράγμα που πιστεύουμε είναι πως πρόκειται για κάτι που δύσκολα θα μπορούσε να συμβεί σε εμάς, αλλά και στην περίπτωση που συνέβαινε, θα αναγνωρίζαμε εξ αρχής πως είναι απάτη και θα το διαχειριζόμασταν ανάλογα. Μία αντίδραση βέβαια που δεν έχει συνήθως σχέση με την πραγματικότητα, αφού όλοι που χρησιμοποιούμε ηλεκτρονικά μέσα, όπως κινητά τηλέφωνα, ηλεκτρονικούς υπολογιστές, tablet και ό, τι άλλο που συνδέεται με το ίντερνετ, δίνει ακριβώς τις ίδιες πιθανότητες σε όλους να πέσουν θύματα ηλεκτρονικής απάτης κάποια μέρα.

Στατιστικά, η πανδημία της Covid-19 ευνόησε την άνοδο του κυβερνοεγκλήματος σε ολόκληρη την Ευρώπη, ιδίως σε ό, τι αφορά τα περιεχόμενα παιδικής πορνογραφίας και τις απάτες μέσω του Διαδικτύου, όπως αναφέρει η Ευρωπαϊκή Αστυνομική Υπηρεσία Europol. Για το ίδιο θέμα, η Επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ Ίλβα Γιόχανσον, υπογραμμίζει σε δελτίο τύπου: «Η πανδημία του κορoνοϊού επιβράδυνε πολλές πλευρές της φυσιολογικής ζωής μας. Όμως, δυστυχώς, επιτάχυνε την εγκληματική δραστηριότητα στο διαδίκτυο»

Θύματα του phising, vishing, spamming, scamming πέφτουν τελευταία όλο και περισσότεροι ανυποψίαστοι πολίτες

Σε μηνύματα που έχουν αποσταλεί τις τελευταίες μέρες μέσω ηλεκτρονικού  ταχυδρομείου, περιλαμβάνεται επιστολή, στην οποία ως αποστολέας παρουσιάζονται, τόσο στο κείμενο όσο και σε ενυπόγραφες σφραγίδες, η Αστυνομία Κύπρου, η Interpol, η Europol, η Ελληνική Αστυνομία και Δικαστικές Αρχές της Ελλάδας.

Οι ψευδείς επιστολές αναφέρουν προς τους αποδέκτες ότι διερευνάται εναντίον τους υπόθεση που αφορά σε αδικήματα παιδικής πορνογραφίας και σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων. Μέσω των μηνυμάτων και της ψευδούς επιστολής, οι δράστες καλούν τους αποδέκτες να απαντήσουν στον αποστολέα, με μήνυμα σε συγκεκριμένα διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που αναφέρεται στην επιστολή.

«Κανέναν δεν θα σε προειδοποιήσει με mail ότι θα έρθει να σε συλλάβει…»

Μία τέτοια περίπτωση, έτυχε και στον Νίκο (23 ετών) που τσεκάροντας ένα πρωί το ηλεκτρονικό του ταχυδρομείο, παρατήρησε ένα περίεργο mail που όταν το άνοιξε, είδε κατηγορίες εις βάρος του για αδικήματα σεξουαλικού περιεχομένου. Ο ίδιος θυμάται:

«Μου ήρθε ένα mail στα ελληνικά, που υποτίθεται είχε μία δικαστική κλήση για σεξουαλικές παραβάσεις μου και έπρεπε εντός 24 ωρών να στείλω ηλεκτρονική απάντηση αλλιώς, έγραφε πως θα εκδοθεί ένταλμα σύλληψης στο όνομα μου. Ενώ ήξερα πως δεν έχω κάνει τίποτα από αυτά που με κατηγορούσαν (Παιδική πορνογραφία, παιδοφιλία, κυβερνοπορνογραφία και σεξουαλική διακίνηση), αυθόρμητα αγχώθηκα μόλις το διάβασα γιατί φαινόταν αληθινό και, σκέφτηκα, ότι είσαι δεν είσαι αθώος, είναι αρκετά εύκολο τελικά να μπλέξεις στο διαδίκτυο και να πρέπει να μπεις σε μία διαδικασία να αποδείξεις ότι δεν έχεις σχέση με όλο αυτό. Το πρώτο πράγμα που έκανα μετά, ήταν να καλέσω την Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και να αναφέρω το γεγονός. Από εκεί, μου είπαν αμέσως πως πρόκειται για απατηλό μήνυμα και θα πρέπει αρχικά να μην πατήσω κανένα link ή να μην απαντήσω με κανέναν τρόπο και μετά, να το διαγράψω. Ένιωσα όπως οι ηλικιωμένοι άνθρωποι που τους καλούν και τους λένε ψέματα για να αποσπάσουν χρήματα, που σε άλλη περίπτωση μπορείς να σκεφτείς καθαρά και να καταλάβεις από σημεία πως όλο αυτό είναι απάτη, αλλά εκείνη τη στιγμή που σου συμβαίνει, έρχεται μπροστά σου ξαφνικά και δεν μπορείς να σκεφτείς καθαρά. Όπως και να έχει, καλό είναι σε τέτοια μηνύματα να μην ανταποκρινόμαστε και να καλούμε καλού κακού την αστυνομία, άσε δηλαδή που τώρα που το σκέφτομαι, κανέναν δεν θα σε προειδοποιήσει με mail ότι θα έρθει να σε συλλάβει…»

Η αναφορά της ηλικίας του Νίκου παραπάνω, εξυπηρετεί συγκεκριμένα τις πιθανότητες που αναφέρουν πως σε μία ανάλογη περίπτωση, που οι επιτήδειοι αποστολείς εντόπιζαν έναν άνθρωπο μεγαλύτερης ηλικίας που δεν θα ήταν όσο εξοικειωμένος είναι ένας νέος άνθρωπος όπως ο Νίκος με το διαδίκτυο και με όσους κινδύνους αυτό κρύβει, θα κατάφερναν τον σκοπό τους πιο εύκολα ενδεχομένως.

Άλλωστε είναι δεκάδες οι περιπτώσεις ηλικιωμένων ανθρώπων που έγιναν στόχος κάθε μορφής απάτης και μάλιστα, που να έπεσαν θύματα χάνοντας μεγάλα χρηματικά ποσά, χωρίς αυτό να σημαίνει ωστόσο πως οι νεότεροι δεν έχουν τις ίδιες πιθανότητες να πέσουν θύματα μίας παρόμοιας απάτης.

Σε καθημερινή σχεδόν βάση, μπορεί πολλοί από εμάς να δέχονται απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, άλλες φορές με τη μορφή μίας απλής επιστολής – συνήθως στα αγγλικά – και άλλες με την εμφάνιση ενός πιο επίσημου εγγράφου όπως αυτό που έλαβε παραπάνω ο Νίκος και άλλοι πολλοί, που περιέχουν μέχρι και λογότυπα αστυνομίας αλλά και mail από τράπεζες που ξεγελούν εύκολα αφού οι επιτήδειοι επιδιώκουν να αντιγράψουν πιστά το περιβάλλον.

Στις τηλεφωνικές απάτες, συγκαταλέγονται ασφαλώς και οι κλήσεις από άγνωστα νούμερα του εξωτερικού, όπως αυτή που έλαβα κι εγώ πριν από λίγες μέρες, με τη μορφή αναπάντητης από τις Μαλδίβες, με σκοπό της κλήσης ασφαλώς να καλέσω μετά εγώ για να… μάθω τι με θέλουν. Κάτι που επιτυγχάνεται με το να μη προλαβαίνει να ακουστεί στο κινητό η κλήση (εγώ που έτυχε να το έχω στην τσέπη, ίσα που πρόλαβε να κάνει δόνηση η συσκευή), ώστε να φαίνεται ως αναπάντητη για να κάνεις εσύ την κλήση και να χρεωθείς.

Αναζητώντας στοιχεία για αυτής της μορφής την απάτη, ανακάλυψα πως όντως κάθε κλήση από αυτές, ακούγεται μόνο μία φορά και στη συνέχεια εμφανίζεται ως αναπάντητη στο τηλέφωνο του παραλήπτη. Η κλήση συνήθως γίνεται σε εργάσιμες ώρες ή τη νύχτα για να μειωθεί η πιθανότητα ο ανυποψίαστος πολίτης να απαντήσει. Οι χρήστες βλέποντας τον αριθμό και θεωρώντας ότι είναι νόμιμη κλήση καλούν ξανά τον αριθμό με αποτέλεσμα να γίνεται υψηλή χρέωση στον λογαριασμό του, με τους δράστες να επωφελούνται οικονομικά. Όσο περισσότερο διαρκέσει η τηλεφωνική επικοινωνία τόσο μεγαλύτερη θα είναι και η χρέωση.

Αυτή είναι η απάτη Wangiri και προέρχεται από την Ιαπωνία. Ο ίδιος ο όρος είναι Ιαπωνικός και σημαίνει “ένα (κτύπημα) και κόψιμο”

Το Wangiri βασίζεται στην έμφυτη περιέργεια μας. Πολλοί άνθρωποι θα καλούσαν ενστικτωδώς πίσω, μια χαμένη κλήση. Κόσμος που δεν γνωρίζει τι συμβαίνει καλεί πίσω τον αριθμό επειδή βλέπει μια αναπάντητη στο κινητό του με αποτέλεσμα να χρεωθεί ο λογαριασμός του. Αυτοί που παίρνουν όλες αυτές τις κλήσεις ρυθμίζουν τους υπολογιστές τους για να τηλεφωνούν σε χιλιάδες άτομα την ημέρα.

11188

Για όλα αυτά, επικοινώνησα με το 11188, τον τηλεφωνικό αριθμό της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος – έναν αριθμό που μπορείτε να απευθυνθείτε όλοι που μπορεί να πέσετε θύματα παρόμοιων απατών – ώστε να μάθω καλύτερα τι ακριβώς συμβαίνει.

«Υπάρχουν πάρα πολλές απάτες, διαφορετικού τρόπου δράσης που λαμβάνουν χώρα από τις απαρχές του Διαδικτύου» αναφέρει στην Parallaxi το τηλεφωνικό κέντρο της υπηρεσίας, ενώ συνεχίζει λέγοντας πως «Σαφώς και υπάρχει μία έξαρση διαδικτυακών απατών και αναλύονται και εκτενέστερα και σε στατιστικές και αναλύσεις που έχουν βγει κατά καιρούς. Κατά πάσα πιθανότητα και μία αναπάντητη κλήση από κάποια χώρα που δεν έχει άμεση σχέση ο παραλήπτης, μπορεί να είναι απάτη αλλά σε κάθε περίπτωση κι επειδή μιλάμε νομικά πάντα, καθότι δεν υπάρχει μία αρχή τέλεσης αδικήματος, ούτε καν μιας μορφής απόπειρα δεν μπορούμε να πούμε κάτι σίγουρο και γι’ αυτό σε μία τέτοια περίπτωση δεν μπορεί να γίνει και κάποια διερεύνηση. Σε κάθε περίπτωση δεν σηκώνουμε ποτέ τηλέφωνο από το εξωτερικό που δεν αναγνωρίζουμε και δεν καλούμε ποτέ πίσω γιατί μπορεί να γίνει από το πιο απλό που είναι μία αθέμιτη χρέωση στον λογαριασμό μας μέχρι το να γίνει μία απόπειρα απάτης με κρυπτονομίσματα, με υφαρπαγή κωδικών, με τεχνικούς της Microsoft και πολλά άλλα που έχουμε αντιμετωπίσει κατά καιρούς»

Ακολουθούν μερικές τυπικές ψηφιακές απάτες:

  • Τα απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (phishing). Στόχος είναι η εξαπάτηση του παραλήπτη, ώστε να γνωστοποιήσει προσωπικές και οικονομικές πληροφορίες ή κωδικούς ασφαλείας. Αυτού του είδους τα μηνύματα μοιάζουν πολύ με όσα στέλνουν οι τράπεζες στους πελάτες τους, φέροντας το ίδιο λογότυπο, τα χαρακτηριστικά και το ύφος των πραγματικών e-mails.
  • Τα ψεύτικα μηνύματα στο κινητό (smishing). Ο παραλήπτης ζητείται να κάνει κλικ σε έναν ηλεκτρονικό σύνδεσμο (link) προκειμένου να επαληθεύσει, να ενημερώσει ή να ενεργοποιήσει, εκ νέου, τον λογαριασμό του. Ωστόσο, το link οδηγεί σε ψεύτικη ιστοσελίδα, μέσω της οποίας οι δράστες αποκτούν τον έλεγχο του κινητού.
  • Η προσέγγιση μέσω τηλεφώνου (vishing) του θύματος. Σε συνδυασμό με την υιοθέτηση κοινωνικής μηχανικής, το θύμα πείθεται να αποκαλύψει προσωπικά στοιχεία, κωδικούς ασφαλείας ή pin ή ακόμη και να μεταφέρει χρήματα στους απατεώνες. Αντίστοιχα, ενδέχεται τα θύματα να λάβουν e-mail από αλυσίδα λιανικής με αντικείμενο, για παράδειγμα, την ανάληψη χρηματικού ποσού από τον λογαριασμό τους. Μέσω του ίδιου μηνύματος ζητείται από το θύμα να καλέσει σε έναν τηλεφωνικό αριθμό υποστήριξης πελατών. Σύμφωνα με τους αναλυτές της εταιρείας παροχής λύσεων κυβερνοασφάλειας Karpersky, σε αντίθεση με την πληκτρολόγηση προσωπικών δεδομένων σε μία ιστοσελίδα, η συγκεκριμένη μέθοδος έχει περισσότερα ποσοστά επιτυχίας. Κι αυτό επειδή όταν τα θύματα μιλούν στο τηλέφωνο, συνήθως η προσοχή τους αποσπάται, αναγνωρίζοντας δυσκολότερα την παγίδα.
  • Η τεχνική sim swap, της οποίας το «μυστικό επιτυχίας» βασίζεται στο ότι η χρήση του αριθμού κινητού τηλεφώνου είναι από τα πιο βασικά στοιχεία ταυτοποίησης ενός συνδρομητή ή συναλλασσόμενου. Οι δράστες προσποιούνται τον κάτοχο της SIM με στόχο να εξαπατήσουν τους παρόχους και να αποκτήσουν νέα κάρτα που αντικαθιστά αυτή του νόμιμου κατόχου. Μόλις ενεργοποιήσουν τη νέα κάρτα, η παλιά απενεργοποιείται. Ως αποτέλεσμα, όλες οι υπηρεσίες (κλήσεις, SMS, πρόσβαση στο Διαδίκτυο) λαμβάνονται στη συσκευή του δράστη.
  • Οι αγορές μέσω Διαδικτύου και οι μεγάλες προσφορές χωρίς πραγματικό αντίκρισμα. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν και οι ψευδείς διαγωνισμοί για δωροεπιταγές από αλυσίδες λιανικής. Το θύμα καλείται να πληκτρολογήσει τον τηλεφωνικό αριθμό του και άλλα προσωπικά στοιχεία.
  • Οι απάτες με επενδύσεις υψηλών αποδόσεων συνοδεύονται, ίσως, και με τη μεγαλύτερη λεία. Οι δράστες χρησιμοποιούν, συνήθως, εργαλεία και λογισμικά που τους επιτρέπουν να αλλοιώνουν τους τηλεφωνικούς τους αριθμούς («fake caller ID»), να παρουσιάζουν ψεύτικες ιστοσελίδες ως αληθινές και να δημιουργούν πλαστογραφημένα έγγραφα. Υπόσχονται στα θύματά τους ότι με πολύ μικρό αρχικό κεφάλαιο, συνήθως 250 ευρώ, μπορούν να κερδίσουν πολλά επενδύοντας σε χρηματοοικονομικά προϊόντα.
  • Τα διαδικτυακά ραντεβού. Οι απατεώνες, αφότου κερδίσουν την εμπιστοσύνη του συνομιλητή τους, ζητούν και συνήθως λαμβάνουν προσωπικές φωτογραφίες ή βίντεο, ενώ στη συνέχεια, τους εκβιάζουν, απαιτώντας χρήματα για να μη τα δημοσιοποιήσουν.
  • Η πληρωμή τιμολογίων και παραστατικών. Σύμφωνα με τη Europol, μια επιχείρηση προσεγγίζεται, μέσω e-mail, τηλεφωνικής κλήσης κ.λπ., από κάποιον που ισχυρίζεται ότι εκπροσωπεί έναν προμηθευτή-δικαιούχο πληρωμής. Ο απατεώνας ζητεί να τροποποιηθούν οι πληροφορίες για τις μελλοντικές πληρωμές τιμολογίων (δηλαδή τα στοιχεία του τραπεζικού λογαριασμού του δικαιούχου πληρωμής), εξασφαλίζοντας έτσι την κυριότητα του προτεινόμενου λογαριασμού.
  • Η αποστολή εταιρικού e-email σε εξουσιοδοτημένο για την πραγματοποίηση πληρωμών υπάλληλο μιας εταιρείας. Ο απατεώνας, που έχει γνώση της εσωτερικής εταιρικής διάρθρωσης, υποδύεται ένα υψηλόβαθμο στέλεχος (π.χ. οικονομικός διευθυντής) και απαιτεί επειγόντως την εξόφληση ενός τιμολογίου, ενώ συχνά αναφέρεται σε μια «ευαίσθητη» για την επιχείρηση κατάσταση (π.χ. φορολογικός έλεγχος). Συχνά το αίτημα εξόφλησης αφορά τη διενέργεια πληρωμών σε τράπεζες εκτός Ευρώπης.
  • Η «χρυσή κληρονομιά». Στις «απάτες 419» ή «Νιγηριανές Απάτες», όπως αποκαλούνται, αποστέλλονται, μηνύματα σε τυχαίους χρήστες του Διαδικτύου, με τα οποία πληροφορούν ότι απεβίωσε κάτοχος μεγάλης περιουσίας. Και, είτε δεν υφίσταται κανείς κληρονόμος και ο παραλήπτης του μηνύματος έχει επιλεγεί ως κληρονόμος, είτε για να καταστεί δυνατό να αποδεσμευτεί η περιουσία, χρειάζεται αυτή να μεταφερθεί σε τραπεζικό λογαριασμό του εξωτερικού. Ετσι, ο παραλήπτης ενημερώνεται ότι εάν διαθέσει τον λογαριασμό του (και αποστείλει τα στοιχεία του τραπεζικού λογαριασμού του), θα αποκτήσει κάποιο ποσοστό επί της περιουσίας αυτής. Αντίστοιχα, άτομα από τη Νιγηρία αναζητούν συνεργάτες για να μεταφέρουν τα κεφάλαιά τους και υπόσχονται υψηλές αμοιβές.

Για να αποτρέψετε το φωνητικό ψάρεμα, σύμφωνα με την ESET, υπάρχουν μερικά βασικά βήματα προστασίας:

  1. Αφαιρέστε τον αριθμό του τηλεφώνου σας από τον τηλεφωνικό κατάλογο, ώστε ο αριθμός να μην είναι διαθέσιμος στο κοινό.
  2. Μη συμπληρώνετε τον αριθμό τηλεφώνου σας σε διαδικτυακές φόρμες (δηλαδή, όταν κάνετε αγορές online).
  3. Να είστε επιφυλακτικοί όταν δέχεστε αιτήματα για πληροφορίες που αφορούν την τράπεζά σας, προσωπικά ή άλλα ευαίσθητα στοιχεία μέσω τηλεφώνου.
  4. Να είστε επιφυλακτικοί -μην μπαίνετε σε συζητήσεις με κάποιον που σας καλεί, ειδικά εάν αυτός ο κάποιος σας ζητήσει να επιβεβαιώσετε ευαίσθητες πληροφορίες.
  5. Ποτέ μην καλέσετε πίσω έναν αριθμό που σας γνωστοποιήθηκε μέσω φωνητικού μηνύματος. Πάντα να επικοινωνείτε πρώτα απευθείας με τον οργανισμό τον οποίο υποτίθεται ότι εκπροσωπεί ο συνομιλητής σας.
  6. Χρησιμοποιήστε έλεγχο ταυτότητας πολλαπλών παραγόντων (MFA) σε όλους τους διαδικτυακούς λογαριασμούς.
  7. Βεβαιωθείτε ότι το λογισμικό ασφαλείας του email / Internet είναι ενημερωμένο και περιλαμβάνει δυνατότητες anti-phishing.

Η Ελληνική Ένωση Τραπεζών (ΕΕΤ) υπολόγισε το 2022 σε περίπου 500.000 ευρώ ανά ημέρα, ή 175 εκατ. ευρώ τον χρόνο, τη λεία χάκερ τραπεζικών λογαριασμών, έστω κι αν πολλά από τα περιστατικά αυτά αποτρέπονται μέσω τεχνολογικών συστημάτων πρόβλεψης της απάτης. Ωστόσο, οι απώλειες εκτιμάται ότι είναι πολύ μεγαλύτερες. Κι αυτό επειδή τα θύματα σε πολλές περιπτώσεις διστάζουν να γνωστοποιήσουν στις Αρχές τα περιστατικά, ενώ ενίοτε δαπανούν σημαντικά ποσά αναθέτοντας σε αμφιβόλου αποτελεσματικότητος ειδικούς (π.χ. ανεξάρτητοι ερευνητές) τον εντοπισμό των δραστών.

Το ChatGPT ικανό για ψηφιακές απάτες

Μια πρώιμη μελέτη της αμερικανοϊσραηλινής εταιρείας πληροφοριών για κυβερνοαπειλές Check Point Research (CPR) έδειξε πώς το chatbot μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη διείσδυση σε διαδικτυακά συστήματα με τη δημιουργία phishing emails, όπως δήλωσε πρόσφατα η Europol.

Το νέο «Εργαστήριο Καινοτομίας» της Europol εξέτασε τη χρήση των chatbots στο σύνολό τους, αλλά επικεντρώθηκε στο ChatGPT κατά τη διάρκεια μιας σειράς εργαστηρίων, καθώς είναι το πιο προβεβλημένο και το πιο ευρέως χρησιμοποιούμενο, ανέφερε.

Οι εγκληματίες θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το ChatGPT για να «επιταχύνουν σημαντικά τη διαδικασία έρευνας» σε τομείς για τους οποίους δεν γνωρίζουν τίποτα, διαπίστωσε ο οργανισμός. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει τη σύνταξη κειμένου για τη διάπραξη απάτης ή την παροχή πληροφοριών σχετικά με το «πώς να διαρρήξουν ένα σπίτι, μέχρι την τρομοκρατία, το έγκλημα στον κυβερνοχώρο και τη σεξουαλική κακοποίηση παιδιών», ανέφερε.

Η ικανότητα του chatbot να μιμείται το ύφος της ομιλίας το έκανε ιδιαίτερα αποτελεσματικό για το phishing, καθώς και η ικανότητα του ChatGPT να παράγει γρήγορα αυθεντικά ηχητικά κείμενα το καθιστά «ιδανικό για σκοπούς προπαγάνδας και παραπληροφόρησης, καθώς επιτρέπει στους χρήστες να παράγουν και να διαδίδουν μηνύματα που αντικατοπτρίζουν μια συγκεκριμένη αφήγηση με σχετικά μικρή προσπάθεια».

Που να απευθυνόμαστε

Περισσότερες συμβουλές για την αποφυγή εξαπάτησης πολιτών υπάρχουν αναρτημένες στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Αστυνομίας (www.hellenicpolice.gr), στην ενότητα «Οδηγός του πολίτη/Χρήσιμες συμβουλές», ενώ επιπλέον πληροφορίες και συμβουλές για περιστατικά ηλεκτρονικών απατών υπάρχουν στην ιστοσελίδα της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος www.cyberalert.gr.

Υπενθυμίζεται ότι οι πολίτες μπορούν να επικοινωνούν, με τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος προκειμένου να παρέχουν πληροφορίες ή να καταγγέλλουν παράνομες ή επίμεμπτες πράξεις ή δραστηριότητες που τελούνται μέσω διαδικτύου, στα ακόλουθα στοιχεία επικοινωνίας:

Τηλεφωνικά στον αριθμό: 111 88

Στέλνοντας e-mail: [email protected]

Μέσω Twitter «Γραμμή SOS Cyber Alert»: https://twitter.com/CyberAlertGR

Μέσω της εφαρμογής (application) για έξυπνα τηλέφωνα (smart phones): FEELSAFE E-COMMERCE.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα