Ελλάδα

Γνωρίζει κανείς το μέγεθος αυτής της οικολογικής καταστροφής;

«Η ρύπανση θα φέρει το νησί 10 χρόνια πίσω σε ό,τι αφορά το οικοσύστημα».

Parallaxi
γνωρίζει-κανείς-το-μέγεθος-αυτής-της-ο-230385
Parallaxi

Μια «μαύρη» καταστροφή στις ακτές του νησιού της Σαλαμίνας και όχι μόνο καθώς η πετρελαιοκηλίδα έφτασε και στη Φρεαττύδα μετά τη βύθιση του αγκυροβολημένου μικρού δεξαμενόπλοιου ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ τα ξημερώματα της Κυριακής, με 2.570 τόνους καύσιμα, νοτιοδυτικά της Αταλάντης στον Σαρωνικό.

Κάτοικοι και επισκέπτες του νησιού φωτογραφίζουν τις μαύρες ακτές της Σαλαμίνας ενώ όλοι μιλούν για την τεράστια οικολογική καταστροφή, εκφράζοντας τους φόβους τους για τις μετέπειτα επιπτώσεις.

«Ο κόσμος της Σαλαμίνας είναι αγανακτισμένος από όλη αυτή την υποβάθμιση που δέχεται το νησί μας τα τελευταία χρόνια», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γρηγόρης Αργυρός, δημότης Σαλαμίνας και πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εξωραϊστικών Συλλόγων του νησιού, ο οποίος καταγγέλλει μεγάλη καθυστέρηση ως προς την άμεση κινητοποίηση των αρχών.

«Η ρύπανση θα φέρει το νησί 10 χρόνια πίσω σε ό,τι αφορά το οικοσύστημα» συνεχίζει ο κ. Αργυρός και διερωτάται γιατί έπρεπε να φτάσει πρώτα το μαζούτ στις ακτές για να καθαριστούν.

«Δεν δεχόμαστε πλέον άλλη υποβάθμιση του νησιού» τονίζει ο κ. Αργυρός, ενώ αναφέρει ότι οι κάτοικοι πρόκειται πολύ άμεσα να προχωρήσουν σε συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας.

Η βύθιση του δεξαμενόπλοιου σημειώθηκε στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Κυνοσούρας και Σεληνίων και η οσμή από τα πετρελαιοειδή και την πίσσα είναι αρκετά έντονη. Η θάλασσα έχει μετατραπεί σε ένα «μαύρο καμβά», ενώ αυτή την ώρα γίνεται προσπάθεια από τα ιδιωτικά συνεργεία προκειμένου να αντιμετωπιστεί η ρύπανση που δημιουργήθηκε κατά μήκος του 1,5 χιλιομέτρου της πληγείσας περιοχής.

«Κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για τη Σαλαμίνα μας», ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ οι εθελοντές που συμμετέχουν στις εργασίες καθαρισμού των ακτών.

Όμως, πέρα από την οικολογική καταστροφή, πολλά μαγαζιά εστίασης που βρίσκονται κοντά στις συγκεκριμένες ακτές, πρόκειται να υποστούν σοβαρό οικονομικό πλήγμα, αφού ήδη τα περισσότερα παραμένουν κλειστά μετά το συμβάν.

«Ευτυχώς που το ατύχημα συνέβη στην εκπνοή του καλοκαιριού», αναφέρουν οι πλέον αισιόδοξοι, που παραμένουν στα μαγαζιά τους.

«Η περιοχή έχει νεκρώσει» είχε αναφέρει το πρωί σε δηλώσεις στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η δήμαρχος Σαλαμίνας Ισιδώρα Νάννου-Παπαθανασίου, τονίζοντας πως οι τοπικές αρχές θα προχωρήσουν σε όλες τις νόμιμες ενέργειες ώστε να αποδοθούν ευθύνες αλλά και να υπάρξουν αποζημιώσεις για τους ανθρώπους της περιοχής και την περιοχή την ίδια.

Κομμάτια πετρελαιοκηλίδας παρουσιάστηκαν κοντά στις ακτές της Φρεαττύδας από το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου “ΑΓ.ΖΩΝΗ ΙΙ”

Με εντατικούς ρυθμούς συνεχίζονται οι προσπάθειες των σκαφών αντιρρύπανσης για την αντιμετώπιση κομματιών πετρελαιοκηλίδας που δημιουργήθηκαν στα Σελήνια και την Κυνόσουρα μετά τη βύθιση του αγκυροβολημένου μικρού δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» νοτιοδυτικά της Αταλάντης στον Σαρωνικό και φέρεται κάποια από αυτά να παρασύρθηκαν το απόγευμα από τους ανέμους στη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά της Πειραϊκής.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, το απόγευμα της Τρίτης (12/9), κομμάτια πετρελαιοκηλίδας παρουσιάστηκαν κοντά στις ακτές της Φρεαττύδας όπου η δυσοσμία είναι έντονη.

Ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, από την πρώτη στιγμή που ενημερώθηκε ότι η πετρελαιοκηλίδα που προκλήθηκε στη θαλάσσια περιοχή της Σαλαμίνας κατευθύνεται προς την Πειραϊκή, επικοινώνησε με τον αντιπεριφερειάρχη Πειραιά, Γιώργο Γαβρίλη και τον αρχηγό του λιμενικού σώματος, Σταμάτη Ράπτη, προκειμένου να ζητήσει να γίνουν όλες οι απαιτούμενες ενέργειες, καθώς ο δήμος Πειραιά δεν έχει αρμοδιότητα παρέμβασης.

Σύμφωνα με σημερινή ανακοίνωση του δήμου Πειραιά, ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος ενημέρωσε τον δήμαρχο της πόλης, ότι αύριο το πρωί που θα μπορέσει να εκτιμηθεί η κατάσταση, θα είναι σε θέση να τον ενημερώσει τόσο για τον τρόπο, όσο και για το χρονοδιάγραμμα του καθαρισμού της περιοχής της Πειραϊκής.

Όπως ανέφεραν εξάλλου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ανώτεροι αξιωματικοί του λιμενικού σώματος, η ρύπανση που έχει προκληθεί από το δεξαμενόπλοιο κατά τη βύθισή του στον Σαρωνικό, θα αντιμετωπιστεί ικανοποιητικά και σε όλα τα επίπεδα.

Πάντως, ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης, έχει ζητήσει για το θέμα να συγκληθεί έκτακτη σύσκεψη αύριο στο υπουργείο Ναυτιλίας, προκειμένου να υπάρξει πλήρη ενημέρωση για την εξέλιξη της κατάστασης μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου.

Εν τω μεταξύ, το μεσημέρι ολοκληρώθηκαν οι εργασίες στεγανοποίησης του ναυαγίου, ενώ η ιδιωτική εταιρεία στην οποία έχουν ανατεθεί οι εργασίες απορρύπανσης, έχει καταθέσει στη Λιμενική Αρχή Πειραιά σχέδιο απάντλησης καυσίμων, προκειμένου να αξιολογηθεί και στη συνέχεια να εκκινήσουν οι εργασίες απάντλησης του φορτίου του πλοίου.

Στην περιοχή του ναυαγίου ενισχύονται τα σκάφη του λιμενικού που επιχειρούν επί τόπου, ενώ στη Σαλαμίνα, κατόπιν συνεννόησης του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με την πλοιοκτήτρια εταιρία, έχουν σταλεί επιπλέον βυτιοφόρα οχήματα, για να βοηθήσουν στην απορρύπανση των ακτών.

Οι ενέργειες του ΥΠΕΝ για την αντιμετώπιση της ρύπανσης στην παράκτια περιοχή της Σαλαμίνας

Στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της θαλάσσιας ρύπανσης που προκλήθηκε από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου “Αγία Ζώνη ΙΙ”, νοτιοδυτικά της νησίδας Αταλάντη, στην ευρύτερη περιοχή του Αργοσαρωνικού, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προωθεί συγκεκριμένες δράσεις.

Συγκεκριμένα, το Συντονιστικό Γραφείο Αντιμετώπισης των Περιβαλλοντικών Ζημιών (ΣΥΓΑΠΕΖ) του ΥΠΕΝ, σε συνεργασία με τις εμπλεκόμενες αρχές, θα κινήσει όλες τις απαραίτητες διαδικασίες, όπως αυτές προβλέπονται στο Προεδρικό Διάταγμα υπ’ αριθ. 148 “Περιβαλλοντική ευθύνη για την πρόληψη και την αποκατάσταση των ζημιών στο περιβάλλον“.

Με έγγραφο που απέστειλε το ΣΥΓΑΠΕΖ, σήμερα, καλεί την πλοιοκτήτρια εταιρεία να καταθέσει εγγράφως στοιχεία για τις έως τώρα ενέργειές της, καθώς και χρονοδιάγραμμα ενεργειών, όπως και μέτρα απορρύπανσης της θαλάσσιας και παράκτιας περιοχής και μέτρα πρόληψης περαιτέρω πρόκλησης περιβαλλοντικής ζημίας.

Παράλληλα με τις ενέργειες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το ΣΥΓΑΠΕΖ θα καθορίσει επιπλέον τα κατάλληλα μέτρα αποκατάστασης του παράκτιου οικοσυστήματος, τον τρόπο παρακολούθησης αυτών και τη σχετική εργασία, έως ότου ολοκληρωθεί η διαδικασία αποκατάστασης της περιβαλλοντικής ζημίας.

Σημειώνεται ότι το Σώμα Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, Ενέργειας, Δόμησης και Μεταλλείων (ΣΕΠΔΕΜ) του ΥΠΕΝ, βρέθηκε στο πεδίο την Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου, όπου πραγματοποίησε αυτοψία.

Σύσκεψη στο υπ. Ναυτιλίας για τη ρύπανση 

Έκτακτη σύσκεψη πραγματοποιήθηκε σήμερα το πρωί στο υπουργείο Ναυτιλίας προκειμένου να υπάρξει ενημέρωση για όλες τις ενέργειες που έχουν γίνει έως τώρα για την αντιμετώπιση της ρύπανσης που προκάλεσε η βύθιση του αγκυροβολημένου μικρού δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» νοτιοδυτικά της Αταλάντης.

Στην ενημέρωση, που αφορούσε τις περιοχές Σελήνια, Κυνοσούρα, Φρεαττύδα και Πειραϊκή, συμμετείχαν οι γγ του υπ. Ναυτιλίας, ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος και ανώτεροι αξιωματικοί, ενώ από πλευρά αυτοδιοίκησης συμμετέχουν ο περιφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης, ο αντιπεριφερειάρχης Νήσων Παναγιώτης Χατζηπέρος, οι δήμαρχοι Περάματος και Σαλαμίνας Γιάννης Λαγουδάκης και Ισιδώρα Νάννου-Παπαθανασίου, ο αντιδήμαρχος του δήμου Πειραιά Αλέξανδρος Αργουδέλης, βουλευτές της περιφέρειας Πειραιά και εκπρόσωποι των εταιρειών αντιρρύπανσης.

Στο μεταξύ με εντατικούς ρυθμούς συνεχίζονται και σήμερα οι προσπάθειες των σκαφών αντιρρύπανσης για την αντιμετώπιση κομματιών πετρελαιοκηλίδας που δημιουργήθηκαν στα Σελήνια και την Κυνόσουρα αλλά και σε Φρεαττύδα και Πειραϊκή.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, περισσότερα από 60 άτομα ιδιωτικού συνεργείου επιχειρούν εντατικά από το πρωί στην παραλία του Παρασκευά στα Βοτσαλάκια και στη θαλάσσια περιοχή μπροστά από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων.

Στη μάχη της αντιρρύπανσης μπαίνει από σήμερα και το δεξαμενόπλοιο «Αktea osrv» της εταιρείας Τεχνικής Προστασίας Περιβάλλοντος- ένα σκάφος σύμφωνα με ειδικούς- με τεράστιες δυνατότητες απάντλησης πετρελαιοειδών.

Σύμφωνα με στελέχη των εταιρειών αντιρρύπανσης, τα περιστατικά αντιμετωπίζονται σε όλα τα σημεία της ρύπανσης σε ικανοποιητικά επίπεδα.

Στο μεταξύ εντός της ημέρας αναμένεται να αρχίσουν οι εργασίες απάντλησης καυσίμων από το βυθισμένο πλοίο στις δεξαμενές του οποίου βρίσκονται 2.570 τόνοι καύσιμα.

Στην περιοχή του ναυαγίου ενισχύονται τα σκάφη του Λιμενικού που επιχειρούν επί τόπου, ενώ στη Σαλαμίνα, κατόπιν συνεννόησης του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με την πλοιοκτήτρια εταιρία, έχουν σταλεί επιπλέον βυτιοφόρα οχήματα, για να βοηθήσουν στην απορρύπανση των ακτών.

Η διαρροή καυσίμων από το «Αγ. Ζώνη ΙΙ» έχει σταματήσει λέει η πλοιοκτήτρια εταιρεία, υποστηρίζοντας ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο

Τη λύπη της για την αδόκητη πρόκληση του ναυαγίου του δεξαμενόπλοιου «Αγ. Ζώνη ΙΙ» και την εξ αυτού ακόλουθη μόλυνση του θαλάσσιου περιβάλλοντος και της παράκτιας περιοχής της Σαλαμίνας εκφράζει σε ανακοίνωσή της η πλοιοκτήτρια εταιρεία «Αγία Ζώνη ναυτική εταιρεία».

«Δηλώνουμε την αμέριστη συμπαράστασή μας στους κατοίκους, τους επιχειρηματίες της περιοχής και τις τοπικές αρχές. Από την πλευρά μας, αμέσως μετά την βύθιση του πλοίου, που είναι τεράστιο πλήγμα για εμάς, το προσωπικό και τις οικογένειές μας, δόθηκαν εντολές στην ιδιωτική εταιρεία που ανέλαβε το έργο της απορρύπανσης, να πράξει ό,τι είναι ανθρωπίνως και τεχνικώς δυνατό, ώστε να καθαριστεί πλήρως η πληγείσα περιοχή. Έχουμε τις διαβεβαιώσεις ότι αυτό θα γίνει», προστίθεται στην ανακοίνωση.

Η εταιρεία δηλώνει εξάλλου ότι η διαρροή καυσίμων από το πλοίο έχει σταματήσει και συνεχίζονται οι προσπάθειες άντλησης του φορτίου, που θα μεταφορτωθεί σε άλλο πλοίο το οποίο ναύλωσε η εταιρεία για το σκοπό αυτό, ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα μελλοντικής διαρροής.

«Σε κάθε περίπτωση είμαστε και θα παραμείνουμε σε διαρκή επαφή με όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να αποκατασταθεί πλήρως το περιβάλλον» αναφέρει ενώ σχετικά με τα αίτια του ναυαγίου, ενημερώνει ότι «οι αυτοψίες των δυτών και οι πραγματογνωμοσύνες από τις αρμόδιες αρχές και οργανισμούς είναι σε εξέλιξη και όταν ολοκληρωθούν», θα είναι σε θέση να γνωρίζει.

Επισημαίνει ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο, τα πιστοποιητικά του ήταν εν ισχύ και είχε υποβληθεί σε όλους τους ελέγχους, όπως η κείμενη νομοθεσία απαιτεί.

«Η “υποψία” που εκφράζεται από οιονδήποτε σχετικά με υποτιθέμενη μη καταλληλότητα του πλοίου να εκτελεί το έργο για το οποίο προοριζόταν είναι ψευδής, συκοφαντική και η εταιρεία επιφυλάσσεται των δικαιωμάτων της», αναφέρει τέλος η πλοιοκτήτρια εταιρεία.

*Με πληροφορίες από το ΑΠΕ

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα