13 σχολεία δημιουργούν το δικό τους δίκτυο καταγραφής σεισμικής δραστηριότητας

Δίκτυο σχολικών αυτοσχέδιων σεισμογράφων συντονίζει το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο - Καταγράφουν σεισμούς από την Ελλάδα έως την Β. Κορέα.

Parallaxi
13-σχολεία-δημιουργούν-το-δικό-τους-δίκτ-278900
Parallaxi

Το δικό τους δίκτυο καταγραφής της σεισμικής δραστηριότητας έχουν δημιουργήσει στην επικράτεια 13 σχολεία, τα οποία έχουν κατασκευάσει αυτοσχέδιους σεισμογράφους, που εποπτεύονται μέσω κεντρικού υπολογιστή από το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών. Το Ινστιτούτο παρακολουθεί τις καταγραφές του σχολικού δικτύου, λαμβάνει τις πληροφορίες που στέλνουν οι σεισμογράφοι τους και, σε συνεργασία με την Ελληνογερμανική Αγωγή, υποστηρίζει την εκπαιδευτική διαδικασία γύρω από την έρευνα για τους σεισμούς.

Στο πλαίσιο αυτό προκήρυξε για δεύτερη συνεχή χρονιά τον διαγωνισμό «Φτιάξε τον δικό σου σεισμογράφο», σε γυμνάσια και λύκεια της χώρας, όπου οι ενδιαφερόμενες σχολικές ομάδες θα μπορούν να υποβάλουν την εργασία τους προς αξιολόγηση από ομάδα επιστημόνων και εκπαιδευτικών μέχρι τις 23 Μαρτίου. Έπειτα από τη διαδικασία της κρίσης, θα επιλεγούν οι δέκα καλύτερες εργασίες, ενώ οι σχολικές ομάδες θα βραβευθούν σε εκδήλωση που θα γίνει στο Φεστιβάλ Επιστήμης και Καινοτομίας, Athens Science Festival, στις 27 Απριλίου.

Για την αξιολόγηση των εργασιών λαμβάνεται υπόψη η ποιότητα, η επιστημονική ορθότητα, η παροχή πολλαπλών μέσων αναπαράστασης (οπτικοακουστικό υλικό), η ανάπτυξη δεξιοτήτων (διερευνητική μάθηση, επίλυση προβλημάτων, δημιουργικότητα) και η αντίληψη πολιτικής προστασίας από τους μαθητές για την αντιμετώπιση και πρόληψη των επιπτώσεων των σεισμών στη χώρα.

«Δεχόμαστε την πρωτοτυπία και οποιαδήποτε πρόταση στη δημιουργία σεισμογράφων, που να μπορούν να καταγράφουν την δραστηριότητα. Για παράδειγμα το Ειδικό Λύκειο Κωφών και Βαρήκοων Θεσσαλονίκης, είχε αναπτύξει πέρσι έναν σεισμογράφο χρησιμοποιώντας τα ακουστικά τους και συγκεκριμένα το ηχείο τους για να “ακούν” τους σεισμούς. Το 1ο ΕΠΑΛ Κομοτηνής, κατασκεύασε έναν πολύ προχωρημένο σεισμογράφο, που χρησιμοποιούσε έναν σύνθετο κώδικα και arduino (σ.σ. μικροελεγκτή μονής πλακέτας). Άλλο σχολείο έφτιαξε έναν απλό ξύλινο σεισμογράφο. Η προσπάθειά μας είναι να ενημερώσουμε τις τοπικές κοινωνίες για το φαινόμενο του σεισμού και το σχολείο είναι ένας κόμβος ενημέρωσης, ενώ η μάθηση λειτουργεί ως εργαλείο για την επιστημονική σκέψη» δήλωσε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο υπεύθυνος έρευνας και ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής, Σοφοκλής Σωτηρίου.

Ο διαγωνισμός υλοποιήθηκε για πρώτη φορά πέρσι -με 50 συμμετοχές σχολείων- στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος “Schools study earthquakes” του ευρωπαϊκού έργου “Arc of Inquiry”, το οποίο ωστόσο έχει ολοκληρωθεί, ενώ φέτος συνεχίζεται στην Ελλάδα υπό τον συντονισμό του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου, σε συνεργασία με την Ελληνογερμανική Αγωγή.

Καταγραφές σεισμών από την Ελλάδα μέχρι την Β. Κορέα

Το σχολικό δίκτυο λειτούργησε πιλοτικά το 2016 με τους σεισμογράφους των σχολείων: Ελληνογερμανική Αγωγή (Παλλήνη), Ευαγγελική Σχολή Σμύρνης, Δημόσιο Ειδικό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης, 3ο Γυμνάσιο Ηγουμενίτσας, 2ο Γενικό Λύκειο Σπάρτης, Λύκειο Αυλωναρίου Εύβοιας, Γυμνάσιο Αγνάντων Άρτας, Λύκειο Αργοστολίου. Στη συνέχεια το εμπλουτίστηκε με περισσότερους σεισμογράφους σχολείων που διακρίθηκαν στο διαγωνισμό και οι οποίοι λειτουργούν όλο το 24ωρο.

Το σχολικό δίκτυο έχει καταγράψει τους πρόσφατους σεισμούς στην Αθήνα και στο Κιλκίς, εντοπίζοντας με ακρίβεια το μέγεθος και το επίκεντρό τους, όπως και άλλους σεισμούς στην επικράτεια, αλλά επίσης σεισμούς στην Τουρκία, το Μαυροβούνιο, το Ιράν, τη Ρωσία, ακόμη και μία πυρηνική δοκιμή στη Β. Κορέα.

«Οι μαθητές, με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών, συλλέγουν, αναλύουν και επεξεργάζονται σημαντικές παραμέτρους της σεισμικής δόνησης όπως τον τόπο και τον χρόνο στον οποίο έγινε ο σεισμός, τον υπολογισμό του μεγέθους του και τον εντοπισμό του επικέντρου του. Η δράση στοχεύει στη μελέτη της σεισμικής δραστηριότητας, με μεγάλο αντίκτυπο στην κοινωνία της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, μέσω της διδασκαλίας στην τάξη και προτείνει παιδαγωγικές πρακτικές, οι οποίες βασίζονται πάνω σε μεθόδους έρευνας που είναι πιο αποτελεσματικές για την επίτευξη της μάθησης» ανέφερε ο κ. Σωτηρίου.

Το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο επιδιώκει τη διεύρυνση του σχολικού δικτύου σεισμογράφων στην Ελλάδα και σε γειτονικές χώρες, ενώ έχει εγκαταστήσει και δικούς της σεισμογράφους, εφτά σε ελληνικά σχολεία, δύο σε σχολεία της Τουρκίας, έναν στην Κύπρο, έναν στη Βουλγαρία και δύο στη Νάπολη της Ιταλίας, οι οποίοι επίσης συνδέονται με το δίκτυό του και στέλνουν τις πληροφορίες των καταγραφών τους.

Πηγή: ΑΠΕ, Ε.Ρακιτζή

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα