Ελλάδα

Φάκελος ΕΛ.ΤΑ: Κλείνουν ένα ένα τα ταχυδρομεία ή αλλάζουν μορφή;

"Γολγοθάς" η εξυπηρέτηση των πολιτών που αναγκάζονται να διανύουν χιλιόμετρα

Βασίλης Παπουτσής
φάκελος-ελ-τα-κλείνουν-ένα-ένα-τα-ταχυδ-256825
Βασίλης Παπουτσής

Τα ΕΛ.ΤΑ (Ελληνικά Ταχυδρομεία) αποτελούσαν ένα αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής οικονομίας και καθημερινότητας. Παλαιότερα που δεν υπήρχαν ακόμα άλλες μεταφορικές και ταχυμεταφορικές εταιρείες έκτος από τη μεταφορά γραμμάτων και φακέλων, τα ΕΛ.ΤΑ διεκπεραίωναν την πλειονότητα των μεταφορών προσωπικών αντικειμένων των πολιτών της χώρας. Άξιο αναφοράς φυσικά είναι και η δυνατότητα πραγματοποίησης χρηματικών συναλλαγών που φυσικά ισχύει έως σήμερα (συντάξεις, δυνατότητα ανάληψης, πληρωμή λογαριασμών σε υπηρεσίες κ.α.).

Παρόλο που σήμερα τα ΕΛ.ΤΑ δεν έχουν τον πρωτεύοντα ρόλο που είχαν κάποτε στις μεταφορές στην Ελλάδα, συνεχίζουν να δ0ιατηρούν αρκετά σημαντικό ρόλο στην κοινωνία. Μπορεί η μεταφορική της υπηρεσία να μην είναι η πιο γρήγορη και ασφαλής αλλά συνεχίζει να είναι η φθηνότερη στον ελλαδικό χώρο και σε τέτοιες περιόδους οικονομικής ανέχειας και πενιχρότητας αυτό εδώ είναι ιδιαίτερα σημαντικό.

Στην περιφέρεια της χώρας όπως σε ακριτικές περιοχές και νησιά, τα ΕΛ.ΤΑ συνεχίζουν να διατηρούν τον πιο σημαντικό ρόλο στις μεταφορές. Αυτό συμβαίνει διότι πολλοί πολίτες και όχι μόνο τρίτης ηλικίας επιλέγουν να χρησιμοποιούν τα ταχυδρομεία αυτά, για την εξόφληση των λογαριασμών καθώς και την ανάληψη χρημάτων για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες τους. Ξέχωρα από όλα αυτά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σε αρκετές από αυτές τις περιοχές απουσιάζουν οι υπόλοιπες ταχυμεταφορικές εταιρείες, με αποτέλεσμα τα ΕΛ.ΤΑ να λειτουργούν σαν από “μηχανής Θεός”.

Τι συμβαίνει σήμερα

Πρόσφατα, στα τέλη του Οκτώβρη η διοίκηση των ΕΛ.ΤΑ ανακοίνωσε μέσω της “Διαύγειας” το κλείσιμο ακόμα 43 ταχυδρομείων. Αυτή η απόφαση ήρθε σε συνέχεια προηγούμενων “λουκέτων” που είχε πραγματοποιήσει η διοίκηση. Πρωτύτερα μέσα στο έτος είχε αποφασίσει την αναστολή της δραστηριότητας σε 100 ταχυδρομεία, τα οποία κλείνουν σε τρεις φάσεις. Αρχικά, κλείσανε 25 καταστήματα, ακολούθησαν άλλα 40, και στη συνέχεια, άλλα 35.

Τα 41 επιπλέον καταστήματα που έκλεισαν πρόσφατα τα απώλεσαν πόλεις όπως Θεσσαλονίκη, Αθήνα, Λάρισα καθώς και σε τουριστικές περιοχές όπως Σαντορίνη, Κως, Ρόδος καθώς επίσης και σε πολλά απομακρυσμένα σημεία της Ελλάδας. Το γεγονός ότι πολλά από αυτά τα ταχυδρομεία δεν είναι τα πρώτα που κλείνουν στις αντίστοιχες γεωγραφικές περιοχές αντικατοπτρίζει τη δύσκολη κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο κλάδος, καθώς τα προηγούμενα χρόνια είχαν ήδη κλείσει κάποια άλλα καταστήματα.

Συγκεκριμένα η νέα διοίκηση των ΕΛ.ΤΑ, στα πλαίσια της αναδιοργάνωσης όπως την αποκαλεί η ίδια, έχει προχωρήσει στο κλείσιμο 143 ταχυδρομείων από τα 1.150 που είχε παραλάβει. Αναλυτικά η λίστα με τις περιοχές που απώλεσαν τα ταχυδρομικά καταστήματα:

  • Αντίρριο Αιτωλοακαρνανίας
  • Βασιλική Λευκάδας
  • Μαργαρίτι Θεσπρωτίας
  • Νέα Σεπόλια
  • Κόκκινος Μύλος
  • Κέφαλος Κω
  • Νέος Μαρμαράς Χαλκιδικής
  • Βασιλικά Θεσσαλονίκης
  • Νέο Φάληρο
  • Ασπροβάλτα
  • Πεντάλοφος Κοζάνης
  • Καρδάμυλα
  • Ποταμός Κυθήρων
  • Καλογρέζα
  • Αγία Βαρβάρα Αιγάλεω
  • Επισκοπή Ηρακλείου
  • Καντανος Χανίων
  • Τυμπάκι Ηρακλείου
  • Παραβόλα Αιτωλοακαρνανίας
  • Ευηνοχωρι Αιτωλοακαρνανίας
  • Αυλωνάρι Εύβοιας
  • Μουρνιές Χανίων
  • Αγιος Μύρωνας Ηρακλείου
  • Λουτρά Αιδηψού
  • Ερμιόνη Αργολίδας
  • Καλυθιες Ρόδου
  • Μεθώνη Πυλίας
  • Νεστόριο Καστοριάς
  • Μαρμάρι Εύβοιας
  • Πλαταμώνας Πιερίας
  • Κοντοβάζαινα Αρκαδίας
  • Εμπορειό Κυκλάδων (Θήρα)
  • Αρχάγγελος Ρόδου
  • Κατάκολο Ηλείας
  • Νίκαια Λάρισας
  • Άνω Χώρα Ναυπάκτου
  • Γραβιά Φωκίδας
  • Λίνδος Ρόδου
  • Δερβένι Κορινθίας
  • Τολό Αργολίδας
  • Παππάδος Λέσβου

ΕΛΤΑ

Αυτό το γεγονός έχει προκαλέσει την οργή πολλών κατοίκων της χώρας. Δεν είναι λίγοι αυτοί που καταγγέλλουν στα αστικά κέντρα της χώρας ότι το κλείσιμο των υποκαταστημάτων δημιουργεί προβλήματα εξυπηρέτησης για αυτούς. Αφενός θα χαθούν τα πολύ προσιτά σε απόσταση υποκαταστήματα, τα οποία εξυπηρετούσαν εύκολα και γρήγορα αρκετό κόσμο με το χαμηλό αντίτιμο που τα διέκρινε (όσον αφορά δηλαδή την αποστολή δεμάτων), αφετέρου με το κλείσιμο των μικρότερων ταχυδρομικών καταστημάτων τα κεντρικά θα “υποφέρουν”. Αυτό θα συμβεί διότι η διοίκηση παρόλο που προβλέπει ότι με το κλείσιμο των υποκαταστημάτων το προσωπικό θα ενσωματωθεί στα μεγάλα εκσυγχρονισμένα καταστήματα, αλλά μάλλον δεν έχει εικόνα από τα μεγάλα της καταστήματα..

Έχοντας βιώσει προσωπικά και ο ίδιος την εμπειρία που ονομάζεται “το κεντρικό ΕΛ.ΤΑ μιας πόλης”, είναι εξαιρετικά δύσκολο να λειτουργήσει αυτό το σχέδιο, διότι ο κόσμος που συρρέει από νωρίς το πρωί είναι πάρα πολύς μέχρι να κλείσουν τα καταστήματα. Θέλουν να πραγματοποιήσουν διαφορές οικονομικές συναλλαγές ή να στείλουν τα αντικείμενα τους προς τον επιθυμητό προορισμός τους. Ο μέσος όρος αναμονής για έναν πελάτη είναι αρκετές ώρες και εκτός των άλλων του κοστίζει σε υπομονή και ενέργεια. Επομένως, γίνεται εύκολα αντιληπτό λιγοστέψουν τα καταστήματα στις μεγάλες πόλεις, ο συνωστισμός είναι δεδομένος.

Μάλιστα οι κάτοικοι των Βασιλικών Θεσσαλονίκης θα προχωρήσουν σε συγκέντρωση στο υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης τη Δευτέρα 13 Νοέμβρη στις 10.30 το πρωί, αντιδρώντας έτσι στο κλείσιμό του υποκαταστήματος των ΕΛΤΑ της περιοχής.

Στην περιφέρεια τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο δύσκολα για τον τοπικό πληθυσμό αν λάβει υπόψιν κανείς τις συνισταμένες που υφίστανται. Το κλείσιμο υποκαταστημάτων με τη διατήρηση μόνο των κεντρικών σε απομακρυσμένα χωριά και νησιά δημιουργεί μεγάλα προβλήματα. Αν μάλιστα σκεφτούμε ότι σε αυτές τις περιοχές κατοικεί πιο γηρασμένος πληθυσμός, ο οποίος θα πρέπει να οδηγήσει πολλά χιλιόμετρα μακριά από το σπίτι και συχνά σε μη καλό οδικό δίκτυο, αυτόματα αυτό καθίσταται μη λειτουργικό και βιώσιμο για τον κόσμο.

Αρκετοί βουλευτές κατέθεσαν σχετικά ερωτήματα για τα κριτήρια με τα οποία πάρθηκαν αυτές οι αποφάσεις, που αναμένεται να δυσχεράνουν τις συναλλαγές των Ελλήνων πολιτών. 30 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ ανέφεραν σε ερώτημά τους: “Τα περισσότερα καταστήματα που οδεύουν προς κλείσιμο βρίσκονται σε χωριά, νησιωτικές, δυσπρόσιτες και απομακρυσμένες περιοχές όπου ζουν άνθρωποι οι οποίοι είναι ψηφιακά αναλφάβητοι και μεγάλης ηλικίας, οι οποίοι δε θα πρέπει να στερηθούν οποιαδήποτε παροχή υπηρεσίας”. Ταυτόχρονα έχουν ζητήσει από τη διοίκηση των ΕΛ.ΤΑ τη σχετική μελέτη που διενεργήθηκε, αν διενεργήθηκε, για την τέλεση της απόφασης αυτής.

Ακόμα και βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος εγείρουν ερωτηματικά για την απόφαση. “Η λύση δεν είναι να αναγκάζονται να διανύουν χιλιόμετρα για να εξυπηρετούνται οι κάτοικοι αυτών των χωριών στο πλησιέστερο κατάστημα των ΕΛΤΑ” αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Τι απαντά η διοίκηση των ΕΛ.ΤΑ;

Κατά τη διάρκεια μιας ενημερωτικής συνάντησης με δημοσιογράφους, ο νέος διευθύνων σύμβουλος των ΕΛ.ΤΑ, Γρηγόρης Σκλήκας, αναφέρθηκε στα ταχυδρομικά καταστήματα που έκλεισαν ως “απομεινάρια μιας άλλης εποχής, της δεκαετίας του ’90,” και τα χαρακτήρισε ως μέρη που δεν είχαν επικαιροποιηθεί από τότε.

Ο διευθύνων σύμβουλος δικαιολόγησε την απόφαση κλεισίματος, αναφέροντας ότι σε πολλά από αυτά τα καταστήματα, οι υπάλληλοι δεν είχαν δουλέψει “για… ακόμα και δέκα χρόνια”, ενώ τόνισε ότι “πολλά είχαν μετατραπεί σε αποθετήρια βαριεστημένων συνεργατών” και είχαν μικρούς τζίρους που δεν ξεπερνούσαν τα 5.000 ευρώ, με κόστη που μπορεί να έφταναν και τα 60.000 ευρώ.”

Όταν ερωτήθηκε για τη χιλιομετρική απόσταση που θα πρέπει να διανύσουν οι πολίτες απάντησε ότι, “η μεγαλύτερη απόσταση που θα υπάρχει θα είναι μόλις στα 16 χιλιόμετρα”, κάτι που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, καθώς υπάρχουν καταγγελίες πολιτών που αναφέρουν πως θα πρέπει να ταξιδέψουν 40 και 50 χιλιόμετρα για να εξυπηρετηθούν. Έπειτα προσέθεσε πως δεν πρόκειται να κλείσει άλλο κατάστημα ή υποκατάστημα, ενώ ανέφερε ξανά το επιχείρημα περί ενισχυμένων κεντρικών καταστημάτων και ωραρίων. Εντούτοις ενώ επέλεξε να μη μιλήσει καθόλου για τη μη δημοσιοποίηση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2022, δηλαδή του προηγούμενου έτους, επέλεξε να αλλάξει θεματολογία και να μιλήσει για τα..drones!

Ο κ. Σκλήκας αναφέρθηκε για τη συνεργασία με την αεροπορική εταιρεία φορτίων drones, την Dronamics. Μαζί με αυτήν την εταιρεία, εξετάζεται η δυνατότητα χρησιμοποίησης cargo drones, δηλαδή απομακρυσμένα χειριζόμενα μικρά αεροπλάνα, για τη μεταφορά αλληλογραφίας και δεμάτων. Αυτό όπως υποστηρίζει αποσκοπεί στην εξυπηρέτηση περιοχών που είναι απομακρυσμένες και δεν εξυπηρετούνται από απλές αεροπορικές μεταφορές. Τα cargo drones θα έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν φορτίο βάρους έως και 250 κιλά.

Μάλλον, από ότι φαίνεται δε γνωρίζει ούτε το κοινό των ΕΛ.ΤΑ, ούτε και τι συμβαίνει στην ελληνική κοινωνία και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει..

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα